pet
Aktiv medlem
Nja, jag sa inget om si eller så många procent. Det enda det handlade
Det där du säger "med tanke på att de är handhållet och si och så". är ju bara en _förklaring till varför_ det inte blir perfekt, men det blir ju inte bättre för det. Alltså, jag tycker också bilden är bra med de förutsättningarna, men det gör inte att den "är bra". Att säga att det inte går att få bättre stämmer inte. Lösningen är att använda stativ osv.
Onödigt tjafsigt det blev. Inte alls avsikten, jag ville visa att det går att få bra på långa avstånd och Sigma-objektivet är klart bättre på det än Sony 70-300.
/Mats
Ähh lite lite diskuterande är alltid bra för att hålla glöden vi liv
Nu hänger jag inte med Mats...klart bilden inte blir bättre än vad den är pgr av alla försutsättningar som rådde vid just det tillfället....vad jag menade va att om det hade varit vindstilla,stekande solsken,båten låg förankrad och helt stilla,kameran på stativ,trådutlösare mm så hade resultatet med all säkerhet Torjbörns bild blivit "vassare".
Ang corp % så va det väl mer att Torbjörn och jag menade att den kraftiga corpen som du gjorde på hans 100% utsnitt motsvarar ungefär en 300% corp.
Om jag tar ditt sista bildex(utsnittet på vattentornets antenner) som jag antar är ungefär en 100% corp och gör en lika kraftig corp som du gjorde på Torbjörns båt så lär inte resultatet blir så vacker heller.
Mats ja du har visat att det går att få bra resultat med Sigman på långa avstånd men för mig(kan bara tala för mig själv) har du inte visat att den är klart bättre än Sony...varför...jo som jag sagt innan...inte samma förutsättingar när det gäller motiv,brännvidd,avstånd,bländare,slutartatid,ljus mm....ska du övertyga mig så vill jag se bilder/utsnitt från en direkt jämförelse där objektiven har testats sida vid sida med samma förutsättningar och inställningar.