Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det finns helt klart nackdelar med att göra kamerahuset så litet som det bara går.
 
Ja, det finns helt klart nackdelar med att göra kamerahuset så litet som det bara går.

Att det inte lärt sig en läxa och testa kamerorna men de fixade detta med en firmware på a7rII så kanske går här också

Det som många anmärkt på ang. storleken är att de nya GM-objektiven m.fl. sväller ut i diameter ganska mycket ett par centimeter ut från bajonetten och då blir det ett trångt utrymme vid greppet, speciellt för långfingret.

Men de kanske löser det med firmware... :)

Jag tycker att det är mycket underligt att de inte gjort A9 aningen större. Bl.a. för detta, men också för att differentiera dem från 7-serien. Om de nu sätter dit den övre programratten på högersidan och en joy-stick på A7iii, så är det ju inga yttre attribut som skiljer. Då är det bara inkråm med sensor mm. kvar och det blir problematiskt när kamerorna släpps i otakt och det är dags för en sjua när de har utvecklat en vassare sensor som då kanske slår den gamla 9an.

Jättetrist, för det betyder att Sony precis som Canon blir tvungna att ägna sig åt medvetna funktionsstrypningar för att kunna differentiera modellerna om de vill fortsätta ha en exklusivare och dyrare 9-serie samtidigt som de vill sälja stora volymer av 7or.

Vi har redan sett det i specarna för video på A9 som saknar S-Log och 60fps 4K, trots att det inte borde vara något som helst problem att aktivera det i den modellen.

De hade kunnat lösa allt det genom en annan formfaktor på A9. Obegriplig strategi av Sony, men de har nog någon plan.


/Mats
 
Nej det är bara så ovanligt korkat att A9 får lämna ritbordet överhuvud taget när inte fingrarna får plats. Man tror inte att det är sant, hade det inte räckt med bara 5-6mm ungefär, det är så konstigt att det blir obegripligt. 53000 kr, ny kamera, nya stora objektiv, herregud provade dom inte hur objektiven passade.


20bps med fullformat verkar vara en prestation, men vill se mera tester av utomstående som kanske kör mycket C/N.
 
Nej det är bara så ovanligt korkat att A9 får lämna ritbordet överhuvud taget när inte fingrarna får plats. Man tror inte att det är sant, hade det inte räckt med bara 5-6mm ungefär, det är så konstigt att det blir obegripligt. 53000 kr, ny kamera, nya stora objektiv, herregud provade dom inte hur objektiven passade.


20bps med fullformat verkar vara en prestation, men vill se mera tester av utomstående som kanske kör mycket C/N.


Glöm inte att den överhettar också ;)
 
Glöm inte att den överhettar också ;)

Det var en som frågade Sonygubbs om A7RII och över hettning, och han nämnde Panasonics GH4 som inte hade några sådana problem, Sony killen svarade då att GH4 är faktiskt större än A7RII, alltså mera metall kan fixa biffen.


Ja det var Mats som myntade uttrycket " stupar på målsnöret " ANG Sony, man gör så mycket bra, A9 ser ut att ha flera lyckade bra grejer, men så kommer det med lite konstigheter som det nästan alltid gör med Sony, Sony har tidigare fått kritik med A7-kamerorna just med problemet trångt för fingrarna, så det problemet borde givetvis Sony ha känt till tycker man.

Tycker det är synd på så rara ärtor bara, A9 har som exempel en hyggligt bra inbyggd bildstabilisering, alltså passande för att kunna handhålla kameran vilket då brukar nämnas i reklamsyfte, men får man ont i långfingret efter en tid är det inte så kul.

Nu kanske inte jag personligen skulle hålla i A9 så där väldigt länge utan den finge nog vila en del på bröstet, och sedan åka upp för några bilder, men för en eventuell Pro-skjutare som bevakar en fotbolls match och inte använder stativ kan det nog vara bra med ett skapligt grepp, särskilt med tanke på om Sony försöker att locka över någon 1DXII ägare till en andra kamera.
 
Det som många anmärkt på ang. storleken är att de nya GM-objektiven m.fl. sväller ut i diameter ganska mycket ett par centimeter ut från bajonetten och då blir det ett trångt utrymme vid greppet, speciellt för långfingret.

