Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, jag sa inget om si eller så många procent. Det enda det handlade
Det där du säger "med tanke på att de är handhållet och si och så". är ju bara en _förklaring till varför_ det inte blir perfekt, men det blir ju inte bättre för det. Alltså, jag tycker också bilden är bra med de förutsättningarna, men det gör inte att den "är bra". Att säga att det inte går att få bättre stämmer inte. Lösningen är att använda stativ osv.

Onödigt tjafsigt det blev. Inte alls avsikten, jag ville visa att det går att få bra på långa avstånd och Sigma-objektivet är klart bättre på det än Sony 70-300.


/Mats

Ähh lite lite diskuterande är alltid bra för att hålla glöden vi liv :)

Nu hänger jag inte med Mats...klart bilden inte blir bättre än vad den är pgr av alla försutsättningar som rådde vid just det tillfället....vad jag menade va att om det hade varit vindstilla,stekande solsken,båten låg förankrad och helt stilla,kameran på stativ,trådutlösare mm så hade resultatet med all säkerhet Torjbörns bild blivit "vassare".

Ang corp % så va det väl mer att Torbjörn och jag menade att den kraftiga corpen som du gjorde på hans 100% utsnitt motsvarar ungefär en 300% corp.

Om jag tar ditt sista bildex(utsnittet på vattentornets antenner) som jag antar är ungefär en 100% corp och gör en lika kraftig corp som du gjorde på Torbjörns båt så lär inte resultatet blir så vacker heller.

Mats ja du har visat att det går att få bra resultat med Sigman på långa avstånd men för mig(kan bara tala för mig själv) har du inte visat att den är klart bättre än Sony...varför...jo som jag sagt innan...inte samma förutsättingar när det gäller motiv,brännvidd,avstånd,bländare,slutartatid,ljus mm....ska du övertyga mig så vill jag se bilder/utsnitt från en direkt jämförelse där objektiven har testats sida vid sida med samma förutsättningar och inställningar.
 
Varken jag eller Mats har Sigman 150-500 kvar att jämföra med, men vad gäller långa avstånd så ÄR det bara så att Sigmagluggen klarar det betydligt bättre än 70-300SSM.

När det gäller avståndsskärpa eller närbildsskärpa behövs bara liknande objekt att plåta på och liknande ljusförhållanden samt givetvis avstånd. Det räcker för att avgöra. Tar du FOTO:s tester på exempelvis macroobjektiv sträcker sig de testerna över mer än ett tillfälle. Närbildsegenskaperna går att fastställa i alla fall.

Men i sak har du rätt om man skulle göra ett totaltest med färgbrytning, CA, mittskärpa, kantskärpa mm.

Dock så uppstår då ännu ett problem: Testaren måste ställa sig frågan vid avvikande resultat om det objektivexemplar han testar mot ett annat är representativt för just den typen.

Det förekommer variationer mllan objektivindivider också som kan ställa till det.

Nu har Mats och jag korstestat med 2 ex av Sony och 2 ex av Sigma (Mats skickade mig förresten ett jämförande test mellan Sigma och Sony för över en månad sedan. Jag har det inte kvar, men det visade exakt vad som avhandlats) så vi kan nog utesluta exemplarvariationen.

MVH//Lennart
 
Varken jag eller Mats har Sigman 150-500 kvar att jämföra med, men vad gäller långa avstånd så ÄR det bara så att Sigmagluggen klarar det betydligt bättre än 70-300SSM.

När det gäller avståndsskärpa eller närbildsskärpa behövs bara liknande objekt att plåta på och liknande ljusförhållanden samt givetvis avstånd. Det räcker för att avgöra. Tar du FOTO:s tester på exempelvis macroobjektiv sträcker sig de testerna över mer än ett tillfälle. Närbildsegenskaperna går att fastställa i alla fall.

Men i sak har du rätt om man skulle göra ett totaltest med färgbrytning, CA, mittskärpa, kantskärpa mm.

Dock så uppstår då ännu ett problem: Testaren måste ställa sig frågan vid avvikande resultat om det objektivexemplar han testar mot ett annat är representativt för just den typen.

Det förekommer variationer mllan objektivindivider också som kan ställa till det.

Nu har Mats och jag korstestat med 2 ex av Sony och 2 ex av Sigma (Mats skickade mig förresten ett jämförande test mellan Sigma och Sony för över en månad sedan. Jag har det inte kvar, men det visade exakt vad som avhandlats) så vi kan nog utesluta exemplarvariationen.

