Hej!
Jag har precis beställt en A850+Sigma 24-60/2.8 hos Rajala. Det verkar som om Japanphoto har slut på sina A850 idag....hade kanske varit bättre med en Tamron 28-75/2.8. Nån som har hittat nån test på denna Sigma-zoom? Vad rekommenderar ni för minneskort?
Grattis till ett bra köp. Har tyvärr ingen egen erfarenhet för att jag FORTFARANDE inte fått någon kamera levererad av JapanPhoto. Rajala kanske är kvickare.
Vanligtvis brukar kit bestå av ganska billiga objektiv, men såg hos Rajala att dom nu har ett ganska rejält kit om man säger så
,
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=44DSLRA8502875CEE5
Trots rekommendationer här om CF-kort så köpte jag ett "Sandisk MemoryStick Ultra II Pro HG-DUO 16 GB" (puh...). MS-Kortet klarar enligt spec 30MB/s och är 50% snabbare än CompactFlash Ultra3, men något långsammare än CF Ultra IV, men CF Ultra IV finns å andra sidan bara upp till 8GB. Jag får med min läsare effektiv överföringshastighet inkl. overhead på drygt 26MB/s i Windows 7, vilket jag tycker är mycket bra.
Personligen är jag inte så förtjust i CF-kort. Storleken har ju ingen betydelse (bara för att återföra tråden till den vanliga jargongen
), men tycker det är kantigt och oprecist med kontakterna och det där med att trycka in en spak. MS är mycket smidigare med sin fjädrande insättning. Det passar dessutom också i min andra kamera, a550. Har också framtiden för sig, tror inte kommande modeller kommer att ha CF, min a550 har SDHC och MS t.ex.
Här är ett hett tips!
Köp ett litet CF-kort också, det tänker jag göra samt ett extra MS för min 550, så att jag alltid har ett reserv i kameran.
Häromdagen åkte jag iväg med bilen och tog med mig kameran som jag la på passagerarsätet. När Jag kommer in till stan och ska åka in i Sveatunneln så precis framför mig åker en lastbil som det står IKEA Hemleverans på in i tunneln. Problemet var bara att lastbilen var c:a 30 cm högre än tunneln, vilket gjorde att det yrde lastbilstak runtomkring. Jag hade första parkett och tog såklart genast upp kameran, bara för att se att det blinkar rött "No card", det satt kvar i minneskortläsaren i datorn hemma :-(.
Nä, hädanefter alltid två kort i mina kameror!
/Mats