Men de kanske löser det med firmware... :)

Jag tycker att det är mycket underligt att de inte gjort A9 aningen större. Bl.a. för detta, men också för att differentiera dem från 7-serien. Om de nu sätter dit den övre programratten på högersidan och en joy-stick på A7iii, så är det ju inga yttre attribut som skiljer. Då är det bara inkråm med sensor mm. kvar och det blir problematiskt när kamerorna släpps i otakt och det är dags för en sjua när de har utvecklat en vassare sensor som då kanske slår den gamla 9an.

Jättetrist, för det betyder att Sony precis som Canon blir tvungna att ägna sig åt medvetna funktionsstrypningar för att kunna differentiera modellerna om de vill fortsätta ha en exklusivare och dyrare 9-serie samtidigt som de vill sälja stora volymer av 7or.

Vi har redan sett det i specarna för video på A9 som saknar S-Log och 60fps 4K, trots att det inte borde vara något som helst problem att aktivera det i den modellen.

De hade kunnat lösa allt det genom en annan formfaktor på A9. Obegriplig strategi av Sony, men de har nog någon plan.


/Mats


Ja A9 fattar jag som den väntande Action kameran, raket kameran med 20bps, kommande A7RIII riskerar att få Hasselblad pris, med många pixlar och mindre antal bps. Hoppet står till A7III lägre pris, samma batteri som till A9, samma sensor som A9, vi får se vad Sony vågar plocka med från A9 till billigare modeller.
 
Den stackade sensorn i A9 är VÄSENTLIGT dyrare att tillverka än 24 Mp-sensorn i A7 och A7 II. Därför torde det vara överoptimistiskt att hoppas på att en lågpris A7 III med stackad sensor skulle stå alldeles bakom hörnet. :)
 
Ja, det verkar en underlig och lite väl optimistisk förväntan att få en i princip likadan kamera som A9 med namnet A7iii till ett lägre pris :)

Det jag som sagt är fundersam på är den yttre formen på A7iii.
Om de inkluderar det större batteriet, övre programratten och joy-stick så blir den ju likadan som A9. Vad ska då skilja serierna åt?

Om de å andra sidan inte gör den yttre ändringen så är det ju ingen skillnad mot A7-serien idag.

Det enda som återstår då är inkråmet i form av huvudsakligen sensorn.

De kan väl fortsätta med liknande som de har idag, fast med snabbara och bättre AF.

Inte ens då är det mycket som skiljer. Sensorn i A9 må vara en annan och dyrare konstruktion, men prestandamässigt är det ingen enorm skillnad. Det är utläsningshastigheten då som möjliggör snabbare AF, bättre funktion med elektronisk slutare och mindre rolling shutter ffa. vid filmning.


Om vi tänker oss en kommande A7Siii som ska vara extra "sensitive" och optimerad för filmning. Med de snabbare LSI-chippen finns det ingen anledning att hålla kvar den låga upplösningen, utan den kan istället också bli 24 megapixel och läsa ut hela sensorytan och sedan skala ned, precis som A6300, A6500 och A9 gör. Där är det viktigt att förbättra Rolling Shutter (för den är hemsk på A7ii) och på en sådan specialiserad kamera skulle den nya stackade sensorn göra stor nytta.

Ska de då hålla på och medvetet strypa serietagningshastigheten på A7iii och istället låta den få S-log, 4K@60fps och de andra fimnings-egenskaperna som obegränsad filmtid mm. för att matcha det som Panasonic erbjuder.

Det här blir ju bara löjligt om det då blir samma kamera som A9, men de två olika kamerorna är strypta på olika sätt. A9 har ju t.ex. inte 4K@60fps eller S-log. Den skulle absolut klara av det.

"Känsligheten", dvs rena signaler vid mycket hög förstärkning/ISO-tal är inte så överlägsen på A7Sii jämfört med t.ex. A7Rii ens, och inte heller A9.

Sedan en A7Riii. Vad skulle den tillföra egentligen?
A7Rii är ju redan asbra, men med nackdelen att den inte har så snabb processor, så att den är lite långsam i AF och serietagning.

Om det kommer en ny A7Riii som är ännu mer högupplöst och har snabbare intern bearbetning. Då finns det inte mycket utrymme kvar för någon A9R.

Nä, hur man än vrider och vänder på det så fattar jag inte hur Sony ska få ihop det med A7-linjen och A9-linjen och de olika modellerna standard/R/S.

Dubbla minneskort är ju såklart bra. Att inte ha det i den uppdaterade 7-serien skulle vara konstigt bara, så det kan väl inte vara en differentieringsfaktor.

Sen om tiden går lite så kommer "traditionella" bakbelysta sensorer att vara lika bra eller överträffa den som nu sitter i A9. Alternativt att stackad sensor blir mer mainstream och billigare att producera, så då kommer sådana i 7-serien också.

Nä, det här är riktigt skumt. Sony måste nog ha en plan, men jag kan inte begripa hur de planerar att göra.


/Mats
 
Det enda som återstår då är inkråmet i form av huvudsakligen sensorn.

De kan väl fortsätta med liknande som de har idag, fast med snabbara och bättre AF.

Inte ens då är det mycket som skiljer. Sensorn i A9 må vara en annan och dyrare konstruktion, men prestandamässigt är det ingen enorm skillnad. Det är utläsningshastigheten då som möjliggör snabbare AF, bättre funktion med elektronisk slutare och mindre rolling shutter ffa. vid filmning.

Nä, hur man än vrider och vänder på det så fattar jag inte hur Sony ska få ihop det med A7-linjen och A9-linjen och de olika modellerna standard/R/S.

Om man vill ta rejält mycket mer betalt så är det ju bra att man framställer det som att kameran tillhör en proffsigare serie med högre prestanda.

Namnet i sig antyder ju en vässad A7, A7, A7 II och A9 har ju alla medelhög upplösning på 24 MP.

Jag vet inte vad sensorn kostar att tillverka, men mycket talar för att kamerahuset är billigare att tillverka än husen till 5D Mark IV eller D810. Men Sony är ju inte dummare än att de försöker ta så mycket betalt som möjligt. De försöker motivera höga priser med unik prestanda och funktion. Tiden då Sony priskrigade med nya modeller är över.
 
Den stackade sensorn i A9 är VÄSENTLIGT dyrare att tillverka än 24 Mp-sensorn i A7 och A7 II. Därför torde det vara överoptimistiskt att hoppas på att en lågpris A7 III med stackad sensor skulle stå alldeles bakom hörnet. :)

Äh, det sade de om BSI-FF också. När det blir volym på stackade sensorer så kommer priserna snabbt ner. Det mesta kommer säkert bli stackat framöver och även åtminstone de mer avancerade APS-C -modellerna.

Se vad som händer med priserna på A7r II nu.
 
Ja, det verkar en underlig och lite väl optimistisk förväntan att få en i princip likadan kamera som A9 med namnet A7iii till ett lägre pris :)

Det jag som sagt är fundersam på är den yttre formen på A7iii.
Om de inkluderar det större batteriet, övre programratten och joy-stick så blir den ju likadan som A9. Vad ska då skilja serierna åt?

Om de å andra sidan inte gör den yttre ändringen så är det ju ingen skillnad mot A7-serien idag.

Det enda som återstår då är inkråmet i form av huvudsakligen sensorn.

De kan väl fortsätta med liknande som de har idag, fast med snabbara och bättre AF.

Inte ens då är det mycket som skiljer. Sensorn i A9 må vara en annan och dyrare konstruktion, men prestandamässigt är det ingen enorm skillnad. Det är utläsningshastigheten då som möjliggör snabbare AF, bättre funktion med elektronisk slutare och mindre rolling shutter ffa. vid filmning.


Om vi tänker oss en kommande A7Siii som ska vara extra "sensitive" och optimerad för filmning. Med de snabbare LSI-chippen finns det ingen anledning att hålla kvar den låga upplösningen, utan den kan istället också bli 24 megapixel och läsa ut hela sensorytan och sedan skala ned, precis som A6300, A6500 och A9 gör. Där är det viktigt att förbättra Rolling Shutter (för den är hemsk på A7ii) och på en sådan specialiserad kamera skulle den nya stackade sensorn göra stor nytta.

Ska de då hålla på och medvetet strypa serietagningshastigheten på A7iii och istället låta den få S-log, 4K@60fps och de andra fimnings-egenskaperna som obegränsad filmtid mm. för att matcha det som Panasonic erbjuder.

Det här blir ju bara löjligt om det då blir samma kamera som A9, men de två olika kamerorna är strypta på olika sätt. A9 har ju t.ex. inte 4K@60fps eller S-log. Den skulle absolut klara av det.

"Känsligheten", dvs rena signaler vid mycket hög förstärkning/ISO-tal är inte så överlägsen på A7Sii jämfört med t.ex. A7Rii ens, och inte heller A9.

Sedan en A7Riii. Vad skulle den tillföra egentligen?
A7Rii är ju redan asbra, men med nackdelen att den inte har så snabb processor, så att den är lite långsam i AF och serietagning.

Om det kommer en ny A7Riii som är ännu mer högupplöst och har snabbare intern bearbetning. Då finns det inte mycket utrymme kvar för någon A9R.

Nä, hur man än vrider och vänder på det så fattar jag inte hur Sony ska få ihop det med A7-linjen och A9-linjen och de olika modellerna standard/R/S.

Dubbla minneskort är ju såklart bra. Att inte ha det i den uppdaterade 7-serien skulle vara konstigt bara, så det kan väl inte vara en differentieringsfaktor.

Sen om tiden går lite så kommer "traditionella" bakbelysta sensorer att vara lika bra eller överträffa den som nu sitter i A9. Alternativt att stackad sensor blir mer mainstream och billigare att producera, så då kommer sådana i 7-serien också.

Nä, det här är riktigt skumt. Sony måste nog ha en plan, men jag kan inte begripa hur de planerar att göra.


/Mats

Det naturliga hade kanske varit att göra A9-serien klart större av två anledningar minst. Dels så får man plats med det som proffsen vill ha och kan i det sammanhanget förbättra ergonomin ytterligare och sedan skulle det minska problemen med överhettning. Som det nu är så måste man särskilt vid 4K-filmning slå knut på sig för att hantera värmen. Det skulle säkert gå lättare att hantera värmen med lite mer volym i huset.

Den här korkade positioneringen man håller på med genom att låta bli att leverera S-log-varianterna av Picture Profiles är ju bara löjeväckande när ju samma teknik finns i min A6300 toycamera som nu säljs för mindre än 1/4 av vad en A9 kostar.
 
Om man vill ta rejält mycket mer betalt så är det ju bra att man framställer det som att kameran tillhör en proffsigare serie med högre prestanda.

Namnet i sig antyder ju en vässad A7, A7, A7 II och A9 har ju alla medelhög upplösning på 24 MP.

Jag vet inte vad sensorn kostar att tillverka, men mycket talar för att kamerahuset är billigare att tillverka än husen till 5D Mark IV eller D810. Men Sony är ju inte dummare än att de försöker ta så mycket betalt som möjligt. De försöker motivera höga priser med unik prestanda och funktion. Tiden då Sony priskrigade med nya modeller är över.

Som Mats säger så är det ju den stackade sensorn som är hela grejen och de nya möjligheter den öppnar. Den i sig är ju ett tekniksprång och paradigmskifte och den tekniken kommer öppna en mängd med nya spännande möjligheter. Säkert är nog sensorn i sig rätt dyr för den är version 1.0 och innehåller mycket teknikutvecklingskostnader som man nu vill täcka så fort det är möjligt. Med tanke på det så är väl den här kameran som ändå möter konkurrensen på en del av dess paradområden och faktiskt överträffar dem på centrala prestandaområden förvånansvärt billig, trots den nya sensorn. Den är klart billigare än huvudkonkurrenternas kameror och det här kan faktiskt vara rena presenten för Canon- och Nikon-fotograferna också på lite sikt för nu finns det ett alternativ som på många sätt är väl så kompetent som konkurrensen och i vissa fall t.o.m. bättre - till ett bättre pris.

Kamerahusen i sig blir säkert även billigare att tillverka för Sony än för konkurrenterna så på sikt när marknaden för hus med stackade FF-sensorer blir lite mer mogen och stackade FF-sensorer blir mainstream, så kan man nog få mycket kamerateknik för pengarna om man köper Sony om något år. Det jag ser som en naturlig fortsättning på tillämpningar som kan utvecklas med denna snabbare teknik är framförallt multiexponeringsteknik av olika slag. 20 fps är bara början. Snart kommer det gå än snabbare även med stora sensorer som FF.

Att A9 "bara" har 24 Mpixel är ju inte så bara för konkurrensen bland snabba prosportkameror har ju faktiskt ännu lägre upplösning just för att vara snabba. Nästa steg är en A9r och den kommer säkert få ordentligt högre pixeltal än de 42 Mpixel som A7r II har. Det är väl ingen högoddsare att de kommer diversifiera A9-segmentet på ungefär samma sätt som A7-segmentet. Men frågan är väl om det verkligen kommer finnas utrymme för en 24 Mpixelkamera som en naturlig uppgradering från A7 II. Hur skulle en sådan i så fall se ut. Sedan skulle jag vara förvånad om det inte ganska snart dyker upp en A9s-modell också verkligt optimerad för lågljus och video. Allt tyder ju på det med de lite konstiga begränsningar i videofunktionerna man lagt i A9 som den ser ut idag.
 
Mja.. Mats är nog på rätt spår hur Sony tänker sig att sy ihop dom olika modellerna, A7 och A9, och så kommer Nikon med en ny D760 klart under 40000, där tidigare ägare redan har dom rätta objektiven.

Storleken är körd med A9, men borde krypa till korset med FW, S-log och bildstilar, jättesynd faktiskt att A9 inte blev större för att urskilja sig mot A7-serien, sedan bygga på med en A9R. Tänker sedan på hur Nikon bjussar på fin sensor till budget D5600, men sparar in på D500 Pro-Stil.

Den som inte är stor entusiast klarar sig gott med en billigare kamera, om inte 4K står högt på listan.
 
Jag har Canon 5D Mark IV. Är det värt att skaffa en A9 och Sigma adapter? Får jag bättre prestanda än 5D Mark IV?
 
Jag har Canon 5D Mark IV. Är det värt att skaffa en A9 och Sigma adapter? Får jag bättre prestanda än 5D Mark IV?

Nä, det är inte värt. Native-objektiv fungerar bättre än med adapter och AF på Canon 5Dmk4 med Canon-objektiv är det väl inget fel på.

Sen beror det på vad du menar med prestanda. A9 tar ju betydligt fler bilder per sekund och 4K-film är bättre kvalitet och inte croppat osv, så det skiljer ju såklart, men annars funkar dina objektiv troligen bättre på Canon-kameran.

Det finns ju de som byter system ibland och det kan man ju göra om man inte är nöjd med det man har och tycker ett annat är bättre. Men då bör man nog börja tänka på native-objektiv i första hand. Adapter kan man använda i en övergångsfas och ibland kan det vara en idé om det inte finns något "original" objektiv som är det man behöver.


/Mats
 
Mja.. Mats är nog på rätt spår hur Sony tänker sig att sy ihop dom olika modellerna, A7 och A9...

:) Berätta gärna vilket spår jag var inne på :)

Det jag skrev var ju snarare att jag inte begriper hur Sony har tänkt, så jag kan inte komma på hur de ska göra. Uppdaterade A7iii-modeller måste ju på något sätt skilja sig och jag kan inte riktigt se hur de ska differentiera de olika modellerna.

Kanske det inte blir några fler A7-kameror alls på ett ganska långt tag?


/Mats
 
:)Kanske det inte blir några fler A7-kameror alls på ett ganska långt tag?


/Mats

Det känns nästan troligare, eftersom A9 som den ser ut nu är en direkt uppföljare till A7. Sony kanske inte ville fortsätta följa efter Canon med Mk II, III, IV o.s.v. (även om de hoppat över "mark" och kör serierna parallellt). Men, eftersom det är Sony kan det hända precis vad som helst :) Konsekvens är Sony riktigt duktiga på att inte vara bra på.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar