Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ser att Cyberphotos "Mest sålda senaste månaden" är nämligen Sony A7RII. Då får man ju fundera på varför många köper den? Beror det på att Sony är duktiga på att marknadsföra sina produkter? eller enkelt en bra systemkamera som många gillar?

Cyberphoto är duktiga på att ha kampanj på den.

Det var genom Martin Agfors artikel om Sony GM objektiv, som jag för första gången blev uppmärksammade på en tokighet med formen/storleken på A7/A9 kamerorna. GM objektiven är så stora ( skall alltså vara byggda enligt vad många trott för att passa större kamera hus. ) så det blir svårt att greppa runt själva greppet, fingrarna får det mycket trångt helt enkelt, A9 borde givetvis ha varit bredare, det kanske hade räckt med bara 5-6mm. en sådan miss har jag mycket svårt att förstå, herre gud, har inte Sonyingenjören suttit där vid ritbordet och upptäckt en sådan viktig sak, man måste ju kunna hålla kameran ordentligt med fingrarna, stora tunga objektiv har man byggt och är stolta över, har dom fortfarande inte tagit hjälp av någon erfaren fotograf som kunnat på peka en sådan sak.

Man ser att Cyberphotos "Mest sålda senaste månaden" är nämligen Sony A7RII. Då får man ju fundera på varför många köper den? Beror det på att Sony är duktiga på att marknadsföra sina produkter? eller enkelt en bra systemkamera som många gillar?

A7RII är en fin kamera, i Maj / Juni månad är det säkert någon Olympus eller Fuji som sålt bäst, sista nya kameran som inte är för dyr, seglar nog upp som bästsäljande, jag gissar att nya Fuji X-T20 kommer att ligga i topp senare i sommar.

En kille i London provade A9 med Sigmas MC11 adapter och sitt Canon 500 f4.
Tror ni han var nöjd?

Så nöjd så att han beställde kameran såklart :)

"Tried out the new A9 on my Canon 500mm with MC11 today at Wex lens show in London!

Very happy with the AF results! I've preordered one ! I know it's not going to be same as native lens but I'll cope 😉

👍"

Så nöjd så att han beställde kameran såklart :)

"Tried out the new A9 on my Canon 500mm with MC11 today at Wex lens show in London!

Very happy with the AF results! I've preordered one ! I know it's not going to be same as native lens but I'll cope 😉

👍"

Ja S-Boysen fins i England också. Väntar på mera sådana tester.

Jag tror du har helt fel här. En bra standard zoom behöver inte kosta himla mycket. FUJIs motsvarighet kostar 3000:- tillsammans med kamerahus, lite mer om man köper bara lens. Standard zoom för APS-C med 2.8 skulle kunna klara sig upp till 10K-12K och den som köper A6500 är troligen villig att betala för så mycket för bra standard zoom.
Jag kör APS-C eftersom den ger mig bäst prestanda ångande storlek/ kvalité. Jag vill inte montera någon extra adapter eller FF lens...då tappar jag meningen varför jag kör liten kamera (storleksmässigt)...

Om Sony gör någon ny 16-50mm till APS-C som det är något med så kommer det sannolikt inte att bli billigt. Om den ska ha F 2.8, så kommer den inte bli särskilt liten heller. 10-12 000:- prisar ut de allra flesta och hamnar vi där kommer det bli ett jäkla gnäll det kan du lita på.

Jag tycker faktiskt inte alls att man nödvändigt vis ska sikta på ett 2.8-objektiv utan istället på F 4.0 för det är ju faktiskt så att sensorerna fortsätter utvecklas (om än marginellt) så 4.0 idag är inte som 4.0 var för 10 år sedan och då kan man få ett mindre ekipage än med F 2.8. IBIS i senaste version sägs ju ge fem steg även om jag betvivlar det och i vissa sammanhang så betyder det också.

Idag är Sigmas lösning trots allt det mest prisvärda tror jag. Jag har exv. haft Sigmas 17-70mm för både A-mount och med Canon-fattning för MC-11 och det senare mer moderna 17-70mm ur GV-serien är faktiskt klart smidigare än de äldre versionerna.

Ja håller med dig, Sony ser ut att var totalt låsta vid sin kamera form, Sony borde givetvis blanda små och större kameror, precis som Panasonic gjort, GH5 är större och så fins det mindre att välja på.

