Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Zeiss 85an kan man köpa ny för ca 12000sek ink frakt från Warehouseexpress...så 10000sek tror jag är rätt svårt att få ut för ett begagnat ex även om det är i fint skick...men visst med lite tur så kan man säkert få ut det då det är långt ifrån alla som kollar priser från tex Tyskland och England utan kollar endast på dom Svensklistade företagen på tex prisjakt.

Visst, jag vet. Men frågan gällde svensksålda objektiv. Det här är också ett ganska extremt exempel på prissättning. England är ju ändå ett EU-land så jag tycker att det är väldigt konstigt att objektiven från Sony är så dyra även hos svenska näthandlare.

Ändå har jag blivit erbjuden 9.500:- resp 11.500:- för 85/1.4 resp 135/1.8 och då av personer som hänvisat till Warehouseexpress.

Men om Sony verkligen vill krama ur det bästa ur sina toppmodeller på kamerasidan och skaffa sig mer marknadsandelar i Sverige borde de svenska representanterna ta upp detta med Sonys försäljningsavdelning och få en liknande prissättning. Ska ju bara inte skilja 9.000:- i inköpspris på ett objektiv mellan olika EU-länder.

(Nu tog jag extremfallen Warehousexpress vs ett par svenska ÅF, men även om vi tar billigaste svenska ÅF så handlar det om många tusenlappars skillnad).

Det som är besvärligt med Warehouseexpress är nog att eventuella köpare verkligen vill känna på objektivet innan köp. Får man ett felkalibrerat blir det en massa skickande hit och dit samt väntetider för att få det tillrättat.

Jag köper aldrig så här dyra objektiv oprövade utan att ha ett avtal med ÅF att om det inte fungerar tillfredsställande så ska omedelbart ett byte/alternativt återköp ske. Helst handlar jag alltså över disk och har eget kamerahus med.

Finns inget som är så retligt som ett felfokuserande nytt objektiv (eller kamerahus) som genast efter inköp måste skickas på garantiservice. Och Sony har tyvärr inte den snabba service i Sverige som Canon och Nikon.

Eftersom jag också använder Canon och har s k CPS (Canon Proffesional Service) nummer får jag blixtsnabb service. I stort sett på dagen om jag lämnar in prylen direkt till serviceverkstad. I annat fall tillkommer postgång och administrationstid med ett par dagar.

Och ska Sony verkligen växa sig stort i Sverige måste deras service snabbas upp betydligt. I annat fall må de tillverka hur bra saker för yrkesanvändning som helst utan att komma ifatt. När man köper ett kamerasystem köper man också ett bättre eller sämre fungerande servicehanterande.
 
Bara för "att"..
Det är väl inte Sony som satt dom Svenska priserna..?
Det är väl Fokus Trading. Alias "Fonus Trading" i mina ögon sett med sin kassa marknadsföring dom har..
 
Visst, jag vet. Men frågan gällde svensksålda objektiv. Det här är också ett ganska extremt exempel på prissättning. England är ju ändå ett EU-land så jag tycker att det är väldigt konstigt att objektiven från Sony är så dyra även hos svenska näthandlare.

Ändå har jag blivit erbjuden 9.500:- resp 11.500:- för 85/1.4 resp 135/1.8 och då av personer som hänvisat till Warehouseexpress.

Men om Sony verkligen vill krama ur det bästa ur sina toppmodeller på kamerasidan och skaffa sig mer marknadsandelar i Sverige borde de svenska representanterna ta upp detta med Sonys försäljningsavdelning och få en liknande prissättning. Ska ju bara inte skilja 9.000:- i inköpspris på ett objektiv mellan olika EU-länder.

(Nu tog jag extremfallen Warehousexpress vs ett par svenska ÅF, men även om vi tar billigaste svenska ÅF så handlar det om många tusenlappars skillnad).

Det som är besvärligt med Warehouseexpress är nog att eventuella köpare verkligen vill känna på objektivet innan köp. Får man ett felkalibrerat blir det en massa skickande hit och dit samt väntetider för att få det tillrättat.

Jag köper aldrig så här dyra objektiv oprövade utan att ha ett avtal med ÅF att om det inte fungerar tillfredsställande så ska omedelbart ett byte/alternativt återköp ske. Helst handlar jag alltså över disk och har eget kamerahus med.

Finns inget som är så retligt som ett felfokuserande nytt objektiv (eller kamerahus) som genast efter inköp måste skickas på garantiservice. Och Sony har tyvärr inte den snabba service i Sverige som Canon och Nikon.

Eftersom jag också använder Canon och har s k CPS (Canon Proffesional Service) nummer får jag blixtsnabb service. I stort sett på dagen om jag lämnar in prylen direkt till serviceverkstad. I annat fall tillkommer postgång och administrationstid med ett par dagar.

Och ska Sony verkligen växa sig stort i Sverige måste deras service snabbas upp betydligt. I annat fall må de tillverka hur bra saker för yrkesanvändning som helst utan att komma ifatt. När man köper ett kamerasystem köper man också ett bättre eller sämre fungerande servicehanterande.

Håller med dig i stort Lennart men jag personligen förstår inte dom som erbjudit dig dessa pengar trotts att dom själva hänvisat till Warehouseexpress...jag personligen hade alla gånger hellre köpte ett nytt från England med garanti istället för ett beg.

