Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lika fjollig som på Dynax 9:an som har en likadan?....den mest manliga autofokuskamera som någonsin byggts! Här pratar vi rostfritt.....ingen j-la fjollig lättmetall ;-)

Jag ser härligt släktskap i formgivning mellan nämnda Dynax 9:a och A-900:an :)

För övrigt....finns det olika grader av Ståkkhålmare???...den ena 08:an är väl den andra lik....fjollträskare allihop!!! ;-)

// Matti (stolt lantis ;-)

Ska det vara någon som helst mening med en top display så kan den väl inte vara hälften så stor som de Canon och Nikon har. Nu är den bara ett alibi för att även en Sony-kamera ska bli betraktad som en "proffskamera", såna måste av någon outgrundlig anledning ha topdisplay för att bli tagna på allvar.
 
Ska det vara någon som helst mening med en top display så kan den väl inte vara hälften så stor som de Canon och Nikon har. Nu är den bara ett alibi för att även en Sony-kamera ska bli betraktad som en "proffskamera", såna måste av någon outgrundlig anledning ha topdisplay för att bli tagna på allvar.

Fast å andra sidan så anpassas informationen i denna display istället för att visa allt smått helatiden. Så det är lättare att se...
 
Jo, vi får väl kanske se nästa onsdag ... :)


det blir en 24 milj kamera med video.
jag sätter en hel krona på att detta stämmer och det är detta som Canon kommer att presentera om några dagar.
24 Megapixel 24X36 CMOS sensor
* New battery, new grip
* DIGIC IV processor
* Magnesium alloy body
* Live view
* Video Mode
* Integrated Cleaning System
* Full compatibility with Canon EF and EX-series Speedlites
* Price : 2600€
 
Ska det vara någon som helst mening med en top display så kan den väl inte vara hälften så stor som de Canon och Nikon har. Nu är den bara ett alibi för att även en Sony-kamera ska bli betraktad som en "proffskamera", såna måste av någon outgrundlig anledning ha topdisplay för att bli tagna på allvar.

;-)

// Matti

PS! Jag skulle kunna köpa a-900:an bara för den skull prismahuset ovanifrån liknar det på min gamla Pentax ME Super....bara en sån sak ;-) DS!
 
det blir en 24 milj kamera med video.
jag sätter en hel krona på att detta stämmer och det är detta som Canon kommer att presentera om några dagar.
24 Megapixel 24X36 CMOS sensor
* New battery, new grip
* DIGIC IV processor
* Magnesium alloy body
* Live view
* Video Mode
* Integrated Cleaning System
* Full compatibility with Canon EF and EX-series Speedlites
* Price : 2600€

Jo, jag har sett de där uppgifterna surra runt och de känns såpass rimliga att jag inte gärna sätter emot dig. Förseningen, dvs att den inte visades upp på Canons traditionella höstvisning, kan ju ha berott just på filmfunktionen som kanske fanns halvfärdig (misstänker att alla tillverkare som infört live view redan funderat på saken), men blev mer "akut" pga D90 ... Spekulation, men det är alltid lite roligt :)

Som sagt, 06.00 på onsdag lär vi väl kanske veta säkert.

PS, skulle uppgiften om 24 MP stämma slår jag i min tur vad om en hel krona att minst en tråd på Dpreview kommer att spekulera att Canon köpt sensorn från Sony :)
 
Jo, jag har sett de där uppgifterna surra runt och de känns såpass rimliga att jag inte gärna sätter emot dig. Förseningen, dvs att den inte visades upp på Canons traditionella höstvisning, kan ju ha berott just på filmfunktionen som kanske fanns halvfärdig (misstänker att alla tillverkare som infört live view redan funderat på saken), men blev mer "akut" pga D90 ... Spekulation, men det är alltid lite roligt :)

Som sagt, 06.00 på onsdag lär vi väl kanske veta säkert.

PS, skulle uppgiften om 24 MP stämma slår jag i min tur vad om en hel krona att minst en tråd på Dpreview kommer att spekulera att Canon köpt sensorn från Sony :)

Tja, kanske, men CAnon gör å tillverkar alltid sina egna sensorer så ...
 
Jo men frågan är hur mycket det ens kommer spekuleras när alla vet om att CAnon alltid kör sitt eget race.

dpreview är full av idioter, okunniga, just nu finns det minst tre fulla trådar som säger att nya sonyn är kass på högre iso, detta utan att en färdig kamera har testats med samma rawprogram osv.
 
dpreview är full av idioter, okunniga

Ibland kan Dpreview vara jobbigt att följa, men ofta är det kul just på grund av det enorma spannet av personligheter som syns och skriver där. Allt från de enormt kunniga, duktiga och insiktsfulla hela vägen till ... Ja, de som verkar sakna mer än en flinga i paketet ;)

Mikael, tror du att du kommer att ha tid att kika på A900 när den dyker upp?
 
Lika fjollig som på Dynax 9:an som har en likadan?....den mest manliga autofokuskamera som någonsin byggts! Här pratar vi rostfritt.....ingen j-la fjollig lättmetall ;-)

Jag ser härligt släktskap i formgivning mellan nämnda Dynax 9:a och A-900:an :)

För övrigt....finns det olika grader av Ståkkhålmare???...den ena 08:an är väl den andra lik....fjollträskare allihop!!! ;-)

// Matti (stolt lantis ;-)

Ja det finns olika grader av stockholmare precis som det finns olika typer av lantisar. Sen är det ju lite kul det här med att man lite föraktfullt kallar just Stockholm för fjollträsk. Handen på hjärtat, så är det väl ofta så att massor av lantisfjollor av båda könen och det tredje könet sökt politisk asyl i Stockholm för att de känt sig ringaktade och trakasserade av en massa svenska och finska bondlurkar. En del för att inte säga alla finnar gör ju ingen skillnad på om svenska fjollor kommer från landet eller storstan. De tycker ju hela Sverige är ett enda stort homogent (där fick jag till det va?)fjollreservat! Sen är det ju lite kul att en riksfjollorna är finne! Det understryker ju bara vad jag försöker säja. Sorry för att det blev lite väl OT men det var inte jag som drog igång nivåsänkningen. Ville bara korrigera avåkningen lite!
 
Senast ändrad:
Inte så många som talar om Live preview här, bra verktyg som spar tid för de som jobbar med foto.

"
With 24mp, only 5fps and ISO 6400 top, I think Sony intended this dSLR to be more of wedding/studio/fashion show rather than sport photography. In these kind of situation lots of thing remain stable like lighting, etc. Picture this in church you take an intelligent preview, change the setting to your taste then shoot with minimal pp afterward. I think it is potentially a time saver.

Moreover I believe that you need to take it with correct exposure/color balance as possible. Sure you can tweak in RAW but there is limitation on what you can tweak. For example you can't simply upped the exposure without penalty like noise. You also can't recover detail that is loss by wrong exposure.

I think this is very nice feature that can save time and picture. Simply a feature that can only be thought by photographer rather than engineer.

Don't view it as tools to check for DOF (this is indeed vary lots depending on the lens we use, distance to subject, etc). But if you think about thing like exposure, color balance then this is indeed good feature to have. Especially when you shoot JPEG exclusively that is even has less room to tweak.
"
från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=29276522

Jag noterade det också. Smart! De har nog snattat en del av koden från Live View-modellerna.
 
Ibland kan Dpreview vara jobbigt att följa, men ofta är det kul just på grund av det enorma spannet av personligheter som syns och skriver där. Allt från de enormt kunniga, duktiga och insiktsfulla hela vägen till ... Ja, de som verkar sakna mer än en flinga i paketet ;)

Mikael, tror du att du kommer att ha tid att kika på A900 när den dyker upp?

jag kommer att jämföra Sonyn med allt som går att jämföra med när den väl kommer ut och vad som kommer och när vet vi snart.
Är i sydafrika några veckor nästa månad och innan dess kommer nog ingen av 24x36 kamerorna att anlända till Sverige möjligen 50d APS som jag tänker ta med som andra kamera på jobben.
 
Jo jag kikade på den jämförelsen, bilderna är misstänkt lika i kvalite enligt mig. Lite mer kontrast och aningen mindre brus i Canon tycker jag mig se.
Och då är detta med en hemsnickrad RAWkonverterare.

Man kan ju tycka att det inte ska bli sämre i alla fall.
 
Jo jag kikade på den jämförelsen, bilderna är misstänkt lika i kvalite enligt mig. Lite mer kontrast och aningen mindre brus i Canon tycker jag mig se.
Och då är detta med en hemsnickrad RAWkonverterare.

Man kan ju tycka att det inte ska bli sämre i alla fall.


Marginelltr lite mer detaljer på a900, titta på tet i TM på asken, texturen i tyget, trots att canon har lite mer kontrast. Lite bättre (?) eller mer färger i A900.
Men det är pixel peeping på hög nivå när man ska se skillnad på 21 vs 24 :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.