Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde ett snabbtest med D7D:n - skärpan sitter EXAKT där den ska.

Jag skall i ärlighetens namn säga att jag aldrig gjort något BF-test förut. Jag har trott mig se det, men nu ser jag det på riktigt...

Så, jag borde rimligen vara mina problem på spåren, skall bli mer test ikväll. Hittade en annan sak, Räkneverket säger över 8000 exponeringar... mer än vad jag själv lyckats ta med min 700:a på ett år

Det är väl lite som att sälja en bil som gått 1500 mil till fullpris, eller?

Hoppas de har bra retur-regler på rajala...

//Björn

För att få lite perspektiv: Jag kan inte D7D då jag aldrig ägt eller testat någon. Men det är en aps-c kamera med 6MP har jag för mig. Nu rör du dig med 4ggr så många pixlar och omräknat till aps-c ( d v s om du skär ut en bit av bilden från centrum räknat så ger A850 nästan dubbelt så många i aps-c läge, dvs c:a 11MP vilket ligger nära A700).

Gluggarna felfokuserade även på din A700, skriver du. Då KAN här anas ett mönster eftersom det är betydligt lättare att upptäcka felfokus med stigande antal pixlar.

Gör så här: Ta en bild med D7D, plåta om exakt samma motiv från samma läge med A850 ställd i aps-c läge. Nu har du en 6MP-bild från D7D och en 11MP från A850. Via fotoredigeringsprogram tar du och skalar ned 11MP till samma storlek som D7D-filen. Sedan betraktar du resultaten sida vid sida. Ser skärpan nu lika ut på båda är det sannolikt dina gluggar som spökar.

Ser det ff ut till D7D:s fördel så har du sannolikt ett fokusfel i A850. Dock är jag skum över att du fått ungefär samma fel på A700. Det är därför jag föreslår ovanstående. Jag förutsätter att du använt spotfokus.

Ang vad räkneverket säger så kan ett olika minneskort som ej formaterats i just din kamera använts. Kameran är i default-läge ställd på kontinuerlig numrering. Om ett sådant minneskort med numrering 7890 eller så använts i just ditt exemplar så minns kameran det.

Jag vet inte hur man kan se det totala exponeringsantalet på en A850. Via freewareprogrammet Opanda går det att se på exempelvis Nikons kameror, men inte på Canons och vad jag tror inte heller på Sonys.
Däremot finns garanterat ett dolt räkneverk som en serviceverkstad kan läsa av.

8000 exponeringar är inte mycket för en kamera som ska kunna gå 100k och troligen 150k. Fast personligen skulle jag nog morra lite OM kameran nu verkligen gått 8000 exponeringar.

Tycker dock inte att du ska förivra dig. Genomför dina test. Skulle det ff se f-n ut i jämförelsen så måste kameran rimligen på service och AF ställas efter ett referensexemplar, d v s +-0. Det är där du isåfall bör börja. Om du därefter vet att kameran är helt rätt kalibrerad kan du börja gå igenom dina objektiv.

Fast OM nu din A850 både skulle gått 8000 exponeringar samt felfokusera och det är din egen vilja att returnera den till Rajala kan jag inte se något annat än att du har fullständig rätt till det.

Det hade varit väldigt bra om du bodde i närheten av någon som ägde en A850/A900 och hade några objektiv så hade ni kunnat korstesta.

Eller bor du i närheten av någon affär som har en A850/A900 så kan du ju vänligt knalla in där och med eget minneskort och eget objektiv testa.

För tillfället har jag tyvärr ingen mer riktigt bra idé, men önskar dig all lycka till.
 
Måste tydligen missat något här. Vad är det som gått snett mellan Magnus och Tobbe? Kan inte se något speciellt uppseendeväckande i något inlägg som skulle föranlett detta.
 
Måste tydligen missat något här. Vad är det som gått snett mellan Magnus och Tobbe? Kan inte se något speciellt uppseendeväckande i något inlägg som skulle föranlett detta.

Kan vara missförstånd. Men detta tas via PM i stället till Magnus.... Och jag ber alla om ursäkt för mitt humör brast... Det brukar inte göra det så lätt. Men denna gång tyvärr gjorde det som så..

ber igen om ursäkt för detta.

Mvh
Tobbe.
 
Jaha, då var det bekräftat. Jag lägger inte ner mer tid på omfattande tester. Alla objektiv fungerar på min D7D och den borde rimligen vara nyjusterad.

De flesta av mina tidigare brusproblem borde vara lösta i och med detta vilket är kul. (jag tycker faktiskt det är kul även som jag är lite föbannad för tillfället)

Jag retar mig på rajala också som sa att de inte hade några 850 i lager alls förutom demon. Det är klart som !#¤% att de hade dem i lager, men kanske inte till det priset som jag beställde min för. Det borde ju rimligen inte vara mitt problem att deras webshop inte är uppdaterad. Får bli en tur dit imorgon, men det blir väl säkert jag som blir en "jobbig kund" :-(

Surt som fan är det att man köpt ett demoex till fullpris som dessutom inte fungerar som det ska. Microjusteringen borde ju rimligen hjälpa rätt bra eftersom felet ligger i huset och inte objektiven (mitt 200) fokuserar bra med microjustering på olika avstånd), men det är ju ingen lösning.
 
Björn. Vi kan ses får du testa min kamera?? Torde ju kunna ses halva vägen var typ så testar du... Så ser du ju om där finns skillnader..
 
Jaha, då var det bekräftat. Jag lägger inte ner mer tid på omfattande tester. Alla objektiv fungerar på min D7D och den borde rimligen vara nyjusterad.

De flesta av mina tidigare brusproblem borde vara lösta i och med detta vilket är kul. (jag tycker faktiskt det är kul även som jag är lite föbannad för tillfället)

Jag retar mig på rajala också som sa att de inte hade några 850 i lager alls förutom demon. Det är klart som !#¤% att de hade dem i lager, men kanske inte till det priset som jag beställde min för. Det borde ju rimligen inte vara mitt problem att deras webshop inte är uppdaterad. Får bli en tur dit imorgon, men det blir väl säkert jag som blir en "jobbig kund" :-(

Surt som fan är det att man köpt ett demoex till fullpris som dessutom inte fungerar som det ska. Microjusteringen borde ju rimligen hjälpa rätt bra eftersom felet ligger i huset och inte objektiven (mitt 200) fokuserar bra med microjustering på olika avstånd), men det är ju ingen lösning.

Med all respekt för ditt ställningstagande så skulle jag likväl förbaskat göra experimentet med att skala ned samma motiv, tagen med samma glugg på resp kamera, samma avstånd. Felfokuserar då A850 synbart sprarar du exemplen på ett minneskort och tar med till Rajala där du även kan påvisa att din D7D är nyservad och rättfokuserande. Lägg därtill 8000 exponeringar så ska du inte behöva vara någon "besvärlig" kund.

Bara en kund som fått en i mina ögon begagnad kamera som bakfokuserar istället för ett fräscht demoexemplar. Kan inte tänka mig att du ska behöva vara påstridig för att få rättelse då. Bättre att vara lugn, saklig men vänligt bestämd och hävda att du behöver kameran fungerande NU, inte om x antal veckor.

Dock med reservation att ett minneskort kan ställt ditt räkneverk på detta högre antal exponeringar. Det går nämligen att göra motsatsen också. Sätt kameran på återställning av filnumrering, formattera kortet, ta 12 bilder. Därefter kan du i menyn sätta tillbaks filnumrering till kontinuerlig. Stäng av kameran och ta ut kortet igen. Sätt tillbaks kortet och formattera igen och ta en bild. Räkneverket kommer nu att visa mapp 100 och bild nr 13. DET ÄR DET INTERNA RÄKNEVERKET som man måste gå efter och ssv kommer man inte åt det.

Än en gång lycka till/Lennart
 
Med risk för att visa min okunskap

trots en massa jobb i Pshop och Lightroom skulle jag behöva råd

Om jag vill visa en 100 % cropbild här - hur gör jag den och vilken storlek blir otimal att lägga in här i topic?
 
trots en massa jobb i Pshop och Lightroom skulle jag behöva råd

Om jag vill visa en 100 % cropbild här - hur gör jag den och vilken storlek blir otimal att lägga in här i topic?

I PS gå till meny-bildstorlek-ändra siffrorna där det står antalet pixlar till 400 på bredd (höjdförhållandet ändras automatiskt om det finns en länk mellan rutorna), se till att kryssrutan för ändra upplösning är ikryssad. Upplösning i dpi kan du strunta i-välj bikubisk skarpare och spara som jpeg som ej får överstiga 100kb efter komprimering. Klart!
 

Bilagor

  • skala.jpg
    skala.jpg
    44.7 KB · Visningar: 244
Senast ändrad:
trots en massa jobb i Pshop och Lightroom skulle jag behöva råd

Om jag vill visa en 100 % cropbild här - hur gör jag den och vilken storlek blir otimal att lägga in här i topic?

man kan ställa in cropverktyget i PS så att det inte blir större än t.ex. 400 pixlar. Då blir det 100% när du postar här i tråden.
 
Med all respekt för ditt ställningstagande så skulle jag likväl förbaskat göra experimentet med att skala ned samma motiv, tagen med samma glugg på resp kamera, samma avstånd. Felfokuserar då A850 synbart sprarar du exemplen på ett minneskort och tar med till Rajala där du även kan påvisa att din D7D är nyservad och rättfokuserande. Lägg därtill 8000 exponeringar så ska du inte behöva vara någon "besvärlig" kund.

Jepp, jag har gjort precis så när jag testat. Jag har inte riggat upp med stativ, det var så pass tydligt att det inte behövdes. Både 50 1,4 och 200 2,8 samt 17-35 gav bakfokus så det stänkte om det. Jag körde samma objektiv på de olika kamerorna med samma bländare och samma avstånd. Fokus ligger c:a 4 cm fel på mitt 50 resp 200. Det kanske inte låter så mycket, men mitt berömda brus tar sig jäkligt fint när skärpan inte sitter där...
Jag gör om testet nu ändå bara för att verifiera plus att det kan vara bra att ha exempelbilder med sig på kortet precis som du sa, bra idé - tack!
Skall ta med stativ + fjärrutlösare bara för att idiotsäkra det helt och hållet.

//Björn
 
Dock med reservation att ett minneskort kan ställt ditt räkneverk på detta högre antal exponeringar. Det går nämligen att göra motsatsen också. Sätt kameran på återställning av filnumrering, formattera kortet, ta 12 bilder. Därefter kan du i menyn sätta tillbaks filnumrering till kontinuerlig. Stäng av kameran och ta ut kortet igen. Sätt tillbaks kortet och formattera igen och ta en bild. Räkneverket kommer nu att visa mapp 100 och bild nr 13. DET ÄR DET INTERNA RÄKNEVERKET som man måste gå efter och ssv kommer man inte åt det.

Ahaa, då kanske det är jag som inte har riktigt koll. Jag trodde att en format rensade kortet helt, men det gör det ju så klart inte då nä. Jag brukar formatera kortet efter varje tömning men räkneverket ligger ju kvar ändå. Jaja, nu har jag lugnat ner mig så det skall nog bli bra :)
Hoppas de är på bra humör i affären imorgon också bara...
 
Var som sagt på Öland o lovade lägga upp bilder tagna med "simpla" Sonykameror. Jävla turistbilder (tristbilder) blev det mycket av. Schablonen "solnedgång över havet vid stening strand" är tagen med A550 och 28-75 SAM. Fjärilen är tagen med en NEX-3 och dess standardzoom.

Landskapsbilder blir löjliga i detta formatet. Mycket DR försvinner. Makrobilden på fjäilren likaså. Därför har jag gjort ett utsnitt i 100% på fjärilens skalle. Den där NEX imponerar. Iso 800. Kör med kalibrerad skärm. Vet inte hur det ser ut på era. Ni får klaga.

Har fler bilder över vida landskap tagna med 5DMkII och Sony A900 men detaljer, DR, bokeh försvinner i detta format. Får se om jag hittar någon lämplig senare. Håller på att katalogisera dem nu. Ska strax börja med 69 bilder från Trollskogen.
 

Bilagor

  • landskap100801_063.jpg
    landskap100801_063.jpg
    66.8 KB · Visningar: 210
  • fjaril20100804_019.jpg
    fjaril20100804_019.jpg
    84 KB · Visningar: 214
  • fjaril20100804x_019.jpg
    fjaril20100804x_019.jpg
    36.4 KB · Visningar: 214
Sådär, nytt test med samma resultat. Blir en tur till affären imorgon. Tror jag tar med några schackpjäser (stavas det så?) för säkerhets skull så går det lätt att dema i affären om de nu inte skulle tro mig.

Hehe, nu när jag började testa igen så fick jag inte fram felet! Höll på att bli tokig innan jag slog av microjusteringen som ju stod på -18 steg ;-)
Sen blev det fint bakfokus igen.

Kul att man hittat orsaken till sina problem i alla fall. Jag trodde inte kamerahus kundefelfokusera, men man lär sig nya saker hela tiden :)
 
Lennart.

Grymma färger !!


Ps/ Du får akta dig så du inte blir bekväm med dom där live view kamerorna../Ds.
 
Ahaa, då kanske det är jag som inte har riktigt koll. Jag trodde att en format rensade kortet helt, men det gör det ju så klart inte då nä. Jag brukar formatera kortet efter varje tömning men räkneverket ligger ju kvar ändå. Jaja, nu har jag lugnat ner mig så det skall nog bli bra :)
Hoppas de är på bra humör i affären imorgon också bara...

Jo, kortet rensas, men inte kamerans kontinuerliga filnumrering. Därför kan man i affären haft ett kort man bara raderat på som man flyttat mellan Sonykameror för demo och då fortsätter filnumreringen på närmast följande siffra efter den högsta som finns på kortet. Kan t o m bli ett mappbyte till 101 om 9999 bilder är tagna i mapp 100. Jag satte i ett kort från en Canonkamera. Det var inte fullt. Min splitt nya 5DMkII hade efter 3 exponeringar på detta vis tagit 897 bilder enl filnumreringen.
 
I PS gå till meny-bildstorlek-ändra siffrorna där det står antalet pixlar till 400 på bredd (höjdförhållandet ändras automatiskt om det finns en länk mellan rutorna), se till att kryssrutan för ändra upplösning är ikryssad. Upplösning i dpi kan du strunta i-välj bikubisk skarpare och spara som jpeg som ej får överstiga 100kb efter komprimering. Klart!

OK det har jag klart för mig men om jag bara vill ha en del av en bild t ex för att visa ett teles skärpa på ett bilnummer långt bort alltså ett utsnitt ur en bild dvs inzoomat hur ska jag först beskära bilden?
 
OK det har jag klart för mig men om jag bara vill ha en del av en bild t ex för att visa ett teles skärpa på ett bilnummer långt bort alltså ett utsnitt ur en bild dvs inzoomat hur ska jag först beskära bilden?

Ta reda på hur stor en 400 pixelsbild är i 72 dpi. Spara den o använd som referens. Ha den bilden uppe parallellt. Markera hela bilden och flytta ramen till bilden du ska göra ett utsnitt från i 100%. En av många många många variationer.
 
Så nu e jag snart färdig. Testade med mitt 70-300G SSM och det bakfokuserade även det.

Det var det sista, skall inte uppehålla tråden mer nu för min frustration :)
 
Se det positiva Björn. Efter en service så har din kamera fått noggrannare justering gjord än den som skett i fabriken.. Man får ju försöka se plus i den tråkiga..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.