upplevs det verkligen som ett större problem för de flesta?
36*36-sensorn du föreslår kommer ju kosta minst 50% mer än en vanlig småbildssensor, samma sak för en dyl elektronsik sökare. dvs två av de dyrare komponenterna i kameran blir ännu dyrare 'bara' för en ganska blygsam förbättring i ett förhållandevis sällsynt användarsituation.
jag tror att det är få som lockas av den lösningen.
personligen skulle jag nog gilla en kamera med kvadratisk sensor (men kanske bara 30*30, så att man kan utnyttja hela sensorn) och riktigt bra EVF, men man får ju inse att man inte riktigt är 'marknadsmässig'...
Vem har talat om problem?
Det finns dock inte bara ett fåtal fall där möjlighet att kunna ändra stående/vertikalt elektroniskt skulle medföra massa nya förbättrade möjligheter. T.ex..
När kameran sitter på stativ.
Om man kör LV med en display som är vinklingsbar på det viset som på A5xx, vilket är en mycket bättre lösning än kulledsalternativen som t.ex. A55 eller Canon D60. T.ex. om du ska fotografera i grodperspektiv (eller åtminstone höft eller knähöjdsperspektiv istället för den statiska ansiktshöjden), då blir det plötsligt väldigt krångligt med vertikala bilder om du inte vill kräla i stoftet. Eller om du står i en folkmassa och fotograferar över huvudet och tittar upp i den nervikta displayen.
Om du har en blixt monterad på kameran som du bouncar i taket (och det inte är en HVL-F58AM)..
Om du måste köra på långa slutartider och måste maximera möjligheten att hålla väldigt still, t.ex. med en spänd rem och vill kunna växla orientering snabbt.
Om du har en gummi-ögonmussla vid sökaren som sluter tätt och är gjord för höger öga.
Du fotar makro eller repro med väldigt precisa manuella inställningar och inte vill rubba kameran.
Du filmar, men tar då och då stillbilds-snapshots.
osv. osv. finns säkert massa andra situationer med.
Helt klart är jag säker på att om möjligheten fanns och man använt den under en tid skulle man inte vilja gå tillbaka, utan tycka det kännas väldigt stenålder på gamla sättet.
På köpet finns möjligheten till nyskapande design av kamerahuset, inte för lågt som i alla dagens kameror utan VG och inte för högt som de med. Dessutom med fasad nedre vänsterdel som inte skulle funka med VG och varför inte ett tumhjul för vänsterhanden lite på sidan för t.ex. styrning av cropfaktor. Canon och Nikon har ju med framgång pro-modeller med inbyggt vertikalgrepp (frågar du mig så har åtminstone Canons inte alls tilltalande design). Dessutom är det inte optimalt med vertikalgrepp när sökargluggen hamnar till vänster och man håller så långt utanför kamerans momentcentrum. Istället skulle högerhandens grepp kunna vinklas med mindre handledsbelastning vilket blir konstigt om du ska ställa kameran på höjden.
En EVF öppnar helt enkelt för massa fler möjligheter som inte finns med en OVF och varför inte utnyttja deta fullt ut. Att byta teknik och sen applicera den med de begränsningar som var innan är ju faktiskt inte så fiffigt. Det är de många bäckarna små som tillsammans gör att man kan överväga byta system och olika saker tilltalar olika personer.
Framförallt är ju möjligheten att skala bilden i sökaren och kunna på en enda kamera verkligen kunna utnytttja alla objektiv till max en suverän grej. Också att ha många megapixel och möjligheten att kunna ställa cropfaktorn gör att du får mer nytta av objektiven och utbudet av objektiv ökar markant. (Detta ska inte jämföras med digital zoomning som ju är nåt helt annat).
Tycker visst att man utnyttjar hela sensorn, bara inte alla pixlar samtidigt med dagens objektiv. Med möjligheten till objektiv som tecknar ännu större (befintliga mellanformatobjektiv med adapter, eller nyutvecklad högklassoptik) så når man också målgrupper som reklam och modefotografer m.fl. som överväger Hasselblad osv. till priser som är mångdubbla.
Det här skulle man kunna få ut med en 36x36 mm. sensor med 8000x8000 pixlar:
Mellanformat-objektiv
Kvadratiskt utsnitt = 61Mpx
FF -objektiv:
24x36 => 5333x8000 = 41 Mpx
30,6x30,6 => 6798x6798 = 44Mpx
APS-C -objektiv cropfaktor 1,5:
24x16 => 5333x3555 = 18 Mpx
20,4x20x4 => 4533x4533 = 19,5 Mpx
Cropfaktor 2:
18x12 => 4000x2667 = 10 Mpx
15,3x15,3 => 3400x3400 = 11 Mpx
Du har säkert rätt i att tillverkningskostnaden blir 50%mer. Kanske ytterligare eftersom en högre slutare skapar en del utmaningar, men sökaren ser jag inte at den skulle behöva kosta ett enda dugg mer.. Det är dock inget problem alls. Om du bara hade en susning om hur lite tillverkningskostnaden påverkar produktpriset! Utvecklingskostnaden skulle inte öka nämnvärt och genom prissättning kopplad till upplevd kundnytta så minskar också kostnadsbidraget för ökad komponentkostnad. Färre modeller och ökad seriestorlek tack vare ökad försäljning tar lätt med råge igen den ökade tillverkningskostnaden.
Om nu Sony är innovativa och hittar på revolutionerande grejer så räcker inte tekniken i sig för att ta marknadsandelar, utan de måste överträffa konkurrenterna inte bara på ett område utan massor. Om de på punkt efter punkt efter punkt är bättre, även om det bara är marginellt för varje enskild del, skulle det definitivt kunna bli en framgångsfaktor.
Lägg också till de andra grejerna de redan har som ultrasnabb seriebildstagning som de genom att införa semiburstläge med varannanbilds bländarstyrning kan utöka till 15 bps och möjligheten till phase-detection AF kontinuerligt under exponeringen och även i video osv. så kan dom bygga en riktig "killer camera". Sen kan dom prissätta den till drygt 20000 kr.
Tillsammans med "the Zeiss Thing" kan dom då smiska Canon och Nikons 50000 till 80000 kr. modeller.
Sony kan sätta ett antal "uppfinnare" med lite känsla och brainstorma och använda sina ekonomiska muskler för att bli nummer ett med god marginal. Jag är helt säker på att dom kommer att lyckas vända hela marknaden inom 6-8 år. Tror att dom har massor av saker i labb och det vi sett hittills är små tester av hur marknaden reagerar på olika saker. Sen kommer mycket på en gång. Tror visst att dom faktiskt skyndar långsamt och medvetet har saker i kuvös och lanserar stora saker som kommer att överraska många. Bara min tankar så här på småtimmarna när jag egentligen borde göra viktigare, men tråkigare, saker...
/Mats