Bengf
Aktiv medlem
Det Göran pratar om har jag också "hört". Det jag VET är att modulerna i sin tekniska grund i stort sett är utbytbara, förutom ett par väldigt små mekaniska skillnader kan du ta AF-modulen från en 850 och peta in i en 900 (och v.v också naturligtvis...) och fortsätta som om inget hade hänt.
Men sen finns det skillnader i den programmerade styrningen/kommunikationen med objektivet (kanske för att ta hänsyn till långsammare sekvensbildstagning?) gällande arbetshastigheter - A900 arbetar lite hårdare för att vara "färdig" tidigare (5fps). Detta kanske upplevs som mer exakt AF, eftersom målet då inte hunnit flytta sig lika mycket vid t.ex porträttfotografering och dylikt. Vid helt stillastående mål - ja, om nån har tillgång till Sony's garantireparationsstatistik world-wide och dessutom känner sig kompetent nog till att väga dessa siffror mot känsligheten för fel hos den genomsnittlige målkunden för båda modellerna (skiljer sig säkert en aning mellan 850/900, 900-köpare är nog mer troliga till att lämna in ett eventuellt fel? eller tänker jag fel nu?) så hade det kanske varit relevant information... Annars är säkert skillnaderna så små att det rent statistiskt är omöjligt att säga "bättre/sämre".
Men om AF-modulen monteras i samma arbetsmoment som prismahuset kan det säkert stämma, skillnaden i krav på monteringstoleranser mellan 100% sökarteckning och 98% sökarteckning är ganska stor... Alltså läggs det mer monteringstid på detta moment i 900.
Foto skriver att dom jämförde A850-A900 vid samma tillfälle angående sökaren, men kunde inte se någon skillnad på sökarstorleken, kan ju givetvis vara svårt att upptäcka en skillnad på 2%. men det är intressant det du skriver om monterings toleranser. Sedan kan man fråga sig om valet att välja 5b/s med endast en korsformad sensor, och som Aspman skriver inte särskilt snabb, men säker, mycke kraft att flytta 24,5 Mp med 5b/s, vad kostar det. Att undra över den billigaste instegaren som har en 95% sökarteckning.