** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut inte. Tycker med att Sony har lite konstiga satsningar. De skulle ha sänkt priset på A900, utvecklad en ny toppmodell och skitit i A850. Inte att A850 är en kass kamera, men den känns lite onödig och A900 känns gammal.

Det är viktigare för dom just nu att ta marknadsandelar och dra in så mycket pengar det går....det är just det dom billiga kameramodellerna gör o inte dom dyra smeipro/proffskamerorna....helt övertygad om att Canon och Nikon hade satsat/gjort likadant om dom va i samma sits som Sony är i.

Det är viktigare för dom just nu att ta marknadsandelar och dra in så mycket pengar det går....det är just det dom billiga kameramodellerna gör o inte dom dyra smeipro/proffskamerorna....helt övertygad om att Canon och Nikon hade satsat/gjort likadant om dom va i samma sits som Sony är i.

Är ff lite tvekande. Nu är det ju iofs helt hypotetiskt att Canon/Nikon skulle vara i samma sits. Med så många yrkesanvändare skulle det inte vara i linje med deras policy. Men OM de vore det så kanske du har rätt.

Jag är ssv ändå lite undrande, trots att jag är övertygad om att NEX kommer att bli en sucé som växer ännu mer med tiden och kommer att få efterföljare.

Personligen OM jag hade suttit vid makten hade jag presenterat åtminstone EN riktigt kvalificerad dslr. Känner på mig att den suttit som pricken över det "i" som utgörs av NEX

Snygg bild Joakim E.!!.. "aningen" bättre ljus samt ljusare väggar mm i det fina ridhuset också... Synd det vi har här inte är så fint. Då hade jag kanske grejat höja ribban ett snäpp till.. Och det hade varit kul. För lite bilder med barnen då dom utövar sin hobby är ju skoj att ha.. Speciellt om dom blir så fina som din bild är..

Men jag skall öva mer på fota i ridhus.Så till slut får jag nog till det... :)

Snygg bild Joakim E.!!.. "aningen" bättre ljus samt ljusare väggar mm i det fina ridhuset också... Synd det vi har här inte är så fint. Då hade jag kanske grejat höja ribban ett snäpp till.. Och det hade varit kul. För lite bilder med barnen då dom utövar sin hobby är ju skoj att ha.. Speciellt om dom blir så fina som din bild är..

Men jag skall öva mer på fota i ridhus.Så till slut får jag nog till det... :)
Tackar! Det var faktiskt första gången jag fotade häst överhuvudtaget. Vi var och hälsade på hos bekanta i skärgården norr om stockholm och följde med till stallet en sväng för lite ridning och fotografering. Med tanke på hur svagt ljuset ändå är i ett ridhus är det skönt att kunna pressa upp ison så högt utan att behöva oroa sig för bildkvaliteten när man inte har nåt riktigt ljusstarkt objektiv.

Här är en till på samma häst, också ISO 6400: http://www.flickr.com/photos/22963182@N04/4873151749/

Är ff lite tvekande. Nu är det ju iofs helt hypotetiskt att Canon/Nikon skulle vara i samma sits. Med så många yrkesanvändare skulle det inte vara i linje med deras policy. Men OM de vore det så kanske du har rätt.

Jag är ssv ändå lite undrande, trots att jag är övertygad om att NEX kommer att bli en sucé som växer ännu mer med tiden och kommer att få efterföljare.

Personligen OM jag hade suttit vid makten hade jag presenterat åtminstone EN riktigt kvalificerad dslr. Känner på mig att den suttit som pricken över det "i" som utgörs av NEX

Lennart med sist så mednade jag om rollerna va ombytta...om Sony hade dominerat yrkesmarknade(så som C&N gör idagsläget) och tex Canon befann sig i den possitionen som Sony befinner sig idag...jag är helt övertygat att Canon då skulle satsa/göra precis som Sony gör idag...proffsmarknaden är redan såpass mättad med användare som har en hel arsenal med objektiv mm till sitt system så det skall mycket till för att "vinna över" dom användarna....en dyr semipro/proffskamera som inte säljer blir bara en stor kostnad/förlust för företaget...då är det mycket bättre att först satsa på förstaanvändarna/instegkamerorna och objektiv för att först bygga upp en grund med användare som samlat på sig lite objektiv mm och en sadig inkomst/ekonomin(för Sonys kameradivision gick back enligt den senaste mätningen) innan man släpper en ny semipro/proffskamera igen.

