Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
lighting ratio control

Hej,

Kan man använda ratio control för blixtsystemet med 850? Det står bara 700 samt 900 i manualerna, men de trycktes förmodligen innan 850 lanserades...
Någon som vet?

//Björn
 
Hej,

Kan man använda ratio control för blixtsystemet med 850? Det står bara 700 samt 900 i manualerna, men de trycktes förmodligen innan 850 lanserades...
Någon som vet?

//Björn

Visst om du har en HVL-F58 AM att sätta på kameran och F42or eller F58or som slavar. Lite begränsat med bara två grupper om du inte bara har nyare Sonyblixtar där Kamerans blixt är den ena gruppen, men det är ingen skilnad i det avseendet mellan A900 och A50, troligen aom du säger att det trycktes innan 850 fanns.

Lars Ringh kan säkert fylla på och även flika in att Nikon är bättre, det brukar han gäöra när jag uttalar min om Sonys blixtsystem. :) :) :).

Kommer inte riktigt ihåg alla detaljer hur det funkar då jag inte använt det speciellt mycket.
Har en F58 och 3 st. Minolta 3600, ska prova det vid tillfälle.


/Mats
 
Hehe.
Jo, det är hela varvet runt nu för vissa grejer, fast kamerahuset har inte passerat Lennart (än). Jag sålde ju faktiskt denna A850 två gånger, först till Joakim och sen ångrade jag det och han kunde då köpa en annan. Som kompensation för strulet skickade jag honom ett vertikalgrepp som han sedermera överförde till Tobbe och nu är det också tillbaka i min ägo. :)

/Mats
Hahaha! :)

Och hade jag bara haft möjlighet att skrapa fram 16 papp tillräckligt snabbt, så hade jag hoppat ner i er pool direkt och köpt din A900 på studs...
 
Du är inte intresserad av Stureby vårdhem?
Problemet är att jag för länge sedan tappat koll på vem som köper vad av vem. Tobbe till Mats till Lennart eller om det var Lennart till Mats eller ... Har alla ägt samma kamerahus nu? Är det inte bättre att ni tre upprättar en kamerapool? Här i Stockholm har man ju haft bilpooler ett bra tag nu så varför inte?

Hussvågrar ;-)
 
Du är inte intresserad av Stureby vårdhem?
______________________________.

Men du har ju också en hel del värdefullt kamerakapital att realisera vid behov har jag förstått. Problemet är att jag för länge sedan tappat koll på vem som köper vad av vem. Tobbe till Mats till Lennart eller om det var Lennart till Mats eller ... Har alla ägt samma kamerahus nu? Är det inte bättre att ni tre upprättar en kamerapool? Här i Stockholm har man ju haft bilpooler ett bra tag nu så varför inte?

Nej, inte det hemmet. Möjligtvis Sofia-dito. Här i Ljungbytrakten är vården så kass att man själv får ställa diagnos efter att mirakulöst överlevt ett besök på den s k primärvården och lyckats pressa läkaren (som antagligen är en förklädd lokalvårdare man slängt in för att slippa betala stafettläkare) att skriva en remiss som sedan slarvas bort. Sedan tar man sig till Växjö och får sin självställda diagnos behandlad eller också går man till kyrkan som ligger 45 m från lasarettet i Ljungby och tillber högre makter om ens egen bot och vårdens snara bättring. På andra sidan lasarusket ligger iofs gamla kyrkogården.


Ang kamerapool! Varför inte starta en kameracirkel på samma sätt man hade bokcirklar förr. Vi på tråden kunde ju låta kamerahusen cirkulera mellan varandra.
 
... Ang kamerapool! Varför inte starta en kameracirkel på samma sätt man hade bokcirklar förr. Vi på tråden kunde ju låta kamerahusen cirkulera mellan varandra.

Jo, varför inte :). Jag råkar ha ett överflöd av kameror just nu. När min kamera var inne på rep. så lånade jag faktiskt en Canon 50D ett tag via den här tråden. Annars är det kanske inte så stor vits att vi här skulle göra det då vi allihop har samma kameramodell.


/Mats
 
Jo, varför inte :). Jag råkar ha ett överflöd av kameror just nu. När min kamera var inne på rep. så lånade jag faktiskt en Canon 50D ett tag via den här tråden. Annars är det kanske inte så stor vits att vi här skulle göra det då vi allihop har samma kameramodell.


/Mats

Nej, det skulle väl i praktiken få en förgiftad hönsgård att framstå som ett under av ordning. Folk skulle väl "glömma" att skicka vidare. men det behövs lite skämtsamheter ibland.

Men tillbaks till mer allvar: Då jag av och till har/eller haft förmånen att kunna prova olika fabrikats FF-hus så är det enl min åsikt förbluffande små differenser mellan Sony, Nikon och Canon. Gäller deras 20+ MP-hus (Nikon D3s är ju på 12MP och i en klass för sig vad gäller lågljussitutioner). Pratar här om stillbildsegenskaper.

Sedan må den ena ha bättre sökare, den andra något halvstegs bättre lågljusegenskaper, den tredje LV.
Någon har snabbare sekvenstagning, någon har "säkrare" AF etc..etc...

Poängen är att vad man än satsar på för märke får man en väldigt bra kamera. Sedan tror jag att FF- modellerna sannolikt kommer att vara mer konservativt designade i den tyngre dslr-klassen.

Är väl bara att jämföra med MF-kamerorna med digitala bakstycken. Tror inte att man kommer att satsa på filmmöjligheter o dyl där.

Men det är nog möjligt att vi får se spegellösa FF i lättare tappning med "extra allt" framöver, fast personligen tror jag att de pixelrikaste FF-modellerna i första hand kommer att inrikta sig på stillbildsfotografen.

Jag kan ibland sakna LV dock på Sonys FF.
 
Nej, det skulle väl i praktiken få en förgiftad hönsgård att framstå som ett under av ordning. Folk skulle väl "glömma" att skicka vidare. men det behövs lite skämtsamheter ibland.

Men tillbaks till mer allvar: Då jag av och till har/eller haft förmånen att kunna prova olika fabrikats FF-hus så är det enl min åsikt förbluffande små differenser mellan Sony, Nikon och Canon. Gäller deras 20+ MP-hus (Nikon D3s är ju på 12MP och i en klass för sig vad gäller lågljussitutioner). Pratar här om stillbildsegenskaper.

Sedan må den ena ha bättre sökare, den andra något halvstegs bättre lågljusegenskaper, den tredje LV.
Någon har snabbare sekvenstagning, någon har "säkrare" AF etc..etc...

Poängen är att vad man än satsar på för märke får man en väldigt bra kamera. Sedan tror jag att FF- modellerna sannolikt kommer att vara mer konservativt designade i den tyngre dslr-klassen.

Är väl bara att jämföra med MF-kamerorna med digitala bakstycken. Tror inte att man kommer att satsa på filmmöjligheter o dyl där.

Men det är nog möjligt att vi får se spegellösa FF i lättare tappning med "extra allt" framöver, fast personligen tror jag att de pixelrikaste FF-modellerna i första hand kommer att inrikta sig på stillbildsfotografen.

Jag kan ibland sakna LV dock på Sonys FF.

hehe, jo jag skämtade också. Bäst att tillägga det ifall någon trodde annorlunda.

Apropå filmning och hög upplösning. Full HD 1920x1080 är ju bara drygt 2 megapixel. När man filmar med DSLR så finns ju då ett stort överflöd av pixlar, vilka är det som använd?

Kan ju inte vara en pytteliten ruta i mitten för då skulle det ju bli en väldig cropfaktor och att all finess med skärpedjup försvinna helt. Är det utspritt så att det är fasta pixlar typ var 7:e som används? Om det istället är olika pixlar enligt något rullande schema, eller att vissa pixlar används för en färg, medan andra för en annan osv. Det skulle ju kunna öppna för massor av möjligheter. Finns det olika implementationer mellan olika tillverkare och kameramodeller?

Video på DSLR är trots allt lite speciellt när man tänker efter. Känner någon till en sida eller dokument som beskriver tekniken?

Börjar också inse att vår lilla ankdamm här är en väldigt smal nisch. Efterfrågan på högkvalitativa FF DSLR utan massa finesser är nog inte så stor bland de breda massorna. Märks när man försöker sälja en A900, helt dött trots enligt mitt tycke ett mycket fördelaktigt pris på en fantastisk kamera. Spelar nog ingen roll ifall man skulle dumpa priset ytterligare, man måste ändå nå målgruppen. Prövar att lägga ut den på Tradera med utropspris 14 900 kr.,.


/Mats
 
Visst om du har en HVL-F58 AM att sätta på kameran och F42or eller F58or som slavar. Lite begränsat med bara två grupper om du inte bara har nyare Sonyblixtar där Kamerans blixt är den ena gruppen, men det är ingen skilnad i det avseendet mellan A900 och A50, troligen aom du säger att det trycktes innan 850 fanns.

Lars Ringh kan säkert fylla på och även flika in att Nikon är bättre, det brukar han gäöra när jag uttalar min om Sonys blixtsystem. :) :) :).

Kommer inte riktigt ihåg alla detaljer hur det funkar då jag inte använt det speciellt mycket.
Har en F58 och 3 st. Minolta 3600, ska prova det vid tillfälle.

/Mats

Så gärna, jag känner det nästan som min livsuppgift! Men jag har inget emot Sony, det är bara det att NIkons faktiskt är ännu bättre...

Om jag inte har sagt det förr så är den stora finessen med Nikons CLS att man inte bara kan styra exponeringen för de fristående blixtarna trådlöst på ungefär samma sätt som man kan med Sony, utan man kan också ändra inställningarna på de fjärrstyrda blixtarna mha. den kamera/blixt som man håller i handen. Står man t.ex. med sin kamera och masterblixt på ett stativ och kör med flera fjärrstyrda blixtar kan man t.ex. ändra deras effekt, och gud vet allt, utan att behöva gå runt till dem och pilla på själva blixtarna.

Eftersom jag själv bara har gamla Minoltablixtar (som köpts för att köras manuellt med radioutlösare, och därmed vara billiga att skaffa) kan jag inte göra några egna tester för att verifiera hur det fungerar med Sonys nya protokoll, men min uppfattning är precis som Mats skriver ovan: Med en 58:a på en A900 kan har man tre blixtgrupper till sitt förfogande, varav en av grupperna utgörs av den blixt som sitter på kameran. De två andra grupperna måste bestå av 42:eek:r eller andra 58:eek:r, och mellan grupperna kan man ställa ratio.

Har man äldre blixtar (56, 5600, 3600 osv.) kan man styra även dem med en 58:a, men tappar då en grupp.

Jag tar för givet, men har alltså inte testat, att allt detta gäller även om kameran inte är en A900 utan en A850, men jag vet faktiskt inte hur det blir om man sätter en HVL-20 på kameran. Den är ju ny nog att känna till både det nya protokollet och det gamla, men den saknar såvitt jag vet knappar för att göra de inställningar man vill när den är master. Det är faktiskt också lite oklart för mig hur allt fungerar på en A700.

För den som vill veta mycket om Sonys blixtar och hur de fungerar så kan jag rekommendera en artikel av Gary Friedman som går igenom hur det fungerar.
 
Börjar också inse att vår lilla ankdamm här är en väldigt smal nisch. Efterfrågan på högkvalitativa FF DSLR utan massa finesser är nog inte så stor bland de breda massorna. Märks när man försöker sälja en A900, helt dött trots enligt mitt tycke ett mycket fördelaktigt pris på en fantastisk kamera. Spelar nog ingen roll ifall man skulle dumpa priset ytterligare, man måste ändå nå målgruppen. Prövar att lägga ut den på Tradera med utropspris 14 900 kr.,.
/Mats

Tog inte med din fråga om filmning med dslr eftersom jag inte kan svara på frågan. Har också funderat på det. Kan ju vara av intresse om någon vet.

