Jag har en A900 med 16 objektiv (blandat Minolta, Sony och Carl Zeiss) och använder inte AF-justeringen på något av dem. Det är något ironiskt att huset med bäst AF har justeringsmöjlighet ...
.
Ja, medges att det kan kännas ironiskt. Eftersom jag kör dubbla system (Canon och Sony) har jag haft det tvivelaktiga och tidsödande nöjet att "finjustera" objektiv på Canon. "Finessen" kallas då AF Micro Adjustment=mikrojustering.
Finessen" är i princip totalt värdelös. Det antar jag att du också vet, Göran. Men för andra på tråden kan det vara värdefullt att veta.
Om man har ett objektiv som bak/framfokuserar så kan man ställa in det så att skärpan kommer exakt.
Så långt allt gott och väl. Sanningen är att justeringen bara fungerar vid ETT avstånd perfekt. Mikrojusteras exempelvis ett 50mm objektiv vid referensavståndet (50x brännvidden) 2,5 meter kan det sedan bli helt fel vid evighet eller närgräns och all daremellan, men vid 2,5 meter är det perfekt.
Om man dristar sig att mikrojustera en zoom uppstår fler lustifikationer. En zoom som ska kalibreras har upp till 8 olika justeringspunkter (enl Intervision). Mikrojustering via kameran medger EN punkt vid ETT avstånd vid EN brännvidd.
Det uppstår s k minor variations också. Exempelvis kan 3 bilder fokuserade likadant på samma motiv från stativ ge 3 olika skärpegrader, d v s förflyttning av skärpeplanet vid samma bländare och samma avstånd. Har man mikrojusterat objektivet i glödlamsbelysning på ett givet avstånd kan det avvika i dagsljus.
Men ska man plåta på ett givet avstånd och har en risig glugg så fungerar mikrojustering/finjustering.
Ska inte uppta tråden med allt elände denna "finess" kan ge upphov till. Eventuellt intresserade hänvisas till tråden "AF på 5DMkII". Varning föreligger. Flera av deltagarna på den långa tråden var på väg att hamna på dårhus efter många experiment med justering.
Problemet har uppmärksammats på många internationella fotosajter, men likväl framhålls denna möjligheter till justering som ett försäljningsargument. Tyvärr nämns inte problemet av s k proffstestare i fototitdningar som utför tester. Ej heller på testsajter.
Canon har haft problem (läs snålat med) leveransjusteringen av många kamerahus. Personligen har jag fått skicka såväl fabriksnya 7D, 5DMkII och 1DsMkII/1DMkII direkt till garantijustering efter inköpet. De 2 förstnämna har mikrojustering av samma inställningstyp som A900/A850.
Det finns ingen genväg till bra fungerande AF. Fram-eller bakfokuserar ettdera kamerahus eller objektiv (eller gubevars båda) gäller bara garantijustering på kameraverkstad.
Med detta sagt är jag extremt imponerad av min A900 och de objektiv jag skaffat till den. AF i den är måhända inte marknadens snabbaste, men oerhört pricksäker.
Om det nu är som Göran skriver att avsyningen är lite mindre noggrann på A850 så låt oss hoppas att det åtminstone inte drabbat AF.