Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Se det positiva Björn. Efter en service så har din kamera fått noggrannare justering gjord än den som skett i fabriken.. Man får ju försöka se plus i den tråkiga..

Jo, jag vet...
Nu hoppas jag nästan att min D7D inte går på auktionen... Då bli man ju av med sitt "referensobjekt" :)
 
Någon som har nån teori över varför jag fick röda prickar i RAW bilderna med Sigmaobjektivet? Den delen glömdes bort här i tråden. Eller så var det ingen som hade nån teori. Men jag provar igen...

??
 
ahh, sorry - det missa jag. Inga sk "hot pixels" antar jag?
Fota med stativ när det är mörkt som fan och underexponera lite extra så det blir mörkt som bara den. Då kunde i alla fall jag få röda prickar med min D7D, men jag kanske slår in öppna dörrar nu eller?

Vill passa på att klämma in en midsommarbild. Om jag saknar min 850 så kan jag ju alltid ta min holga, den sätter inte heller skärpan (men den är bra mycket lättare att bära runt på) ;-)

//Björn
 

Bilagor

  • acdceecopy.jpg
    acdceecopy.jpg
    16.8 KB · Visningar: 244
Nä, Inte vad jag tror.. Men brusigt som sjutton på ren svenska..samt massa röda prickar.. Och detta mitt på dagen...i gott fint ljus. Inget sådant fel inte..

Helskumt.. Och endast med Sigmaobjektivet.. Inte nått av tamron eller Minolta...

fattar noll. Iofs så testade jag bara en kort sväng.. Sedan vart det Jpeg och då lirade det ju igen...
 
Senast ändrad:
Ta reda på hur stor en 400 pixelsbild är i 72 dpi. Spara den o använd som referens. Ha den bilden uppe parallellt. Markera hela bilden och flytta ramen till bilden du ska göra ett utsnitt från i 100%. En av många många många variationer.

Nu har jag testat Konica-Minoltaobjektiv 75-300
Stativ Bländare 11 Bilen cirka 150 meter bort Inga ändringar med skärpa gjorda

Nöjd ska jag väl inte vara utan "behöver" väl ett nytt objektiv
 

Bilagor

  • 400x400100806_DSC0356Skeppsgården-Edit.jpg
    400x400100806_DSC0356Skeppsgården-Edit.jpg
    87.4 KB · Visningar: 249
Jag tycker det ser bra ut. Men allt är ju beroende på referens, det finns också objektiv där detta resultat hade varit en ren katastrof...!

Men om svaret du söker är "Visst måste du ha ett nytt objektiv!" så kan jag väl ställa upp med ett dylikt svar. :)

Det som kommer närmast i tankarna isf är nog Minoltas egna 100-300 (den senaste varianten, den som benämns "APO" i objektivbeteckningen) - litet, kompakt, och med VÄLDIGT hög prestanda för sitt pris. Lite meckig att få tag på bara.

Steget upp: Vänta på Tamrons nya 70-300 (som inte är släppt med Sony-fattning än vad jag vet). ännu ett steg upp: Sigmas 100-300F/4... :)

Men om du inte verkligen KÄNNER att du måste uppgradera så kanske det finns bättre saker att lägga de öronmärkta pengarna på? Alltid en avvägning...
 
Tobbe:

Nu slog det mig faktiskt att det bara är med vissa adapters som jag får problem med röda prickar också. När jag väl tänker på det så kan det mycket väl vara så att kamerans black-frame (eller eventuellt CDS) inte fungerar som den ska om inte alla pållar finns hemma i objektivinformationen som skickas mellan kamera och objektiv fram och tillbaka...

Detta är i så fall en ren bugg i Sonys firmware - detta ska fungera även om man glömmer att sätta på ett objektiv på kameran öht. Jag ska titta lite nogrannare tillbaka genom historiken här, men det kan mycket väl vara så.
 
Det som kommer närmast i tankarna isf är nog Minoltas egna 100-300 (den senaste varianten, den som benämns "APO" i objektivbeteckningen) - litet, kompakt, och med VÄLDIGT hög prestanda för sitt pris. Lite meckig att få tag på

Samanträffande... :)

Jag får hit ett sådant som jag tror skall säljas av ägaren (inom kort).. Jag skall inte ha det som det ser ut ekonomiskt sett..Har inte råd.. Så om ingen sensation sker att jag vinner på spel. Vilket jag inte gör då jag ju inte spelar.. Så kommer det vara till salu fritt.. Prova skall jag göra i alla fall .. Det är därför det kommer hit.. Och det är ett Minolta 100-300 APO med knappen på sidan.
 
Måste tydligen missat något här. Vad är det som gått snett mellan Magnus och Tobbe? Kan inte se något speciellt uppseendeväckande i något inlägg som skulle föranlett detta.

Instämmer. Jag kan inte heller förså vad det handlar om.
Föreslår att Tobbe och Magnus ringer varandra och reder ut det tydliga missförsåndet och sen återkommer här båda två med glatt humör och förgyller tillvaron på fotosidan.


/Mats
 
Tobbe: Ser objektivet friskt ut när du testar det är jag intresserad av att köpa ett ex till (jag har fler intressenter här). Maila mig sen.
 
Nu har jag testat Konica-Minoltaobjektiv 75-300
Stativ Bländare 11 Bilen cirka 150 meter bort Inga ändringar med skärpa gjorda

Nöjd ska jag väl inte vara utan "behöver" väl ett nytt objektiv

Jag tycker det ser bra ut. Ska prova i morgon med 70-300G (blir med APS-C då 900an är på rep. Köparen till min A550 bara försvann spårlöst, svarar inte på mail och telnumret avstängt, så en A550 är till salu igen om nån vill köpa eller känner någon. Bra i allafall att ha en kamera ändå), men på 150 m. så är det väl så det blir ungefär. Med Minolta 75-300 II som jag hade förut skulle det knappt gå att läsa regnumret.


/Mats

EDIT: Såg inte att det var just 75-300 som bilden tagits med. Tycker på rak arm att det ser mycket bättre ut än mitt som som jag hade och borde vara exakt samma objektiv (den senaste Minolta-varianten som nu säljs som sony 75-300).
 
Senast ändrad:
Joakim.
Det var friskt då jag hade det för nått år sedan.. Och det har bara stått stilla sedan dess på ett skrivbord... Så det bör funka som det skall tycker jag.. Får se då jag får hit det..

-------------------------------------------------------------
Mats.
Jag har som jag skrev pmát redan.. Det kan mycket väl handla om missförstånd. Men jag tände till på alla åtta vilket jag inte brukar göra i alla fall innan jag frågat hur/vad som menas.. Men så snart jag coolat ner mig förut inser jag det kan handla om ett rent missförstånd och inget annat...

Och att mina rätt spända nerver fick utlopp direkt pang bom för en skitsak.. Därför bad jag också alla här om ursäkt. Samt uteslöt inte Magnus som alla kan se heller såsom ej inbegripen i ursäkten.. Utan bad alla om ursäkt..

Mina spända nerver är ingen ursäkt för beteendet. Men det är en förklaring... Och idag har jag haft en riktig skitdag .. En utav dom där då man helst skulle ha stannat kvar i sängen..
 
Nu har jag testat Konica-Minoltaobjektiv 75-300
Stativ Bländare 11 Bilen cirka 150 meter bort Inga ändringar med skärpa gjorda

Nöjd ska jag väl inte vara utan "behöver" väl ett nytt objektiv

Tittade närmare på bilden och tycker som sagt den ser mycket bra ut för att vara med det objektivet. Mitt ex hade dessutom garanterat gett lila ränder i grillen. Undrar om inte mina tidigare dåliga resultat också berott en del på skakoskärpa, kanske var det inte så uselt objektiv ändå om man använt stativ. Pillar man lite med digital skärpa så blir det tycker jag riktigt bra tom., går ju att se detaljer i grässtråna.
UME81.jpg

Ska som sagt ut å testa i morron med A550 och 70-300G.


/Mats
 
150 m är ingen lek att skapa bra skärpa på ens med bra objektiv.. En regnummer siffra är som en liten fågel .. Och med 150 m skulle få fota en liten gråsparvsunge....... Den är lika stor som en regsiffra typ..
 
Såg att det finns 2 st A850 till salu på FS just nu. Den ena i combo med Sigma 24-60/2.8 EX DG för 17000:- (inköpt i maj enl annonsen).

Ett ganska bra pris just nu, men lite av gambling innan mässan i september. Sigmaobjektivet är bra om det fokuserar rätt (men utgånget ur sortimentet). Har för mig att detta combo såldes av Rajala i våras. Om objektivet är bra och dess marknadsmässiga värde dras av blir ju priset för kameran c:a 14000:- att jämföras med 20.000:- som är billigaste priset på Prisjakt för ny 850 just nu.

Personligen vetefan om jag skulle handla det exemplaret just nu, men det kunde ju vara ett tips till Björn om han helt returnerar sitt exemplar till Rajala.

Priserna har verkligen hoppat upp och ned på A850 sedan den introducerades. Just nu är den nog dyrast över tid hos de som lagerför den. Undrar om ÅF sitter inne med viss förhandsinfo att ingen FF ska aviseras i höst, eller att de TROR att det ska bli så.

A900 ligger hos de som lagerför den på löjliga högstapriser, typ 37000:- och lägstapris på 25000:-.

Min personliga tro, baserat på ovanstående, är att ingen FF aviseras vid mässan i höst. Allt fokus kommer att riktas mot nya aps-c modeller med bättre signalbehandling och modernare sensor. Givetvis tar jag för själv´klart att NEX-systemet kommer att utökas och här kommer fokus också att läggas.
FF tror jag får en lite undanskymd mässplats. Undantag: de senaste FF-gluggarna som redan förhandsaviserats.

Vad tror ni? Jag bara spekulerar.
 
A900 ligger hos de som lagerför den på löjliga högstapriser, typ 37000:- och lägstapris på 25000:-.

Min personliga tro, baserat på ovanstående, är att ingen FF aviseras vid mässan i höst. Allt fokus kommer att riktas mot nya aps-c modeller med bättre signalbehandling och modernare sensor. Givetvis tar jag för själv´klart att NEX-systemet kommer att utökas och här kommer fokus också att läggas.
FF tror jag får en lite undanskymd mässplats. Undantag: de senaste FF-gluggarna som redan förhandsaviserats.

Vad tror ni? Jag bara spekulerar.

Hehehe dom höga priserna på A900 är bara bra för min del om jag nu mot all förmodan skulle få för mig att sälja då lägstapriset ligger 10000sek över vad jag gav för min A900 beg för ett år sedan i nyskick(inte ett märke på den och inte gammal) och med väldigt få exponeringar :) men som sagt surt för dom som kollar/är intresserade av nyköp...man få ju en smärre shock när man ser dagspriserna på A900 och jämför med närmaste konkurenten 5D MarkII.

Jag tror precis som dig Lennar när det hösten aviseringar...det ryktas om att det kommer aviseras nya kameror nu i augusti(i 2/3/5 klasserna) och att efterföljaren till A700 kommer i slutet på året...som sagt jag tor precis som dig att årets aviseringar kommer främst handlar om APS-C och Nex nyheter men Sony kanske överraskar och visar en "mock up" av en kommande FF(Hoppas :) )...hur som helst så tycker jag det är spännande att följa Sony för dom verkar vara på hugget nu o satsar hårt plus att dom vågar komma med lite banbrytande/nya lösningar/produkter(tex Nex) så det skall blir mycket intressant/roligt o se vad dom nya kamerorna kommer att erbjuda/vara för något ovs om det är Nex/DSLR med APS-C eller FF.
 
Nu har jag testat Konica-Minoltaobjektiv 75-300
Stativ Bländare 11 Bilen cirka 150 meter bort Inga ändringar med skärpa gjorda

Nöjd ska jag väl inte vara utan "behöver" väl ett nytt objektiv

Jag uppfattar alltså situationen som att hellre köpa något jag ev behöver ännu mer dvs lite mer än 300 mm och inte köpa nytt 300mm. Fattat rätt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.