Photocon
Aktiv medlem
Nu säljer jag min 850 på Tradera(Sony 850 och Minolta af 28-105),säljer den enbart av ekonomiska skäl......denna tråd har använts för försäljning tidigare så.....
Sälj den direkt till Mats Lillnor istället!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu säljer jag min 850 på Tradera(Sony 850 och Minolta af 28-105),säljer den enbart av ekonomiska skäl......denna tråd har använts för försäljning tidigare så.....
Sälj den direkt till Mats Lillnor istället!
Hehe, har redan en FF för mycket som det är.
Sverker har f.ö. redan sålt ett minolta 28-105 till mig...
/Mats
Varje gång jag läser den här tråden, så hoppas jag att de säljer a850 för 13000 igen. Men idag sålde de a900 för 14999 (Japanfoto på mässan) istället, så jag fick min fullformatare
Det fungerar idag endast om du väljer helt manuell M. Efter ändringen ska även automatisk exponering fungera.Jag har ett helmanuellt Samyang fish-eye och med det på så tror kameran att det inte sitter något objektiv monterat, men det fungerar utmärkt att plåta med det. kanske missat nåt vilken funkktion som egentligen tillförs.
Hittar ingen information hur firmwareuppgraderingen ska gå till. Måste man lämna in kameran, eller kan man ladda in den på egen hand?
Fick också idag ett stycke intressant information efter en ganska lång och trevlig diskussion med Anders Ericsson i Sonys monter på fotomässan. A850 kommer att utgå i mars 2011, medan A900 kommer att fortsättta tillverkas och säljas ytterligare ett år! Alltså precis tvärtemot vad tidigare spekulerats i.
/Mats
Det normala är att man tankar ner en fil med ett visst namn på ett tomt minneskort, sedan sätter man kortet i kameran och startar den, och så går uppdateringen med automagi.
Jaha, så 850 försvinner. Fast det är väl iofs. rimligt att de behåller toppmodellen längst, och så får man väl vara glad för att de inte bara tar bort bägge två och hänvisar till att det kanske kommer någon ny modell om ett par år eller så (sade den bara aningen bittra A700ägaren)....
Undrar om han Anders var samme man som jag pratade med en stund i deras monter (glasögon och grått hår hade han), trevlig kille som entusiastiskt, om än inte helt insatt i alla funktioner, visade de nya små Axx-modellerna. Jag blev förresten riktigt förvånad över hur tvärusla EVF:en var på dem, nu när jag fick se dem i verkligheten.
...
Jag fick förresten syn på dig på mässan idag Mats! Kunde dock inte komma fram och hälsa:
Mot slutet av dagen blev hela familjen sittandes i Sony-montern en stund. När resten av familjen sedan fick för sig att gå och se om gymnasiemässan fortfarande var öppen stannade jag kvar och gick och klämde lite på en lila videokamera som yngsta dottern tidigare hade fattat tycke för och visat upp för mig med orden "vill ha i julklapp" skrivet i pannan.
Efter en stunds förtvivlat knappande (riktigt visset användarinterface på den kameran) insåg jag att det faktiskt fanns en film inspelad på kameran, så jag började titta på den. Döm om min förvåning när du Mats dyker upp på displayen i smårandig blå skjorta intresserat skruvandes på någon liten kamera medan du blev smygfilmad av en annan videointresserad Sonyist...
Kul att ses! Eller hur man nu skall säga...
...Vet inte om det känns så rimligt att A850 försvinner, men det kanske är för att Sony vill slippa att ha en extraline för annat spegelhus samt behålla 5bps och 100% sökartäckning på sin toppmodell.
Någon annan som har någon bra teori om varför den senaste varianten utgår tidigare? A900 är och förblir dyrare.
Anders Ericsson är säljchef på Photo för Sony Nordic. Det var han som presenterade A55 på viden i A55-tråden innan releasen och sa att kanske alla framtida Sony-kameror blir EVF. killen i glasögon och grått hår var väldigt trevlig att prata med. Han var dock inte Sony-anställd, utan en fotograf som kör Sony och som jobbade som konsult. Fick veta att det var hans exemplar av Zeiss-optiken som satt på A850an för att någon hade stulit Sonys ex. Kamerorna var låsta i stativfattningen, men inte objektiven så någon hade helt enkelt skruvat av objektivet och gått iväg. Fräckt, men så jäkla trist att det ska vara på det viset.
Jag håller med om hur sjukt kass EVFen var på åtminstone den ena A55an i montern. Den som fanns i närheten av NEXarna vid "tåglandskapet" var bättre, men inte alls bra den heller. Grynig bild med massor av eftersläpning. Undrar om de har ställt in dom helt fel eller besökare varit där och rattat. För några veckor sen var jag inne på Rajala och kikade på A55 och blev då riktigt imponerad av den elektroniska sökaren, totalt annorunda upplevelse än den i Sonys monter på mässan. Tips, ta dig en andra titt hos någon fotohandlare. Kan kanske varit inställ på ISO 56000 och night-vision eller nåt???/Mats