Så var tog den billiga A850 vägen ?
Japanphoto listar den inte längre ?
Jag kan svara på vart de tog vägen. Så fort priset 13.000 kr blev känt, så sa det bara "slurp" och så försvann allihop på bara någon dag...
Klev helt enkelt idag in i deras butik (här i Göteborg) och frågade. Sony hade haft en kampanj där återförsäljarna fick köpa A850 från Sony till ett väldigt bra pris (kanske i Norge). Kan mycket väl ha varit ett kit som de splittade upp, som Mats skriver.
Jag frågade naturligtvis ifall de skulle få in fler till det priset, och fick svaret att de givetvis skulle få in fler A850. Han hade dock inga uppgifter om när eller om pris. Fast han trodde att det skulle bli "något högre".
****************************************************************************************
Just när jag gjorde mig beredd att gå sa han någonting som jag fann synnerligen intressant: "Sony gör väldigt driftsäkra kameror, det är väldigt sällan fel på dem."
Det överensstämmer med mina egna erfarenheter, vad jag har hört, och vad jag har läst här och på andra ställen. Signaturen mnorrback skrev ju för någon månad sedan i min tråd "Fotomässan 2010 - Sony deltar indirekt denna gång".
mnorrback:
I samband med att jag köpte min A850 så diskuterade jag Sony med inköpschefen på en av Finlands största fotokedjor. Han kunde bara konstatera att Sonys serviceorganisation är ganska magert utbyggd här. "Fast å andra sidan har vi ju inte så många kameror att skicka dit - inte för att vi skulle ha sålt lite Sony, utan för att det måste erkännas att de håller en bättre kvalitet än konkurrenterna."
Någon av er pro-fotografer skrev ju också för inte så längesedan (hittar just nu inte var) och sa att han hade använt de flesta prokameror, men A900 är den första som har fungerat som den ska hela tiden utan något som helst strul.
Det får väl anses vara en av de allra viktigaste egenskaperna för en pro-kamera (även om Sony själva i och för sig är noga med att INTE kalla A900 för en pro-kamera, utan för sitt "flaggskepp").