Photocon
Aktiv medlem
Gjorde ett snabbtest med D7D:n - skärpan sitter EXAKT där den ska.
Jag skall i ärlighetens namn säga att jag aldrig gjort något BF-test förut. Jag har trott mig se det, men nu ser jag det på riktigt...
Så, jag borde rimligen vara mina problem på spåren, skall bli mer test ikväll. Hittade en annan sak, Räkneverket säger över 8000 exponeringar... mer än vad jag själv lyckats ta med min 700:a på ett år
Det är väl lite som att sälja en bil som gått 1500 mil till fullpris, eller?
Hoppas de har bra retur-regler på rajala...
//Björn
För att få lite perspektiv: Jag kan inte D7D då jag aldrig ägt eller testat någon. Men det är en aps-c kamera med 6MP har jag för mig. Nu rör du dig med 4ggr så många pixlar och omräknat till aps-c ( d v s om du skär ut en bit av bilden från centrum räknat så ger A850 nästan dubbelt så många i aps-c läge, dvs c:a 11MP vilket ligger nära A700).
Gluggarna felfokuserade även på din A700, skriver du. Då KAN här anas ett mönster eftersom det är betydligt lättare att upptäcka felfokus med stigande antal pixlar.
Gör så här: Ta en bild med D7D, plåta om exakt samma motiv från samma läge med A850 ställd i aps-c läge. Nu har du en 6MP-bild från D7D och en 11MP från A850. Via fotoredigeringsprogram tar du och skalar ned 11MP till samma storlek som D7D-filen. Sedan betraktar du resultaten sida vid sida. Ser skärpan nu lika ut på båda är det sannolikt dina gluggar som spökar.
Ser det ff ut till D7D:s fördel så har du sannolikt ett fokusfel i A850. Dock är jag skum över att du fått ungefär samma fel på A700. Det är därför jag föreslår ovanstående. Jag förutsätter att du använt spotfokus.
Ang vad räkneverket säger så kan ett olika minneskort som ej formaterats i just din kamera använts. Kameran är i default-läge ställd på kontinuerlig numrering. Om ett sådant minneskort med numrering 7890 eller så använts i just ditt exemplar så minns kameran det.
Jag vet inte hur man kan se det totala exponeringsantalet på en A850. Via freewareprogrammet Opanda går det att se på exempelvis Nikons kameror, men inte på Canons och vad jag tror inte heller på Sonys.
Däremot finns garanterat ett dolt räkneverk som en serviceverkstad kan läsa av.
8000 exponeringar är inte mycket för en kamera som ska kunna gå 100k och troligen 150k. Fast personligen skulle jag nog morra lite OM kameran nu verkligen gått 8000 exponeringar.
Tycker dock inte att du ska förivra dig. Genomför dina test. Skulle det ff se f-n ut i jämförelsen så måste kameran rimligen på service och AF ställas efter ett referensexemplar, d v s +-0. Det är där du isåfall bör börja. Om du därefter vet att kameran är helt rätt kalibrerad kan du börja gå igenom dina objektiv.
Fast OM nu din A850 både skulle gått 8000 exponeringar samt felfokusera och det är din egen vilja att returnera den till Rajala kan jag inte se något annat än att du har fullständig rätt till det.
Det hade varit väldigt bra om du bodde i närheten av någon som ägde en A850/A900 och hade några objektiv så hade ni kunnat korstesta.
Eller bor du i närheten av någon affär som har en A850/A900 så kan du ju vänligt knalla in där och med eget minneskort och eget objektiv testa.
För tillfället har jag tyvärr ingen mer riktigt bra idé, men önskar dig all lycka till.