Göran Larsson
Aktiv medlem
Det ska tydligen vara en enda person som skruvar ihop dessa objektiv för hand, ett åt gången.Jag trodde att det kostade så mycket för att dels var väldigt speciellt och kostsamt att bygga, ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ska tydligen vara en enda person som skruvar ihop dessa objektiv för hand, ett åt gången.Jag trodde att det kostade så mycket för att dels var väldigt speciellt och kostsamt att bygga, ...
Sitter här och tittar på rätt dåliga resultat på 300 mm med mitt 70-300G. Förmodligen hkan det ha en del med bakfokus att göra. En konstig fråga i sammanhanget...
Förut när jag croppade i LR så hade visades X x Y-croppen i fönstret... så att man såg "live" hur mycket på höjden oeller bredden som man skar ut... den e borta, har letat rätt länge nu efter hur man får tillbaka det, ån som har en aning om vad jag pratar om?
//Björn
Ingen aning om XY fönstret. Använder det inte, men kanske borde.
Naturligtvis är SAL300/2.8 "mycket bra", något annat hade ju varit ganska horribelt. Men eftersom de är absolut dyrast av alla jämförbara produkter (hmmm Olympus? ska kolla) räcker detta inte så långt - de hade behövt vara "exceptionella".
Båda de två storas 300mm-varianter ligger i den absoluta framkanten på vad civil tillverkningsteknik klarar att framställa, ett eller två generationssteg framför vad SAL300/2.8 presterar - det är möjligt att det går att göra bättre (tänk spionplan, optik till satelliter, osv), men det lär vi ju knappast få veta något om...
Naturligtvis är SAL300/2.8 "mycket bra", något annat hade ju varit ganska horribelt./QUOTE]
Jo, det är just det jag menade. Kostnaden har inte med saken att göra ifall det är bra eller inte, men om man tar med den i ekvationen så blir objektivet "uselt", men det är fel, objektivet blir inte sämre för att det kostar mer och det var där det gick snett ang. 70-300Gs "mediokerhet".
Att SAL300/2,8 inte är så speciellt prisvärt kan nog de flesta vara överens om. Undrar hur många såna som säljs överhuvudtaget.
/Mats
Hehe. Med ca 300-350 % ser nog det mesta rätt kasst ut gissar jag.