Nere runt bas-ISO ser man störst skillnad i de djupa skuggorna/lägre mellantonerna snarare än ännu längre ner runt absolut svart. Runt svart dominerar elektronikbruset, och detta är i stort sett identiskt mellan ISO100-200.
Skillnaden är ganska liten, knappt värd att nämna... MEN! Till skillnad från många andra kameror finns det alltså en MENING med att sänka till ISO100 om man behöver eller vill göra detta. Bilden blir inte (som med många andra kameror) SÄMRE för att man går från ISO200>ISO100.
Även om jag ligger på 1/4000 i solljus med t.ex en D700 eller en D90 sänker jag inte till ISO100 - det finns bara nackdelar, och inga fördelar med att göra det. Kör man jpg kan det vara lönt, men annars inte.
Det finns sätt att kolla sånt här rent praktiskt också, jag jämförde helt enkelt två stycken exponeringar (samma tid, samma bländare) direkt i råfilerna. Det finns ett antal program som kan göra detta om man inte har egna verktyg till det (jag skriver det mesta jag använder själv) - Rawnalyse och även Dcraw kan plocka fram de riktiga råvärdena, helt utan omräkningar eller färgomvandlingar. Det jag tittar på i just detta fallet är hur mycket vissa toppar flyttar sig, och hur långt "upp" i råfilen kameran fyller på med värden. Eftersom topparna flyttar sig neråt har kameran sänkt förstärkningen från sensorn, och eftersom råfilen fortfarande fylls lika "högt" klipper inte kameran av högdagrarna. Grundbruset ändras inte heller.
Alltså finns det ingen dold "nackdel" med att sänka till ISO100 med just A850.
Så nu använder jag läget om det "behövs". Det finns ju ingen anledning till att inte göra så gott man kan, även om det kanske är näst intill omärkligt i slutbilderna. Att "behöva" ISO100 gör man ju bara om man vill ha längre slutartider av någon anledning, vilket väl inte är så ofta egentligen. Jag gör det "bara för att". Totalvinsten är ca 1/3Ev ljus vilket ungefär ger 1/6Ev mindre brus - i stort sett omärkbart.
Anledningen till att 850 är lite bättreän 900 vid höga ISO är tydligen att sensorplattan är aningen omändrad (utanför själva pixelytan). AD-omvandlarna och förstärkarna sitter ju direkt brevid sensorytan, på samma platta i Exmor-sensorerna. Förändringen gällde dels strömförsörjningen (viktigt för både förtärkare och AD-omvandlare) samt något med förstärkarna i sig. Skillnaden ska vara väldigt liten konstruktionsmässigt.