Chansen att få ett felfokuserande objektiv är lika liten/stor om man beställer via nätet i Sverige så om man inte ställer krav likt dom du nämner eller testar i butik innan köp så kommer man ändå få skicka in/iväg objektivet på kalibrering om det skulle visa sig felfokusera o då tror jag det går lika fort att skicka via Warehouseexpress som via Cyberphoto då Warehouseexpress är mycket seriösa och alltid tillmötesgående...Sony har som sagt ingen bra/snabb service för detta i Sverige.
 
Ska man ha Sony ska man helst inte bo i Sverige tyvärr.

Annars var faktiskt Rajala billigare än Warehouseexpress på 70-400.

Det är ingen ordning på priserna.
 
Ska man ha Sony ska man helst inte bo i Sverige tyvärr

Det är inget större problem väl.. Det går ju handla lika lätt utom Sverige som inom Sverige...

Däremot borde vi med Sony skapa en enad front mot Sony samt bomba dom med protester för dom låter Fokus Trading sälja och skapa dom ännu högre priserna.. Hade varit klart bättre om Sony sålde direkt i stället samt för EU priser i stället för via den där agenturen som skall ligga emellan och suga stålar..Och fördyra extra i onödan.. Därför ingen tror väl dom ligger där emellan Sony och slutsäljarna/handeln utan ta ut pengar emellan...
 
Ska man ha Sony ska man helst inte bo i Sverige tyvärr.

Annars var faktiskt Rajala billigare än Warehouseexpress på 70-400.

Det är ingen ordning på priserna.

Ja o andra sidan är WH lite billigare på Sonys 300/f2,8 än Rajala ;) ...nä skämt o sido så känns det som att det nått fel på prissättningen på WHs sida på just 70-400an...kan inte tänka mig att Rajala skulle vara billigare när WH är så mycket billigar på övriga Sonysaker jämfört med Rajala.
 
Håller med dig i stort Lennart men jag personligen förstår inte dom som erbjudit dig dessa pengar trotts att dom själva hänvisat till Warehouseexpress...jag personligen hade alla gånger hellre köpte ett nytt från England med garanti istället för ett beg.

Chansen att få ett felfokuserande objektiv är lika liten/stor om man beställer via nätet i Sverige så om man inte ställer krav likt dom du nämner eller testar i butik innan köp så kommer man ändå få skicka in/iväg objektivet på kalibrering om det skulle visa sig felfokusera o då tror jag det går lika fort att skicka via Warehouseexpress som via Cyberphoto då Warehouseexpress är mycket seriösa och alltid tillmötesgående...Sony har som sagt ingen bra/snabb service för detta i Sverige.

Jo, men jag kan förstår de pesonerna. De besökte mig när jag var på väg att avveckla Sonysystemet pga att jag har vad jag behöver yrkesmässigt i Canonprylar. Men det förelåg andra skäl av ekonomisk natur som lyckligtvis löste sig. Nog om det. Tillbaks till de personerna:

De höll i och fick provskjuta objektiven på sina kamerahus samt se resultatet på datorskärm. Eftersom gluggarna ser helt nya ut och fungerar klockrent så hade nog jag också betalt den summan istället för att ta risken att få felkalibrerade exemplar. Dessutom fanns/finns garanti kvar på mina gluggar.

Tyvärr känner jag personer som fått kamerahus som bak/framfokuserar kraftigt. En av dem hann ha sin kamera i 3 dagar innan han skickade den för justering. Nu 6 veckor senare är han fortfarande utan den. Och under tiden har priset på kameran sjunkit med många procent från ÅF.

Sedan tillkommer dilemmat att ju fler som handlar från Warehouseexpress desto mindre blir utsikterna att få en kvalificerad service på svensk mark.

Vi kan inte bara skylla på Focus Trading för prissättningen. Sony kunde mycket väl följa Canons exempel att en kamera ska kosta lika mycket inom EU oavsett land i grunden. Enda skillnaden som ska få förekomma är differenserna mellan momssatser och andra lokala/nationella skatter (vissa stater har ff lyxskatt på kameror).
Och det var Canon Europa som centralt bestämde det. Inga grossister.

Som läget är nu skulle ju Sony-ÅF i Sverige kunna handla allt från Warehouseexpress och kunna sälja med god vinst i Sverige. På en 85/1.4 skulle bruttovinsten för Cyperphoto bli skillnaden mellan 10.000:- och 18.000:-. Grovt förenklat, alltså. Tillkommer en del hanteringskostnader. Men köper de in en glugg för 10.000:- får de dra 2.000:- i moms. Priset blir alltså 8.000:-. Sedan säljs det för 18.000:- minus moms=14.400:-. Ingående moms kvittas mot utgående (3.600 minus 2.000). Netto blir det differnesen mellan 8000 och 14400=6400 minus momsdiffen 1600= 4.800:-. Låt oss då säga att exp.avgifter, hanteringskostnader mm går till 600:- så återstår likväl 4.200 i ren vinst per 85:a.

Lägger man då till tanken att Warehouseexpress ju också har vinst på sin försäljning så måste deras avans slås ihop med exemplet ovan.

Vi Sonykunder är alltså fubar (fucked up beyond all reasons) i gamla Sverige.

Det är något som inte stämmer här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.