Ankdamm är kanske ingen dum beskrivning. Det är väl faktiskt (mellan raderna) ungefär den andemening som Sonys representant i Sverige svarade mig när jag hade tillfälle att prata med vederbörande.

Han menade att de (Sony) ser FF som ett instrument för lite mer "garvade" fotografer som plåtar på ett liknande sätt som när man använde konventionell film. Och studiofotografer. Vidare ansåg han att Sony lyckats mycket bra med att få en färg- och kornöverensstämmelse med konventionell film. Hur Sony lyckats med det får var en bedömma.
Jag frågade vad han menade med "garvad". Svar: Personer som tidigare plåtade analogt och vill ha en robust kamera där funktionalitet för stillbild sätts i första rummet samt en bra sökare och en kamera utan en massa onödigt lullull.
Och den gruppen är inte så stor, menade han. Dock ansåg han den vara väldigt viktig samt att Sonys FF-kameror förvisso är prokameror, men att man från Sonys sida inte gick ute med det epitetet då objektivtillgången vid tiden för A900:s lansering inte ansågs täcka in vad ett proffs kunde begära.

Vidare att utvecklingen för Sony i första hand skulle läggas på "nya" innovationer i aps-c segmentet och att FF-husen fick stå tillbaks då dess användare inte krävde så mycket mer av de husen. Dock skulle några fler FF-gluggar lanseras.

Och vad som står i det sista stycket stämmer ju faktiskt med vad som skett sedan mitten av mars då jag pratade med honom.

Tradera? Tja, kanske...Tror dock att du förr eller senare får napp här. De här kamerahusen börjar ta slut i lagren. Det enda riktigt "säkra" jag vet om finns på Japan Photo för 24000:-. De andra annonserna på Prisjakt är "röda" eller "osäkra".
 
Så gärna, jag känner det nästan som min livsuppgift! Men jag har inget emot Sony, det är bara det att NIkons faktiskt är ännu bättre...

Om jag inte har sagt det förr så är den stora finessen med Nikons CLS att man inte bara kan styra exponeringen för de fristående blixtarna trådlöst på ungefär samma sätt som man kan med Sony, utan man kan också ändra inställningarna på de fjärrstyrda blixtarna mha. den kamera/blixt som man håller i handen. Står man t.ex. med sin kamera och masterblixt på ett stativ och kör med flera fjärrstyrda blixtar kan man t.ex. ändra deras effekt, och gud vet allt, utan att behöva gå runt till dem och pilla på själva blixtarna.

Eftersom jag själv bara har gamla Minoltablixtar (som köpts för att köras manuellt med radioutlösare, och därmed vara billiga att skaffa) kan jag inte göra några egna tester för att verifiera hur det fungerar med Sonys nya protokoll, men min uppfattning är precis som Mats skriver ovan: Med en 58:a på en A900 kan har man tre blixtgrupper till sitt förfogande, varav en av grupperna utgörs av den blixt som sitter på kameran. De två andra grupperna måste bestå av 42:eek:r eller andra 58:eek:r, och mellan grupperna kan man ställa ratio.

Har man äldre blixtar (56, 5600, 3600 osv.) kan man styra även dem med en 58:a, men tappar då en grupp.

Jag tar för givet, men har alltså inte testat, att allt detta gäller även om kameran inte är en A900 utan en A850, men jag vet faktiskt inte hur det blir om man sätter en HVL-20 på kameran. Den är ju ny nog att känna till både det nya protokollet och det gamla, men den saknar såvitt jag vet knappar för att göra de inställningar man vill när den är master. Det är faktiskt också lite oklart för mig hur allt fungerar på en A700.

För den som vill veta mycket om Sonys blixtar och hur de fungerar så kan jag rekommendera en artikel av Gary Friedman som går igenom hur det fungerar.

Tack för artikeln! Jag har varit inne på hans sida utan att hitta just den länken. Hans sida är inte så snygg direkt. Får ta och tanka ner hans manual vid tillfälle. Jag väntar på en 58:a och har sedan tidigare HVL-20, 42 och 56. Förmodligen kan jag inte få det jag vill utan att köpa en 58:a till, och det blir nog lite dyrt. Kan mycket väl bli att jag kränger allt och köper studioblixtar istället, det verkar vara billigare!

Eftersom blixten på kameran blir en egen grupp så blir en 58:a en rätt dyr "trigger". Den andra blixten i ordningen måste också vara en 58:a om jag förstår det hela rätt (RMT2), och den sista tredje gruppen kan vara en 36/42/56:a (dessutom inte både och utan antingen 36/56 eller 42 :-(

Jag antar att man fortfarande kan köra HVL-20 som trigger och sedan köra både 36/42/56 som slavar med vanlig ttl-mätning. Ratio kan man då glömma.

Manuellt går ju inte heller eftersom man inte kan ljusmäta med extern mätare eftersom den läser på förblixten. Du skriver att du har radiosändare till dina, vilka kör du/funkar det bra/kan du trigga alla samtidigt (så man kan ljusmäta på dem) ?

Mvh
Björn
 
Tack för artikeln! Jag har varit inne på hans sida utan att hitta just den länken. Hans sida är inte så snygg direkt. Får ta och tanka ner hans manual vid tillfälle. Jag väntar på en 58:a och har sedan tidigare HVL-20, 42 och 56. Förmodligen kan jag inte få det jag vill utan att köpa en 58:a till, och det blir nog lite dyrt. Kan mycket väl bli att jag kränger allt och köper studioblixtar istället, det verkar vara billigare!

Eftersom blixten på kameran blir en egen grupp så blir en 58:a en rätt dyr "trigger". Den andra blixten i ordningen måste också vara en 58:a om jag förstår det hela rätt (RMT2), och den sista tredje gruppen kan vara en 36/42/56:a (dessutom inte både och utan antingen 36/56 eller 42 :-(

Jag antar att man fortfarande kan köra HVL-20 som trigger och sedan köra både 36/42/56 som slavar med vanlig ttl-mätning. Ratio kan man då glömma.

Manuellt går ju inte heller eftersom man inte kan ljusmäta med extern mätare eftersom den läser på förblixten. Du skriver att du har radiosändare till dina, vilka kör du/funkar det bra/kan du trigga alla samtidigt (så man kan ljusmäta på dem) ?

Mvh
Björn

Jag har 5 stycken gamla 5400xi som i praktiken bara fungerar i manuellt läge på kameran, och inte alls om man kör trådlöst med moderna kameror. Sedan har jag två stycken 5600HS(D) där den ena fungerar fullt ut vare sig den är monterad eller trådlöst styrd, medan den andra överexponerar sisådär 3-5 steg oavsett vilken slags automatik eller styrning man försöker sig på, så den får också gå som helmanuell. Mina experiment med trådlöst och ttl är därmed rätt begränsade...

Jo, vanliga batteriblixtar blir rätt dyrt om man skall ha många, och tänker man sig studiobruk så kan man få rätt fina studioblixtar för mindre pengar. Mina 5400xi däremot har jag fått för runt en femhundring styck, och då blir det ju lite överkomligare. De är mycket lika en 56/5600 sånär som på att ingen automatik eller WL fungerar, men de är snabba, ganska smidiga att hantera och håller bra kvalitet.

När det gäller de tre grupperna så skall man väl tänka sig att blixten på kameran, dvs. den första blixtgruppen, får agera fill, den andra gruppen key och den tredje bakgrund/separation. På så vis får man en rätt hygglig uppsättning där alla blixtar får en roll och ingen är direkt "bortkastad" som bara trigger, men där man får finna sig i att inte får ha något att säga till om när det gäller var man placerar sin fill. Man får väl vänja sig vid att jobba runt det.

Jag kör med Elinchrom Skyport, eftersom jag har sådana blixtar också, och med en adapter på kameran och en annan på blixten är det inga problem att trigga blixtarna. Men det är helt manuellt, det finns ingen ttl-funktion i dem. Däremot kan de hantera upp till fyra grupper av blixtar var för sig eller tillsammans, så med det är det inga problem att använda en ljusmätare.

Vill man bara ha pålitliga sändare och funderar på om PocketWizard skulle kunna vara något så vill jag absolut slå ett slag för Skyport i stället, inte minst för prisets skull när man som vi inte bor i USA. Där är de bara ganska dyra, här är de rent larvigt prissatta om man nu inte har inkomst från fotograferandet: För nästan samma pengar som man får en (1!) PW får man två kompletta Skyport Universal, dvs. två kit med vardera en sändare och en mottagare. Man behöver som bekant två PW för att det skall vara någon vits med saken, och då blir det motsvarande nästan 4 kompletta Skyport-kit...

Nu är visserligen PW aningen högre specade än Skyport, typ 1/250 vs 1/200 som kortaste synktid, och så lovar PW visst 13 bilder i sekunden, men jag kan också utan problem synka på 1/250 och ta fem bilder i sekunden med mina Skyport, och de har hittills aldrig missat en enda gång. Blixtarna däremot är väl inte direkt förtjusta i det tempot någon längre stund...
 
Tack för ett utförligt svar!

Jag skall testa lite med 58:an och se hur det går. Jag kan ju hur som helst sätta två på bakrunden och ha en i en softbopx/paraply och förmodligen uppnå hyffsade resultat med ttl-mätning.
Får jag inte bra resultat med detta så säljer jag nog av lite blixtar och går på studiogrejjer istället. Jag har egentligen inte så mycket nytta av batteriblixtar, jag tänkte att det kanske skulle bli billigare, men det blir det ju inte direkt.
Egentligen fattar jag inte varför någon skulle köpa 2 st 58:eek:r plus några 42:eek:r för studiobruk... för de pengarna så får man rätt bra studiokit, eller?

//Björn
 
Tack för ett utförligt svar!

Jag skall testa lite med 58:an och se hur det går. Jag kan ju hur som helst sätta två på bakrunden och ha en i en softbopx/paraply och förmodligen uppnå hyffsade resultat med ttl-mätning.
Får jag inte bra resultat med detta så säljer jag nog av lite blixtar och går på studiogrejjer istället. Jag har egentligen inte så mycket nytta av batteriblixtar, jag tänkte att det kanske skulle bli billigare, men det blir det ju inte direkt.
Egentligen fattar jag inte varför någon skulle köpa 2 st 58:eek:r plus några 42:eek:r för studiobruk... för de pengarna så får man rätt bra studiokit, eller?

//Björn

Håller med om det. Ska man bygga en fotostudio är det definitivt studioblixtar som gäller.

Jag hade till att börja med en M3600 tillsammans med min A550 och för att få bättre flexibilitet så skaffade jag två till. Den kombon funkade utmärkt och var billig (minoltablixtarna c:a 1000 kr/styck) eftersom det var enkelt att ställa ut blixtarna hur som helst och använda kamerans inbyggda som trigger och få perfekt exponering.

Sen skaffade jag en 850 utan inbyggd blixt och köpte då en F58 för att få till samma sak, dvs ha en blixt på kameran som funkar som trigger. 58an är ju svindyr i jämförelse och som triggerblixt då man måste ställa om till det gamla protokollet för att funka med dom andra så bidrar inte kamerans blixt alls i ljussättningen så är det ett fruktansvärt overkill. Att fortsätta på den vägen med fler 58or och 42or är uteslutet. Som enskild blixt är 58an suverän, den är stark och har en fanbtastiskt smart vinklingsmöjlighet, så att en sådan är klart motiverat, men inte för funktionen att bygga en studio.

Finns också ett par andra nackdelar att köra med vanliga blixtar för studiofoto. De stänger av sig själva efter ett tag och då måste man gå dit till dom och aktivera dom igen, mycket irriterande om man förberett allt och när samarbetet med modellen är bra behöva säga "hoppsan, en blixt funkade inte" och gå dit och fixa till och sen att göra om. Dessutom äter dom batterier som inte är laddningsbara. Till 58an finns visserligen laddningsadapter/strömsladd men det är ett dyrt tillbehör. Dessutom måste man ändå komplettera med stativ och paraplyer eller softboxar och även adaptrar för att Sonyblixtarna ska passa eftersom de flesta såna grejer är bara har fästen för blixtar med ISO-sko.

Nä, standardblixtar är en återvändsgränd. På de enklare kamerorna med inbyggd blixt är det vettigt för ad-hoc med billiga extrablixtar, men inte med FF och 58or och 42or. Möjligen en HVL-F20AM och några billiga 36/3600 eller 56/5600, annat är definitivt bortkastade pengar.

För upplättningsblixt utomhus är det däremot perfekt att kunna ställa ut ett par batteriblixtar och trigga trådlöst.


Nån som vet förresten om den nya A580 har stöd för det nyare blixtprotokollet som funkar med Ratio mm? A550 hade inte det, vilket är ju rätt märkligt eftersom den släpptes långt senare än A900 och F58.

Studioblixtar har jag ingen större vana av, men tänkte skaffa mig ett sådant kit. Finns prisvärda saker hos t.ex. Kaffebrus eller att beställa från LinkDelight (har mcket bra erfarenhet av dem). Vad ska man tänka på?

A850/A900 har ju en blixtsynkkontakt och funkar väl fint om man använder stativ och sladd, men om man ska köra trådlöst är det bäst att skaffa en specifik sändare för Sony, eller ska man köra en ISO och köpa till en adapter?

dessutom har väl studioblixtar fördelen att de också har konstant ledljus som gör att det går att se hur skuggor faller osv. som gör det lättare att komponera och ljussätta.

Har också hört att trådlös blixt med ljusstyrning gör att blixtljuset från kamerans förblixt irriterar ögonen hos modellen och att det därför är bättre med trådlös styrning via radio.



/Mats
 
Senast ändrad:
Har testat lite fram och tillbaka nu. Helt klart så kommer det bli ett studio-kit istället. 58:an är fasktisk bättre än min 56:a, det trodde jag inte från början. Det vita blir vitt istället för grått. Jag tror den har lite bättre vitbalanshantering helt enkelt. Det smartaste vore nog att sälja både 42 och 58:an och behålla 56:an. Jag tror inte jag får några direkta pengar för min 56:a ändå. Får se vad jag kommer fram till. Att bygga studio med ttl-blixtar var ingen direkt hit i alla fall.
Att köra två 58:eek:r och några 42:eek:r för att kunna ställa ratio verkar ju helt hål i huvet. Vem skulle göra det egentligen? Det blir ju typ 15 000 för ett sådant kit och då saknar man dessutom boxar, diffusor till blixtarna, stativ, batterier osv, man kanske hamnar närmre 18 000 egentligen. För de pengarna hittar man ganska ok studiogrejjer...
Har själv tittat på elinchroms kit Dlite 2 för 6990, då ingår dessutom boxar. Någon som har eller har testat detta?

//Björn
 
Jag har detta kit och det fungerar bra. Mitt är den äldre utan inbyggd radiotrigger. Därför har jag köpt en lös sändare och två mottagare. Det gör att jag kan koppla mottagarna till mina hotshoe-blixtar när jag vill köra lätt och enkelt. Nackdelen med just D-lite jämfört med bättre studioblixtar är att man inte kan ställa styrkan via radiotriggern. Man får springa fram och tillbaka istället. Sen blir det ju bökigare att köra dessa i fält med lösa UPS:er. Själv gick jag på den billigare modellen med batteriomformare+blybatteri från biltema men inte helt utan problem. Dessa problem har jag löst och iom att de är hemmagjorda så sitter de som gjutna på stativfoten=mycket stabilt i blåsigt väder. Jag vet inte hur det är med andra dyrare boxar men de som hängde med spricker lätt i reflektorbeläggningen vid monteringen. De är helt enkelt gjorda för studiobruk där man inte monterar ner allt efter varje session. Mina (äldre) blixtar har heller ingen temperaturstyrd fläkt så de surrar hela tiden. D-lite är inte bra om du vill frysa rörelser, då får du gå upp i pris eller köra med hotshoe-blixtar.

Summa kardemumma så är det mycket blixt för priset men lite klent med 2x200Ws för gruppfoto utomhus i sol. Däremot bra inomhus då minsta effekt är riktigt låg, 12,5Ws.

Fördelen allmänt med studioblixtar är större styrka och mycket snabbare uppladdning, ca 1s. Hotshoe-blixtarna behöver ofta maxas för att orka med och då blir uppladdningstiden ganska lång. Inte alltid som modellen kan hålla minen mellan blixtarna då. Sen finns det ju ganska många tillbehör för studioblixtar. Mycket stabilare är de också.
 
D-lite är inte bra om du vill frysa rörelser, då får du gå upp i pris eller köra med hotshoe-blixtar.

Ok, why? :)

Tack för svaret förresten! Jag kommer nog inte köra så mkt utomhus med studioblixtar så av den anledningen behöver jag nog inte större. Jag antar att man kan handla andra boxar också om man vill det.
Egentligen var jag inne på ett billigare kit från kaffebrus, men enligt specarna så verkar elinchroms återladdningstid vara betydligt bättre, och det tycker jag verkar vara viktigt :)

Min 56:a åkte ut på tradera, så jag behåller 58:an (även om den är stor som ett monster). Egentligen är 56:an smidigare, men nu blev det så :)

Exponeringen känns "annorlunda" med 58:an och 42:an, jag vill inte säga bättre, men annorlunda. Jag fick lite mycket variationer med 56:an ihop med någon av de två andra. 56:an är lite mörkare, men samtidigt jämnare i exponeringen. 58, och 42:an ger lite mer lokal highlight (vissa kanske tycker det är snyggare), själv är jag osäker.

//Björn
 
Ok, why? :)

Tack för svaret förresten! Jag kommer nog inte köra så mkt utomhus med studioblixtar så av den anledningen behöver jag nog inte större. Jag antar att man kan handla andra boxar också om man vill det.
Egentligen var jag inne på ett billigare kit från kaffebrus, men enligt specarna så verkar elinchroms återladdningstid vara betydligt bättre, och det tycker jag verkar vara viktigt :)

Min 56:a åkte ut på tradera, så jag behåller 58:an (även om den är stor som ett monster). Egentligen är 56:an smidigare, men nu blev det så :)

Exponeringen känns "annorlunda" med 58:an och 42:an, jag vill inte säga bättre, men annorlunda. Jag fick lite mycket variationer med 56:an ihop med någon av de två andra. 56:an är lite mörkare, men samtidigt jämnare i exponeringen. 58, och 42:an ger lite mer lokal highlight (vissa kanske tycker det är snyggare), själv är jag osäker.

//Björn

Din 58:a laddar upp sig fullt och när blixten lyst tillräckligt så avbryts strömmen. Den mesta energin frigörs i början av en urladdning vilket gör att blixten blir mycket kort så länge man inte använder hela effekten.
En studioblixt däremot laddar bara upp den effekt den behöver och laddar sedan ur sig allt. Det gör att även den långsamma "svansen" inkluderas.

Länk till tråd
 
Din 58:a laddar upp sig fullt och när blixten lyst tillräckligt så avbryts strömmen. Den mesta energin frigörs i början av en urladdning vilket gör att blixten blir mycket kort så länge man inte använder hela effekten.
En studioblixt däremot laddar bara upp den effekt den behöver och laddar sedan ur sig allt. Det gör att även den långsamma "svansen" inkluderas.

Länk till tråd

Ok, tack igen!

Kul att få sån här info innan man springer iväg och handlar.

D-Lite 2 har en brinntid på 1/1200 sek (T0,5) vilket då skulle bli 1/200 vid T0,1 på 1/32-effekt. Känns ju ändå ok för mitt syfte med studiobelysning.
Alternativet blir BX Ri 250 som ligger på 1/2762 sek (verkar vara snabbast av elinchrom) som dessutom inkluderar ställbar sändare.

Så fick man lärt sig någon nytt idag också :)

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.