Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
klipper lite från torbenos citat :)

Vad som fångades var alltså en sekvens på 3,5 sekunder av en flygande mås. Vad säger det egentligen? Låter som att autofokusen är ganska bra? Fast det är svårt att veta hur måsen flög vid just den sekvensen förstås så man kanske inte ska läsa in för mycket i det. Och att det var vid just 20bps som det hände... Utgår från att vid den hastigheten är den mekaniska slutaren öppen och objektivet konstant nedbländat (ett tag trodde jag att det var något man tvingades till på A77 pga den mekaniska bländarstyrningen men så såg jag att canon gjorde samma sak med 1D) vilket borde betyda att det är det läge där A9 har bäst förutsättningar att lyckas hålla målet i fokus?

Det finns tre bilder ur sekvensen att ladda hem för att detaljstudera. Man ser där att den flög mot honom först för att sedan vända och flyga bort.
Jag har bara min mobil här så jag kan inte kolla nån exif-data.

Någon kanske missade att cyberphoto skrev följande, så jag citerar igen: " ... jag har personligen aldrig lyckats med någon kamera tidigare att fånga bildserier där skärpan sitter mitt i prick på alla bilder i liknande situationer, det brukar snarare röra sig om ganska få bilder i varje bildserie som skärpan sitter där den ska."

Och vet ni vad!
Kameran finns nu till helgen att testa/kolla på under Scandinavium photos mässa i Mölndal. Jag kommer hänga på låset :)

Då vill jag fråga afe här om CyberPhoto spelar i samma division som Tony Northrup? Du klassade ju honom som ett klickmonster

Jag vidhåller att TN är ett klickmonster som skriver många dumheter. Det innebär dock inte att allt han skriver är fel. Cyberphotos tester tar jag också med en nypa salt eftersom de säljer kameror.

Att A9 är bra är det dock ingen tvekan om :)

Det finns tre bilder ur sekvensen att ladda hem för att detaljstudera. Man ser där att den flög mot honom först för att sedan vända och flyga bort.
Jag har bara min mobil här så jag kan inte kolla nån exif-data.

Någon kanske missade att cyberphoto skrev följande, så jag citerar igen: " ... jag har personligen aldrig lyckats med någon kamera tidigare att fånga bildserier där skärpan sitter mitt i prick på alla bilder i liknande situationer, det brukar snarare röra sig om ganska få bilder i varje bildserie som skärpan sitter där den ska."

När FOTO testade kameror har jag för mig att Canon och Nikon hade ganska bra resultat för sina toppmodeller när det gällt just snabbrörliga flygetyg så det hade ju varit intressant att se dem jämföras mer direkt och slänga in slt-modellerna som referens. Nu lär vi väl aldrig få se en sån jämförelse tyvärr, åtminstone inte någon som kan uppfattas som saklig och opartisk. Cyberphoto verkar visserligen ge en ganska bra bild av hur kameror och objektiv fungerar men det får tas med en näve salt och till och från kan de kännas ganska amatörmässiga. Men de vill ju sälja kameror och då är det bra att kunna utnyttja en eventuell hype och underblåsa den så att folk känner att de verkligen måste köpa.

Deras 16-70/4 är perfekt i storlek, bara att den leverera. Om de skulle gjort en 16-50/2.8-4 och 50-200/4 (GM-serie kvalité) för APS-C, skulle FUJIs APS-C fårr rejält konkurrent.

Zeiss-objektiven till E-mount är i en del fall jättefina storleksmässigt och jag har som sagt haft APS-C -objektivet men det var optiskt helt värdelöst och jag avskydde det efter att länge haft Sigmas 17-70mm till min A6300. Men APS-C är faktiskt inte vad Sony satsat på de senaste åren även om det kommit några verkligt fina kamerahus i A6300 och A6500. Om man inte gillar det som finns nu så får man väl köpa ett Fuji-system om man blir gladare av det. Men tycker man av något skäl att FF lockar så är ju Fuji idag ett stickspår om man inte står ut med att ha två helt skilda system parallellt men det tycker i alla fall jag är ett suboptimalt val. Jag vill nog trots allt kunna använda en del objektiv med båda formaten.

