Photocon
Aktiv medlem
Zeiss 85an kan man köpa ny för ca 12000sek ink frakt från Warehouseexpress...så 10000sek tror jag är rätt svårt att få ut för ett begagnat ex även om det är i fint skick...men visst med lite tur så kan man säkert få ut det då det är långt ifrån alla som kollar priser från tex Tyskland och England utan kollar endast på dom Svensklistade företagen på tex prisjakt.
Visst, jag vet. Men frågan gällde svensksålda objektiv. Det här är också ett ganska extremt exempel på prissättning. England är ju ändå ett EU-land så jag tycker att det är väldigt konstigt att objektiven från Sony är så dyra även hos svenska näthandlare.
Ändå har jag blivit erbjuden 9.500:- resp 11.500:- för 85/1.4 resp 135/1.8 och då av personer som hänvisat till Warehouseexpress.
Men om Sony verkligen vill krama ur det bästa ur sina toppmodeller på kamerasidan och skaffa sig mer marknadsandelar i Sverige borde de svenska representanterna ta upp detta med Sonys försäljningsavdelning och få en liknande prissättning. Ska ju bara inte skilja 9.000:- i inköpspris på ett objektiv mellan olika EU-länder.
(Nu tog jag extremfallen Warehousexpress vs ett par svenska ÅF, men även om vi tar billigaste svenska ÅF så handlar det om många tusenlappars skillnad).
Det som är besvärligt med Warehouseexpress är nog att eventuella köpare verkligen vill känna på objektivet innan köp. Får man ett felkalibrerat blir det en massa skickande hit och dit samt väntetider för att få det tillrättat.
Jag köper aldrig så här dyra objektiv oprövade utan att ha ett avtal med ÅF att om det inte fungerar tillfredsställande så ska omedelbart ett byte/alternativt återköp ske. Helst handlar jag alltså över disk och har eget kamerahus med.
Finns inget som är så retligt som ett felfokuserande nytt objektiv (eller kamerahus) som genast efter inköp måste skickas på garantiservice. Och Sony har tyvärr inte den snabba service i Sverige som Canon och Nikon.
Eftersom jag också använder Canon och har s k CPS (Canon Proffesional Service) nummer får jag blixtsnabb service. I stort sett på dagen om jag lämnar in prylen direkt till serviceverkstad. I annat fall tillkommer postgång och administrationstid med ett par dagar.
Och ska Sony verkligen växa sig stort i Sverige måste deras service snabbas upp betydligt. I annat fall må de tillverka hur bra saker för yrkesanvändning som helst utan att komma ifatt. När man köper ett kamerasystem köper man också ett bättre eller sämre fungerande servicehanterande.