MVH//Lennart

Lennart jag litar på dig och det resultat som du har kommit fram till men tycker du/ni underskattar hur mycket luften och ljuset påverkar avståndsskärpa när man fotar motiv på så långa avstånd o därför skall man göra en sida vid sida jämförelse för att det skall blir rätt....sen ang FOTO så gör dom väl oftast mätningar av objektivet/objektiven också som "backar upp" deras slutsats vid tester och vid macro så har du inte den mängden luft mellan objektivet/kameran och motivet som beroende på vilket luftförhållandet det råder vid test kan ha väldigt stor inverkan på avståndsskärpan.

Vid vilka avstånd börjar man se en märkbar skillnad att Sigman(ställd på 300mm) är bättre än Sonyn för motiv som ligger långt bort??
 
Peter, du verkar inne på fågelfoto då du nämner 100% corp flera gånger. ;-)

Förresten är det nån som vet om de andra objektiven är bättre eller sämre på långa avstånd? Tänker främst på CZ objektiven.
Jag upptäckte att jag ytterst sällan fotar saker längre bort än 50m om man bortser från ett och annat landskapsfoto.
 
Jag har inte så mycket erfarenhet av Sonys nyare sortiment, förutom de vanliga.
50/1.4 (nästan det sämsta 50/1.4 jag någonsin provat, och jag har provat MÅNGA 50-nånting-gluggar, har nog ägt runt tjugotalet nu. Minoltas MD50/1.4 var bättre) är inte bra på NÅGOT avstånd.
85/1.4 är bäst runt porträttavstånd (minst LoCA, jämnast SA), men ligger i det absoluta toppskiktet bland 85'or på alla avstånd (utom makro naturligtvis). Märkbart sämre än Contax 85/2.8 på långt håll och nerbländat, men det är en orättvis jämförelse.
135/1.8 - samma sak, men är nog faktiskt bättre på distans än 85'an.
200/2.8 - lika bra var som, oavsett avstånd. Jag kan komma på fyra objektiv i 200-klassen som är bättre - Nikon 200/2.0, Canon 200/2.0 (och 1.8'an.... mmmm) och Leicas 180/2.0 och 2.8. Samtliga är mångdubbelt dyrare - orättvis jämförelse. Mycket bättre än t.ex N180/2.8 och C200/2.8.

Zoomarna - inte en aning. Det enda jag VET är att Minolta 100-300APO är bättre på 300mm och avstånd än 100mm och nära (!?). En ovanlig kombo.... Samt att många har sagt att 70-400G är mycket bättre på avstånd än 70-300G - jag ANTAR att detta beror på mer än bara de extra 100mm räckvidd man får. 70-400 är nog mer distansinriktad - så skulle jag tänkt som konstruktör iaf.
 
Lennart jag litar på dig och det resultat som du har kommit fram till men tycker du/ni underskattar hur mycket luften och ljuset påverkar avståndsskärpa när man fotar motiv på så långa avstånd o därför skall man göra en sida vid sida jämförelse för att det skall blir rätt....sen ang FOTO så gör dom väl oftast mätningar av objektivet/objektiven också som "backar upp" deras slutsats vid tester och vid macro så har du inte den mängden luft mellan objektivet/kameran och motivet som beroende på vilket luftförhållandet det råder vid test kan ha väldigt stor inverkan på avståndsskärpan.

Vid vilka avstånd börjar man se en märkbar skillnad att Sigman(ställd på 300mm) är bättre än Sonyn för motiv som ligger långt bort??

Hehe. Du försätter mig i en lite svår bevissituation här. Testat är testat och ssv både Mats o min Sigmaglugg är sålda.

Men du får försöka lita på mig. Man märker det redan vid 60 meter ganska tydligt och definitivt rejält vid 100 meter.

Hittade en svår motljusbild tagen med Sigma 150-500 vid 500mm och f/8 handhållet med A550. Motivet ligger 463,75 meter från fotograferingsposition (uppmätt på sjökort samt GPS då en av bojmarkeringarna för grund på babords sida ligger där i linje med motivet). Värmedis förekom. Lufttemperatur 27,9 grader Celsius, fotograf svettig och törstig.

Beskärningsfaktorn gör bildvinkeln till att motsvara 750mm tele på aps-c. Om jag nu med samma A550 plåtat båtskrället från en fiktiv pir som låg längre ut så att motivet täckts på samma sätt av bildvinkeln ett 450mm objektiv gett (300mm på SSM 70-300 med aps-c) hade avståndet ändå blivit ett par hundra meter.

Och Sonygluggen hade aldrig fixat detta motiv lika bra. Det är för övrigt en jpeg direkt ur kameran. Du kan kopiera bilderna nedan och kolla exif-data på dem.

Men tro mig jag har försökt. Här är Sigmat överlägset och dessutom rätt bra på nära avstånd också. Tyvärr inte alls lika trevligt att hantera som som Sonygluggen.

Och trots allt blått i bilden med solsken, blänk och dyl så är histogrammet ganska väl sammanhållet. Sonygluggen hade spridit färgerna i histogrammet så jag fått leta efter dem utanför skärmen.

Okej, det senaste en liiiiten överdrift:)

Kan vi inte bara nu lägga ned denna diskussion om prov sida vid sida? Jag tänker nämligen inte gå och köpa ett Sigma för att bevisa något jag redan vet. hade jag haft det i min näve skulle jag behövt två kameror (aps-c) och en tvillingbrorsa som agerade exakt som jag för att trycka av på millisekunden samtidigt. Vi skulle vara tvungna att ha samm puls, den enes sulor skulle inte få vara mer slitna än den andres, vara på samma humör, tänka samma tanke etc för att allt skulle bli så lika det bara gick.

Därtill skulle kamerorna vara exakt lika kalibrerade, objektiven ställda efter samma referens, ha samma temperatur, samma batteriladdning, ställda likadant på varenda parameter och likväl förbannat så skulle den ene av oss enl lagen om alltings jävlighet råka få en gråsparv flygande en meter framför gluggen i exponeringsögonblicket.

Nu får du "plåga" Mats istället. :)

PS. Jag uppskattar ditt ifrågasättande. Ha det bra.DS

Lennart
 

Bilagor

  • sigma1.jpg
    sigma1.jpg
    61 KB · Visningar: 267
  • sigma2.jpg
    sigma2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 269
  • sigma3.jpg
    sigma3.jpg
    21.1 KB · Visningar: 268
Jag har inte så mycket erfarenhet av Sonys nyare sortiment, förutom de vanliga.
50/1.4 (nästan det sämsta 50/1.4 jag någonsin provat, och jag har provat MÅNGA 50-nånting-gluggar, har nog ägt runt tjugotalet nu. Minoltas MD50/1.4 var bättre) är inte bra på NÅGOT avstånd.
85/1.4 är bäst runt porträttavstånd (minst LoCA, jämnast SA), men ligger i det absoluta toppskiktet bland 85'or på alla avstånd (utom makro naturligtvis). Märkbart sämre än Contax 85/2.8 på långt håll och nerbländat, men det är en orättvis jämförelse.
135/1.8 - samma sak, men är nog faktiskt bättre på distans än 85'an.
200/2.8 - lika bra var som, oavsett avstånd. Jag kan komma på fyra objektiv i 200-klassen som är bättre - Nikon 200/2.0, Canon 200/2.0 (och 1.8'an.... mmmm) och Leicas 180/2.0 och 2.8. Samtliga är mångdubbelt dyrare - orättvis jämförelse. Mycket bättre än t.ex N180/2.8 och C200/2.8.

Zoomarna - inte en aning. Det enda jag VET är att Minolta 100-300APO är bättre på 300mm och avstånd än 100mm och nära (!?). En ovanlig kombo.... Samt att många har sagt att 70-400G är mycket bättre på avstånd än 70-300G - jag ANTAR att detta beror på mer än bara de extra 100mm räckvidd man får. 70-400 är nog mer distansinriktad - så skulle jag tänkt som konstruktör iaf.

Sonys 50/1.4 är inte idealiskt. Dock har det en stor fördel jämfört med Canons 50/1.4. AF blir säkrare p g a det senares grova kuggning. Men jag hittar inte så stora avvikelser jämfört med Canons och Nikons skapelser med samma ljusstyrka. Alla tre bygger ju på en gammal Planarkonstruktion. Du kanske råkat ut för ett taskigt exemplar. Mitt är dock inte idealiskt som skrivet var.

85/1.4 ZA tecknarhyfsat bra på långa avstånd. Bildexemplet nedan är med ett Carl Zeiss 85/1.4 ZA Planar på ganska många hundra meter. Men det tyngre syskonet Sonnar 135/1.8 ZA är avsevärt vassare (åtminstone mitt exemplar) på långa avstånd. Hade jag tid nu skulle jag säkert kunna ta en bild med 135:an och jämföra med 70-300SSM på 300mm och köra båda på samma avstånd. Därefter interpolera upp bilden från Zeissgluggen och få den interpolerade bilden att se minst lika bra ut som 70-300SSM vid 300mm. OBS gäller avstånd på över 60 meter och f/5.6 på båda. Hade nog räckt med f/2.8-4 på Zeissgluggen.

Jag har provat 70-400 (Sony) och med reservation för måndagsexemplar tycker jag inte 400mm-läget var speciellt kul på längre avstånd. Jag måste dock reservera mig här då jag bara hade det till hands någon timme.

Ang de fasta 200mm du räknar upp är jag tyvärr inte bekant med 200/1.8. Tyvärr med stort T.

MVH//L
 

Bilagor

  • 85-2.jpg
    85-2.jpg
    37.3 KB · Visningar: 263
  • 85_1.jpg
    85_1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 264
Inte för att säga att era skärpemätningar på långa avstånd skulle vara felaktiga, men på stora avstånd så spelar luftens rörelser en stor roll. När jag såg detta så provade jag att ta flera bilder med stativ för att sedan lägga dessa på varandra. När jag sen skiftade mellan lagerna så böljade bilden som på en vattenyta. Jag förstod då varför de enskilda bilderna var så suddiga. Detta gör skillnad och ska man prova skärpan på långa avstånd så bör det vara mulet och helst på morgonen när det är kallare.

Ena dagen testas en 70-300 SSM och nästa morgon ett 200 F2.8. Då blir testerna missvisande.
 
Ett litet sidospår.

Var inne på Rajala igår och tittade på lite objektiv och undrade om inbyte (tänkte byta in DT11-18 och CZ 16-80 och köpa CZ16-35). Fick riktiga skambud och sen en förklaring att de fått order om att inte handla med Sony annat än nyförsäljning om kunden specifikt efterfrågar det. Vad är det som händer egentligen? Det här är numera Rajalas sortiment på Sony-kameror

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=413&OpenGroups=413

Liiite väl tunt kan man tycka, eller?


/Mats
 
Sådant brukar kunna uppkomma då tillverkare/agenter med stora sortiment som ger trygga enkla inkomster sätter in marknadsförings-stöten som kan beskrivas med en kort mening....

""Tar ni in det så tar vi bort vårt"

Absolut inte en ovanlig form av marknadsföringsteknik på marknader där en del tillåtits bli för dominerande.. Och tyvärr sådant inte skribenter talar om oavsett område det handlar om.. Och inte heller något olagligt.. Och skall väl heller i sig inte vara olagligt. Det är en fri marknad..

Däremot är det en form utav snedvriden marknad så nån eller några spelare fått bli för stora och dominerande som krävs för metoden skall fungera.. Ej heller direkt okänt detta att detta förekommer....Men man talar ju inte gärna om det..Utan sådant förklaras ju superenkelt med nån liten slogan bara..

Om just detta handlar om något sådant kan ju ingen säga eller gissa.. Men sättet är så det brukar kunna "se ut" efter marknadsföringsmetoden praktiserats...Därför dom har ju sålt Sony. Och väl fått en del uppmärksamhet pga detta.. Och sålt mera Sony därför... Och då är det tänkbart att "någon "bearbetade dom med lite go fin "marknadsföringsteknik".

""Tar ni in det så tar vi bort vårt"
 
Fick riktiga skambud och sen en förklaring att de fått order om att inte handla med Sony annat än nyförsäljning om kunden specifikt efterfrågar det. Vad är det som händer egentligen?

Kan man kanske tänka sig att även försäljaren på Japan Photo hade samma direktiv från sin ledning? De kunderna (som omnämns i en annan tråd) frågade bara efter finesser som Sony visserligen är bra på, men utan att specifikt be om att få just en Sony demonstrerad... Vem vet, försäljarens irritation kanske tom. berodde på just det att han för sin ledning inte fick föreslå en Sony för kunderna..? Kanske inte, men det är ju inte helt omöjligt...
 
(?) verkligen... Där kan man undra vad som hänt bakom kulisserna.

Tillägg till tidigare kommentar:
Jo, 50mm-varianter har en väldigt låg spridning på kvaliten - samtliga är ganska jämna. Vissa står ut på någon enstaka punkt, vissa är medel, och vissa är sämre. AF i Canons variant förstör hela objektivet, t.ex, även om det är "medel" rent optiskt. Sonys variant tillhör dock hur jag än ser på det den absolut lägre delen av skalan, optiskt sett.

Det är dock mycket större spridning mellan olika zoomar. Det finns ju zoomar som har större avvikelser från exemplar till exemplar än vad det är skillnad mellan två 50'or av två olika märken... :-/
 
Sen tycker jag VERKLIGEN att man borde se situationen nyktert i stället (ang. Rajala).

Det är inte alls någon omöjlighet (eller ens osannolikt) att Sonys distributör helt enkelt varit så besvärlig, eller krvät så låga butiksmarginaler att ingen vill ha med dem att göra längre. Detta har hänt innan.

Chansen / risken att detta är fallet är nog faktist avsevärt mycket större än att någon av de två stora satt in press / hot om repressalier.
 
Sen tycker jag VERKLIGEN att man borde se situationen nyktert i stället (ang. Rajala).

Det är inte alls någon omöjlighet (eller ens osannolikt) att Sonys distributör helt enkelt varit så besvärlig, eller krvät så låga butiksmarginaler att ingen vill ha med dem att göra längre. Detta har hänt innan.

Chansen / risken att detta är fallet är nog faktist avsevärt mycket större än att någon av de två stora satt in press / hot om repressalier.


Nyktert synsätt är att inte stänga någon dörr utan ha alla öppna Joakim.. Så därför utesluter inte jag något skäl ..

Och med en del annat i bakhuvudet så anser jag absolut att "någon" kan ha satt press.. Absolut.. Så .. Det är en sak.. En besvärlig kontakt en annan. Men även en besvärlig kontakt får ju någon köpare att gilla säljaren.. Och just att detta uteblir så kapitalt i hela Sverige liksidigt är en stark varnings-signal som blinkar i min värld om att metoden...

""Tar ni in det så tar vi bort vårt"

Absolut inte är onykter att ha där som tänkbar förklaringsmodel..
 
Det är inte alls någon omöjlighet (eller ens osannolikt) att Sonys distributör helt enkelt varit så besvärlig, eller krvät så låga butiksmarginaler att ingen vill ha med dem att göra längre. Detta har hänt innan..

Det här har man ju ingen aning om, om man inte råkar vara i branschen, men jag har tidigare funderat i liknande banor (dvs. att Sony är besvärliga på något vis), men då som anledning till hur två andra populära företag, Cyberphoto och Scandinavian Photo, har det med prissättningen på Sony.

Dessa företag är så pass stora i Sverige att de borde kunna få hyggliga priser från alla leverantörer de vill sälja prylar från, men ändå så ligger bägge riktigt illa till med priser från Sony. Jag har inte kollat noga, men det känns som att de enda som är dyrare på Sony än dessa två är Sonys egna butik, och jag kan inte tolka det som annat än att de bägge "gett upp" att hantera Sony. Med sina priser är de knappast förstahandsval ens för annars trogna kunder. Antingen vill de inte sälja Sony av motstånd mot märket i sig, men har det i sortimentet bara för att vara välsorterade, eller så får helt enkelt ingen av dem till någon deal med just Sony.

Rajala däremot har ju haft många bra erbjudanden på Sony, men de verkar ju å andra sidan ta de grejorna från sin huvudverksamhet i Finland (här gissar jag iofs. vilt) och där handlar de sannolikt med en "annan" Sony än den svenska. Kanske är det precis det som är orsaken; Sony i Sverige har hört av sig och "haft åsikter" om att Rajala tar Sonyprodukter från Finland, vilket minskar Sony Sveriges försäljning, eller kanske tom. fått Sony Finland att på något vis försämra Rajalas villkor om de inte slutar med att skeppa prylar till Sverige.

Japan Photo kanske är i en liknande sits, de är ju inte riktigt bästa vänner med Nikon i Sverige av just den orsaken, och Sony kanske gör som Nikon och slutar sälja till dem pga. sidoimport eller så.

Jag har också undrat länge varför Rajala inte säljer Pentax eller Tamron, men det kanske har liknande orsaker det också.
 
Cyber har full rabatt hos Sony.. Dvs den högsta rabatt som man kan få.

Det spräcker ju i så fall min teori. Hur sjutton vet du det förresten?

Snabb koll på en A900 på Prisjakt säger, om man bara räknar "riktiga" fotohandlare och Sony själva, att Sony Style är dyrast, följt av med fallande pris Swefo, Scandinavian Photo, Cyberphoto, Hegethorns och Japan Photo.

Cyberphoto, om de nu har högsta rabatt, är i alla fall i runda slängar 20% dyrare än Japan Photo, som dessutom är de enda som säger sig ha kameran i lager. Det känns inte helt logiskt om det nu inte är så att Japan Photo har en annan leverantör.

Från England kan man för övrigt köpa samma kamera till 40% lägre pris än från butiken med "högsta Sony-rabatt" i Sverige.

Jag tror absolut att det är "något fel" på Sony i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.