I övrigt är det nog som Anders skrivit att de som kör FF-hus såsom A7 och A9-serierna nog skiter fullständigt i APS-C -objektiven och husen med för den delen kanske för de har ju numera redan en hel del bra objektiv till sina FF-hus. Men visst finns det många som precis som jag använder båda formaten. Jag upplever faktiskt helt ärligt inte några större begränsningar i det jag har idag och hur det är med sånt beror ju helt på vilken typ av användare man är.

Intressant läsning, speciellt om autofokus på flygande fåglar.
Citat
" Ett snabbt hastighetstest
Vi fick äran att låna kameran några timmar och passade på att i första hand testa hur snabbt och träffsäkert autofokusfunktionen jobbar. Vi kunde direkt konstatera att det var inte lönt att plåta de gamla vanliga motiven som vi normalt brukar testa C-AF med, (nämnligen bilar och cyklister körandes i riktning mot eller från kameran i varierande hastigheter). Det var liksom ingen match för A9:an.

Fåglar som flyger kors och tvärs och hit och dit är däremot oerhört mycket svårare för både kamera och fotograf, och jag har personligen aldrig lyckats med någon kamera tidigare att fånga bildserier där skärpan sitter mitt i prick på alla bilder i liknande situationer, det brukar snarare röra sig om ganska få bilder i varje bildserie som skärpan sitter där den ska. Med Sony A9 + FE 70-200/2,8 GM OSS lyckades jag ta en bildserie på 70 st bilder som mest där samtliga bilder på en flygande mås var knivskarpa, och dessutom med hastigheten av 20 b/sek!!"

Då vill jag fråga afe här om CyberPhoto spelar i samma division som Tony Northrup? Du klassade ju honom som ett klickmonster

"Tony Northrup är ett klickmonster som lever på att folk läser hans dravel. Det har sällan så mycket med verkligheten att göra ;)"

Jag tycker tycker som du att det är väldigt onödigt att raljera på det sättet. Även Northrup lyfter ibland intressanta frågor och förtjänar som alla som vill diskutera sakfrågorna att bli tagna på allvar. Jag vet inte hur mycket Anders representerar FS idag men jag har ju i andra sammanhang diskuterat med David Elmfeldt när har var sur för att vi blockade bort skitreklam. Även FS tycker det ju är viktigt att ha ett "kickmonster" att saluföra när man ska sälja sina reklamplatser eller hur?

Northrups videos är ju betydligt friare från påtvingad reklam än FS om vi nu ska dra den parallellen. Ursäkta OT:t (menat mest till Anders) men det var inte jag som kastade första bollen angående Nortrup.

Jag tycker alla siter som berikar debatten är viktiga för att ge oss en så bred bild som möjligt för att göra det möjligt att balansera den bias en del torgför. Orkar folk bara läsa lite så är ändå möjligheten till en balanserad bild hyfsat bra tycker jag om jag nu ska försöka sammanfatta mina egna upplevelser av det som hittills skrivits om A9 som mest aktuellt exempel. Att avfärda testare och skribenter som Nortrup rakt av utan vidare spis som bara ett "klickmonster" till är väl ändå att se väl grunt och ointresserat på tillvaron.

Jag vidhåller att TN är ett klickmonster som skriver många dumheter. Det innebär dock inte att allt han skriver är fel. Cyberphotos tester tar jag också med en nypa salt eftersom de säljer kameror.

Att A9 är bra är det dock ingen tvekan om :)

Då var den saken utredd, bra.

Ses vi på scandinavian photo på lördag? Jag är så nyfiken på hur A9 känns och hur mycket bättre den är jämfört med min gamla A7. Jag tar med mitt Samyang 135 och LA-EA4 med minolta 85 1.4. Jag har inte läst att någon testat den kombon än.

Kanske redan avhandlat här, men Sony har stoppat in en funktion i A9:an som jag har saknat. Nu kan man spara knapplayouten i minnena och sedan associera det till en knapp. Ett knapptryck kan alltså ändra alla övriga knappars funktioner till nåt som bättre passar för t.ex. filmning. Kolla den här videon vid 3:50: https://www.youtube.com/watch?v=lSSbsIsFpTo

Kanske redan avhandlat här, men Sony har stoppat in en funktion i A9:an som jag har saknat. Nu kan man spara knapplayouten i minnena och sedan associera det till en knapp. Ett knapptryck kan alltså ändra alla övriga knappars funktioner till nåt som bättre passar för t.ex. filmning. Kolla den här videon vid 3:50: https://www.youtube.com/watch?v=lSSbsIsFpTo

Ingen nyhet, finns redan i deras kompakt kamera, serien RX100.
Du hittar denna praktiska funktion i menyn.

