Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag håller alla fingrar och tår jag hittar för dig och din familj i denna svåra situation, Tobbe.

Likaså hoppas jag verkligen att du kan klara ekonomin utan att behöva beröva dig möjligheterna att utöva ditt fotointresse. Är rätt övertygad om att lite fotande då och då är SPECIELLT viktigt att kunna utöva i sådana här svåra situationer. Alla behöver vi ibland kunna avleda de ständigt malande tankarna på det som är plågsamt, för att kunna få tillräcklig kraft att klara av det hela.
 
Ja foto och pilla med bilder är rena rama mirakelkuren. Men om det blir så att jag måste sälja så finns där som tur är bra ersättare som sagt... Så därmed är det rakt ingen katastrof direkt som gör man blir borta ifrån foto och tjata lite iso mm.. Men vi får se hur sjukvården nu kommer bli. För det är med hur den blir som avgörandet blir för ekonomin.. Vi får se....Närmaste veckan eller i början till nästa vet jag mer om den saken tror jag..

Och tack alla för uppmuntran.. Utan forumet här och surra lite skulle inte livet under så här lång tids belastning varit så skoj.. Men nu knallar dagarna på rätt ok ändå då man kan snacka lite och läsa lite osv..

Tur datorer och forumslivet finns... :)
 
Jag har fått hit den. Men inte hunnit med att fota något.. Vädret samt allt med min fru har gjort att foto inte kunnat utövas...
 
Jag bara störde mig på tester där de börjar gnöla på brus om man använder 900/850 över 800 iso.
Själv tycker jag kameran funkar ypperligt upptill 3200 om man ska ha prints A4 eller lite större.
Men vi har väl olika preferenser.

Den här sumpade jag exponeringen på men drog upp den 2steg och körde lite selektiv NR
Tror inte det är många som skulle gissa på iso6400.

http://dl.dropbox.com/u/9220875/ISO6400 (1600 +2steg raw).jpg

Nej, det är förvisso förvånansvärt bra (sett i relation till storleken). Bruset är ett ganska överdrivet "hinder" efter iso 800-1600 på Sonys FF, men likväl förbaskat så finns det där. Att det sedan går att eliminera hjälpligt på olika sätt verkar många "tyckare" strunta i.

Tyvärr kvarstår faktum: lägger man ned lika mycket jobb från exempelvis en D3x så...eller rättare sagt det räcker med betydligt mindre jobb.

Men jag ser det hela som det efterarbete man gjorde på "filmtiden" efter exponeringen (dvs hur filmen framkallades. Här blev det olika resultat beroende på val av framkallare, temperatur och framkallningstid etc. Sedan vid kopiering spelade pappershårdhet, kallljus eller diffusorljus, spädningen på pappersframkallaren och självklart tiden papperet skulle belysas vilket var direkt avgörande för hur mycket valörer det gick att locka fram i framkallaren. Dessförrinnan skuggning/efterbelysning etc...etc..)

Här gick det alltså att utjämna eller förstärka skillnader mellan olika filmsorter (likställt med olika sensorer).

Så jag håller med dig. En massa tyckanden grundar sig på ett mer direkt resultat mer än en noggrant färdigberarbetat slutresultat.

Man belönas ju faktiskt ju mer tid man lägger ned på att lära sig själva bildbehandlingen efter exponeringen. Så har det varit i princip hela tiden sedan fotografins barndom och det är minst lika aktuellt fortfarande.

Så, varför inte spräcka iso 200.000-vallen:)
 
Lekte med iso lite. Och jag tycker nog man kan fota med Jpeg utan problem även med högre isoval.. Nu visar jag bilden för man skall se vad jag testade på. Svart front på en gamal CD spelare.. Och rummet var mörkare än bilden visar här..
Asså. Jag är nog lite impad ändå vad A850 kan trotts allt surr hur dålig den skall vara med lite högre iso....

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/4"
F Number = F2.8
ISO Speed Ratings = 4000
 

Bilagor

  • DSC00276 1.jpg
    DSC00276 1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 202
Tjaa.. Man får väl i så fall sälja och köpa nått billigare och fota med.. En A550 eller NEX vet jag skulle funka för ha skoj med... Dom är rätt "lika". Och jag var och är ofantligt nöjd med den A550 jag hade.. Och skulle inte direkt se det som något "Större nederlag" att börja använda en sådan igen.. Lite trist ja då man äntligen lyckats skapa en FF kamera som grund..Och nått sedan senare inköp mindre som komplement.. Men va sjutton. Man får rätt mun efter matsäck som det heter. Då det viktigaste är att tanka bilen och stötta med besök så gäller det ha peng för tanka..

Håller tummarna för dig/er Tobbe ! För det första att din fru får bra sjukvård och för det andra att du inte skall behöva sälja din kamera,men som sagt familjen går före.

Men Tobbe ! Bli inte borta i för långa perioder från FS, för då är det lätt att tro att du köpt dig en sprillans ny Nikon och "skäms" för att återkomma till Sonyforumet !
 
Jag tror det blev lite fel i texten ovan.

Make = PIONEER
Model = PD-91a
Playing Time = Maximum 100 minutes
Bit Number = 18
Sampling Speed Ratings = 8x

Ska de' väl va!
 
Var och testade ta några bilder till i ridskolan idag.. Och nog går det ta hyfsade bilder med A850 även på lite högre iso kan jag tycka.. Iofs kanske inte för pixelkrypande. Men ändå dugande för ett bildalbum eller forumstittande..Ni kan se bilden i större format via länken..

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/100"
F Number = F2.8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 2500


http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_08_2010/post-21784-1282156668.jpg
 

Bilagor

  • DSC00292 jpeg.jpg
    DSC00292 jpeg.jpg
    18.5 KB · Visningar: 252
Vet inte hur intressant det är för er Sonyiter, men här kommer en litet exempel som jämförelse från en Canonist...appropå lite högre iso, alltså.

5DmkII, ISO 6400, f/4.5, 1/250s: http://bildr.no/view/705919

A850 och 5DmkII ligger ju trots allt i samma prisklass.
 

Bilagor

  • lorenzo2_filtered2.jpg
    lorenzo2_filtered2.jpg
    29.4 KB · Visningar: 250
Sitter och undrar egentligen vad som är bäst att göra för en kameratillverkare som MÅSTE konkurrera med Nikon och Canon (gäller ju inte bara Sony utan även de övriga).

Som läget är just nu verkar det som om Sony satsar på att lägga 99 av 100 ägg i samma korg och stoppa 1 i fickan (kanske med risk för att glömma det där när brallorna åker in i tvättmaskinen).

Bortsett från den i mina ögon marginella tidigare markeringen med några nya FF-gluggar och uppdatering till fasta speglar i 2 aps-c dslr handlar ALLT nu om NEX.

Det är säkert klokt att åtminstone internationellt slå på trumman ordentligt för NEX (här i gamla Sverige är ju Sony annars tämligen lågmälda) men jag är fortfarande kluven till hur det övriga dslr-segmentet verkar befinna sig i skymningslandet.

Vidare tycker jag att Sony har åt h-e för många aps-c modeller där ingen riktigt i material- och kvalitetskänsla ligger nära varken Canon 7D eller Nikon D300s. Att A550, som f ö verkar slutat tillverkas å andra sidan har en massa bra funktioner är en annan sak. Det hade varit läge för en aps-c med samma kvalitetskänsla som deras FF-kameror samt kanske en uppdatering av en FF-modell. Hade enl min åsikt inte behövt handla om en större uppdatering, bara en LV och lite modernare signalbehandling hade räckt samt kallad kamerorna för typ A900n/A850n eller något annat.

Jag må vara ute och segla, eller cykla i detta, men som sagt har jag mina funderingar,
 
Riktigt fin bild och kvalité Joakim.

Du hade lite mer ljus o röra dig med än Tobbe om jag räknat rätt så det går inte att jämföra så där rakt av.

Har man ännu mer ljus och stökiga rabatter så kan det se ut såhär på iso 6400.
Någon som vet varför det står exposure bias +0.7 när jag kör manuellt? Var jag så mycket över +-0 på mätaren?


http://dl.dropbox.com/u/9220875/DSC02103.jpg

Camera Model: DSLR-A850
Lens: 24-70mm F2.8 ZA SSM
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 50mm)
Aperture: f/8.0
Exposure Time: 0.0020 s (1/500)
ISO equiv: 6400
Exposure Bias: +0.70 EV
Metering Mode: Spot
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual
White Balance: Manual
 
Vet inte hur intressant det är för er Sonyiter, men här kommer en litet exempel som jämförelse från en Canonist...appropå lite högre iso, alltså.

5DmkII, ISO 6400, f/4.5, 1/250s: http://bildr.no/view/705919

A850 och 5DmkII ligger ju trots allt i samma prisklass.

Eftersom jag ju har 5DMkII som "huvudkamera" och A900 med Zeissgluggar för annan användning kan jag inte annat än understryka att i lågljussituationer är 5DMkII bättre. Sedan är det tyvärr så att även om man med mycket pulande lyckas få till en högisobild på 3200-6400 iso ur en A900 så blir som regel 5DMKII-bilden bättre rent brusmässigt/detaljmässigt. Och definitivt avsevärt bättre om man lägger ner lika mycket pulande med filen från 5DMkII.

Men A900 har vissa andra fördelar som 5DMkII saknar. Ska inte gå in på dem nu igen. har redovisats tidigare i tråden
 
Men A900 har vissa andra fördelar som 5DMkII saknar. Ska inte gå in på dem nu igen. har redovisats tidigare i tråden
Nä, dom som är vetgiriga känner säkert redan till skillnaderna. Jag, som mest är lite uttråkad för tillfället kikade bara på slutet på tråden (orkar verkligen inte läsa igenom alla 100+ inlägg :p).
Kruxet vad gäller brus och isoegenskaper är väl att man lätt lägger ribban så högt som dom bästa kamerorna presterar och blir därför lätt besviken när modeller med andra fördelar inte når upp till samma nivå. För min del har 5D2:an de ultimata egenskaperna hos en kamera just nu. Har å andra sidan aldrig fotat med en kamera som har till exempel ett bättre och snabbare autofokussystem, så min nivå i det avseendet är satt av den kameran...på gott och ont :)
 
Nä, dom som är vetgiriga känner säkert redan till skillnaderna. Jag, som mest är lite uttråkad för tillfället kikade bara på slutet på tråden (orkar verkligen inte läsa igenom alla 100+ inlägg :p).
Kruxet vad gäller brus och isoegenskaper är väl att man lätt lägger ribban så högt som dom bästa kamerorna presterar och blir därför lätt besviken när modeller med andra fördelar inte når upp till samma nivå. För min del har 5D2:an de ultimata egenskaperna hos en kamera just nu. Har å andra sidan aldrig fotat med en kamera som har till exempel ett bättre och snabbare autofokussystem, så min nivå i det avseendet är satt av den kameran...på gott och ont :)

Kul det här! En av mina stora preferenser för just A900 jämfört med min kalibrerade 5DMkII och tillika L-gluggar är just A900:ans helt överlägsna AF-precision med ljusstarka gluggar som 85/1.4, 135/1.8.
Den har 2 st AF-sensorer och återkoppling i sitt AF-system. Sekvensen är på 5bs (c:a 1 bild snabbare än 5DMkII).

5DMkII "bestämmer" sig aningen snabbare var den ska lägga fokus däremot. Tyvärr inte alltid rätt. Men vet man hur AF fungerar på 5DMkII så är det ett hyfsat system. Men jag har faktiskt monterat en snittbildsskiva i min för att vara riktigt säker när skärpan måste sitta exakt.

Annars får jag hålla med dig och anser själv att 5DMKII är världens mest allroundbetonade FF på marknaden och mycket prisvärd (speciellt jämförd 1DsMkIII). Endast de som ska plåta extremare actionbilder behöver snegla på en Canon 1DMKIV eller Nikon D3s. Okej, behöver man ännu bättre högisoegenskaper och ändå ha en fin detaljering så är jag oerhört imponerad av Nikon D3s. Dess 12MP räcker långt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.