Bengf
Aktiv medlem
Ett tag sedan det var aktivitet i den här tråden. Vill bara berätta att jag tänkt, jämfört och tänkt igen, bildbehandlat, tänkt igen efter print/skärmjämförelser.
Detta är vad jag kommit fram till personligen: I dagsläget är det väldigt svårt att hitta något som fixar samma bildkvalitet som A900/A850 tillsammans med Zeiss- och Sonys andra gluggar ur den "bättre serien". Finns några guldklimpar från tredjepartstillverkare också.Det skulle i så fall vara Nkikon D3x med några av Nikons primegluggar.
Oavsett vad som kommer framöver har jag intagit ståndpunkten att A900 "räcker till och blir över" många år framöver. Eftersom jag är så nöjd nu och verkligen fastnat ordentligt för FF tog jag beslutet att komplettera min A900 med en A850. Jag hittade den för c:a 13000:- med full garanti och ny så beslutet var inte svårt efter att sålt en del andra prylar.
Så A900 o A850 kommer att vara mina huvudkameror nu och i framtiden. Efter att blåst upp tvåmetersförstoringar har jag svårt att se vad jag överhuvudtaget kan tänkas behöva mer (som inte är ett konstlat behov). Så med dessa kameror hoppar jag av uppgraderingsracet och sitter nöjd. Mer än nöjd faktiskt.
Tog ut A900 på en fotbollsmatch och en hockeymatch. Inga problem som actionkamera och brusproblemen anser jag vara väldigt överdrivna. Nu är ju dessa motiv inte vad jag normalt plåtar privat men vill bara understryka att de här järnklumparna kan mer än bara behärska låg- och mellanljussituationer. AF fungerar mycket bra vid AF-C för action dessutom.
Givetvis finns det alltid något man saknar. Personligen skulle jag vilja ha LV, men att vänta kanske ett år på att sådan kommer på en eventuell uppföljare för 30.000:- med kanske 32MP (som inte tillför något direkt uppseendeväckande detaljmässigt) känns fel för mig.
För mig är dessa 2 kameror dslr där krutet lagts på "vad man behöver". De är välbyggda och passar mig ergonomiskt perfekt. Sökaren är väldigt bra etc.. etc...
Ville bara berätta att det känns skönt att tagit detta beslut efter att i 11 år jagat efter nyare/bättre prylar (man blir lätt "förblindad" av alla lanseringar). Nu lägger jag mitt eget krut på att lära mig mer och mer om bildbehandling och slipper plåta ett massa testmotiv bara för att man skaffat nya kameramodeller som ska kalibreras in.
Min Canonutrustning får vara kvar tills vidare. Sonyprylarna används uteslutande privat. MEN mitt beslut kommer inte hindra teknikfreaket i mig. Jag kommer att testa det mesta jag kan låna och komma över även framledes.
Frid på er alla//Lennart
klok man gör kloka beslut.. Low-Light Iso A900-1431)- Low-Light Iso 1DMark4-1320. Källa: DX0 Mark.
/Bengt.