Sony har två formfaktorer idag i E-mounthusen - A6XXX-serien och A7. A6XXX är som många vet det mest fickvänliga och den jag och många andra gillar av just det skälet. Jag antar att du syftar på storleken men som sagt, formen som A7-serien har fastnar lättare irriterande nog ibland när man ska ta fram den. Om det fejkade lilla prismahuset inte innehåller något så skulle jag föredra att det försvann.

Troligen inte eftersom han var tvungen att använda adapter :)

Vore intressant att få mer info om detta för MC-11 hade tidigare grava problem p.g.a. firmwareproblem. Jag skulle vilja veta vilken fm-version de använde. Innan den version som kom i slutet av 2016 så funkade MC-11 dåligt med det mesta. Efter uppdateringen blev det en helt annan grej.

Vi behöver veta vilka bländare man använt också.

Med det sagt, så är 500mm rätt extremt för spegellöst överhuvudtaget. De tester jag gjort själv med mina hus har givit till, med det jag har (Sigma 150-500´och Sonys LA-EA3), att jag får problem uppåt F8 uppåt 400mm även i hyfsat ljus.

A9 borde dock vara bättre än A7 II och A6300 som jag testat.

Vid mindre extrema brännvidder som exv. med en normalzoom, så kan säkert MC-11 funka finfint. Ni kan ju testa själva på Scandinavian eller någon annan välsorterad Sony/Sigma-butik. Att bara raljera utan att ha något på fötterna i sak bygger väl inget kunskapsutbyte eller hur?

Med det sagt så är det ju alltid att föredra E-mountnatives. Sony säger ju att de satsar på långa objektiv nu så det lär säkert visa sig när de dyker upp var gränserna för A9-tekniken verkligen går.

Troligen inte eftersom han var tvungen att använda adapter :)

Fotografen i fråga heter Paul Bunyard och fotograferar blandat med Canon och Sony. Citat från hans Twitterprofli" Freelance Camera Op. Video: Sony FS7 Owner/OP Sony A7SII DJI Ronin, Stills: Canon 5DMK3 slowly moving to Sony Alpha. Loves an early morning & a good sunrise"

Han har en riktigt läcker filmsnutt ( https://twitter.com/wildaboutimages , scrolla ner till 21 mars) där han filmar Royal Air Force med sin FS7 och Canons 500 f/4 i 180 fps. Med nyss nämnda adapter. Kolla gärna in det.

Skall bli kul att läsa mer av hans erfarenheter och hur A9 presterar med Canons 500 mm.

Sony har två formfaktorer idag i E-mounthusen - A6XXX-serien och A7. A6XXX är som många vet det mest fickvänliga och den jag och många andra gillar av just det skälet. Jag antar att du syftar på storleken men som sagt, formen som A7-serien har fastnar lättare irriterande nog ibland när man ska ta fram den. Om det fejkade lilla prismahuset inte innehåller något så skulle jag föredra att det försvann.

Här menar jag StenÅke att tex A6500 eller nästa modell behövde absolut inte bli markant större, jag vill se bättre utformning av knappar, gärna något större, plats för dubbla kort, främre hjul, 5mm hit och dit tror jag skulle göra en A6700 ( plats för A9 batteri )- till en bättre kamera, något hg mer är inte hela världen, jag tycker lika även om andra kameror att dom skulle vinna mera utan att göra dom allt för små, värmeproblem när 4K kommer starkt behöver lite mera metall, folk fotar inte bara i kalla Norden.

Annars måste vi få Fuji objektiv kopior som 23mm, Om A9 kostar 53000 kr så skall den passa för både små objektiv och stora objektiv, skall man köpa en A6700 för 19000 kr så går det inte med bara små objektiv, som du säger så skulle inte ett 16-50f/2,8 bli så där jäkla lätt, f/4-objektiv jag möjligtvis till A9, eller f/2,8-f/4 i kombination. Ett HG mer är inte någon katastrof och någon mer knapp får plats.

Relevansen finns,
- A9:an anger en helt ny generation av FF kamerahus, från Sony, då lär det komma billigare modeller inom en snar framtid, alla med A9:an som grund!
Den första modellen ut, ofta mycket avancerad, brukar ha ett högt pris.
Men det utesluter inte, att priset längre fram, för A9:an, inte kan sjunka, marknaden styr.

Ja se bara på detta:

"Sony A7 for $948 is now the most sold Sony FF at Amazon (and the best camera for the price)."

"If Image Quality is what you are after no other camera in the $1,000 price range beats the A7 yet. And that’s why it’s selling hot according to the latest Amazon sales ranking."