Nex är en riktig kassako för Sony...under sin första i Japan månad såldes den i fler ex än vad A550 gjorde på ett halvår....tänk då hur många fler ex den har sålts i än A850/900... har troligtvis redan sålts i fler ex än vad A850/900 har gjort sammanlagt under sin livstid.

Men visst jag personligen hoppas/längtar verkligen efter en vassare kamera från Sony som tex efterföljaren till A700 som jag faktiskt tror kommer att lanseras på mässan i slutet av året.

Jaha, svaret på NEX kom ganska fort. Verkar vara en idealisk "tamedkamera" för P&S, D v s om man får en SUV och en assistent med på köpet.:):)

Kul länk!

Lennart med sist så mednade jag om rollerna va ombytta...om Sony hade dominerat yrkesmarknade(så som C&N gör idagsläget) och tex Canon befann sig i den possitionen som Sony befinner sig idag...jag är helt övertygat att Canon då skulle satsa/göra precis som Sony gör idag...proffsmarknaden är redan såpass mättad med användare som har en hel arsenal med objektiv mm till sitt system så det skall mycket till för att "vinna över" dom användarna....en dyr semipro/proffskamera som inte säljer blir bara en stor kostnad/förlust för företaget...då är det mycket bättre att först satsa på förstaanvändarna/instegkamerorna och objektiv för att först bygga upp en grund med användare som samlat på sig lite objektiv mm och en sadig inkomst/ekonomin(för Sonys kameradivision gick back enligt den senaste mätningen) innan man släpper en ny semipro/proffskamera igen.

Nex är en riktig kassako för Sony...under sin första i Japan månad såldes den i fler ex än vad A550 gjorde på ett halvår....tänk då hur många fler ex den har sålts i än A850/900... har troligtvis redan sålts i fler ex än vad A850/900 har gjort sammanlagt under sin livstid.

Men visst jag personligen hoppas/längtar verkligen efter en vassare kamera från Sony som tex efterföljaren till A700 som jag faktiskt tror kommer att lanseras på mässan i slutet av året.

Jag var högst medveten om den distinktionen vilket framgår i mitt svar. Det är därför det står "om" med versaler i svaret. Så jag tänkte mig in i din tankebana innan jag svarade. D v s om C eller N varit i Sonys sits.

Och allt du skriver tycker jag är relevant och riktigt. Jag skulle formulerat det likadant, faktiskt. MEN det är ff något i bakhuvudet som säger mig att det ändå kan hämma sig.

Är man inte med på banan deltar man inte i just den grenen. Det är mer så jag tänker. Att man är stor vinnare i en annan gren behöver inte betyda per automatik att man kan ta igen/komma ifatt i den grenen man inte ställde upp i. Men för Sonys och hela kameramarknadens samt konsumenternas skull hoppas jag att det visar sig att du får rätt.

Jag var högst medveten om den distinktionen vilket framgår i mitt svar. Det är därför det står "om" med versaler i svaret. Så jag tänkte mig in i din tankebana innan jag svarade. D v s om C eller N varit i Sonys sits.

Och allt du skriver tycker jag är relevant och riktigt. Jag skulle formulerat det likadant, faktiskt. MEN det är ff något i bakhuvudet som säger mig att det ändå kan hämma sig.

Är man inte med på banan deltar man inte i just den grenen. Det är mer så jag tänker. Att man är stor vinnare i en annan gren behöver inte betyda per automatik att man kan ta igen/komma ifatt i den grenen man inte ställde upp i. Men för Sonys och hela kameramarknadens samt konsumenternas skull hoppas jag att det visar sig att du får rätt.

Ahh okej...jag som misstolkade ditt svar Lennart...sorry.

Visst har du rätt i det Lennart och jag håller med dig och hoppas verkligen på att A7** kommer/lanseras på höstens mässa....det är många nuvarande Sonyanvändare som väntar på denna kameran så jag tror den skulle sälja bra för FF är ju som sagt inte rätt väg för alla.

