Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Annan rawkonverterare

Har någon av er testat DXO Labs senaste pro-version 6.5 och laddat ned kamera och objektivprofiler för Sony i den?

Jag installerade en 30-dagars testversion av den och finner att den gör ett bra jobb med A900:ans rawfiler. Bättre än Camera Raw 5.7 i CS4 (version 6.2 i CS5 är dock mycket bra, men jag ids inte uppgradera i nuläget).

Nåväl, det som var speciellt intressant DXO.s program var just förbättrad linskorrigering och HDR som skapas av endast EN rawfil (går att processa i 2 alternativ, d v s med "normal" och "starkare" effekt.
Blev förbluffande bra efter förutsättningarna EN bild.

Programmet är mycket bra, men jag gillar inte gränssnittet speciellt (kan ju bero på ovana) samt bearbetningstiden som blev hög även på en maskin med 8GB i RAM och 64-bitars OS.

Hursomhelst tar programmet fram mycket bra detaljering och DR från A900/A850. men lite kul var det med HDR-modulen också. Brusreduceringen gör ett snyggt jobb också utan att detaljerna försvinner märkbart och ytorna "plastar" till sig (såvida man inte drar på för mycket förstås)
 
Har någon av er testat DXO Labs senaste pro-version 6.5 och laddat ned kamera och objektivprofiler för Sony i den?

Jag installerade en 30-dagars testversion av den och finner att den gör ett bra jobb med A900:ans rawfiler. Bättre än Camera Raw 5.7 i CS4 (version 6.2 i CS5 är dock mycket bra, men jag ids inte uppgradera i nuläget). ...

Lennart!

jag är en novis på detta med foto och bildbehandling i jämförelse och kan egentligen inte alls komma med några experttips, men av ohejdad vana så lägger jag mig åndå i, framförallt för att jag tycker det finns andra saker än det i dagsläget tekniskt bästa programmet i nuvarande version.

jag provade tidigare DXO 6,1 och den gav mig då bättre resultat än Camera Raw 6. Nu finns DXO 6,5 som framförallt tillför finesser, men inte vad jag vet har någon förbättrad process eller profil för Sonys RAW-format.

idag är jag helt säker på att jag skulle få betydligt bätttre resultat med ACR 6. Detta har inte något med att göra att programmet är bättre, utan att jag lärt mig betydligt mer om det. Tidigare utnyttjade jag inte mer än några procent av programmets potential.

Nu är jag halvvägs genom högskolans i Jönköping kurs "digital bildbehandling". (Fantastiskt bra kurs för övrigt). I stort sett samma innehåll kan man få genom att inhandla Moderskeppets DVD-kurser, men högskolekursen är helt uppdaterad och bygger allt på CS5. I samband med att bli inskriven som student fick man också ganska rejäl rabatt på Adobes program, 80%, så då jag även vill hålla på med videoredigering och har behov av Flash och Acrobat så slog jag till och köpte CS5 Master Collection.

Säga vad man vill om Adobes program, men dom är bra och hänger väl ihop. De har lite av en monopolställning inom bildbehandling och jag är absolut ingen förespråkare för det, men det gör saker enklare. Det finns hur mycket information som helst tillgängligt om alla detaljer i dom programmen och tredjepartstillägg osv. Tidigare var för mig RAW-processen väldigt kort och ett nödvändigt ont för att så snabbt som möjligt komma in i Photoshop för bildbehandling. idag gör jag så mycket som möjligt i RAW då det finns fantastiska verktyg för det, tom. selektiv behandling och beskärning osv. och allt är oförstörande så att det går att i efterhand behandla vidare med samma raw-fil och skapa en helt ny bild utan att behöva börja om från scratch.

Vad jag vill säga är att jag tror det är mer avgörande för resultatet hur skicklig man är att använda verktygen inne i programmen än att använda det ena eller andra programmet. Om du också använder Photoshop för bildbehandling så är ACR betydligt närmare i tänket med samma nomenklatur och liknande arbetsprocess.

Det ÄR också stor skillnad mellan ACR 5.x och 6.x. En helt ny RAW-motor med "Process-2010" som innebär ett stort lyft för alla fotografer oavsett kameramärke, men för Sony så är det en ännu större förbättring iom. att också den inbyggda profilen för ARW-filer är helt ny, så förändringen är större med Sony än för andra märken.

Så mitt tips är ändå att uppgradera till CS5/ACR6 istället för att lägga pengarna på ett helt annat program då du redan är inkörd på ACR i tidigare version. Sen också att verkligen sätta dig in mer i finesserna med kurvor och penselverktyg i ACR och lägga mer tid i ACR för saker som du idag gör i PS. Även om jag inte är så kunnig själv än och inte heller vet hur driven du är inne i programmen kan jag ändå vara rätt säker på att du har mer att lära dig i ACR för att det är så enormt fyllt av funktionalitet och att utnyttja verktygen maximalt ger mer i slutändan än att byta till ett annat program även om det är bättre på någon enskild del.

Mina 2 öre...


/Mats
 
Mats!

Jo, jag är nog rätt kunnig i ACR i PS. Har uppgraderat varje version av CS (från CS1 tillCs2-till CS3 och sitter ff på CS4).

Har gjort egna profiler i ACR och använt kurvverktygen ganska länge. Troligen en av orsakerna till att jag har mycket svårt att fördöma, eller rättare sagt säga att något kamermärke är si och så mycket bättre än något annat. Många "brister" i diverse kamerors rawfiler går att justera i ACR.

Det har alltid varit en av mina käpphästar att predika betydelsen av den externa mjukvaran, d v s bildbehandlingsprogrammen och isynnerhet rawkonverterarna. Vill nog påstå att deras betydelse många gånger är viktigare än kamerans interna mjukvara. Det sistnämnda är ju en överdrift, men extern mjukvara kan inte nog överskattas.

Fast den som tror sig vara fullärd i ACR tar sig åtskilliga spannar vatten över huvudet. Så jag konstaterar att jag är kunnig, men inte mer. Jag tyckte jag var kunnig för 4 år sedan också, men jag är kunnigare nu och försöker heller tiden bli kunnigare. Mycket av kunskapen har kommit via "trial and error".

Jag kommer att uppgradera till CS5. Laddade tidigt hem den versionen och ACR version 6.2. Integretionen med PS och Bridge är väldigt förnämlig och har varit så i i de tidigare versionerna också.
Kan inte tänka mig något annat program längre. Antagligen därför jag blir störd av såväl Phase Ones och DXO Labs gränssnitt.

Så jag understryker bara av egen erfarenhet vad du skriver, men tycker det är bra att DXO Labs är så noggranna med sina integrerade linskorrigeringar och HDR oneshot var ju trevlig.

Vi kanske kan vara helt överens om att man på inga villkor vet hur bra ens kamera är förrän man lärt sig att tillvarata och bearbeta informationen från den specifika kamerans rawfil så långt det går. Men "så långt det går" är ju kopplat till vad kan om rawkonvertering just idag. I realiteten ligger "så långt det går" kanske inte mer än halvvägs eftersom man aldrig blir fullärd.

Har sparat gamla rawfiler från dslr anno 2002 och framåt. De gamla kamerafilerna får jag att riktigt gnistra med den kunskapen jag har idag, jämfört med vad jag kunde för några år sedan. Det är också därför jag ibland intar en reserverad hållning till dessa ständiga uppgraderingar av kamerahus. I efterhand har man många gånger insett att det varit man själv som varit bromsklossen.

Nu går det emellertid inte riktigt att via stora kunskaper "göra om" en A850-fil till en Nikon D3s-fil när det gäller extremare högisobilder. Men man kan kan komma närmare. Och det ligger betydligt närmare att få ett likaratat resultat jämfört med en Nikon D3x.

P g a den externa mjukvaran och viljan/lusten att utveckla kunskaperna i hanterandet av densamma kan jag idag ärligt säga att jag sitter helt nöjd med mina kamerior och objektiv. Utan motivation att lära mjukvaran hade jag kanske gått i fällan att ständigt längta efter nyare och nyare kameror.

Dock kan jag till fullo förstå dem som vill ha en firmware till A900/A850 som fixar en bättre jpeg-rendering vid högre isotal. Alla har kanske inte lust att "grotta" ner sig i rawkonvertering.

