Hej!
Ang sämre prestanda på långt håll hos 70-300SSM. Jämförelsen är gjord vid 150 meters avstånd och f/8 samt vid 300mm. Den andra gluggen är en lånad Canon 70-300/4.5-5.6 is usm. Kamerahus A900 resp 5DMkII. Canongluggen är billigare (måste nämna det
. Kamerahusen är perfekt kalibrerade och båda objektiven tecknar bra vid referensavstånd 15meter. Faktiskt tecknade Sonygluggen lite snyggare där.
Det hela tycker jag styrker vad Joakim tidigare skrivit att 70-300SSM antagligen är optimerad för mer "vanliga" avstånd samt verifierar även Mats och mina utsagor om lite sämre prestanda hos Sonygluggen vid långa avstånd.
Snälla, protestera nu inte för att det syns att klockan gjort ett hopp mellan tagningarna
. Jag kan inte hålla två kamerahus plus objektiv samtidigt och fokusera, nämligen.
Här är skärmdump direkt från PS där jag fogat samman utsnitt sida vid sida i 100%.
Sonyglugg till vänster och Canonglugg till höger. Finns en viss mycket liten storleksskillnad då Canonkameran har 21MP o Sonyn 24. Men det är knappt märkbart. En viss valörskillnad syns också, men båda filerna identiskt behandlade i ACR i default läge.
Nöjd nu?
Bästa Hälsningar//Lennart