Ja, Peter (och ni andra) det är nog få kameror i det "högre" aps-c segmentet av vanliga dslr som det så länge ropats på en uppdatering/uppföljare som just Alpha A700.

Och det från användarhåll. Inte bara här i vår lilla plaskdamm. Ha läst önskemål om detta på internationella forum och sajter. Även testsajter har ju noterat lite förvånat i snart 2 år att man trott på först en "uppiffning" av A700 och ju längre tiden gått en rejäl efterföljare. Istället har Sony satsat på modeller som iofs är bra på många sätt och vis.

Majoriteten av Sonys dslr-användare är inte FF-fotografer och A700 fanns redan jämsides med Canon 40D och Nikon D200 (samt Pentax K10D). Sedan dess har Canon kommit med såväl 50D som 7D. Nikon med D300 och sedan D300s, Pentax med K20D och K7. Sony har inte svarat med något inom segmentet proffsigare, mer vädertätad, robustare aps-c med snabbare sekvens, LV (och iofs filmmöjlighet för den som råkar värdera detta högt) samt bättre lågljusprestanda.

Och det är väl knappast att lyssna på kundönskemål. Hösten 2008 kom så FF-kameran A900 och många trodde säkert att en uppdaterad A700 med LV funnits i pipelinen ett bra tag.

Att A550 kom var ju väldigt bra i och för sig (kameran blev ju tämligen svalt mottagen av testsajterna, men dest mer omtyckt av de som köpte den och lärde känna dess fördelar). Här kan jag känna att Sony borde släppt endast A500 i detta lite mer plastiga utförande och gjort A550 i en annan design med vädertätning, ordentliga styrpinnar för vertikalgrepp, magnesiumhus samt gjort reglagen mindre "smäckiga" och framförallt sett till att den optiska sökaren blivit lite ljusstarkare. Det hade kostat i större speglar i "prismahuset"(/finns ju inget prisma i egentlig bemärkelse i denna konstruktion). Då hade A550 kunnat tjäna som en uppdatering av A700. Fast med annat namn än A550. Tror den i mer påkostat utförande hade blivit mer uppmärksammad och noggrannare testad så dess fördelar blivit mer kända då.

Men det är ju spekulation från min sida (även om jag någonstans tror att jag har rätt).

Hursomhelst: Efter mässan och förväntad NEX-haussning (För dem som inte läst mina inlägg tidigare vill jag understryka att jag inte alls är emot NEX. Tvärtom så är det en lysande bildmaskin som förtjänar all framgång).

Men bottomlinen är fortfarande: En ny "A700" är jag säker på skulle bli väldigt väl mottagen.

Hehehe ja ungefär som när alla Nikonister väntade på efterföljaren till D100....dom fick vänta 4år medans Canon släppte 20D och 5D under tiden för att sedan släppa 30D vid ungefär samma tidpunkt som D200 kom:)

Nikon D300 och A700 kom ungefär vid samma tidpunkt och D300s kan man knappast kalla för ersättare till D300an då det i stort sätt är samma kamera...bara video och en extra minneskortsplats som skiljer dom åt...A700 är ingen dålig kamera precis och kan mäta sig med D300,50D,K-7 mfl när det gäller det mesta...men den är väl helt out of date och värdelös nu pgr för att den saknar liveview,avancerad af,filmfunktion och andra "hippa" funktioner :)

Om man kollar på Nikons släpp inom detta semipro-segmentet och bortser från D300s så ser man att dom inte heller släpper nya modeller speciellt ofta.

Vi diskuterade det hä tidigare, och jag tror nog de flesta kunde se rimligheten i att Sony lagt sin marknadsstrategi på det enda vettiga sättet, dvs"bottom-up"

Det är i verkligheten en omöjlighet att börja med proffsen. FF/FX står för ganska exakt 10% av värdet på försäljningen på världsmarknaden (D3x, D3s, D3, D700, 1Ds3, 5D2, A850, A900 = 10.2%), och de som kalla "pro" av crop-segmentet (D300, D300s, 7D, 50D) för ca 8%. Dryga 80% av marknadsvärdet ligger alltså i instegskameror och mellansegment.