För övrigt förekommer det en hel del småtaskig snobbism här på FS mot de som bara vill köra jpeg. Även om de i mina ögon missar att få ut mesta möjliga av sin kamera känner de säkert samma fotoglädje. Såg f ö en utställning av bilder bara tagna i jpeg och nivåbehandlade samt beskurna. Det var 2 yngre tjejer som gjort den. Motiven var helt underbara och då bortser man från en del detaljer "som kunde varit bättre". Dåliga motiv förblir dåliga däremot hur skicklig man än är på rawbehandling.

MVH//Lennart
 
xrp sa:
Och så är det ju den där lilla detaljen med att jag egentligen inte behöver någon mer kamera...

"Behöver" ???
Det har väl överhuvudtaget ingenting med saken att göra ;-)
/Mats


Nej, du har förstås rätt, jag har blivit ofokuserad och låter mig påverkas av ovidkommande grubblerier. Jag skäms.

Får skylla på att jag arbetat för mycket och fotograferat för lite de sista veckorna. Man har dessutom precis infört ett totalt fotoförbud på min arbetsplats, och det är ännu något oklart om jag skall betraktas som potentiell skummis bara för att jag fortfarande envisas med att ha med mig min kamera i väskan varje dag...
 

Lite märkligt att han använt CS3 som RAW-konverter när 5:an är så mycket bättre. Ändå så klagar han inte mer på bruset. Med andra ord så blir väl människan lyrisk när han uppgraderar sitt CS3. Om man nu inte redan kan kalla honom så. Tänk vad opinionen har vänt sen kameran (A900) släpptes. Lite kul är det att ha en kamera som stiger i "värde" ju äldre den blir.
Lite är det väl så i kronor också eftersom jag fick den för 13000. (Tack till trådskaparen!) Hittills ingen på begmarknaden på FS som gått under det. :O)

Nya fw skulle ju ge bättre fokushastighet men som jag tolkar texten så är det vid vissa ljusförhållanden. Undras om det är vid dåligt eller bra ljus. Någon som har en gissning?
 
Nya fw skulle ju ge bättre fokushastighet men som jag tolkar texten så är det vid vissa ljusförhållanden. Undras om det är vid dåligt eller bra ljus. Någon som har en gissning?
Enligt ett läckt Sony-dokument har de bland annat ökat det område där fokussystemet kan avgöra om fokus ligger fel framför eller bakom, dvs i stället för att söka åt fel håll och vända (långsamt) söker den direkt åt rätt håll. Mer detaljer i det länkade dokumentet.
 
Mats!


.......................Det har alltid varit en av mina käpphästar att predika betydelsen av den externa mjukvaran, d v s bildbehandlingsprogrammen och isynnerhet rawkonverterarna. Vill nog påstå att deras betydelse många gånger är viktigare än kamerans interna mjukvara. Det sistnämnda är ju en överdrift, men extern mjukvara kan inte nog överskattas................................

.....................Vi kanske kan vara helt överens om att man på inga villkor vet hur bra ens kamera är förrän man lärt sig att tillvarata och bearbeta informationen från den specifika kamerans rawfil så långt det går. Men "så långt det går" är ju kopplat till vad kan om rawkonvertering just idag. I realiteten ligger "så långt det går" kanske inte mer än halvvägs eftersom man aldrig blir fullärd.....................

......................Har sparat gamla rawfiler från dslr anno 2002 och framåt. De gamla kamerafilerna får jag att riktigt gnistra med den kunskapen jag har idag, jämfört med vad jag kunde för några år sedan. Det är också därför jag ibland intar en reserverad hållning till dessa ständiga uppgraderingar av kamerahus. I efterhand har man många gånger insett att det varit man själv som varit bromsklossen.

.....................P g a den externa mjukvaran och viljan/lusten att utveckla kunskaperna i hanterandet av densamma kan jag idag ärligt säga att jag sitter helt nöjd med mina kamerior och objektiv. Utan motivation att lära mjukvaran hade jag kanske gått i fällan att ständigt längta efter nyare och nyare kameror.