Ingen nyhet, finns redan i deras kompakt kamera, serien RX100.
Du hittar denna praktiska funktion i menyn.

Det är inte samma funktion (såvitt jag minns från min RX100 eller A6000). Den här funktionen gör så att en knapp kan ändra funktionen på alla konfigurerbara knappar samtidigt.

Det är inte samma funktion (såvitt jag minns från min RX100 eller A6000). Den här funktionen gör så att en knapp kan ändra funktionen på alla konfigurerbara knappar samtidigt.

Jag tyckte det påminde om funktionen i min RX100 I, där jag sparar lyckade inställningar, för att få fram det snabbt vid foto och filmning.
A9:n är en aning dyr, en broschyr bör bli något billigare, - måste läsa in mig på underverket.

Vad jag tycker mig snappat upp hittills om A9 är det är förserie exemplar som mängden testare fått händerna på. A9 fick inte dom snabba XQD korten som Sony själva tillverkar, konstigt tycker jag, Camera Store speciella video kille förstår inte varför S-log och bildstilarna saknas på en sådan för övrigt hygglig 4K ( UHD ) kamera, Man spelar mycket på dom funktionerna i A6300/A6500 vilket då ger dom kameror lite extra poäng. Köper inte förklaringen att A9 skall vara mera av stillbilds kamera, sedan fins funktionera i A6300 som kommer att bli billigare med tiden, och A9 saftas på med ett pris på 53000 Kr, mycket märkligt tycker jag.

Tony N. rapporterar att uppstarttiden borde vara bättre ( För serie kamera, liten chans med FW uppdatering som förbättrar uppstart, man vet ej med Sony, uppstart kritik har följt Sony modellerna hela tiden, en spritt ny 53000 Kr kamera borde ha ögonblicklig uppstart, siktar man verkligen på Prodelen, kom igen Sony och med det talas det mycket om Raketkamera som paradgren men inte uppstarten som kan få i gång Raketen för snabba skott.

Flera rapporter om sega skrivningar till kortet om man skjuter mycket 20 bps serier, Tydligen löst i A6500 men inte i så pass dyra A9, kan färdiga leverans A9 möjligtvis förbättras på punkten, viktigt med en Raket kamera tycker jag.

Fotografen i fråga heter Paul Bunyard och fotograferar blandat med Canon och Sony. Citat från hans Twitterprofli" Freelance Camera Op. Video: Sony FS7 Owner/OP Sony A7SII DJI Ronin, Stills: Canon 5DMK3 slowly moving to Sony Alpha. Loves an early morning & a good sunrise"

Han har en riktigt läcker filmsnutt ( https://twitter.com/wildaboutimages , scrolla ner till 21 mars) där han filmar Royal Air Force med sin FS7 och Canons 500 f/4 i 180 fps. Med nyss nämnda adapter. Kolla gärna in det.

Skall bli kul att läsa mer av hans erfarenheter och hur A9 presterar med Canons 500 mm.

Och nu har han fått sin A9
Så nu får ni gissa igen. A9 plus Sigma MC11 och Canon 500 mm
Missnöjd eller nöjd ...

Vad jag tycker mig snappat upp hittills om A9 är det är förserie exemplar som mängden testare fått händerna på. A9 fick inte dom snabba XQD korten som Sony själva tillverkar, konstigt tycker jag, Camera Store speciella video kille förstår inte varför S-log och bildstilarna saknas på en sådan för övrigt hygglig 4K ( UHD ) kamera, Man spelar mycket på dom funktionerna i A6300/A6500 vilket då ger dom kameror lite extra poäng. Köper inte förklaringen att A9 skall vara mera av stillbilds kamera, sedan fins funktionera i A6300 som kommer att bli billigare med tiden, och A9 saftas på med ett pris på 53000 Kr, mycket märkligt tycker jag.