Ska du leverera till proffsen krävs dessutom en supportverksamhet som är väl utbyggd, "dagen-efter"-garanti eller utbyteskameror på lager på service osv - något som Sony inte ens är i närheten av att kunna klara på en bra stund till.

Att i stället fånga upp så många instegskunder, första- och andra-gångs-köpare för att sedan försöka behålla de få av dessa som senare byter upp sig till mer avancerade kameror är en sund strategi som använts många gånger tidigare, av företag som varit under stark fram-marsch inom ett segment.

Kameror är alldeles för dyra i utveckling kontra försäljningsvärde för att man ska kunna vandra rakt in getingbot i det högre segmenten och tro att man ska kunna göra någon vinst på verksamheten....

T.o.m ett väl etablerat företag som Nikon fick ju stora problem när de halkade efter en bit på proffsmarknaden 2004, de har punpat in massvis med pengar i att ta tillbaka sina marknadsandelar - trots att de redan HADE en väletablerad kundbas, och ett väl etablerat mellansegment...

Jag ser exakt samma utgångspunkter som du Joakim (och även Peter). Upplevde även i yrket Nikons uppgång och fall för att nu se Nikons uppgång igen.

Jag säger inte emot en enda procent av det du framhåller, Joakim. Som företagsledare skull jag säkert inte vågat något annat heller än vad Sony nu förefaller att göra.

Dock handlar någon promille om en avvikande uppfattning just ang A700 som ju knappast är någon prokamera i ordets vanliga bemärkelse. Däremot en robust kamera för rejäl användning i aps-c format. De brukar benämnas s k semipro.

Jag vet inte, men jag TROR iaf att det inte skulle varit speciellt kostsamt att "hotta" upp en A700. Sensorn finns ju redan hos A550 och A700 hade inte behövt radikalt omdesignas. I princip ser ju Canons kameror nästan på pricken likadana ut i detta segment sedan 10D (ja iaf fr o m 20D upp till 50D med undantag för lite större display och omflyttningar av några knappar). 7D blev väl en lite radikalare ändring.

Men du har sannolikt rätt. I alla fall i skrivande stund. Så vi får väl se.

Joakim (har för mig att du kör LR) och andra experter.
Vad kör ni med för inställningar för att matcha histogrammet mot importen i LR3. Tänker då på skärpa och kontrast på tumnageln i kameran.

Som följdfråga mixtrade ni med LR:s default för a850? +50 brightness tyckte jag ställde till en del elände.

Jag ser exakt samma utgångspunkter som du Joakim (och även Peter). Upplevde även i yrket Nikons uppgång och fall för att nu se Nikons uppgång igen.

Jag säger inte emot en enda procent av det du framhåller, Joakim. Som företagsledare skull jag säkert inte vågat något annat heller än vad Sony nu förefaller att göra.

Dock handlar någon promille om en avvikande uppfattning just ang A700 som ju knappast är någon prokamera i ordets vanliga bemärkelse. Däremot en robust kamera för rejäl användning i aps-c format. De brukar benämnas s k semipro.

Jag vet inte, men jag TROR iaf att det inte skulle varit speciellt kostsamt att "hotta" upp en A700. Sensorn finns ju redan hos A550 och A700 hade inte behövt radikalt omdesignas. I princip ser ju Canons kameror nästan på pricken likadana ut i detta segment sedan 10D (ja iaf fr o m 20D upp till 50D med undantag för lite större display och omflyttningar av några knappar). 7D blev väl en lite radikalare ändring.

Men du har sannolikt rätt. I alla fall i skrivande stund. Så vi får väl se.

Man kan ju undra om Sony har pluringen till utveckling eftersom det "står still" i pro segmentet
man kan ju undra ?? Torde ju inte vara problem för Sony att plocka fram bagis för att utveckla detta segment och ge Canon/Nikon en reel match eller ?

Jag tror mycket väl de KUNDE gjort det (utvecklat en A700-ersättare) till en ganska låg utvecklingskostnad, men eftersom det oftast är en fråga om prioritering för utvecklingsavdelningen (som ju inte är obegränsat stor och har obegränsad tillgång till personal!) så ligger (låg?) nya, bättre instegskameror högre på dagordningen.