....................För övrigt förekommer det en hel del småtaskig snobbism här på FS mot de som bara vill köra jpeg. Även om de i mina ögon missar att få ut mesta möjliga av sin kamera känner de säkert samma fotoglädje. Såg f ö en utställning av bilder bara tagna i jpeg och nivåbehandlade samt beskurna. Det var 2 yngre tjejer som gjort den. Motiven var helt underbara och då bortser man från en del detaljer "som kunde varit bättre". Dåliga motiv förblir dåliga däremot hur skicklig man än är på rawbehandling.

MVH//Lennart

Det här är så bra skrivet och så viktigt. Det visar också vikten av att behålla sina "orginal" oavsett om de är JPEG- eller RAW-orginal. Jag har gjort exakt samma reflexion som Lennart när LR 3.0 kom som ju kom lite före uppgraderingen av ACR om jag inte missminner mig. Det var ett formidabelt lyft för mig och mina Sony-filer.

Tillsammans med de nyare kamerorna (i mitt fall A550) och LR 3.0 så har jag fått en helt ny och mycket bättre och roligare situation när det gäller efterbehandlingen vare sig det gäller JPEG eller RAW. Jag tog exv. en massa bilder i Syd-Afrika med min A550 för knappt ett år sedan och jag bearbetade den med Lightroom 2.x som självfallet förbättrats en hel del i jämförelse med hur det såg i version 1.0. Problemet har dock ändå varit att jag inte känt mig glad över den interna preview-renderingen som jag hela tiden tyckt vara usel och brushantering och skärpning var inget vidare i 2.x med de persåektiv vi har fått idag.

I 3.0 har de fixat allt detta och massor därtill som helt ändrat förutsättningarna för behandling av Sony-filer. Detta ledde till att jag gjorde om allt jag tidigare gjort i LR 2.x i 3.0. Det som dessutom många nu upptäckt är att de överhuvudtaget inte längre behöver Photoshop för att processa bilder som man inte ska göra till något bilden egentligen inte är rakt ur kameran. Det som tidigare hindrat denna utveckling var att LR inte kunde påverka delar av en bild. När vi fick "Adjustment brusch" så löstes även detta. Så nu finns väl bara en sak att gnälla på för mig och det är väl att bilder som man detaljredigerat blir ganska tunga i renderingen när man bläddrar mellan bilder i programmet - men det går ju alltid att köpa mera "järn".

Det finns de som rapporterat att de t.o.m. kunnat göra underverk med gamla Minolta A2-filer här på FS och jag har själv sett jämförelser som den här som visar på den dramatiska skillnad vi sett mellan LR 2 och LR 3: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119586&highlight=beta
 
Enligt ett läckt Sony-dokument har de bland annat ökat det område där fokussystemet kan avgöra om fokus ligger fel framför eller bakom, dvs i stället för att söka åt fel håll och vända (långsamt) söker den direkt åt rätt håll. Mer detaljer i det länkade dokumentet.

Enligt dokumentet så var det vid EV7 och uppåt. Vid bra ljus alltså. Nu gäller det att prova alla varianter och skriva ner så att man kan jämföra mot 2.0. För nöjes skull alltså!

De säger ju ingenting om förbättrad följande fokus men för mig låter det som om förändringen borde förbättra den punkten också. Bara vänta och se...

Lite intressant var det att läsa att de snabbat upp AF så mycket de kan med rådande hårdvara. Mao. så finns det klara och självklara förbättringar att vänta till nästa modell med lite snabbare processorkraft. Det plus fler korssensorer och fler AF-punkter lär bli suveränt. Skulle även kunna göra en fågelfotograf nöjd.
 
Bra mässpris på A900an där! Synd att jag inte hade tid att gå på mässan i år.

Jag säljer förövrigt mitt STF objektiv, som passar utmärkt på just A900/850 :)
 
Givetvis inget stöd för 64bit win....kul...not...blir till o åka tillbaka till jobbet o köra uppdateringen på min jobbdator :(

Hur som helst tycker jag det är kul o se att Sony kommer med uppdatering/firmware...många kanske hade förväntat sig mer men jag tycker helt klart det är ett steg i rätt riktning....dessutom va jag ju redan nöjd med kameran som den va/är :)

Nån som vet om man kan spara ner nuvarade version på nått sätt eller kan få tag i den ifall det skulle visa sig vara problem med den nya uppdateringen/firmwaren???
 