Jag vet inte om det är någon absolut sanning men A7 är en hyfsat modern skapelse och har hybrid-AF med fokuspunkter för PDAF på huvudsensorn till skillnad från A7r. Men ca 10000 för det FF-huset är ett väldigt bra pris. Sony verkar göra en A6000 med A7:an också och fortsätta produktcykeln som en verklig lågprismodell.

1098 U$ med Sonys 28-70mm zoom. En tusenlapp för det objektivet är väl ett bra pris det med.

Även A7r II är på väg ner rätt starkt den med och då kommer många anse den prisvärd som passat hittills. Det är fortfarande en väldigt fin kamera trots att A9 nu finns.

Även B&H och Adorama kör samma kampanj.

Här menar jag StenÅke att tex A6500 eller nästa modell behövde absolut inte bli markant större, jag vill se bättre utformning av knappar, gärna något större, plats för dubbla kort, främre hjul, 5mm hit och dit tror jag skulle göra en A6700 ( plats för A9 batteri )- till en bättre kamera, något hg mer är inte hela världen, jag tycker lika även om andra kameror att dom skulle vinna mera utan att göra dom allt för små, värmeproblem när 4K kommer starkt behöver lite mera metall, folk fotar inte bara i kalla Norden.

Annars måste vi få Fuji objektiv kopior som 23mm, Om A9 kostar 53000 kr så skall den passa för både små objektiv och stora objektiv, skall man köpa en A6700 för 19000 kr så går det inte med bara små objektiv, som du säger så skulle inte ett 16-50f/2,8 bli så där jäkla lätt, f/4-objektiv jag möjligtvis till A9, eller f/2,8-f/4 i kombination. Ett HG mer är inte någon katastrof och någon mer knapp får plats.

Deras 16-70/4 är perfekt i storlek, bara att den leverera. Om de skulle gjort en 16-50/2.8-4 och 50-200/4 (GM-serie kvalité) för APS-C, skulle FUJIs APS-C fårr rejält konkurrent.

Cyberphoto har testat a9 nu. Finns på deras blogg

Intressant läsning, speciellt om autofokus på flygande fåglar.
Citat
" Ett snabbt hastighetstest
Vi fick äran att låna kameran några timmar och passade på att i första hand testa hur snabbt och träffsäkert autofokusfunktionen jobbar. Vi kunde direkt konstatera att det var inte lönt att plåta de gamla vanliga motiven som vi normalt brukar testa C-AF med, (nämnligen bilar och cyklister körandes i riktning mot eller från kameran i varierande hastigheter). Det var liksom ingen match för A9:an.

Fåglar som flyger kors och tvärs och hit och dit är däremot oerhört mycket svårare för både kamera och fotograf, och jag har personligen aldrig lyckats med någon kamera tidigare att fånga bildserier där skärpan sitter mitt i prick på alla bilder i liknande situationer, det brukar snarare röra sig om ganska få bilder i varje bildserie som skärpan sitter där den ska. Med Sony A9 + FE 70-200/2,8 GM OSS lyckades jag ta en bildserie på 70 st bilder som mest där samtliga bilder på en flygande mås var knivskarpa, och dessutom med hastigheten av 20 b/sek!!"

Då vill jag fråga afe här om CyberPhoto spelar i samma division som Tony Northrup? Du klassade ju honom som ett klickmonster

"Tony Northrup är ett klickmonster som lever på att folk läser hans dravel. Det har sällan så mycket med verkligheten att göra ;)"

klipper lite från torbenos citat :)

"...Med Sony A9 + FE 70-200/2,8 GM OSS lyckades jag ta en bildserie på 70 st bilder som mest där samtliga bilder på en flygande mås var knivskarpa, och dessutom med hastigheten av 20 b/sek!!"

Vad som fångades var alltså en sekvens på 3,5 sekunder av en flygande mås. Vad säger det egentligen? Låter som att autofokusen är ganska bra? Fast det är svårt att veta hur måsen flög vid just den sekvensen förstås så man kanske inte ska läsa in för mycket i det. Och att det var vid just 20bps som det hände... Utgår från att vid den hastigheten är den mekaniska slutaren öppen och objektivet konstant nedbländat (ett tag trodde jag att det var något man tvingades till på A77 pga den mekaniska bländarstyrningen men så såg jag att canon gjorde samma sak med 1D) vilket borde betyda att det är det läge där A9 har bäst förutsättningar att lyckas hålla målet i fokus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar