Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan verkligen rekommendera denna artikel

http://www.photoclubalpha.com/2008/09/12/alpha-900-launch-press-conference-part-3/

del tre av presskonferensen för a900. de förklarar valet av 24mp etc etc. man får veta lite mer bakom arbetet hos de några hundra ingejörerna som jobbar med sonys kameror.

Hej När får vi se Ducan McEwans bilder.Bäste Sony expert.Har i annan tråd frågat dig Vad firmware gjorde för A700.Jag har ännu inte förmågan eller kunskapen att hitta all den information som du mikael har.Detta inlägg var fantastiskt bra även om mycke PR är inblandat.Sökarens historia,lösningen för den optimala konstruktionen var synnligen givande.Men i herrans namn Sony måste få ut detta dom måste knuffas lite med Canon-Nikon.på jobbet vet ingen vad Sony A900 är för någonting.Kan du hjälpa mig(om du inte vill förklara) var jag hittar informationen om nya firmware till A700 och vad det tillför kameran.Vänligen Bengt Fröberg.
 
Här är det uppenbara i V4.
"1) High ISO NR, now has an OFF option

2) Drive options now include:
Bracket : Single 2.0ev3
Bracket : Continues 2.0ev 3

3) New NR algorithms "

http://www.dyxum.com/dforum/forum_topics.asp?FID=38

I länken diskuteras det i flera trådar det lite mer osynliga, vissa säger sig ha blivit av med FF/BF problem t.ex.
(Några fick också tillbaka hårväxten, helt otroligt.) ;-)
 
Hej När får vi se Ducan McEwans bilder.Bäste Sony expert.Har i annan tråd frågat dig Vad firmware gjorde för A700.Jag har ännu inte förmågan eller kunskapen att hitta all den information som du mikael har.Detta inlägg var fantastiskt bra även om mycke PR är inblandat.Sökarens historia,lösningen för den optimala konstruktionen var synnligen givande.Men i herrans namn Sony måste få ut detta dom måste knuffas lite med Canon-Nikon.på jobbet vet ingen vad Sony A900 är för någonting.Kan du hjälpa mig(om du inte vill förklara) var jag hittar informationen om nya firmware till A700 och vad det tillför kameran.Vänligen Bengt Fröberg.

Förlåt blandar ihop namnen i all iver Kristoffer var det.
 
Hej När får vi se Ducan McEwans bilder.Bäste Sony expert.Har i annan tråd frågat dig Vad firmware gjorde för A700.Jag har ännu inte förmågan eller kunskapen att hitta all den information som du mikael har.Detta inlägg var fantastiskt bra även om mycke PR är inblandat.Sökarens historia,lösningen för den optimala konstruktionen var synnligen givande.Men i herrans namn Sony måste få ut detta dom måste knuffas lite med Canon-Nikon.på jobbet vet ingen vad Sony A900 är för någonting.Kan du hjälpa mig(om du inte vill förklara) var jag hittar informationen om nya firmware till A700 och vad det tillför kameran.Vänligen Bengt Fröberg.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97467
 
Förlåt blandar ihop namnen i all iver Kristoffer var det.

Nu sov jag så jag hann inte svara i tid och pallep svarade i mitt ställe.

Då firmwaren inte blir officiell för ens om 3 dagar, den 16e såkan vi bara undersöka oss till skillnaderna.

Men det finns 100 hårt granskandes fotografer på dyxum som lyckats upptäcka en mångfald av mer eller mindre gigantiska förbättringar :)
 
Lite info om sökaren:

från http://www.photoclubalpha.com/2008/09/12/alpha-900-launch-press-conference-part-3/

First - how to make framing accuracy. Framing performance is the most important function of a viewfinder. By adding an adjustment mechanism in the finder frame and adjusting the comparative position with image sensor in every single unit at the manufacturing line in the factory, precise 100 percent coverage was enabled.

Secondly - top class wide view. By designing an optimal shaped pentaprism from huge optical engineering data accumulation, and by using a high-power condenser lens (which uses high index glass), we succeeded to enlarge the magnification ratio and the view angle. By this we achieved top class wide viewing angle, and that’s including full-frame professional models.

The third point to achieve the best performance viewfinder is highest optical performance. By utilising a high power condenser lens, it firstly eliminates distortion and minimises aberration which affects sharpness in eyepiece lens optics. The distortion caused here is corrected perfectly with the high-powered condenser lens, thus achieving best optical performance.

Note: the condensor lens is sited immediately above the focus screen, between the screen and the prism. This was shown on another presentation slide.

The distortion is reduced to less than 20% of Dynax 9, which is virtually zero level. Also for comatic* aberration it is reduced to half from Dynax 9 which already had very low level. This means we have achieved a viewfinder with no distortion in the entire field. Even for optical brightness this tests better in comparison with Alpha 700, it shows with AR**-coating on every optical surface beyond viewfinder screen. It achieves extraordinary brightness compared with other top end models in the market.

*this is correctly transcribed and was shown on the screen - the aberration of coma
**anti-reflection

Alpha 900’s viewfinder with perfect framing capability, wide view, no distortion in the entire field and with extraordinarily bright optical performance – we are confident that amongst our own and other brand model ranges this is the ultimate viewfinder.
 
Den erkänt respektabla tidningen chasseur d'Images har utvärderat A900.

Den erkänt respektabla tidningen chasseur d'Images har utvärderat A900.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=29305302

Just picked the last issue of chasseur d'Images; they have a full production complete review of the A900. The test concusions could't be more positive:
- image quality on par and sometimes exceeding 1dsIII;
- noise on par with 1ds III;
- very good noise handling until iso 1600, d3/700 better at higher iso's;
- best optical viewfinder of all dslr's.

It appers they have tested two different cameras: both production models but the latter with the final settings that will appear on the market. They generally make rave comments on all aspects of the camera, pointing out that now one can get a very high resolution camera at less than half the price of the Canon.

All in all, the test could't be more positive: 5 stars for all items (image quality, noise, handling, etc.), and 6(!) stars for use in landscapes. One of the most enthusiastic reviews I saw in many years in this magazine that I consider as one of the best when it comes to unbiased test of gear.

Recommended review for all considering the purchase of the A900 but that are still in doubt of its qualities.
 
Jag fortsätter att posta lite jämförelser.

Denna gång D3 förstorat till 24MP iso 200, 1600 resp. 3200.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=29305979&page=3

Upp till ISO 1600 är A900 bättre än D3, 3200 är det "lika", ISO 6400 finns ej med i testet.

Kort fråga: Är vi säkra på att de nominella ISO-värdena som valts på kamerorna matchar, så att inte ISO X egentligen matchas mot ISO Y vid jämförelsen? Det har ju varit långa diskussioner om detta i andra trådar här på FS.
 
Jag fortsätter att posta lite jämförelser.

Denna gång D3 förstorat till 24MP iso 200, 1600 resp. 3200.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=29305979&page=3

Upp till ISO 1600 är A900 bättre än D3, 3200 är det "lika", ISO 6400 finns ej med i testet.


Detlajåtergivningen är riktigt bra, speciellt i ljusare delar då.

Jag kollade också på bilderna början i tråden. Där på några mörka textilier ger D3 bättre detljåtergivning redan från ISO 1600. (kanske redan omnämt i tråden)

I vilket fall är A900 en kamera som säkert blir svårslagen i många sammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.