Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Så var tog den billiga A850 vägen ?

Japanphoto listar den inte längre ?

Känns ju bra ifall man lyckats pricka ett tillfälligt reapris för en gångs skulle, brukar inte vara min specialitet annars :)

Ser att dom säljer "kit-objektivet" separat nu för 6000
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sony/sony-objektiv-28-75mm-f-2-8-sam/

Kameran, enbart hus, som jag köpte från Japanphoto kom levererad i kartong för kitet, men med objektivet urplockat. Verkar som om dom köpt på sig massa kit billigt från leverantören och sen splittat uppp det. Undrar om de också sidoimporterat, för att jag fick ingen svensk bruksanvisning med, däremot en norsk,

Spelar hursomhelst ingen roll för mig, fick kameran fabriksny med garanti och allt till jättebra pris.


/Mats
 
Billigare i Norge!

Så var tog den billiga A850 vägen ?

Japanphoto listar den inte längre ?

De har en sida i Norge också. Hustet kostar nu 9999 NOK. Det är med dagens Forex-kurs 12700 SEK
Jag har fått min från Rajala med 24-60- det gick snabbt. Det är en helt underbar kamera... Inte jättestor men såklart större än den Nikon D80 jag har tidigare. Det har hänt en del sen jag köpte min Minolta SRT101 1968.....
 
Så var tog den billiga A850 vägen ?

Japanphoto listar den inte längre ?
Jag kan svara på vart de tog vägen. Så fort priset 13.000 kr blev känt, så sa det bara "slurp" och så försvann allihop på bara någon dag...

Klev helt enkelt idag in i deras butik (här i Göteborg) och frågade. Sony hade haft en kampanj där återförsäljarna fick köpa A850 från Sony till ett väldigt bra pris (kanske i Norge). Kan mycket väl ha varit ett kit som de splittade upp, som Mats skriver.

Jag frågade naturligtvis ifall de skulle få in fler till det priset, och fick svaret att de givetvis skulle få in fler A850. Han hade dock inga uppgifter om när eller om pris. Fast han trodde att det skulle bli "något högre".

****************************************************************************************

Just när jag gjorde mig beredd att gå sa han någonting som jag fann synnerligen intressant: "Sony gör väldigt driftsäkra kameror, det är väldigt sällan fel på dem."

Det överensstämmer med mina egna erfarenheter, vad jag har hört, och vad jag har läst här och på andra ställen. Signaturen mnorrback skrev ju för någon månad sedan i min tråd "Fotomässan 2010 - Sony deltar indirekt denna gång".

mnorrback:
I samband med att jag köpte min A850 så diskuterade jag Sony med inköpschefen på en av Finlands största fotokedjor. Han kunde bara konstatera att Sonys serviceorganisation är ganska magert utbyggd här. "Fast å andra sidan har vi ju inte så många kameror att skicka dit - inte för att vi skulle ha sålt lite Sony, utan för att det måste erkännas att de håller en bättre kvalitet än konkurrenterna."

Någon av er pro-fotografer skrev ju också för inte så längesedan (hittar just nu inte var) och sa att han hade använt de flesta prokameror, men A900 är den första som har fungerat som den ska hela tiden utan något som helst strul.

Det får väl anses vara en av de allra viktigaste egenskaperna för en pro-kamera (även om Sony själva i och för sig är noga med att INTE kalla A900 för en pro-kamera, utan för sitt "flaggskepp").
 
Jag kan svara på vart de tog vägen. Så fort priset 13.000 kr blev känt, så sa det bara "slurp" och så försvann allihop på bara någon dag...

Ja butikerna i sthml samt "webblagret" hade inga när jag ringde (vilket var den 23) utan sa att de vänta in en pall med A850.

Som sagt är inte intresserad av en 850, dock så tror jag att JP drog en liten rövare...
 
Senast ändrad:
Du får skilja på vad Sony Japan säger, och vad deras plattfött.. ehh, platt-TV-försäljare, eller kanske kontorister, som tydligen har hand om de nationella webbsidorna, får till. Dessa har ju lyckats att prestera en del tokigheter ibland, som klart visar att de inte har någon nämnvärd kunskap om Alpha-systemet (och följaktligen inte borde ha satts på att fixa information om detta).
 
Citerar vad jag skrev på Dyxum:

"Well, in another recent thread here:
http://www.dyxum.com/dforum/topic62730&get=last.html
it is found that Sony Hong Kong says that A900 is discontinued.

This could mean:
1) Sony will top the A900 any time soon.
2) Sony have replaced the production of A900 with production of A850.
3) Sony Hong Kong have made a mistake.
4) We have an A700 successor-situation - these cameras have sold better than Sony had anticipated, so the supply is drained before the A900 successor is ready to be launched. Perhaps the most likely? :) "
 
Du får skilja på vad Sony Japan säger, och vad deras plattfött.. ehh, platt-TV-försäljare, eller kanske kontorister, som tydligen har hand om de nationella webbsidorna, får till. Dessa har ju lyckats att prestera en del tokigheter ibland, som klart visar att de inte har någon nämnvärd kunskap om Alpha-systemet (och följaktligen inte borde ha satts på att fixa information om detta).

Ja du har väl alltid en ursäkt åt Sony's vägar. :)

Faktum kvarstår, de kallar den pro.
 
Senast ändrad:
Jag med

Om allt nu stämmer så kommer även jag att ha en 850 i mitten på veckan.
Höll på att handla för sex månader sedan cirka men velade och velade men NU är det färdigvelat. Order lagd och ska försöka att inte fördärva den sociala samvaron i storfamiljen med flera barn och barnbarn under helgerna som kommer.

Någon som bestämt sig för grundinställningar i kameran?
 
Grattis till kameran! Var nu en duktig pojke och ladda batteriet fullt innan du pillar med den. ;O)

Vanans makt är stor så jag förde över de inställningar jag hade på 7D:n:
RAW + jpeg
Togglande AF/MF på tumknappen
Slutare på främre ratten och bländare bak.
Exponeringskomp på bakre ratten.
Bildjusteringarna lät jag däremot vara på 0, inget att klaga på där inte!

Kan tyckas att mina rattval är lite inkonsekventa men det beror på att bakre ratten på min 7D:n var lite bökig. På A850 är den däremot helt suverän så kanske ändrar jag mig framöver, vem vet.
 
Man tar flera bilder med fisheye så att alla vinklar täcks in. Därefter använder man programvara för att kombinera bilderna och skapa slutresultatet. Att göra detta verkar vara den tyska sidans huvudverksamhet. Att modifiera objektiv är nog bara för att erbjuda fler möjligheten att äga ett objektiv som kan använda deras 360-graderstjänst.


Om du tittar noga på manicken så kan du läsa "Nodal Ninja 3". Det du ser är det runda stativfästet längst ner på Ninjan och dessutom kan man ana att stativets ben sticker ut. Kom ihåg att "manicken" finns i fisheye-objektivets kant och att perspektivet är lite "ovant".

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, har redan hållit på en hel del med panoramor och stitchning, framförallt med Microsoft ICE. Visste däremot inte hur dom lyckats få till de sfäriska panoramorna och undrade lite mer specifikt vilka program och verktyg som används osv. Tydligen så är det med program från KRPANO och jag ska titta närmare på det. Hade ingen aning om att man kunde stitcha fisheye-bilder. Förstår inte tyskarnas affärside, Inte sjutton fotograferar man själv med fisheye och sen skic sina bilder till dom för att knåpa ihop det, det vill man ju göra själv, i alla fall jag. Tror förresten att jag sågar på objektivet själv, det kan väl inte gå fel :).

Har förresten redan byggt min egen "Nodal-ninja" och vet hur man hittar nodal-punkten och så.

Nodal-Grunka_400.jpg

Ok, inte alls så snygg som köpe-varianten, men den kostade några tior i material från Biltema och jag fick en trevlig pysselkväll :)

Tillsammans med mitt stativ med panoreringshuvud kan jag både panorera och tilta kring nodalpunkten med kameran i vertikalläge, har bl.a. gjort en hygglig gigapixelbild av mitt hus och tomt, samt en del 360-panoramor inomhus.

Pano-stativ_400.jpg

Förstår att det kanske inte riktigt funkar med sfäriska panoramor, men det ska bli kul att prova på KRPANO. Tack för tipsen.


/Mats
 
... Tror förresten att jag sågar på objektivet själv, det kan väl inte gå fel :)...

Sådärja! Rakt och klart.
shaved_400.jpg

Fast det var var mycket knepigare än jag trodde. Trots att jag var så superförsiktig man bara kan vara så råkade jag ändå nudda linsen med bågfilen efter att jag sågat färdigt den sista biten och det blev en liten rispa i coatingen :-(. verkligen inte kul, men som tur är märks inte en tillstymmelse på bilderna. Ska se om jag kan torka bort det försiktigt, men vill inte polera eller något för ytskiktet är verkligen känsligt.
repa_400.jpg

Bilderna och utsnittet blir i allafall väldigt fint på fullframe, men inte helt cirkulärt för att det klipper på höjden.
Bästis-trappa_400.jpg


/Mats
 
Fast det var var mycket knepigare än jag trodde. Trots att jag var så superförsiktig man bara kan vara så råkade jag ändå nudda linsen med bågfilen efter att jag sågat färdigt den sista biten och det blev en liten rispa i coatingen :-(.
Sågade du utan att montera isär objektivet? Enligt anvisningarna ska främre linsgruppen skruvas bort så att motljusskyddet kan tas bort helt.
 
Sågade du utan att montera isär objektivet? Enligt anvisningarna ska främre linsgruppen skruvas bort så att motljusskyddet kan tas bort helt.

Vilken anvisning? Lite sent nu, kanske är jag helt dum i huvet, men ja, jag sågade utan att montera isär. Det var inte med själva sågen som jag kom åt, utan med plasten från den bortsågade biten. Höll på länge och var superförsiktig och var glad åt att jag klarat allt fram till den sista biten som jag alltså slant lite med när jag plockade bort den. Finns risker med att plocka isär också, så det var inte så dåligt beslut ändå tror jag.

Känns lite trist, men det ser värre ut på bilden än i verkligheten och inget märks på fotona man tar. Tror jag försiktigt kan putsa bort det med en fiberduk så att det inte blir en kant åtminståne som kanske kan ge någon reflex. Hursomhelst så är coatingen extremt känslig och det blir knepigt att förvara objektivet eller att transportera det. Ska beställa ett specialgjort linsskydd från tyskarna.


/Mats
 
Yeah, rub it in...

Faktum är att jag läste i dokumentet innan, men det var så tradigt att jag slutade innan sidan 9-10. Har läst det nu och det finns en hel del besvär och risker med att montera isär också, så det var inte så dumt gjort ändå. Har polerat med fiberduk och märket är avsevärt mindre nu, så det är ok.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.