Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Just därför att man köper in sig i ett system handlar en smart modern köpare kamera som kan använda vilka objektiv man vill utan förlora det som skall år 2008 vara standard. Bildstabilirsering.. Och Af....Samt kan byggas vidare på ända från startnivån i sin nya line till toppnivån.. Och det dyraste som är objektiven går att använda utan tappa funktionerna någonsin..... Det är smart.!..
Som jag skrivit i en annan tråd: Jag -- och många med mig -- skulle ALDRIG köpa en kamera där inte också sökarbilden är stabiliserad. Människor gör olika val, beroende på sina preferenser.

I fallet bildstabilisering, inser man lätt att ett val som är "smart" för en amatör med kanske begränsad budget och låg utrustningsomsättning, samtidigt kan vara ren idioti för en yrkesfotograf som fotar mycket sport/natur med långa tele på frihand/monopod.
 
Bra du skrev som du gjorde..

Nu förstår varenda en att stabiliseringen i huset är bäst för 99,99,99 % av alla kameraköpare då dom flesta ju enbart är amatörer samt hobbyister med ofta även begränsad budget för kameraköp och objektivinköp.... Väldigt få är yrkesfotografer eller blir ens det...Eller vill ens bli det..


Sedan tror jag man är makalöst kass fotograf om man tror att en A900 tex inte skulle gå att "arbeta med" för även en sk"Yrkesfotograf" pga den har stabiliseringen i huset......Det är ju rena "Bull sa Bill"
 
Som jag skrivit i en annan tråd: Jag -- och många med mig -- skulle ALDRIG köpa en kamera där inte också sökarbilden är stabiliserad. Människor gör olika val, beroende på sina preferenser.

I fallet bildstabilisering, inser man lätt att ett val som är "smart" för en amatör med kanske begränsad budget och låg utrustningsomsättning, samtidigt kan vara ren idioti för en yrkesfotograf som fotar mycket sport/natur med långa tele på frihand/monopod.
Utan att bli långrandig så är det en vanesak. Personligen tycker jag att det känns märkligt att hålla ett VR-optik i handen när jag känner att jag "skakar" och sökarbilden är stabil. Nu är jag iofs väldigt stadig på handen så det krävs långa brännvidder och tunga objektiv för att jag ska störas av skakig sökarbild. Vid de tillfällen så använder jag stativ. Jag har som många andra från analog, pre-VR/IS utarbetat en teknik att hålla kameran stadig. Visst är det trevligt med VR/IS men slutresultatet är detsamma med SSS. Och att uttrycka sig i ord som "ren idioti för en yrkesfotograf" känns som om du söker effekt och egentligen nedvärderar en hel yrkeskår som inkompetenta om man inte har VR/IS. De yrkesfotografer som jag känner använder stativ med långa telen och för dem så är VR/IS sekundärt men användbart.
 
Och att uttrycka sig i ord som "ren idioti för en yrkesfotograf" känns som om du söker effekt och egentligen nedvärderar en hel yrkeskår som inkompetenta om man inte har VR/IS. De yrkesfotografer som jag känner använder stativ med långa telen och för dem så är VR/IS sekundärt men användbart.
Mitt misstag. Jag skulle satt citationstecken runt "ren idioti", precis som jag gjorde med "smart". Jag menade bara att belysa frågan med två individuella exempel -- att visa hur en person kan älska en finess, som en annan ser noll värde med. Det beror på vad man sysslar med, plus en hel del andra faktorer.

I övrigt håller jag med dig om att alla *kan* jobba med det ena eller det andra systemet. Visst är det så. Men, om *jag* får göra ett val till min fotografering, så är objektivstabilisering -- med fördelarna det ger för sökarbild, komposition, AF och ljusmätning -- att klart föredra. Andra får göra andra val. Däremot kan de inte säga att jag (+ 80-90% av marknaden) har fel.
 
Skrämmande nog ligger det nog en del i det du skriver, att många köpare av instegskameror valt sämre erbjudanden bara för att någon tutat i dem om nödvändigheten av att kunna köpa en 600mm f4 (för bara 78ksek) till sin EOS 350D eller 40D ifall behovet plötsligt skulle uppstå...

Vi får väl se om Canon den 22:a släpper lite ny optik som matchar upplösningen hos sensorn också. Just nu ser ju det systemet inte så imponerande ut för 21 mp kameror, ingen skarp ljusstark normalzoom etc.


Ah vafan dom får ju t.o.m. ett 600mm för 70 loppor medan vi stackars Sony-slavar får lägga upp samma peng för halva den brännvidden :). Låt vara att vi får lite bättre ljusstyrka! Som Sony-märkesdåre kan man väl knappast angripa Canon för dyra objektivpriser i alla fall!

