Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Appropå långa avstånd, idag hade det inte hjälp med vilket objektiv som helst.

100% crop på 300mm a850

Avstånd ca jäkla långt bort.

Atmosfären lade sig som ett vattenfärgsfilter över bilden.

Se upp så att du inte blir titulerad konstnär! Fast risken är nog inte så stor. Bilden är aningen för skarp fortfarande och så har du glömt att snedställa horisonten:)
 
Verkar som om intensitet och engagemang i denna tråd hamnar i en (tillfällig?) svacka. Är väl förståerligt egentligen med tanke på att mycket avhandlats och Sonys FF-system hamnat i bakvattnet lite grann inför mässan i september.

Har märkt att många på denna tråd återfinns aktiva i tråden om Sonys spegellösa kameror (NEX-3/5), vilket också är förståerligt.

Man kan ha många åsikter om den kameran (främst är det ju gränssninttet som kritiseras lite och även jag skulle kanske velat haft någon mer direktknapp).

Jur som helst har jag funnit att NEX är ett perfekt komplement vad gäller bildlvalitet till FF-systemet. Isynnerhet när man inte vill vara för tungt "bestyckad".

Bildresultaten är smått förbluffande, även med bara standardzoomen. Detaljering, med bibhållen skärpa och valör är extremt bra, enl min åsikt. Dessutom tål filerna från kameran även en interpolering upp till motsvarande 24-30 megapixel, därefter en klockren utskrift på ett A3 glossy photopapper trots att halva blden är beskuren. Och detta vid iso 800. Mycket imponerad.

Jag är nu så lyckligt lottad att jag har 2 st NEX-3. Den som jag köpte själv i mitten av juli samt en som jag "tyvärr" fick i hopsamlad present från en massa välmenande släktingar. Den senare kan jag inte byta och den första har bytesrätt gått ut på.

Den är köpt på MediaMarkt i silverutförande med normalzoom, gått 112 exponeringar, med nästan ett års garanti kbar, perfekt fungerande och utan en skråma med alla tillbehör och originalförpackning. Är det någon på tråden som önskar befria mig ifrån den då jag vill pengarna till att skaffa ytterligare objektiv och adapter till födelsadagsexemplaret.

Nu har jag gjort reklam för varan (vilket är vanligt i just denna tråd), men det handlar faktiskt mer om konsumentupplysning. och mycket ärliga personliga åsikter från min sida. I annat fall så annonserar jag ut den i vanlig ordning.

Men maila mig om någon har intresse av att skaffa en NEX-3+kitzoom lite billigare.

Mvh//Lennart
 
Min minskade aktivitet beror på att det skett förändringar här för min fru..Igen.. Så hon ligger igen på sjukhus. Hemsjukvården har fungerat helt tvärt emot vad den var menad att göra.. Fysiken sjönk i stället för höjdes.. Detta därför Blekingen har så makalöst dålig sjukvård för svårt sjuka i hemmet.. Så i fredags var det ambulans tillbaks till Centralsjukhuset i Kristianstad efter en tid som minst sagt varit ren katastrof... Så fota mm ligger lågt.. Men läser och deltar fast utan direkta fotoresonemang.. Har ju inga bilder ens tagna att resonera runt....

Så med detta igen sjukhus samt alla besöksresor mm så står jag inför att ev tvingas avyttra mina grejer för reda upp alla resor mm ekonomiskt.

Så halvtufft läge just nu kan man lätt påstå..
 
Väldigt tråkigt att höra, Tobbe! Tänker ganska ofta på din(er) situation och kan ofta inte fatta hur fasiken orken ens räcker halvvägs.

Tyvärr är väl Blekinge inte ensamt om att vara dåligt på att fixa en dräglig/eller ens möjlig sjukvård i hemmet. Tycker det verkar som om större delen av landet drabbats (trots alla fagra politikerord från landstings- och även riksdagshåll).

Men bra hemsjukvård verkar förutsätta att man bor på Östermalm och har en ärvd förmögenhet så att kompetent sköterska kan hyras via Sofiahemmet el dyl.

Vad f-n kan jag säga mer än att jag föröker hålla alla tummar, fingrar och tår för er! Och hoppas innerligt att du slipper avyttra utrustning för att finansiera besöksresor med mera. Tror du behöver den som viss tankeavledare mitt i all tråkighet för att orka.

Mitt djupa deltagande//Lennart
 
Tjaa.. Man får väl i så fall sälja och köpa nått billigare och fota med.. En A550 eller NEX vet jag skulle funka för ha skoj med... Dom är rätt "lika". Och jag var och är ofantligt nöjd med den A550 jag hade.. Och skulle inte direkt se det som något "Större nederlag" att börja använda en sådan igen.. Lite trist ja då man äntligen lyckats skapa en FF kamera som grund..Och nått sedan senare inköp mindre som komplement.. Men va sjutton. Man får rätt mun efter matsäck som det heter. Då det viktigaste är att tanka bilen och stötta med besök så gäller det ha peng för tanka..
 
Jovisst är det så. Men det stör mig likväl förbaskat att det finns så många människor som via konstiga planerings/placeringssystem samt att vara "födda i rätt familj" och ha kontakter lyckas med att glufsa i sig en kaka och och istället för ingen kaka kvar lyckas få två istället.

Detta är inte lika vårdmöjlighet för alla vilket jag anser borde vara en självklarhet i Sverige efter alla klyschor genom åren. Så fattigt har Sverige inte blivit att man ska behöva avvika från devisen "åt var och en efter behov oavsett social/ekonomisk status". Den som är mindre bemedlad bör få största möjliga stöd. (Nu blir jag väl kallad kommunistjävel)
 
För att prata lite a850 innan det börjar kastas politiska pajer och Godwins lag slår till så upptäckte jag att min 850 ger vertikal bandning.

Visserligen måste man göra en helt galen exponering innan man märker det, typ som att underexponera 3 steg på iso 6400 i ett mörkt rum. :-D

Nåja det var nog ett par steg bortom all räddning för allt annat än mikroskopiska bilder.

Här är resultatet av massiv NR och förminskning. Alltså iso 51200.



P.S Vi håller tummarna för dig och de dina Tobbe.
 

Bilagor

  • DSC02109.jpg
    DSC02109.jpg
    43.3 KB · Visningar: 203
På 51200 iso lär du väl nästan hitta "diagonal bandning" också. :)

Jo bilden kändes som om den var bandad lite överallt. :-D

Kom ju på att jag hade ju köpt LR/enfuse plugin till LR men glömt att installera så nu experimenterar jag med motsvarande Twilight-funktionen eller vad den heter som finns i hx-1.
Om man kan ta två eller fler bilder handhållet i kolmörkret och sedan smäcka ihop.
 
Okej för den storleken i alla fall. Jag undviker allt över 12.800 iso. Det känns fortfarande behandlingsbart i hyfsade storlekar. Nästan i alla fall:
 
Är jag dum i hela huvudet??

Gör du nu inte tvärtom ? I stället för göra bilden så bra den går, så gör du bilden så dålig du kan? eller?

Jag är borta nu.. Hjälp.. förstår inte här... För mycket fototeknik(ord) i förklaringarna...Hehe...
 
Eftersom jag inte kan ställa kameran på iso 25600 så ställer jag den på 6400 och kikar på ljusmätaren.
I detta fallet så stod den på -2 dvs den ville ha 2 steg till för en enligt mätaren i matrixmode +-0 exponering.

Sen bumpar jag upp de 2 stegen som fattades i RAW då har jag en motsvarande iso 25600.

Allt över 3200 funkar som jag förstått likadant bara det att kameran boostar inombordes så att säga.

Sen stackade jag 4 bilder och bruset som är slumpmässigt undertrycks.
 
Okej för den storleken i alla fall. Jag undviker allt över 12.800 iso. Det känns fortfarande behandlingsbart i hyfsade storlekar. Nästan i alla fall:

Jag bara störde mig på tester där de börjar gnöla på brus om man använder 900/850 över 800 iso.
Själv tycker jag kameran funkar ypperligt upptill 3200 om man ska ha prints A4 eller lite större.
Men vi har väl olika preferenser.

Den här sumpade jag exponeringen på men drog upp den 2steg och körde lite selektiv NR
Tror inte det är många som skulle gissa på iso6400.

http://dl.dropbox.com/u/9220875/ISO6400 (1600 +2steg raw).jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.