Givetvis inget stöd för 64bit win....kul...not...blir till o åka tillbaka till jobbet o köra uppdateringen på min jobbdator :(

...

Jag fattar inte riktigt. Har läst igenom installationsanvisningen som Lars Ringh länkade till och enligt den ska man ska ju formatera kortet i kameran, sätta kortet i datorn och kopiera dit filerna och sen sätta tillbaka kortet i kameran och starta kameran med menu-knappen intryckt.

Även fallet med USB-sladd så handlar det bara om att använda kameran som usb-minne och föra över filerna till kortet.

Man kör ju inget program i Windows, bara kopierar en fil till minneskortet. Vari skulle inkompatibiliteten med 64-bitars windows bestå?

Vad är det för idiotisk friskrivningsklausul dom har? Om det inte funkar får väl Sony ta ansvar för det.

Hämtningsinstruktioner: "Se till att ingen annan programvara körs än din Internet-browser"

Jäkla trams helt enkelt!



Nån 32-bitars Windows har i alla fall inte jag (trots 9 datorer) och ingen i mina kretsar jag umgås med heller kör annat än 64-bit. Gör någon det???


/Mats
 
Ja du Mats jag fattar inte heller men filen är en "Self Extractor fil" o den är för 32bitars version...varför inte packa filen i nått av standardformaten som stöds av både 32/64bit??...snällt sagt korkat.

Har uppdaterat nu och allt fungerar klockrent.....AF liiiiite snabbare men det är så liten skillnad mot tidigare att det knappt är märkbart på dom objektiven jag har...hade jag inte testat före och efter uppdateringen så hade jag inte märkt/reagerat....så summan av det hela är väl att för mitt användande så kommer uppdateringen verken märkas av eller göra nån skillnad....dock kommer dom som har gamla objektiv utan chip i sig ha glädje av uppdateringen då man nu kan köra i A-läget med dessa objektiv.

Jodå företaget jag jobbar för kör Win XP32 på alla maskiner utom dom som håller på med det grafiska...dom kör Mac.
 
Ja du Mats jag fattar inte heller men filen är en "Self Extractor fil" o den är för 32bitars version...varför inte packa filen i nått av standardformaten som stöds av både 32/64bit??...snällt sagt korkat...

Jo, helt sjukt. Dom har packar den med urgammal Lharc-teknik, fast i MS-modifierad version som använder MS UNHLA32.DLL med ett program i .NET 2.0.

Ger flashbacks till tidig DOS och Amiga :)

http://www.ask.com/wiki/LZH

"Although no longer much used in the West, LHA remains popular in Japan. ...

Microsoft has released a Windows XP add-on, Microsoft Compressed (LZH) Folder Add-on, designed for the Japanese version of the operating system.[1][2] The Japanese version of Windows 7 ships with the LZH folder addin built-in."


Jaja, japaner japaner ;-)


Hursomhelst så stöds detta av svensk och enkelsk x64-windows och det funkar alldeles utmärkt att packa upp den med Win7-x64 och WS2008R2.

Som sagt, det ger ett fruktansvärt oproffsigt intryck, speciellt med friskrivnigen som man måste kryssa i att man tagit del av. Klantigt Sony!



/Mats
 
Ja du Mats jag fattar inte heller men filen är en "Self Extractor fil" o den är för 32bitars version...varför inte packa filen i nått av standardformaten som stöds av både 32/64bit??...snällt sagt korkat.
Ladda ner Mac-versionen så får du en vanlig .ZIP-fil.

Jag har aldrig insett varför MS-världen är så intresserade av självuppackande filer, t.ex. måste man köra ett exekverbart program innan man ser innehållet, dvs en önskedröm för ett virus ...
 
Ja du Mats jag fattar inte heller men filen är en "Self Extractor fil" o den är för 32bitars version...varför inte packa filen i nått av standardformaten som stöds av både 32/64bit??...snällt sagt korkat.

Välkomna till klubben. Vi som vågar vägra både Windows och Mac lever i denna värld dagligen. Men i detta fallet är det ju busenkelt att packa filen i ett standardformat som passar alla plattformar. Skäms Sony!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.