Länge leve bra FF Canon-kameror och FF-kit med toppobjektiv till skitbra priser, för det finns ingenting annat som kan sänka priserna på Sonys FF-hus och high-end objektiv (ja skulle väl vara dito utbud från Nikon då). Hoppas även Canon börjar bundla högklassiga objektiv med sina FF-hus, så att det kan komma ut lite schyssta high end kit även på Sonys begagnat marknad snart.
 
Senast ändrad:
I min mening spelar det ingen roll vad för system/märke man använder. Jag sitter själv på flera olika system/märken och alla har sina fördelar/nackdelar. I slutändan handlar det om att skapa bra bilder - och bra bilder skapar man oavsett marknadsandelar. Bildseendet sitter tyvärr inte i utrustningen, det hjälper bara till att fånga bilden.
 
I min mening spelar det ingen roll vad för system/märke man använder. Jag sitter själv på flera olika system/märken och alla har sina fördelar/nackdelar. I slutändan handlar det om att skapa bra bilder - och bra bilder skapar man oavsett marknadsandelar. Bildseendet sitter tyvärr inte i utrustningen, det hjälper bara till att fånga bilden.

Enig, bara man inte har otur att drabbas av fokusproblem men ínte heller det är ett märkesrelaterat problem!
 
I min mening spelar det ingen roll vad för system/märke man använder. Jag sitter själv på flera olika system/märken och alla har sina fördelar/nackdelar.
Får jag fråga varför du sitter på flera olika system? Vilka system är det du har? Utgår från att du har mer än ett objektiv per system när du säger så, men du kan väl berätta vilka fördelar du ser med att sitta med flera olika system (om det nu är moderna prylar du talar om?).
 
Får jag fråga varför du sitter på flera olika system? Vilka system är det du har? Utgår från att du har mer än ett objektiv per system när du säger så, men du kan väl berätta vilka fördelar du ser med att sitta med flera olika system (om det nu är moderna prylar du talar om?).
Gick inte poängen fram eller? Det är ju av mindre vikt vad jag har och vad jag använder mig av, eller?
 
Gick inte poängen fram eller? Det är ju av mindre vikt vad jag har och vad jag använder mig av, eller?
Nej, jag förstod nog inte. Försökte bara förstå varför du sitter med flera olika moderna system, men mot bakgrund av tonen i ditt svar, så kan man ju inte annat än undra om du bara svamlar, eller?
 
Men, om *jag* får göra ett val till min fotografering, så är objektivstabilisering...
Ja, förutom batteriförbrukning och låsningstider är ju största problemet med objektivstabilisering att du sällan får välja. Många Nikonister skulle nog t.ex. hellre välja Tamron 70 - 200 f2.8 som är bättre optiskt och kostar mindre än halva priset av Nikons glugg om de fick den stabiliserad.

Jag skulle själv tycka det var kul om Canon eller Nikon erbjöd något stabiliserat alternativ till åtminstone något av objektiven i min kameraväska... men än så länge är deras utbud för begränsat.
 
Ja, förutom batteriförbrukning och låsningstider är ju största problemet med objektivstabilisering att du sällan får välja. Många Nikonister skulle nog t.ex. hellre välja Tamron 70 - 200 f2.8 som är bättre optiskt och kostar mindre än halva priset av Nikons glugg om de fick den stabiliserad.
Bara du är nöjd med ditt val, så är jag nöjd... :)
 
Nej, jag förstod nog inte. Försökte bara förstå varför du sitter med flera olika moderna system, men mot bakgrund av tonen i ditt svar, så kan man ju inte annat än undra om du bara svamlar, eller?
Ursäkta tonen, men jag tycket att din fråga kändes mer provocerande än utforskande. I detta märkesfetischistiska krigande så är det lätt att misstolka sådan här kontringar.

OK, poängen är den att det en bra fotograf skapar bra bilder oavsett kamera, han har sitt bildseende. Sedan finns det de som har utrustning för 100.000 kr och tar bilder som man kan undra om de valt rätt hobby/yrke. Tro mig, jag har sett dem och jag är inte ensam. En del har för mycket pengar helt enkelt. Det finns fler materialsporter än fotografering som lider samma fenomen. Min fru sa precis "man tränar ju inte bättre för att man har märkeskläder" och det är så sant.
Vad jag har för utrustning (och andra) är högst personlig och ändamålsenlig.

För att skingra dina misstankar om svammel så kan jag för din informations skull berätta att jag fortfarande plåtar analogt och har därför kvar system/märken som används vid olika tillfällen.Bl a Mamiaya, Holga, Contax, Minolta. Digitalt så kör jag KM/Sony som primärt system. Men det händer att jag använder både Hasselblad, Canon och Nikon i olika sammanhang. Och vad fördelar och nackdelar är för mig är troligtvis inte samma för dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.