Tony N. rapporterar att uppstarttiden borde vara bättre ( För serie kamera, liten chans med FW uppdatering som förbättrar uppstart, man vet ej med Sony, uppstart kritik har följt Sony modellerna hela tiden, en spritt ny 53000 Kr kamera borde ha ögonblicklig uppstart, siktar man verkligen på Prodelen, kom igen Sony och med det talas det mycket om Raketkamera som paradgren men inte uppstarten som kan få i gång Raketen för snabba skott.

Flera rapporter om sega skrivningar till kortet om man skjuter mycket 20 bps serier, Tydligen löst i A6500 men inte i så pass dyra A9, kan färdiga leverans A9 möjligtvis förbättras på punkten, viktigt med en Raket kamera tycker jag.

Uppstarten har faktiskt förbättrats påtagligt i mina äldre hus efter senaste FW-uppdateringen (gäller alla både A7r t.o.m. samt A7II och A6300). Att tänka på är att uppstarten faktiskt påverkas hur objektiv och kamerahus funkar ihop. Snabbast går det alltid med manuella objektiv vad jag kunnat se. Sonys pannkaka motorzoomen har varit notoriskt långsamt men även det har blivit bättre med nya FW. Så att TN inte tror på bättre speed via ny FW ska väl inte tas som sista inlägg i den frågan. Sony har faktiskt gjort det förr och nu kanske det t.o.m. kommer en ny FW till LA-EA3 -adaptern om man får tro det man läser.

Att S-log saknas är nog en ren positionering och precis som Canon gjort så är det väl inte otroligt att Sony korrigerar det i efterhand i ny FW. Jag vet dock inte hur stor roll S-log spelar för sportfotografer dock men någon som vet får väl upplysa om detta. Kan också tycka det var en korkad miss.

Bengt, du kan nog inte jämföra vad de gjort i A6500 med A9 när det gäller buffert och skrivning till kort. Det går faktiskt dubbelt så fort nästan när det gäller seriebildtagningshastighet med en A9 och det blir väldigt mycket mer data per tidsenhet som ska hanteras. Viktigt är att ha så snabba kort det går att ha självfallet men sedan undrar jag om detta med skrivtiderna reviderats redan i andra svängen av Tony N m.fl.

https://youtu.be/9TmcSHy41kE

Det här med skrivning till kort påminner om den kritik som riktades mot KonicaMinolta D7D på sin tid. Denna kamera hade usla värden för seriebild speciellt även med de snabbaste Kingstonminnena som inte ens var snabbare än deras sämsta kort i samma kamera!. Sedan kom nya SanDisk-minnen som drastiskt ändrade hastigheten - men det tar lång tid att ändra rykten som åkt runt ett tag, så KM D7D fick väl lite oförtjänt dåligt rykte där. Man hänvisar till att även Sony noterat detta i A9 som en bugg som kommer fixas. Det har varit preprod-kameror ute och vi får väl se om det fredan är fixat i de som nu levereras.

Sedan - stänger verkligen proffs som fotar sport av sina kameror under exv. en match?? Det kan de väl inte heller göra med en A9?

Invändning två: Jag såg en video med Jason Lanier som använt A9 till bröllopsfoto och han sågade hela den diskussionen kring bufferttömningen. Han frågade helt enkelt ett antal andra bröllopsfotografer om de brukade ta 220 RAW-bilder i stöten. De flesta menade väl att 10-20 bilder kunde det nog bli men vem tar 220? Det upplevde nog de flesta som totalt improduktivt.

Men visst kan det kanske ske i mycket speciella sammanhang som när Martin Agfors och hans kompisar ska täcka målgången i Lidingöloppet, Stockholm Marathon eller Vasalopppet. Detta kanske trots allt är en akademisk fråga. Vi får väl fråga Martin som ju just fått en A9 till påseende vad jag hört. :)

Det som händer nu är att folk försöker se var kamerans flaskhalsar och svagheter finns och det har väl inte helt med vanlig användning att göra. Men TN har en poäng i det han säger i videon att om man har två kortplatser och den ena är långsammare så kommer det aldrig att gå snabbare än det långsammaste kortet klarar om man skriver till båda samtidigt.

Intressant kommentar till TN-videon är ju att många sportfotografer har fler kameror också för att snabbt kunna byta om den kamera man just använt storknat p.g.a. bufferttömning. Kommentera gärna det ni som vet hur ni gör.