Nu är dock läget HELT annorlunda, de är väl befästa på marknaden, men prioritet A just nu är att befästa NEX-marknaden med nya objektiv och både sjuan och ersättare till 3-5. Det är här den stora tillväxtpotentialen (pengarna) finns. Men utvecklingsavdelningen på kamerasektionen har ju dessutom fått ett ganska stort tillskott av stödpersonal efter de senaste marknadsandelsökningarna.... Så en viss potential till produktbreddning finns ju.

Men - 10 miljoner st DSLR vs 100 miljoner st kompaktkameror per år - var vinner du mest (pengar, pengar, pengar!) på att stjäla ytterligare 5% av marknaden?

Säg att en såld NEX "tar bort" ett kompakt-sale i tre års tid - i stället för en såld kompakt som tar bort ett kompakt-sale vart annat år - styckantalet i omsättning minskar, men inte omsättningen. Du byter kompakt oftare än du byter NEX, men en NEX kostar mer. Och ger dig mer i produktintäkter på tillbehör.

Det är mycket att tänka på.... Jag tycker det är bra i största allmänhet - det är både ekonomisk och resursmässigt bättre för folk att köpa kvalitetsprodukter för mer pengar - men mer sällan. Slit och släng-mentaliteten i både kompakt-kameror och mobil(kameror) är JÄTTEdyrt för de allra flesta konsumenter.

På sikt är jag fullt övertygad om att Sony kommer föra både "pro-crop" och FF i nyproduktion i sortimentet igen. Och jag förstår egentligen inte vad paniken är - har man ett VERKLIGT behov av uppdaterade proffskameror är den karknaden väldigt väl täckt av N/C.

Det är skillnad på "verkligt behov" och "vill ha". "Verkligt behov" styrs bara av just BEHOVET, och detta är inte märkesstyrt. Finns behovet kvittar märket. Då köper man det man behöver. Sony har inte underbyggnaden som är nödvändig för proffsens behov.

*note to self*
-dammsug tangentbordet, alt. spola av det i duschen.
Det är lite väl många bokstäver som trillar bort nu pga nerslagströghet i tangenterna efter att ha levt framför datorn i två veckor.

Man kan ju undra om Sony har pluringen till utveckling eftersom det "står still" i pro segmentet
man kan ju undra ?? Torde ju inte vara problem för Sony att plocka fram bagis för att utveckla detta segment och ge Canon/Nikon en reel match eller ?

Lär knappast handla om att det inte finns pengar utan om lönsamhet att ta fram en sådan produkt och prioritering.

Ja men det skall ju vara lönsamt o gå en sådan match också....Sony skulle åka på storförlust om dom skulle försöka sig på att överta semipro/pro egmentet genom att spotta ur sig dyra kameror och objektiv som få skulle köpa...utvecklingen och produktionen skulle kosta mycket mer än det skulle ge tillbaka...skall mycket till för att pro-användare av annat system som sitter på en arsenal med objektiv mm skall gå o byta system

Jag tror mycket väl de KUNDE gjort det (utvecklat en A700-ersättare) till en ganska låg utvecklingskostnad, men eftersom det oftast är en fråga om prioritering för utvecklingsavdelningen (som ju inte är obegränsat stor och har obegränsad tillgång till personal!) så ligger (låg?) nya, bättre instegskameror högre på dagordningen.

Nu är dock läget HELT annorlunda, de är väl befästa på marknaden, men prioritet A just nu är att befästa NEX-marknaden med nya objektiv och både sjuan och ersättare till 3-5. Det är här den stora tillväxtpotentialen (pengarna) finns. Men utvecklingsavdelningen på kamerasektionen har ju dessutom fått ett ganska stort tillskott av stödpersonal efter de senaste marknadsandelsökningarna.... Så en viss potential till produktbreddning finns ju.

Men - 10 miljoner st DSLR vs 100 miljoner st kompaktkameror per år - var vinner du mest (pengar, pengar, pengar!) på att stjäla ytterligare 5% av marknaden?

Säg att en såld NEX "tar bort" ett kompakt-sale i tre års tid - i stället för en såld kompakt som tar bort ett kompakt-sale vart annat år - styckantalet i omsättning minskar, men inte omsättningen. Du byter kompakt oftare än du byter NEX, men en NEX kostar mer. Och ger dig mer i produktintäkter på tillbehör.

Det är mycket att tänka på.... Jag tycker det är bra i största allmänhet - det är både ekonomisk och resursmässigt bättre för folk att köpa kvalitetsprodukter för mer pengar - men mer sällan. Slit och släng-mentaliteten i både kompakt-kameror och mobil(kameror) är JÄTTEdyrt för de allra flesta konsumenter.

På sikt är jag fullt övertygad om att Sony kommer föra både "pro-crop" och FF i nyproduktion i sortimentet igen. Och jag förstår egentligen inte vad paniken är - har man ett VERKLIGT behov av uppdaterade proffskameror är den karknaden väldigt väl täckt av N/C.

Det är skillnad på "verkligt behov" och "vill ha". "Verkligt behov" styrs bara av just BEHOVET, och detta är inte märkesstyrt. Finns behovet kvittar märket. Då köper man det man behöver. Sony har inte underbyggnaden som är nödvändig för proffsens behov.

*note to self*
-dammsug tangentbordet, alt. spola av det i duschen.
Det är lite väl många bokstäver som trillar bort nu pga nerslagströghet i tangenterna efter att ha levt framför datorn i två veckor.

Hur är det man säger på svenska numera? (d v s reklamsvenska)? !I had it coming" kanske. Åsyftar din replik ovan.

Till stora delar predikar du ur min egen bibel/rättessnöre/ideologi eller hur man nu vill benämna det.
M a o blir jag svarslös till stora delar.

Gjorde ett slarvigt överslag rörande hur många inlägg jag skrivit där jag predikat en viss återhållsamhet i uppgraderandet eller bytandet. Det är mååånga sådana inlägg.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Det är skillnad på "verkligt behov" och "vill ha". "Verkligt behov" styrs bara av just BEHOVET, och detta är inte märkesstyrt. Finns behovet kvittar märket. Då köper man det man behöver. Sony har inte underbyggnaden som är nödvändig för proffsens behov." (citat: Joakim)
...............................................................................

Där är vi rörande överens. Även i mitt yrkesutövande räcker ofta en Canon 20D för att täcka det verkliga behovet. Men ibland inte. Sannolikt är det likadant för ägarna av en A700. Den duger att brukas med bra resultat många år till. Men även om folk med enklare/mindre tåliga APS-C kameror skulle bli överlyckliga över att äga en A700 går den inte att köpa ny längre. Och det regnar inte av dem på beg.marknaden heller.

Om behovet av en bättre aps-c vad gäller robusthet föreligger för A380-ägaren som kanske samlat på sig en del gluggar har han/hon inget alternativ att uppgradera sig i dagsläget annat än att leta på beg.marknaden. Och här pratar vi inte om proffsens behov utan om behov som möter den lite mer krävande användaren som just för att slippa byta kamerahus i tid och otid vill ha ett bättre byggt kamerahus som tål lite mer. Och med en uppsättning aps-c objektiv är sannolikt inte A850 något dessa fotografer reflekterar över.

Går vi över till "villhafaktorn" så sker sannolikt en massa onödiga köp som inte direkt tillför fotografen något mer än en tillfällig trevlig känsla av att ha en ny pryl. Vi har ju genom många trådar sett hur den mer milda besvikelsens dräkt lagt sig över stämningen hos dem som bytt en kamerageneration. Den märktes ganska tydligt i tråden som handlade om 1DMkIII där många insåg att skillnaden mellan den och föregångaren 1DMkII egentligen var väldigt liten. Likadant mellan 1DsMKII och 1DsMkIII. Vidare mellan 20D och 30D, för att inte tala om mellan 40D och 50D. Bara som exempel. Många hade säkert blivit lyckligare av att slippa sälja föregångaren till underpris (avser bruksvärdet, inte marknadsvärdet) och lagt pengarna på bättre objektiv eller andra tillbehör som t ex nya bildbehandlingsprogram eller bildskärmar. Eller helt enkelt suttit nöjda.

Verkligt behov i yrkessammanhang är en helt annan sak, men det var ssv inte det jag åsyftade med exemplet A700. Jag menade att här finns ett verkligt hål i Sonys sortiment eftersom kameran inte tillverkas längre.

Jag vet två duktiga amatörfotografer som lämnade Sony till förmån för Canon då de inte trodde sig kunna lita på att en A550 skulle hålla för ett par strapatsrika veckor i naturen. Sedan när en av dem var på väg att skaffa en i alla fall till sitt 70-400 så resignerade han efter att tittat i sökaren med den gluggen monterad. För det är inte lätt att plåta flygande pippi med LV och tele. Så vi pratar inte proffsmarknad och stora arenor här.

Själv är ganska lyckligt omodern i min syn på kameror och har lärt mig hålla igen för villhajäveln de 2 sista åren. I alla fall vad gäller kamerahus. Men jag är däremot väldigt nyfiken och har möjlighet genom vissa kontakter och vänner att testa kameror utan att köpa.

Icke desto mindre satte A550 sina spår hos mig. Dess LV-funktion är verkligen något jag skulle vilja ha på mina FF-kameror. Men jag behöver inte funktionen.

NEX däremot, efter att testat av Olympus och Panasonics micro 4/3, upptäckte jag fyllde en saknad funktion som jag verkligen behövde för att få kvalitetsbilder utan att vara nedlastad av en A900 eller 5DMkII med tunga Zeiss- eller L-gluggar. Så det köpet kan jag verkligen försvara för mig själv ärligt.

Fast sedan kan man ju undra vad som skulle hända med kamerafabrikanterna om folk blev mer medvetna och bytte mer sällan. Det har ju mer eller mindre skapat en traditionell eller statisk produktionscykel genom att folk byter så ofta. Nåväl, de kanske skulle överleva på sina objektiv och andra tillbehör.

I övrigt förstår jag ditt resonemang och betraktar det som sunt.

MVH//Lennart

Senast ändrad:
Ja men det skall ju vara lönsamt o gå en sådan match också....Sony skulle åka på storförlust om dom skulle försöka sig på att överta semipro/pro egmentet

Själv ser jag det inte riktigt så. Kan inte inom överskådlig framtid se något märke hota C eller N i dessa nischer så att det handlar om att överta dessa segment.

Exemplet A700 har jag dragit fram för att Sony skulle behålla sin position. Långt ifrån alla spejar efter en NEX, men har en bra uppsättning Sony/Minoltagluggar och hittar inget rejält robust kamerahus hos Sony i aps-c utförande sedan A700 slutade produceras.

Därmed inte sagt att A550 inte skulle räcka,, men här handlar det lika mycket om vad folk "tror" om produkten. Sedan tillverkas A550 inte heller längre. Men kamerorna med Pellixspegel kanske är bra nog.

Själv ser jag det inte riktigt så. Kan inte inom överskådlig framtid se något märke hota C eller N i dessa nischer så att det handlar om att överta dessa segment.

Exemplet A700 har jag dragit fram för att Sony skulle behålla sin position. Långt ifrån alla spejar efter en NEX, men har en bra uppsättning Sony/Minoltagluggar och hittar inget rejält robust kamerahus hos Sony i aps-c utförande sedan A700 slutade produceras.

Därmed inte sagt att A550 inte skulle räcka,, men här handlar det lika mycket om vad folk "tror" om produkten. Sedan tillverkas A550 inte heller längre. Men kamerorna med Pellixspegel kanske är bra nog.

Lennart tyvärr fungerar det inte riktigt så i stora jätteföretag/koncerner där allt handlar om att gå med vinst på varje produkt....ser man inte en potentiell vinst i en efterföljare till en befintlig produkt eller om en befintlig produkt går dåligt under en längre tid så avvaktar man med att göra verklighet av efterföljaren eller så avvecklar man produkten helt...jag ser/upplever sådan här scenarion dagligen i mitt jobb.

Nej A550 tillverkas inte längre pgr av att A560 och A580 kommer snart....och samtidigt kommer dom riktigt små pellixkamerorna A33 och A55.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar