larsborg
Aktiv medlem
Har sett ung samma sak hända flera gånger inom den bransch (IT) där jag jobbade.
Stora aktörer, marknadsledande produkter, stort image värde, stolthet. Sedan började tex det grafiska gränssnittet. "vad ska vi med det till", "onödigt", "tillför inget", "bling bling", "blir aldrig något".
Det "nya" äter sig in, förbättras och når sedan en kritisk massa och de som bara något år tidigare hade bäst produkter är gårdagen. Även om de fortfarande vid skiftet var lika bra eller kanske tom bättre. Försöker hinna ifatt men köpattityden är bytt. Bara #2 eller kanske inte ens det. Produkterna reas bort men ingen vill längre köpa. Efter bara 1-2 år går flera i konkurs
Spegellöst... "är inte lika bra på att fokusera", "service inte lika bra", "objektivutbudet dåligt". Fast det blinkar i neon att allt rör sig mot spegellöst så diskuteras och värderas små minus detaljer. Inte heller möter de stora konkurrensen på rätt sätt.
Ekonomiskt deppigt för mig personligen då jag anar att snart kommer det att bli mycket svårt för de "andra" att hämta in försprånget. Snart är det även för sent.
Precis så, tror jag det ligger till, - det kan vara för sent för några aktörer, kvittar hur bra de är idag, 2017, på sin finslipade teknik.
Se framåt, - om ca 5 år kan en "ung" aktör vara nr 1.