Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Xrp skrev. Japan Photo kanske är i en liknande sits, de är ju inte riktigt bästa vänner med Nikon i Sverige av just den orsaken, och Sony kanske gör som Nikon och slutar sälja till dem pga. sidoimport eller så.

Jag har också undrat länge varför Rajala inte säljer Pentax eller Tamron, men det kanske har liknande orsaker det också.[/QUOTE]

Skulle Sony hota med samma som Nikon så är det som att hälla vatten på en gås det bara rinner av. Sony är för små dom säljer för dåligt för liknande "hot"
handlarna har problem ändå som det är med Sonys marknadsvärde vs Nikon/Canon.
 
Senast ändrad:
Därför jag talat med chef där.. Jag fick även förklaring till varför dom inte är aktivare med Sony.

Dom får inte "extra säljstöd"...Som dom får från Canon samt Nikon fick jag berättat för mig..... Samt att dom inte fick tala med Sonys eget kontor vilket man får med Canikonerna..

Då sades även att dom skulle ta tag i denna bias dom var medvetna om att dom hade till fördel Canon samt Nikon.... Men som aldrig skedde sedan i praktiken vad jag har sett. Tväört om snarare.... Det uttalades även att dom har högsta rabattsattsen Sony kan ge tack vare dom säljer annat från Sony som gör att dom får det..

Därför "vet" jag det...
 
JSkulle Sony hota med samma som Nikon så är det som att hälla vatten på en gås det bara rinner av om Sony skulle göra som Nikon Sony är för små dom säljer för dåligt för liknande "hot"
handlarna har problem ändå som det är med Sonys marknadsvärde vs Nikon/Canon.

Nej, det är precis det jag menar, i så fall så slutar fotohandlarna sälja Sony annat än på direkt förfrågan från kunderna, och då till priser som inte är direkt konkurrenskraftiga - för det är i alla fall så liten försäljning att det gör dem detsamma.

I Finland däremot kan situationen vara helt annorlunda, Sony har en betydligt mer framskjuten ställning i flera andra länder på systemkamerasidan (ledande märke framför Canon och Nikon i Polen fick vi ju just veta häromdagen), och det är just därför som det skulle vara lite intressant om Sony i Sverige kanske skulle ha kunnat få Sony i Finland att "tala allvar" med Rajala...

Det är naturligtvis bara en spekulation från min sida, men tänk vad trist livet skulle bli utan lite konspirationsteorier då och då...
 
Därför "vet" jag det...

Där ser man. Jag trodde faktiskt att detta var affärshemligheter på hög nivå, men å andra sidan kanske de som är i branschen kan räkna ut det ganska lätt i alla fall.

Kul att du varit på dem också om Sony ställning i Sverige, frågan är om du inte snart förtjänat något slags kampanjbidrag från Sony... Fast det var ju det de inte ville ge... Men ändå!

:)
 
Där ser man. Jag trodde faktiskt att detta var affärshemligheter på hög nivå, men å andra sidan kanske de som är i branschen kan räkna ut det ganska lätt i alla fall.

Kul att du varit på dem också om Sony ställning i Sverige, frågan är om du inte snart förtjänat något slags kampanjbidrag från Sony... Fast det var ju det de inte ville ge... Men ändå!

:)


Tjaa. Cyberphoto är en seriös spelare på planen. Så att dom är raka med "raka papper" tyder jag som stort utav dom. Men inte ett dugg överaskande.. Seriösa spelare behöver inte ljuga eller förneka..


---------------------------------------------

Angående vad som skett på Svensk marknad över tid. Beteendet är ju inte nytt med utfrysning av Sony som märke. Och som nu eskalerar har jag nog en rätt bra (konspirations) teori för.. teorin heter NEX...

Där är "problemet" tror jag....
 
Tjaa. Cyberphoto är en seriös spelare på planen. Så att dom är raka med "raka papper" tyder jag som stort utav dom.
Då vore det intressant om de kunde förklara hur den svenska Sony-marknaden fungerar och varför den är så konstig. Jag köpte nyligen ett Sony 35/1.4G för 12900. Det var inte från Cyberphoto då de ville ha 19290, dvs 50% ytterligare, utan från en stor engelsk leverantör. Kan någon förklara hur priser kan variera så mycket mellan två EU-länder när EU var tänkt att skapa en stor gemensam marknad? Hur går det till när man skapar dessa artificiellt upphissade svenska priser?
 
Det är väl snarare Sony kan jag tycka som bör berätta varför det är så ? Och inte en lokal handlare som skiter i att ens försöka sälja märket skall förklara detta...
Eller?
 
mayro;skrev
Angående vad som skett på Svensk marknad över tid. Beteendet är ju inte nytt med utfrysning av Sony som märke. Och som nu eskalerar har jag nog en rätt bra (konspirations) teori för.. teorin heter NEX...

Där är "problemet" tror jag....
[/QUOTE]


Nex "kan" vara en av många förklaringar jag förstår ändå inte varför Sony som ju är en Elefant i övrigt ska ha så svårt att skaka av sig Minolta "syndromet" dvs att inte kunna marknadsföra sig mycket bättre än dom gör nu än när kameran hette Minolta ?? Nikon gick ju "nästan" från konkurs till jätte igen (starkt varumärke iofs) men ändå varför står Sony med mössan i hand i farstun ännu ??
 
Prissättningen sker ju i respektive land inom EU. Vad den baseras på vet jag inte exakt, men man tar väl hänsyn till allt från skattesättning, inflation, genomsnittsinkomst mm mm som sammantaget ger någon form av riktpris som en konsument kan antas vilja betala för produkten. Ekvationen för detta är säkert superhemlig och den fungerar säkert dåligt på medvetna konsumenter som är vana att handla på webben (även utanför sverige då).

Jag vet inte riktigt hur Sony vill profilera sig med sina kameror. Tittar man på andra konsumentprylar från Sony så är det ju oftast prestigeprylar (Datorer, skärmar som plasma LCD osv). Ibland bra saker, men också ofta högt prissatta (en prestandalaptop från sony springer ju om en MAC i pris vilken dag som helst). Prismedvetna konsumenter går ju inte på sony direkt (min gissning). Själv skulle jag inte välja Sony om jag skulle "börja från scratch" - no way!
Nu när jag skulle gå upp till 850 hade jag starka funderingar på att gå över till Canon. Anledningen till att jag inte gjorde det berodde bara på att jag hade förlorat för mycket på att byta alla objektiv som jag kört in mig på. Ja, jag är ju bra inkörd på systemet också, så jag slapp ju "lära om" också...

Nä, om de skall få in fler "nya" konsumenter så måste de nog börja med att smörja sina leverantörer lite och samtidigt se över sin prissättning i Sverige. Om det nu verkligen stämmer som säljaren på rajala sa, så hade de 0,04% i avans på 850:in de sålde till mig vilket låter helt sjukt.
Rajala Sverige köper sina grejjer från sig själva (rajala Finland) och har därigenom kanske fått en bra deal på sina tidigare saker.

//Björn
 
Det är väl snarare Sony kan jag tycka som bör berätta varför det är så ? Och inte en lokal handlare som skiter i att ens försöka sälja märket skall förklara detta...
Eller?

Om Sony sätter lite fart så står väl handlarna med öppna armar skulle jag defenetivt tro som dom gör med Canon/Nikon ?? Dom blir väl inte mer än glada om dom får sälja ett lättsålt märke men hur kommer man dit det är frågan ? Det bör ju Sony veta tycker man.
 
Jag tror vi kan spekulera hur mycket som helst utan att mer än möjligtvis tangera svaret på frågan varför Sonys prissättning är som den är.

Vi kan fråga olika 3 olika ÅF och få olika svar. Media Markt t ex har ganska höga priser på Sony i Sverige, men har flera varuhus i flera olika EU-länder. De borde ju som någon nämnt likt Rajala verkligen kunna köpa från sig själva.

Svaret jag fick därifrån var att en försäljare på datorskärmen visade de priser MM fick betala för att köpa in Sonyprylar. Det var inga stora marginaler precis sett till deras utpris.

Japan Photo å andra sidan svarade mig vid ett besök i Stockholm (söderbutiken) ang den då aktuella kampanjen på Sony A850 och A380 att Sony var lite lättare att pressa än C o N.

Rajala svarade med "att det gällde att ha kontakter".

Och blir vi klokare av de svaren? Inte jag i alla fall.

Den enda sanningen finns nog att söka hos Sonys svenska importör/grossist/distributör. Och jag tror inte vederbörande svarar.
 
Njee. Har handlaren fått marknadserbjudandet att ,,,
""Tar ni in det så tar vi bort vårt"
Så lär knappast Sony få fortsätta stå i hyllorna.. Och möjligen har NEX på skyndat bestämdheten i att erbjuda denna finfina markering ""Tar ni in det så tar vi bort vårt"


Det finns nog just nu inget större hot att faktiskt ta marknadsandelar av dom etablerade tillverkarna än just NEX. Och i spåren av försäljningsframgångar i andra länder såsom tex Japan så finns en hel del som pekar mot att handlare gärna skulle vilja vara med och förtjäna lite slantar via erbjuda NEX...

Men med risken att tappa andra märkens alla saker så är nog det säkraste att göra en omvänd handling. DVS förneka att NEX ens fungerar. Samt helt mörka kamerorna så länge det går tills dom etablerade hinner ikapp..

Och tyvärr är det nått sådant jag starkt misstänker sker nu..

Men jag kan givetvis ha totalt fel.. Men ändå finns en hel del som tyder på att detta sker. Inte enbart i Sverige. Utan även på andra ställen.

Bara Dpr´s sk "test" påvisar ju att "något" är förbaskat sjukt på marknaden.... Detta börjar redan då dom "testade" A550 som jag vet är en grym kamera.. Medans Dpr totalt gjorde den stendöd ens som tänkbar i breda breda lager ..

Till och med Sony Användare som läst om den och inte trodde ett skit bra om den alls som det framstod blev sedan positivt överaskade då man själva provade kameran... Ja det är en användarkamera. Inget annat.. Men en förbannat bra sådan.

Men den lyckades "slås ihjäl" effektivt.. NEX är inte lika enkelt att "slå ihjäl".. Den fick egen kraft trotts recensioner där man försökte sänka kameran på Dpr som används så ofta som nån slags bibel av "sanning" för såååå många.... Samt steg som en komet i Japan tex..Och straxt efter detta samt att skrifter på forum som tex här och med flera ställen globalt börjar bli lite för positiva så kommer nu detta ...

Och då så konsekvent hela den vanliga etablerade handlarmarknaden ser ut att inte vilja jobba alls med ett märke som jag vet är bra grejer så blir jag enormt misstänksam.. varningslamporna blinkar då stenhårt.. Och speciellt då sådant sker i anslutning till att märket har verkliga bra grejer på gång ut i form utav NEX samt med facit av NEX säkerligen rätt hyfsade systemare byggda med samma teknik på tröskeln att släppas.....

Asså. varenda marknadsföringsnerv ropar att "nått" är skevt...

Och jag tror personligen att erbjudandet ""Tar ni in det så tar vi bort vårt" numera används stenhårt där ute.. Och sådant kan inte ens ett mäktigt företag som Sony rå på.. Utan det ända sätt man kan komma runt samt över sådant är att skapa egna framarbetade kundrealtioner så kunder söker efter produkten och handlar den där den finns.

jaja.. Nått sådant åt det hållet tror jag..

men men Vi får se vad som sker framöver..
 
Senast ändrad:
Ni måste ju hålla med om att ett sådant märke som Sony inte kan hävda sig mer !? Men jag håller med tidigare talare (photocon)att man får nog olika svar av olika handlare och det är ju konstigt i sig eller ?? Vad är det man säger som man skriker i skogen får man svar eller något sådant.
 
Slutgiltigt svar till Peter Thållén

Hej!

Ang sämre prestanda på långt håll hos 70-300SSM. Jämförelsen är gjord vid 150 meters avstånd och f/8 samt vid 300mm. Den andra gluggen är en lånad Canon 70-300/4.5-5.6 is usm. Kamerahus A900 resp 5DMkII. Canongluggen är billigare (måste nämna det:):). Kamerahusen är perfekt kalibrerade och båda objektiven tecknar bra vid referensavstånd 15meter. Faktiskt tecknade Sonygluggen lite snyggare där.

Det hela tycker jag styrker vad Joakim tidigare skrivit att 70-300SSM antagligen är optimerad för mer "vanliga" avstånd samt verifierar även Mats och mina utsagor om lite sämre prestanda hos Sonygluggen vid långa avstånd.

Snälla, protestera nu inte för att det syns att klockan gjort ett hopp mellan tagningarna;);). Jag kan inte hålla två kamerahus plus objektiv samtidigt och fokusera, nämligen.

Här är skärmdump direkt från PS där jag fogat samman utsnitt sida vid sida i 100%.

Sonyglugg till vänster och Canonglugg till höger. Finns en viss mycket liten storleksskillnad då Canonkameran har 21MP o Sonyn 24. Men det är knappt märkbart. En viss valörskillnad syns också, men båda filerna identiskt behandlade i ACR i default läge.

Nöjd nu?

Bästa Hälsningar//Lennart
 

Bilagor

  • jfr.jpg
    jfr.jpg
    87.7 KB · Visningar: 196
Den där "Suddigheten" känner jag lite igen på längre avstånd.. Fast jag har ju aldrig påstått iofs heller att Sonygluggen skulle vara bra på långa avstånd.. Samt jag fotar ju inte ens på sådana avstånd.. Jisses. Jag har gjort en medveten fotostund med tele i hela mitt liv.. Så jag har knappast ens provat fotoformen mer än denna endaste gång.. Annars har jag ju bara "testfotat" egentligen enstaka bilder här o där..
 
Tobbe! Du har säkert rätt i att att NEX är ett starkt kort att marknadsföra. Du framhåller också det viktiga "vanliga användarperspektivet" vilket är väsentligt. Jag tror dock inte att gemene "vanlig användare" läser dpreview eller andra mer djupgående tester som är utförda av yrkesfolk och kanske därmed ser pa kamerans menysystem lite mer kritiskt.

Som P&S-kamera är den utmärkt fär just den vanlige användaren som inte tänkt sig att ständigt växla inställningar, köra manuellt, skaffa adapters för manuella objektiv utan kanske nöjer sig med kitzoomen (som för övrigt är väldigt bra enl min åsikt).

Så jag tror inte att NEX tagit skada vad gäller den breda massan tilltänkta köpare. Däremot var det lite osmart att vid lanseringen enbart ha en vid testtillfället sämre fungerande pancake, en superzoom som inte fanns tillgänglig. Alltså egentligen bara kitzoomen ordentligt färdig vilket naturligtvis får en proffstestare att dra mungiporna lite nedåt.

Vidare är en 16mm pancake inte någon idealisk brännvidd (motsvarar 24mm i 24x36). Borde ha funnits en ljusstark 25mm eller 30mm också.

Men skit samma. Jag gillar NEX i stort sett. Den stora frågan för mig är jur fasiken NEX marknadsförs i Sverige. Jag tycker mig inte se några större genialiska kampanjer från Sonys svenska PR-avdelning.

Var inne på Media Markt i Växjö igårkväll 5 min. Där stod en hel pall med kanske 50st NEX-3 och kitglugg med en enkel lappa som bara talade om priset och varans namn samt en liten broschyr vid sidan av. Om Sony nu verkligen vill komma ut så varför inte annonsera på ett mer kompetent sätt och ge ÅF material som hjälper dem att sälja.

Tror att marknadsföringsavdelningen på SOny i Sverige har en hel del att lära.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar