Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju precis vad Sony har gjort. Ladda hem "Mac-versionen" så får du en helt vanlig .ZIP-fil. Det är bara MS Windows-versionen som har ett konstigt format.

Ja till Mac ja...inte alla Win-användare som laddar ner Mac-versionen när man hänvisas till en Win-version/Win-alternativ står angivet.

Visst det står att det är Zip.fil till Mac-versionen men det är lätt att missa o som sagt kör man Win tänker man inte på detta då man inte läser det som står om Mac lika noga o samtidigt hänvisas till Win-version....man förväntar sig helt enkelt att det skall vara stöd för alla aktuella Win-versioner.

Senast ändrad:
Ladda ner Mac-versionen så får du en vanlig .ZIP-fil.

Jag har aldrig insett varför MS-världen är så intresserade av självuppackande filer, t.ex. måste man köra ett exekverbart program innan man ser innehållet, dvs en önskedröm för ett virus ...

Fixade det på min jobbdator innan jag la märke till att det stod att Mac-versionen va Zip.fil

Även Windows-användare kan väl tänka lite själv, eller? :)

Öhhh ja att win-användarna inte tänkt på det innan...hädanefter ska jag alltid ladda ner Mac-versionen av det jag ska ha till min win-dator ovs vad det rör sig om...är ju självklart att att Mac versionen fungerar på win trotts att man är hänvisad till en win-länk för nerladdning.

Öhhh ja att win-användarna inte tänkt på det innan...hädanefter ska jag alltid ladda ner Mac-versionen av det jag ska ha till min win-dator ovs vad det rör sig om...är ju självklart att att Mac versionen fungerar på win trotts att man är hänvisad till en win-länk för nerladdning.
Men det framgick klart att Mac-versionen var en zip-fil. Om en Windows-användare erbjuds en okänd exe-fil (som kan innehålla virus) eller en standard zip-fil så väljer de alltså exe-filen? Inte konstigt att Windows-användare drabbas av virus ...

Har man ett 64-baserat OS (Windows) går det utmärkt att markera filen och få upp dess egenskaper och där kryssa i att man exv vill köra den i kompabilitetsläge XP 32 bitar.

Men det framgick klart att Mac-versionen var en zip-fil. Om en Windows-användare erbjuds en okänd exe-fil (som kan innehålla virus) eller en standard zip-fil så väljer de alltså exe-filen? Inte konstigt att Windows-användare drabbas av virus ...

Klart och tydligt?? Ja i första lilla stycket om fil-info....knappast så att man som Win-användare lägger det som stod om Mac där på minnet o har det i tanken efter att man ha läst igenom hela sidan om hur uppdateringen går till o det är dags för att ladda ner filen...nä då klickar man klickar man givetvis på Win-länken utan att ha det i tanken...dock reagerade jag direkt av att det stod att det inte va 64-bitars stöd...jag gjorde inte ens mig besväret o testa på min 64bitars maskin utan körde uppdateringen på min jobbdator istället.

Har man ett 64-baserat OS (Windows) går det utmärkt att markera filen och få upp dess egenskaper och där kryssa i att man exv vill köra den i kompabilitetsläge XP 32 bitar.

Kom på detta senare...dock inte alltid man tänker på att testa detta heller eftersom det står att det inte är nått stöd för 64bitars versionerna.

Jo, men i det här fallet behövdes det inte ens. Gick som sagt utmärkt att "köra" och packa upp med 64-bit Windows. 32-bitars program funkar alldeles utmärkt i Win-x64 även utan det i de flesta fall. (I det här fallet finns UNHLA32.DLL med i .NET 2.0 oavsett 32 el. 64-bit).

Tekniskt är det inget problem, det kassa är Sonys policy att de friskriver sig från allt ansvar och garanti mm. inte gäller. Så klantigt amatörmässig oprofsigt skrivet att man baxnar. De allra flesta datoranvändare är betydligt mer vana än så som dom ger sken av. "Se till att inget annat program körs än Internet-browsern". OSet lär ju knappast funka utan andra processer igång och vet man hur det funkar så rycker man på axlarna åt deras text och tycker att det ger ett löjes skimmer över det, är man inte så kunnig så väcker det en massa oro i onödan istället.

Reagerade bara på att det gjorts så dåligt. Tekniskt är det ju inget problem att fixa.
Storm i vattenglas. En bagatell som inte är värd att uppröras så mycket över.

/Mats

Men är det inte så att man kan köra 64 bits-versionen i 32-bitsläge, eller? Men fråga inte mig om hur - har inte den versionen...

Det var det jag syftade på. Tack för din beskrivning om hur man ska göra!

Det fungerar idag endast om du väljer helt manuell M. Efter ändringen ska även automatisk exponering fungera.

Jag får det inte att funka.

Sätter på mitt helmanuella Samyang-objektiv som inte har några kontakter öht. eller bländarstyrningsarm lyckas bara med helt manuell exponering, vilket fungerade förut också.

Visserligen går det att trycka av även då man ställt in P, A eller S, men helmanuellt är det ändå. Fast i A-läget kan man inte justera slutartiden med rattarna, så det blir ju helkass.

Bländaren ställs med en ratt på objektivet och kameran "vet inte om" vilken bländare som är inställd. Displayen visar "--" där bländaren ska stå och slutartiden ändras inte när man vrider på bländarringen.

Nä, det var en rätt tunn uppgradering efter två års tid måste jag säga. Om enda skillnaden är att man slipper vrida ratten till M är det inte mycket att hänga i julgranen. Funktionen är ju exakt lika oavsett vilket läge ratten står i.

Jag hittar inga andra menyalternativ heller. Bara "Utl. utan obj." = Möjlig / Ej möjlig. Exakt så var det förut också väl? Har jag missat nåt?

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar