Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tag sedan det var aktivitet i den här tråden. Vill bara berätta att jag tänkt, jämfört och tänkt igen, bildbehandlat, tänkt igen efter print/skärmjämförelser.

Detta är vad jag kommit fram till personligen: I dagsläget är det väldigt svårt att hitta något som fixar samma bildkvalitet som A900/A850 tillsammans med Zeiss- och Sonys andra gluggar ur den "bättre serien". Finns några guldklimpar från tredjepartstillverkare också.Det skulle i så fall vara Nkikon D3x med några av Nikons primegluggar.

Oavsett vad som kommer framöver har jag intagit ståndpunkten att A900 "räcker till och blir över" många år framöver. Eftersom jag är så nöjd nu och verkligen fastnat ordentligt för FF tog jag beslutet att komplettera min A900 med en A850. Jag hittade den för c:a 13000:- med full garanti och ny så beslutet var inte svårt efter att sålt en del andra prylar.

Så A900 o A850 kommer att vara mina huvudkameror nu och i framtiden. Efter att blåst upp tvåmetersförstoringar har jag svårt att se vad jag överhuvudtaget kan tänkas behöva mer (som inte är ett konstlat behov). Så med dessa kameror hoppar jag av uppgraderingsracet och sitter nöjd. Mer än nöjd faktiskt.

Tog ut A900 på en fotbollsmatch och en hockeymatch. Inga problem som actionkamera och brusproblemen anser jag vara väldigt överdrivna. Nu är ju dessa motiv inte vad jag normalt plåtar privat men vill bara understryka att de här järnklumparna kan mer än bara behärska låg- och mellanljussituationer. AF fungerar mycket bra vid AF-C för action dessutom.

Givetvis finns det alltid något man saknar. Personligen skulle jag vilja ha LV, men att vänta kanske ett år på att sådan kommer på en eventuell uppföljare för 30.000:- med kanske 32MP (som inte tillför något direkt uppseendeväckande detaljmässigt) känns fel för mig.

För mig är dessa 2 kameror dslr där krutet lagts på "vad man behöver". De är välbyggda och passar mig ergonomiskt perfekt. Sökaren är väldigt bra etc.. etc...

Ville bara berätta att det känns skönt att tagit detta beslut efter att i 11 år jagat efter nyare/bättre prylar (man blir lätt "förblindad" av alla lanseringar). Nu lägger jag mitt eget krut på att lära mig mer och mer om bildbehandling och slipper plåta ett massa testmotiv bara för att man skaffat nya kameramodeller som ska kalibreras in.

Min Canonutrustning får vara kvar tills vidare. Sonyprylarna används uteslutande privat. MEN mitt beslut kommer inte hindra teknikfreaket i mig. Jag kommer att testa det mesta jag kan låna och komma över även framledes.

Frid på er alla//Lennart

klok man gör kloka beslut.. Low-Light Iso A900-1431)- Low-Light Iso 1DMark4-1320. Källa: DX0 Mark.

/Bengt.
 
lite reflektioner

Har haft möjligheten att köra lite mer med min 85:a plus 70-300G. 85:an är helt underbar, tyvärr blir alla andra objektiv "dåliga". Har till och med lämnat iso 200 och vågat mig på lite mer utan problem.
Jag blev ju rekommenderad att inte sälja mitt 70-300 strax innan jag skulle köpa min 850 och tur var väl det. Jag tycker det funkar rätt bra på 850, för att inte säga väldigt bra. Bohken blir väldigt bra och bilderna blir jätteskarpa hela vägen genom zoomområdet. Synd att det inte är lite bättre ljus på det bara. De enda bilderna jag fått till är utomhus med bra ljus så som eftermiddagssol osv (på iso200). Jag jämför med mitt 200/2,8 och bildmässigt är de väldigt lika, men jag saknar helt klart större bländare på zoomen... Jaja, man kan inte få allt. Den får stanna kvar i väskan tills vidare, det är ju ett väldigt bra omfång till en FF.

//Björn
 
Tyvärr (rent ekonomiskt sett) har du rätt, Björn. Kör man de fasta Zeissgluggarna 85/1.4 och 135/1.8 så blir man rent ut sagt förbaskat bortskämd vad gäller andra objektiv. Man sätter de här gluggarna som en typ av måttstock som de flesta andra objektiv inte riktigt förmår matcha.

Och det är ju egentligen inte rättvist att jämföra en väsentligt billigare zoom med dessa fasta objektiv. Jag garanterar dock att du hade du inte kört 85:an så hade du varit hur nöjd som helst med 70-300:an (bortsett från ljusstyrkan). Den är väldigt bra, isynnerhet på näravstånd och upp till 60-100 meter.

Har hittat en annan glugg med lite bättre ljusstyrka: Sigma APO 100-300/4 EX DG HSM som jag hoppas få råd med framöver, men ska även testa 70-400 SSM.

Bortsett från de uppräknade Zeissgluggarna har jag fått en verklig favorit i 16-35/2.8 ZA SSM. Fungerar även den strålande på A900/A850.

Men dessa Zeissobjektiv är starkt vanebildande och skapar tyvärr mycket tunna plånböcker. Sedan finns det ju faktiskt riktiga pärlor hos tredjepartstillverkare.
 
Jo, jag är nöjd med zoomen. Om bara ljuset räcker till så tycker jag det är lättare att sätta skärpan med denna än det t ex är med mitt 200 2,8 på just bländare 2,8. Det kanske bara är jag, men jag upplever det rejält svårt med stora bländare på teleavstånd. Det blir att jag fotar mycket barn (dottern) men även lite andra porträtt och ofta är det svårt att få skärpan helt "rätt" på stora bländare. Mitt 200-tele blir ofta bra på bländare 4 så jag använder oftast det (och då är det rejält bättre än zoomen).
Jag kollade snabbt på sigmat, men det är ju en rejäl klump, inget för mig. Jag tycker smidigheten på 70-300:at uppväger den eventuellt sämre ljusstyrkan. Jag hade ett Minolta 80-200 2,8 förr som var sjukt bra, men det var lite för klumpigt att släpa runt på. Synd, för jag gillade egentligen det bättre än det fasta på 200.
För övrigt så står sig 100-macrot rätt bra skärpemässigt mot 85:an, men man får lite bättre bokhe med 85:an så "känslan" blir överlag bättre.
Jag har en kompis som skaffat CZ 24-70 så det får bli lite test på det när vi får tid båda två. Kantskärpan skall väl inte vara den bästa, men frågan är om det spelar någon roll för min del.

Både 16-36 och 24-70 har fått hyffsat dålig kritik. 16-35 fick i senaste numret av FOTO rätt dålig kritik för bildkvalitén. Det roliga är att i de flesta tester så skrivs det avslutningvis något i stil med "Jobbar man som fotograf så köper man detta ändå på grund av byggkvaliten" eller liknande. Det enda rätta är väl att prova själv och se vad man tycker (som vanligt) :)


//Björn
 
Både 16-36 och 24-70 har fått hyffsat dålig kritik. 16-35 fick i senaste numret av FOTO rätt dålig kritik för bildkvalitén. Det roliga är att i de flesta tester så skrivs det avslutningvis något i stil med "Jobbar man som fotograf så köper man detta ändå på grund av byggkvaliten" eller liknande. Det enda rätta är väl att prova själv och se vad man tycker (som vanligt) :) //Björn

16-35:an bör jämföras med andra primeoptbjektiv från exv Canon (16-35/2.8 L usm såväl i version 1 som 2). Det är himmelsvid skillnad på kantskärpa till L-gluggens nackdel, även bländad till f/8. Mittskärpan är väl ganska lika annars. 24-70/2.8 ZA SSM är skarp i mitten men har lite risg kanstskärpa samt en verklig ljusstyrka på c:a f/3. Mot en exv en välkorrigerad Canon 24-70/2.8 L usm står den sig ganska slätt vad gäller kantskärpa och motljusegenskaper.

Jag har provat. Och det är precis som du skriver. Att prova själv är det enda rätta sättet för att se vad man gillar och inte gillar. Kantskärpa är ju inte allt. I verkliga fotolivet håller vi ju inte på och plåtar tvådimensionella motiv eller testtavlor. Det är ju i praktiken som objektiv visar sina fördelar nackdelar på ett mer adekvat sätt och i synnerhet om det uppfyller ens egna krav.
 
Fler intryck

Måste skriva några rader här så vi håller tråden vid liv :)

Efter att ha fått en kamera som fokuserar rätt och hittat objektiv som jag tycker fungerar så måste jag säga att jag är riktigt nöjd. Jag har från och till klagat på brus med både a700 och 850. Efter en tids användning har jag nu lärt mig lite hur kameran fungerar. Ljuset är väldigt viktigt för att undvika brus och tänker man bara på detta så blir det bra ändå.

När jag nu väl fått ett kamerahus som sätter fokus där det ska så känner jag ingen rädsla för att dra upp iso mellan varven. Efterbehandlingen i LR3 är helt fantastisk och nu får jag bilder som jag inte vågat hoppas på förut.

Jag kan inte sluta tjata om min gamla D7D och hur lite brus den producerar, men med 1/4-dels upplösning jämfört med 850:n plus efterbehandlingen i LR3 så får den se sig rejält omsprungen. Jag kan fortfarande se macro som ett användbart område för D7D:n men jag ser den nog mer som en cool kamera att spara på (med alla rattar och reglage) :)

Vad gäller objektiven så är jag som tidigare sagt, nästan nöjd med 70-300G. Kover man upp lite i iso så funkar det bra. Jag jämför det hela tiden med mitt 200 / 2,8 och jag är inte helt övertygad om att jag behöver spara på detta längre. Visst, under vissa omständigheter så är 200:at magiskt, men frågan är om de få tillfällena verkligen berättigar användningen. En öppen fråga gällande detta (kanske skulle ligga i objektivtråden men jaja), är det någon av er som tycker bländare på 2,8 vid 200 mm funkar bra? Jag tycker det är i stort sett omöjligt att sätta skärpan rätt. Det bli väldigt ofta att jag kör på 4-5,6 (dvs precis där som 70-300 ligger) och då blir ju frågan vad man ska ha 200:at till...
(observera, det är inget fel på objektivet, jag har "bänkat" det för att försäkra mig om detta :) )
Ja, inte vet jag, men det kanske är dags att släppa tanken om stora bländare... Kan man inte använda dem i praktiken så ser jag ingen större anledning till att ha dem heller...

Vad tycker ni ?

//Björn
 
Svårt att sätta skärpan? Jisses.. A850 träffar ju rätt om man så blundar... Nu är bilden här så liten. Så ev syns väl inte riktigt kanske. men .. kanske ser man.. A850 med tamron prickade exakt in Linnea där hon satt emellan med bara en liten glugg av mellanrum att se henne via.. Sikta smack så är fokus där..
 

Bilagor

  • DSC00728 Jpeg.jpg
    DSC00728 Jpeg.jpg
    11.7 KB · Visningar: 372
Hehe, jo nu så tycker jag likadant. Jag hade problem i början eftersom mitt kamerahus var felkalibrerat. Men nu när det "känns bra" så vågar man mer eftersom man kan lita på utrustningen. Jag har haft en lång period där utrustningen spökat och jag har under långa perioder inte fått det "att stämma". Så nu känns det skönt att ha en "baseline" att utgå ifrån som man vet stämmer. Det blev mycket "tecken" nu, men så blir det ibland ;-)

Jag har lite ytterligare funderingar på stora bländare på telen så som 2,8. Spontant känner jag att ett 70-200 kanske hade varit det bästa för mig, men när jag inte kan mäkta med 2,8 på mitt 200:a som bevisligen är skarpt när alla stärnor står rätt och vinden inte ligger fel så får det en att undra. Efter mitt förra inlägg så har jag gått igenom mitt arkiv på jakt efter bra foto tagna med 200 på just 2,8, och visst finns det bra foto, men de är inte så många. Frågan är om det verkligen är ett skäl till att behålla det...

Som sagt, fyll gärna i era erfarenheter... :)

//Björn
 
Tjaa.. Hyfsat skarpt blir det väl.. Man får ju ta med att då man använder f2,8 och iso börjar klättra så är det ju dåligt ljus. Så givetvis blir det inte klockrent..

Men som sådana här typ av bilder blir ju rätt ok tycker då jag med f2,8.
Nu syns det ju inte här. Men menar bara att denna typer av bilder fungerar f2,8 utan problem tycker jag..
 

Bilagor

  • DSC00628 jpeg.jpg
    DSC00628 jpeg.jpg
    15.2 KB · Visningar: 337
  • Iso 1600.jpg
    Iso 1600.jpg
    14 KB · Visningar: 339
Tja, nu har jag ingen erfarenhet av 200/2.8, men min åsikt är att med en välkalibrerad A900/A850 och ett normalt exemplar av 70-200/2.8 så blir det bra resultat vid f/2.8. Nu äger jag själv inget men jag har provat.
 
Verkar inte ha kört mitt 200 på 2.8 med 850:n men på 700:an så är det absolut skarpt på full öppning. Kanske inte riktigt samma kontrast som när man har bländat ned lite, men jag ser inga direkta upplösningsproblem.

/Andreas
 
A850, A900, Zeiss 85/1,4 och Sony 70-300G säljes

Kära vänner!

Forumen ska väl inte handla så mycket om säljande, men i den här tråden har vi ju lite av en tradition om det :). Dessutom tänkte jag förekomma med en förklaring och köra med öppna kort eftersom en och annan kanske höjer på ögonbrynen lite när ni ser mina nyligen utlagda annonser :).


Jag måste av pengaskäl banta min kamerautrustning lite, men samtidigt har jag varit på jakt efter ett par ljusstarkare zoom-objektiv. Nu var det så att vår gode vän Torbjörn Hammar hade precis dom två objektiv jag var på jakt efter, så jag köpte hela hans kamerapaket inkl. den A850 som jag tidigare sålde till honom. Det har lett till att jag nu har en Sony FF-kamera för mycket och därför säljer den ena. Därför har jag lagt ut både A900 och A850 till försäljning så att om jag får den ena såld så behåller jag den andra. Iom att jag originalköpte just denna kamera och bokföringen inte har hunnit registrerats än så har jag kunna återföra den till min firma och kan sälja den med avdragsgill moms.

Tack vare att jag nu har ett Tamron 28-75/2,8 så säljer jag en av kamerorna tillsammans med mitt Minolta 28-105RS som presterar fantastiskt bra ihop med dessa kameror.

Nu blev det ju lite si och så med "bantningen" iom. detta, så jag säljer också två av mina allra finaste objektiv trots att om jag fick välja skulle behållit dom, men jag måste sälja dom av penningskäl. Så Zeiss 85/1,4 och Sony 70-300G SSM ligger också ute till försäljning.

Alla grejer är i det absolut bästa skick man kan tänka sig. Bägge kamerorna och Zeiss-objektivet har fabriksgaranti kvar i nästan ett år till.

Jag har prissatt det förmånligt så att det kan säljas inom rimlig tid. Så skynda att fynda :).

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137683
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137684
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137685
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=137686

Vid köp av Kamera tillsammans med det ena eller bägge objektiven ges rabatt.

Sony A900 + Minolta 28-105RS + Minneskort 4 GB CF Extreme III = 18 500 kr. Avdragsgill moms. Garanti kvar tom. 2011-07-25
Enbart kamera och minneskort = 18 000

Sony A850 + Minolta 28-105/3,5-4,5 RS + Minneskort 4 GB CF Extreme III = 14 500 kr. Avdragsgill moms. Garanti kvar tom. 2011-05-04
Enbart kamera och minneskort = 14 000

Sony Carl Zeiss 85mm F1,4 ZA = 10 500 kr. Avdragsgill moms. Garanti kvar tom. 2011-07-25

Sony 70-300G SSM = 6 100 kr.

Frakt tillkommer med 150 kr. för ett köp.
Vid köp av av en av kamerorna och antingen Zeiss 85 eller Sony 70-300G lämnas 500 kr. rabatt.
Vid köp av kamera och både Sony 70-300G och Zeiss 85 lämnas 1000 kr. rabatt. Plus att jag bjuder på frakten.
Minolta 28-105/3,5-4,5 RS säljs inte separat.


/Mats
 
Borde vi inte tillsätta en auktionsförättare i den här tråden?:):)

Skämt åsido. Livet har sina vändningar och eftersom Sony aviserat att man inte inom överskådlig framtid tänker presentera någon ny FF är det väl sannolikt ett bra tillfälle Mats öppnar upp här för de som går i FF-tankar.

Hade gärna köpt ett kamerahus till, men kom för några veckor sedan över en A850 till ungefär det pris Mats begär. Kör numera med både A900 och A850 ( samt får klä mig i en tunna och äta barkbröd snart p g a snabbantad penningpung).

Att sälja en Zeiss 85/1.4 får väl närmast ses som gränsande till perverst. Extremt bra objektiv. Nu har jag ju själv handlat av Mats och får, trots hans lite galna upplägg här, ge honom cred för att det skick han uppger alltid stämmer.

Var i eftermiddags ute och plåtade höstmotiv med Zeiss 16-35/2.8 SSM jag köpte av honom. Utan att hylla mig själv blev det fantastiskt bra bilder trots mycket motljus. Man får piska mig innan jag gör mig av med den gluggen eller 85/1.4ZA och 135/1.8ZA.

Och ett varningens ord till Mats: Du kommer att ångra dig om kränger 85:an!

//Lennart
 
Ni är otroliga med era affärer!

Neeej! Både vi och affärerna är högst reella. Men för att finansiera det hela var jag tvungen att sälja Skeppsbron till en amerikansk turist i våras. Fast nästa kund blev för misstänksam när jag försökte kränga T-Centralen. Hsons gamla porrshop "uppför trappan" snett mitt emot Konserthuset har jag dock lyckats kränga sex gånger för 69 lakan till japanska turister.
Det är inte för inte jag häckar djupt inne i de småländska skogarna. Personlig säkerhet kallas det visst.

Skämt åsido: Vill du köpa ett litet chateu i Dalarna som heter Säter? Kontakta mitt ombud Leif Bength som kan arrangera visning och casha in betalningen. Jag kan föreställa mig din oförställda glädje över erbjudandet och tänk vilken lukrativ rörelse det skulle bli som kursgård för alla riksdagsledamöter. De vanliga "hyresgästerna" kan vikariera i Riksdagshuset under tiden.
Frågan som inställer sig är om det skulle märkas någon skillnad. Troligen till det bättre, antar jag.

"Neurotikern bygger luftslott"
"Psykotikern bor i det"
"Psykiatern cashar in hyran"

Frid//L
 
FYI. Funderat ett tag till nu. Jag behåller A850 och säljer A900 och för att kunna göra det relativt snabbt så har jag sänkt priset rejält!

Trots att A900 är strået vassare så väljer jag att behålla A850, den får duga för mig.

Skillnaden i nypris mellan modellerna är 7 000 kr, så det är ju kanske inte så alldeles bra affär, men eftersom jag ändå kommer att behålla en FF-kamera så innebär det att det reellt blir lite mer pengar i handen och jag kanske inte behöver sälja Zeiss 85an. Det är ju snudd på perverst att sälja ett sånt har jag just fått höra :). Lennart förutspår att jag ångrar mig och det kanske han får rätt i, det har han haft förut. Men det går ju att fixa till i efterhand i så fall ...:)

Så, om någon vill fynda en nästan ny A900 för 16 000 kr. (!) så finns chansen nu.


/Mats
 
Neeej! Både vi och affärerna är högst reella. Men för att finansiera det hela var jag tvungen att sälja Skeppsbron till en amerikansk turist i våras. Fast nästa kund blev för misstänksam när jag försökte kränga T-Centralen. Hsons gamla porrshop "uppför trappan" snett mitt emot Konserthuset har jag dock lyckats kränga sex gånger för 69 lakan till japanska turister.
Det är inte för inte jag häckar djupt inne i de småländska skogarna. Personlig säkerhet kallas det visst.

Skämt åsido: Vill du köpa ett litet chateu i Dalarna som heter Säter? Kontakta mitt ombud Leif Bength som kan arrangera visning och casha in betalningen. Jag kan föreställa mig din oförställda glädje över erbjudandet och tänk vilken lukrativ rörelse det skulle bli som kursgård för alla riksdagsledamöter. De vanliga "hyresgästerna" kan vikariera i Riksdagshuset under tiden.
Frågan som inställer sig är om det skulle märkas någon skillnad. Troligen till det bättre, antar jag.

"Neurotikern bygger luftslott"
"Psykotikern bor i det"
"Psykiatern cashar in hyran"

Frid//L

Du är inte intresserad av Stureby vårdhem?
Allt ska ju privatiseras så nu är det bara en fråga om pengar.
Så frågan är bara om det gäller med eller utan hjonen.
Vill du eller Leif driva rörelse eller är ni bara intresserade av läget och utsikten?
Med tanke på att Mats kommer att kraftigt stärka sin soliditet så är det väl inte svårt att förutse att han kommer att kunna hänga med en bra bit i budgivningen.

Men du har ju också en hel del värdefullt kamerakapital att realisera vid behov har jag förstått. Problemet är att jag för länge sedan tappat koll på vem som köper vad av vem. Tobbe till Mats till Lennart eller om det var Lennart till Mats eller ... Har alla ägt samma kamerahus nu? Är det inte bättre att ni tre upprättar en kamerapool? Här i Stockholm har man ju haft bilpooler ett bra tag nu så varför inte?
 
...
Problemet är att jag för länge sedan tappat koll på vem som köper vad av vem. Tobbe till Mats till Lennart eller om det var Lennart till Mats eller ... Har alla ägt samma kamerahus nu? Är det inte bättre att ni tre upprättar en kamerapool? Här i Stockholm har man ju haft bilpooler ett bra tag nu så varför inte?

Hehe.
Jo, det är hela varvet runt nu för vissa grejer, fast kamerahuset har inte passerat Lennart (än). Jag sålde ju faktiskt denna A850 två gånger, först till Joakim och sen ångrade jag det och han kunde då köpa en annan. Som kompensation för strulet skickade jag honom ett vertikalgrepp som han sedermera överförde till Tobbe och nu är det också tillbaka i min ägo. :)


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.