Senast ändrad:
Och nu har han fått sin A9
Så nu får ni gissa igen. A9 plus Sigma MC11 och Canon 500 mm
Missnöjd eller nöjd ...

"Picked up my new Sony A9 today ! This camera is incredible! Canon 500mm with MC11 works a treat !"

Han har även lagt upp en liten filmsnutt där han följer en helikopter som flyger fram och tillbaka. Jag har svårt att se hur af skulle kunna vara bättre än vad den är här. Helikoptern är hela tiden i fokus tills den försvinner bakom ett flygplan, när den kommer fram igen låser den på fokus igen.
Publicerat på Twitter där han heter @wildaboutimages

Det blir ju så när en alldeles ny kamera som A9 kommer ut dessutom med ett ganska saftigt pris ( det mera nu kända ny sättet att tjäna pengar på mera påkostade modeller i stället för kvantitet släpp av kameror ) att man synar en sådan kamera lite extra ( samma hände med MKIV 40K man var mer på sin spets med kritik, vad får man för ett högre pris )

UHS III kort hade kommit, A9 borde haft ett sådant som exempel, när man inte ville använda Q-korten, A9 skall väl hänga med några år framåt, lika så USB-3,1 koppling men inte med mikro kopplingen som lättare ser ut att kunna släppa från sin koppling i kameran. Man synar sådan här bitar lite mera när priset är högre satt.

Nu pratar TN om en eventuell bugg, så det kanske löser sig med skrivningen och FW, om man har 20bps läget valt behöver man väl inte alltid heller dra 20bps utan stanna upp efter 5-6 bps man får då även samma tider mellan varje skott, och då tänker jag på en Magnus som tidigare var aktiv i trådarna och var/blev en expert på motocross bilder tagna med en D300s, han tog otroligt mycket bilder vad jag mins, och visste när han skulle knäppa av, mycket träning hjälpte hur man skulle behandla sin kamera.

På tal om snabb upp start så säger M.Agfors i lilla filmen att A9 var bättre på det, inga jämförelser i övrig mot dom bästa andra, så vi får vänta och se.

Ny modell som kostar, nästan omöjligt för en vanlig intresserad att kunna köpa, med bästa objektiv 24-70f/2,8 och man går över 75000 Kr, huvaligen vad mycket pengar alltså, man liksom ryser till, hur motiverar man ett sådant köp, man behöver vara en sponsrad frilansare som också är välkänd fotograf, Kan Sony göra en C/N och plocka över några godbitar till en A7III till bättre pris, ( se D500 junior under D5 ) och snälla Sony plocka över nya batteriet till kommande A6700, kryp till korset och gör A6700 lite större

Ny modell som kostar, nästan omöjligt för en vanlig intresserad att kunna köpa, med bästa objektiv 24-70f/2,8 och man går över 75000 Kr, huvaligen vad mycket pengar alltså, man liksom ryser till, hur motiverar man ett sådant köp, man behöver vara en sponsrad frilansare som också är välkänd fotograf, Kan Sony göra en C/N och plocka över några godbitar till en A7III till bättre pris, ( se D500 junior under D5 ) och snälla Sony plocka över nya batteriet till kommande A6700, kryp till korset och gör A6700 lite större

Nikon D5: 68 000 kr
Nikkor 24-70 f/2,8: 22 000 kr
Summa 90 000

Hur motiverar man ett sådant köp?

Ny modell som kostar, nästan omöjligt för en vanlig intresserad att kunna köpa, med bästa objektiv 24-70f/2,8 och man går över 75000 Kr, huvaligen vad mycket pengar alltså, man liksom ryser till, hur motiverar man ett sådant köp
Man motiverar det väl med att man har en rolig hobby (eller att det är väl investerade pengar för sin kommersiella verksamet).

75000 är rätt lite pengar i andra hobbysammanhang. Man får inte mycket segelbåt för den summan, t.ex.

Nikon D5: 68 000 kr
Nikkor 24-70 f/2,8: 22 000 kr
Summa 90 000

Hur motiverar man ett sådant köp?

Ja precis hur motiverar man ett sådant köp, så klart det inte gäller för bara Sony kameror, det gnälldes på 5DMKIV som låg på 40000 när den kom, A9 kommer väl att knalla under 50 efter en tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar