Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick min här om dagen,STOR och ganska ful men bilderna blir bra....jag har bara gammla "Berrcan" zoomar 70-210
och 35-70 men tycker att det blir ok skärpa och ett trevligt djup i bilderna.Det känns även som om bilderna har mer nyanser i färgerna än i de tidigare kameror jag har ägt men en något svagare kontrast.
 
Kontrasten kan du naturligtvis variera hur mycket du vill i vilket bildbehandlingsprogram som helst. Ifall du kör JPEG kan du göra det redan i kameran. Du kan välja Vivid/Levande istället för Standard eller Normal (minns inte benämningen exakt). Du kan också för varje bildstil ändra på kontrast, färgmättnad, skärpa etc. direkt i kameran.

Lycka till med ditt utforskande av detta högklassiga pro-verktyg! Alla andra tillverkare skulle kallat detta för en pro-kamera, utom Sony, som sagt.

OM Sony framöver kommer med en serie som DE anser vara värdiga att kallas för Pro-kameror, så lär det nog bli något att drägla över...
 
Fick min här om dagen,STOR och ganska ful men bilderna blir bra....jag har bara gammla "Berrcan" zoomar 70-210
och 35-70 men tycker att det blir ok skärpa och ett trevligt djup i bilderna.Det känns även som om bilderna har mer nyanser i färgerna än i de tidigare kameror jag har ägt men en något svagare kontrast.

1/ Ja smaken är......etc. Fast jag undrar hur man kan betrakta en de få dslr som liknar en "riktig" kamera som ganska ful. Stor? Den är faktiskt mindre i höjd än Canon 5DMkII och Nikon D700 vilka tidigare var de minsta FF på marknaden. Egentligen skiljer väldigt lite i storlek från A700.

2/ Kontrast o färgmättnad kan ställas in efter tycke och smak. Kör färgrymd Adobe RGB i vilket fall som och korrigera i rawkonverteraren. Det är BRA när filerna inte har för hög kontrast. har de det blir det svårt att lyfta skuggor resp mätta mellantoner och få bra teckning i högdrarna.

3/ Använd inte DRO i onödan. I alla andra rawkonverterare förutom medföljande (som är slö och ganska risig) hänger en del med rawfilen och "infekterar" den.

4/ Finns massor av personliga inställningar att göra så du hittar säkert de parameterar du vill ha personligen med tiden.

5/ Det är ju inga direkt dåliga gluggar du har, tvärtom. Men får du råd framöver så satsa på någon skarp, fast optik med ljusstyrka f/1.4. Exv 50/1.4 eller 85/1.4. Då får du se hur oerhört bra kameran verkligen utnyttjar sina många pixlar.
 
Lycka till med ditt utforskande av detta högklassiga pro-verktyg! Alla andra tillverkare skulle kallat detta för en pro-kamera, utom Sony, som sagt.

OM Sony framöver kommer med en serie som DE anser vara värdiga att kallas för Pro-kameror, så lär det nog bli något att drägla över...

Detta är, som tyvärr mycket annnat som sägs från Sonyhåll, mycket dumt. Som verktyg är kameran helt proffs, såväl vad gäller byggkvalitet, tätningar, sökare, processorkraft och användbarhet.

När A900 kom fanns det inte tillräckligt många progluggar med loggan Sony på. Speciellt inte längre telen och ljusstarka långzoomar. det kan vara en av orsakerna. Den främsta uppges dock vara att Sony inte byggt upp servicecenter som motsvarar Nikons och Canons.

Att slutaren inte garanteras för mer än 100.000-150.000 exponeringar mot nästan dubbelt upp för Canons 1D-serie är en annan sak. Men kom då ihåg att "filmtidens" proffsmodeller oftast hade specar som garanterade just 100.000 exponeringar.

Sony har tyvärr inte heller bemödat sig om att ta fram en riktigt bra dedicerad rawkonverterare. Den som bifogas ligger hästlängder efter Nikons Capture NX och rejält efter Digita Photo Professional som följer med alla Canons dslr.

Progluggarna som Sony har (Zeissmärkta) är av yppersta klass och i många avseenden bättre än motsvarande från Nikon eller Canon. I sämsta fall lika bra.
 
3/ Använd inte DRO i onödan. I alla andra rawkonverterare förutom medföljande (som är slö och ganska risig) hänger en del med rawfilen och "infekterar" den.

Hur menar du? DRO påverkar väl inte RAW-filen?
Eller menar du att inställningarna bakas med i RAW-filen om man kör med 3:e-partskonverterare? Själv har jag ställt in i PS att inställningarna ska hamna i en yttre fil istället.

Appropå gamla beercan så har jag tagit tillbaka den till mitt hjärta igen då den är underbar på FF!
 
Jo DRO påverkar RAW filen genom att underexponera bilderna för att maximera Dynamiskomfång. Ha den alltid avslagen om du kör med RAW.

Sätt även contrast till -3 så visar histogrammet på kameran vad du har i RAW filen annars kommer inte histot i kameran stämma med det du får i datorn.
 
Jo DRO påverkar RAW filen genom att underexponera bilderna för att maximera Dynamiskomfång. Ha den alltid avslagen om du kör med RAW.

Aha, det skall undersökas!

Sätt även contrast till -3 så visar histogrammet på kameran vad du har i RAW filen annars kommer inte histot i kameran stämma med det du får i datorn.

kontrast -3 kan man köra med bara raw. Med raw + jpeg så blir det annorlunda.

Hur är det, AFen är ju återkopplad på A850. Gäller det all optik eller bara de med max bländare på 2,8? Måste den extra korssensorn hoppa igång för att kameran ska efterjustera fokusen?
 
Hur är det, AFen är ju återkopplad på A850. Gäller det all optik eller bara de med max bländare på 2,8? Måste den extra korssensorn hoppa igång för att kameran ska efterjustera fokusen?

Uppriktigt sagt vet jag inte på rak arm. Själv upplever jag att återkopplad AF fungerar oavsett om objektiven är f/2.8 (eller bättre) eller har sämre ljusstyrka. Alltså resultaten blir lika bra. Men om du ställer in prioritet för "skärpa" istället för "snabbhet" i AF-menyn kan en liten fördröjning märkas på de ljusstarkaste objektiven. Fördröjningen är så liten att du inte märker den med ett SSM-objektiv. Däremot kan den höras med vissa skruvdrivna Zeissoptiker och gamla Minolta/Sonyobjektiv som också är skruvdrivna. D v s först ställs AF in lite grövre. Därefter hörs ett litet ljud från AF-motorn när finjustering sker. Men då ska det vara ganska mörkt.

Därtill träder AF-strålen med IR-ljus i kraft vid avstånd upp tuill 7-8 meter och ställer ganska snabbt in skärpan vid mörkare ljusförhållandemn inom det avståndet.

Så jag har aldrig reflekterat över din fråga eftersom resultaten blir bra skärpemässigt utan att jag upplever AF som slö.

Tyvärr kan jag inte heller prova igen då ingen av mina gluggar är ljussvagare än f/2.8. Du kan väl "lyssna" själv eftersom du har tillgång till sådana objektiv.

Gamla Beercan är säkert mycket bra på en FF.
 
Har jag precis hängt upp en 50x65 förstoring på väggen, jag var bara tvungen att testa hur bra det blir. Som prov tog jag den här bilden som är full av detaljer:
Gammal ek i vårkläder
Ok, lite fegt var det väl att inte gå upp till 70x90 men jag hade ingen ram som passade hemma. Ingen vägg heller för den delen. Nåväl, resultatet är fantastiskt! Skarp och fin ända ut i hörnen, tål att synas på nära håll. Den är tagen med tamron 28-75.
Hur kul som helst!
Ska bli intressant att förstora ett porträtt, taget med fasta 50mm. :O)
 
Mats L..

Kom igen nu.. Nu måste du väl öppnat paketet .. Vi är nyfikna!!..


Jo, men jag har varit upptagen med att fotografera! :)

Eftersom du frågar så kommer här en liten första recension, i vanlig ordning blir det ganska långt då det är mycket intryck att bearbeta, så håll till godo om ni orkar.

A 850 är helt klart en fantastisk kamera och tillsammans med de objektiv jag nu införskaffat (Zeiss 16-35, Sony 50/1,4, Sigma 70/2,8 Macro) så finns förutsättningarna att kunna skapa bilder av yppersta kvalitet. Nu hänger det enbart på att jag utvecklar min skicklighet som fotograf. Den här utrustningen är ju i princip det absolut bästa som finns idag, om man inte köper någon 50Mpixel Hasselblad eller så, men då talar vi om tiodubbling (minst) av kostnaden också.

Det är en njutning med bilderna, sådan klarhet och skärpa så att man baxnar!
T.ex. www.lillnor.net/cirkus.jpg helt obehandlad jpeg-bild direkt ur kameran tagen med a850 och Sigma 70/2.8, ISO 200, F5, 1/2500s (råkade bli så).

Ok, lite sned och så, men det går inte att beskylla kameran för :), men rent tekniskt, kolla skärpan och färgerna! Jag är i allafall klart imponerad och det finns utrymme för ytterligare förbättringar.

Jag har bestämt mig för att lära mig mycket mer om bildbehandlig och raw-format, samt att ta mitt fotograferande till en betydligt högre nivå. Hittills har mycket av mitt fotagraferande varit "att knäppa bilder". men nu går jag in i nästa fas. Alla är vi olika och många kan säkert mycket väl arbeta sig upp seriöst med enklare utrustning, men för mig så är det en enorm tillfredsställelse att arbeta med så fina saker och eftersom det är min hobby och jag fotograferar för att det är roligt så är det för mig helt rätt med den nya kameran. Att jag är prylbög har ju redan fastslagits tidigare :).

Det är också nödvändigt att börja arbeta på ett annat sätt, för den nya utrustningen går inte att hantera på samma vis som a550 med 18-55SAM. Kameran är betydligt tyngre och känns (och är) så mycket väredfullare, vilket leder till att jag behandlar den varsammare och mer försiktigt. Blir lite mer genomtänkt och lugnare fotagraferande. Jag köpte till ett Sony LCD-skydd som jag har monterat på redan från början, vilket är bra så att inte ytan på lcd-skärmen blir matt och repig när man har kameran i rem runt halsen och den dinglar emot skjortan eller jackan.

Är allting bara bra då?
Nej, om jag jämför med a850 med min a550 så känns kameran långt ifrån lika modern och fräsch. min plan var ju att vänta in nästa generation fullformat med samma pixeltäthet och sensorprestanda och nya funktioner som LiveView och HDR mm., samt snabbheten hos a550 samt Video. Nu klev jag på tåget lite tidigare tack vare erbjudandet och får leva med vissa begränsningar.

Jag har t.ex. byggt en ad-hoc porträttstudio hemma i vardagsrummet och kopplat min a550 med hdmi-kabel till min 52-tums lcd-tv. Funkar klockrent med trådlös utlösare och Liveviev i 52 tum! WL blixtsystemet är ju helt suveränt då kamerans popup används som trigger. Nu har ju a850 ingen inbyggd blixt, så då måste jag använda min HVL-F58AM som triggerblixt och eftersom mina andra tre blixtar är Minolta 3600HS(D), så blir det begränsat till det gamla WL-protokollet där triggerblixten intre bidrar alls till ljussätningen, vilket känns lite overkill med F58-blixten. Blir väl att byta ut de 3 Minolta-blixtarna mot en HVL-F20AM och två stycken HVL-F42AM istället.

Finns också massor av andra tillfällen då jag absolut saknar LiveView. Hade inte i min vildaste fantasi trott att jag skulle använda det så mycket som jag gjort när jag köpte a550, så det saknar jag oerhört. Knappar, reglage och menyer är tillbaka till så som det var på min Dynax 5D, så just när man lärt om så blir det att gå tillbaka.

Jag har också ett mycket roligt Samyang 8mm. fisheye som inte funkar med fullframe, så det blir ytterligare en begränsning om jag inte inhandlar ett nytt.

Smidigheten och snabbheten, samt mörkerprestandan hos a550 är ju också helt överlägsen så det finns tillfällen då den kameran är betydligt bättre för uppgiften. Nu står jag lite i valet och kvalet ifall jag ska behålla bägge kamerorna, men det lutar nog iallafall åt att jag säljer min a550 trots att den är fantastisk på många sätt och fyller ett behov, men det är nog ändå bäst att utvecklas med en kamera istället för att splittra sig.

Hursomhelst så med bra ljus och när det inte är så bråttom är a850 en bättre kamera och den har fler pixlar och bättre bildkvalitet. Så småningom kommer de nya modellerna och till dess har jag tid att utveckla hantverket kring fotografering och bygga upp en bra uppsättning objektiv och tillbehör. Det ena leder till det andra och tack vare den nya kameran så har det drivit på behovet av matchande objektiv. Jag har dragit lite på det för att inte måla in mig i ett hörn och bli låst till ett system. I höstas var jag på vippen att ditcha allt Sony och Minolta och köpa en Nikon D90, men så dök Sony a550 och det har varit en prövotid som den vunnit med glans. Nu har jag bestämt mig för Sonyspåret och kan gå vidare med bättre objektiv osv. För bara en månad sen kändes det helt omöjligt att betala 15000 kr. för ett objektiv, men nu har jag tagit jungfrusilen och det kommer att bli mer på den vägen.


När det gäller objektiven är det inte heller helt odelat positivt.

Sigma 70mm/f2,8 EX DG Macro:
Jag hade redan bestämt mig för att köpa Sigma 70/2,8 macro innan den nya kameran kom in i bilden. Den är perfekt i brännvidd till porträtt mm. för APS-C, men kanske lite i kortaste laget på full-frame, så det kanske så småningom blir utbytt till Zeiss 85/1.4. Sigmans skärpa är helt enorm och märks redan i sökaren med en helt underbar wow-känsla. Däremot finns det några saker saker jag inte alls gillar med objektivet. Konstruktionen av motljusskyddet är det uslaste jag sett hos något objektiv! Det skruvas fast i filtergängan och det går inte att sätta på skyddslocket med motljusskyddet monterat. Det är också för smalt så att det inte går att trä över objektivet eller montera bakvänt vid förvaring och att ha det löst i en kamerväska är inte så kul eftersom det är metall som kan repa andra saker. Finishen på objektivet tycker jag är hemsk, nån sorts mattsvart sammetslack som både är ful och är en damm-magnet och inte alls känns trevlig att hålla i. Har också provat macro-funktionen, vilken ger en vädigt hög förstoringsgrad med ypperlig skärpa, men det åker ut en strut nästan en decimeter och man kommer extremt nära rent fysiskt, bara någon enstaka centimeter från motivet, vilket gör det svårt med ljussättning då objektivet skuggar och insekter flyr säkert för livet även om man inte petar bort dem med frontlinsen. Det finns en fokus-limit switch som är bra så att man inte av misstag hamnar in i macro-området, men det var knepigt att komma ur det och tillbaka till vanlig fotografering, fick gå till manuell fokus och skruva till oändlighet och därefter ställa om limit-switchen vilket känns lite omständigt. Trots bristerna i själva konstruktionen och ergonomin, så är det helt otroligt optiskt sett. Jag har i allafall aldrig upplevt något så fulländat skarpt någonsin och det uppväger allt annat.


Sony Carl Zeiss Vario-Sonnar T 16-35/2,8
Fantastiskt objektiv som är ljusstarkt och skarpt med underbara färger och en fantastisk vidvinkel på fullframe. Tyvärr är det ganska stort och tungt, men det bilderna blir mycket bra och det har ett zoomomfång som täcker alla mina vidvinkelbehov så jag är väldigt nöjd med det.


Sony 50mm/1,4
Tyckte glappet mellan 15-35 och 70 mm. blev lite väl stort, så medan jag väntade på kameran som aldrig tycktes komma så gick jag och shoppade detta också. Objektivet är väldigt litet och smidigt och känns mycket bra. Bilderna blir jättefina och mycket snygg oskärpa vid full öppning. Skärpedjupet blir jättekort, så det blir knepigt att få det skarpt både på ögonen och näsan samtigt, speciellt på min hund som har en väldigt lång nos :).

Porträtt-Bästis_400.jpg


Sammanfattningsvis är jag supernöjd och har en hel del att arbeta med.
Tack för att du orkade läsa hela vägen hit.


/Mats
 
Om du eller någon annan kapar av motljusskyddet som Samyang har varit så vänliga att montera får du ett cirkulärt fisheye för FF.


Tack så väldigt mycket för det tipset! Det är taget, kommer att skicka objektivet till Tyskland för modifiering, känns bättre än att hålla på att fila själv.

Från sidan du länkade till så hamnade man vidare till det här: http://www.360pano.de/5d/samyang/en/index.html

Det är ju ascoolt! Hur sjutton har dom gjort det?

Verkar som om kameran svävar mitt i luften eftersom man kan snurra runt åt alla håll både uppåt och nedåt. Hur gör man? Det står nån manick på golvet också, vad är det för något? Den går ju väldigt lätt att redigera bort och gör man det så blir det ytterligare ett mysteriom hur bilden är tagen.


/Mats
 
Det är ju ascoolt! Hur sjutton har dom gjort det?
Man tar flera bilder med fisheye så att alla vinklar täcks in. Därefter använder man programvara för att kombinera bilderna och skapa slutresultatet. Att göra detta verkar vara den tyska sidans huvudverksamhet. Att modifiera objektiv är nog bara för att erbjuda fler möjligheten att äga ett objektiv som kan använda deras 360-graderstjänst.

Verkar som om kameran svävar mitt i luften eftersom man kan snurra runt åt alla håll både uppåt och nedåt. Hur gör man? Det står nån manick på golvet också, vad är det för något?
Om du tittar noga på manicken så kan du läsa "Nodal Ninja 3". Det du ser är det runda stativfästet längst ner på Ninjan och dessutom kan man ana att stativets ben sticker ut. Kom ihåg att "manicken" finns i fisheye-objektivets kant och att perspektivet är lite "ovant".
 
Mats L

Jag hade om jag haft råd behållt A550 för ha som"vardagskamera".. Och faktum är även för att just ha Live view med HDR osv osv...

Jäkla snygga färger i din bild du visar. Och härliga övergångar i färger och kontraster... Hade du haft typ F8 så tror jag den blivit än skarpare...

Grattis igen till din nya kamera!!.. Avis är förnamnet..
 
Så var tog den billiga A850 vägen ?

Japanphoto listar den inte längre ?

Nej, men Rajala gör det fortfarande. Låt vara med ett objektiv (Sigma 24-60/2.8 EX DG som är på utgående men ändå hade ett riktpris på mellan 3000-4000). Pris 16.999=17.000- objektivkostnad=c:a 13-14.000:- för kamerahus. Så nog är den billig fortfarande om man räknar på det viset.

Ska man köpa enbart kamerahus kostar det 15.999:- vilket fortfarande kan anses billigt för en FF med dess prestanda och byggkvalitet. Skärmdumpen från Rajala hämtad för några minuter sedan.
 

Bilagor

  • Skärmklipp850.JPG
    Skärmklipp850.JPG
    16.2 KB · Visningar: 552
Är inte egentligen intresserad av en A850 då jag har 2st A900, dock så är jag nyfiken på varför Japanphoto inte listar den längre.....
 
Är inte egentligen intresserad av en A850 då jag har 2st A900, dock så är jag nyfiken på varför Japanphoto inte listar den längre.....

Jaha, du menade så. Äger själv 1 st A900. På Prisjakt har 22 affärer fortfarande A900 i lager och fler har den listad. Billigaste pris 24.999:-.

A850 lagerhålls endast av 4 inköpsställen men finns listad på fler. Att JP inte listar den längre, men däremot A900 kan man ju bara spekulera över. Precis som över det ganska dramatiska prisfallet på A850 som ju kom ut senare på marknaden än A900.

Personligen tror jag att orsaken är att båda modellerna kommer att ersättas men i stort sett behålla sina grundprestanda. A900 har p g a sitt redan högre grundpris sannolikt inte sålt så mycket och jag tror inte A850 finns tillgänglig för ÅF till priser som kan konkurrera med Rajala just nu (som kanske köpt på sig ett större lager med stor rabatt). JP kan därmed inte få flera A850 som lönar sig att lagerhålla/sälja för 12.999:- och då passar man kanske på att fasa ut den redan nu.

Jag spekulerar vidare: Uppdaterade A900/A850 kommer att få LV och filmmöjlighet samt antagligen en intern mjukvara som liknar A550 vad gäller att internt hantera bruset på jpeg. Tror inte på fler pixlar, men det vet man aldrig. Förhoppningsvis inte för då blir bruset för svårhanterligt om inte annan typ av sensor tas fram.

Jag tror vidare att vi får se ett litet prisfall på A900 eftersom så pass många ÅF har den i lager.

Men både A850/A900 är fortfarande mycket bra köp för den som inte absolut sätter LV o filmfunktion i första rummet.

Jag tror inte heller att eventuellt uppgraderade FF-Alphor kommer att ligga på nuvarande relativt låga priser. Det blir sannolikt c:a 20.000:- för A850:s ersättare som billigast och ersättaren för A900 kommer väl att höjas till samma pris A900 hade när den kom (c:a 29.000:).

Men vad vet jag? bara spekulationer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.