ANNONS
Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, se där, det stämmer ju utmärkt. Hrmm, är detta vanligt förekommande eller? Jag antar att det syns mer på FFhus, men jag har ju haft problem på min 700 också...

Finns det några riktlinjer för hur man skall ställa in det då? Jag tänker då främst på avstånd, eller spelar det ingen roll vid vilket avstånd man ställer in dem på?

Jag ställde upp lite schackpjäser på en linje, första bilden är med microadjustment och andra är utan. Kanske lite svårt att se, men skärpan skall ligga på gubben längst till höger. Man ser rätt tydligt att skärpan inte ligger där den skall på andra bilden...

Jag hade inte dessa problem på min min a850 - men det måste väl vara så att om man mikrojusterar ett objektiv som fokuserar olika rätt/fel vid olika avstånd, så flyttar man bara felet. Samma gäller vid olika brännvidder hos zoomar - är inte felet konstant över omfånget så kan det nog aldrig bli bra.Möjligen bättre. För att rätta till sådana fel skulle behövas minst tvåpunkskalibrering. Det borde inte finnas fokusproblem på en kamera i den prisklassen. Jag hade lämnat tillbaka, om den möjligheten fanns.
 
Om man nu vill utsätta sig för risken att bli presumitiv långvarig gäst på en sluten paviljong på mentalsjukhus så är mikrojustering nästan lika säkert som att tala om för alla och envar att man är Napoleon Bonaparte.

Hänvisar till tråden om AF på 5DMkII som berör mikrojustering.

Korta kakta:

1/ Mikrojusteing fungerar bara på ett givet avstånd med en brännvidd och är en tillfällig nödlösning när man bara ska plåta på just det avståndet med en trilskande glugg (eller kamerahus som också kan bakfokusera).

2/ Så länge det rör det sig om små differenser kan mikrojustering hjälpa på fasta objektiv. Det rör sig då om +- 2-4 "streck". men oftast får man problem på något annant avståndsområde ändå.

3/ Att mikrojustera en normalzoom som går från vidvinkel till mindre tele går inte överhuvudtaget då en zoom har fler än en justeringspunkt (upp till 8 st har jag för mig). Ännu mer knäppt blir det om zoomen fokuserar skarpt i ena änden av zoomområdet och dåligt i den andra.

4/ Här finns en stor nackdel med Sonys FF-kameror som saknar LV. Med kameran på stativ och MF-assist kan man annars jämföra resultatet med AF.

Grundregeln vid enklare fokustest: Kamera på stadigt stativ, full öppning på öbjektivet som är riktat mot ett bra belsyst och kontrastrikt motiv, gärna 3 st likadana där man fokuserar på det mellersta. nr 2 står lika långt bakom som nummer 3 står framför huvudmotivet 1.
Objektivet bör ställas på referensavstånd 50x brännvidden (på en 50mm blir det 2,5 meter).
Det är viktigt att motivet är statiskt belyst så att inga avvikelser sker vid testet.

5/ Blir man yr i skallen av alla avvikande rsultat (utan mikrojustering) anser jag att det bästa är att först kolla så att kameran ligger rätt kalibrerad. Då har man en nollpunkt att utgå ifrån eller rättare sagt en fast referenspunkt som alla objektiv man har. Bak- eller framfokus på ett eller flera objektiv=serviceverkstad.

Om någon har ett perfekt ställt objektiv kan man ju börja kolla kamerahusets AF-kalibrering med det objektivet också.

Mina privata, och många andras erfarenheter av mikrojustering är att den har stora brister. Finns BF/FF som stör ordentligt finns ingen genväg. Raka vägen går till serviceverkstad.

Och här har Sony en stor nackdel gentemot Canonon/Nikon. Det är ont om verkstäder i Sverige som kan utföra den här justeringen.

Men AF på kamerahuset brukar vara idiotsäkert på dessa FF-kameror om spot-AF används. Blir det felfokus av grövre slag upprepade gånger är det mer sannolikt att det är objektivet som är boven. MEN även kamerahuset kan ligga utanför toleranserna. och även inom toleranserna. Ligger huset på -5 och objektivet på -5 blir summan felfokus -10 o s v.
 
aaaaaaaaaahhhhh - så jobbigt... :-(


Nu funkar tre av mina objektiv, microjustering på -12, -18 resp -14. Känns inte bra alls. Kan det vara huset månne?

Nä, det måste vara objektiven, de bakfokuserar på min 700:a också. Ingen garanti antar jag. fanfanfanfanfanfanfanfanfan

Är det bara att packa ner grejjerna och skicka iväg nånstans eller?
 
Senast ändrad:
Såg det som ett skämt också.. Mitt svarsinlägg var därför i sin första del halvironiskt, men slutklämmen var lite allvar i.

Orsak: Så länge man låser sig i märkestänkande är det svårt att få ett balanserat tanke- och erfarenhetsutbyte på trådarna.

Tycker det är jättebra att det är fler än Sonyanvändare som deltar i denna tråd. Själv häckar jag på många Canon/Nikontrådar och har svurit ve och förbannelse över vissa av deras produkter.

Exempelvis var jag så förbannad på en av Canons promeobjektiv att jag rekommenderade Canonkonstruktörerna att utföra rektoskopi med det på sig själva (utan glidmedel).

Sonys konstiga marknadsföring och företagets snålhet med firmwareuppgraderingar är en ständig källa till irritation.

Det är just marknadsföringen tycker jag som är Sonys (och Pentax) svaga punkt.Dom missar helt att fånga upp förstagångsköparna som alltid i de stora kedjorna (undantaget MM) blir bemötta med pallvis Nikon och Canonkameror,samt att det fungerar inte som med Sony att ha hur många modeller som helst i instegssegmentet fint uttryckt.Folk blir yra när dom ser 200,300,400 och 500 serien med 2-3 modeller i varje serie.Dom skulle ha som övriga märke 5-6 modeller i uppåtstigande led samt profilierat sig bättre.Tror inte att folk hänger upp sig så mycket på varumärket Sony,alla vet att Sony gör högklassiga produkter som hifi,tv ,Ps3 mm men inom kameraavdelningen går det ju som sagt trögt på vissa marknader.Vet inte hur det gick till när Sony tog över Minolta och hur affären såg ut,men jag tror att det skulle gått bättre om man ivarjefall haft varumärket Minolta kvar vilket redan var inarbetat.Själv skulle jag inte vara rädd efter min erfarenhet(om än liten) att köpa mig en Sonykamera för jag vet att alla märke är i princip lika bra och vet svagheterna och styrkorna i alla märke men det vet inte en nybörjare och då blir det som alla vet Nikon/Canon det väljs i mellan,man har ju själv varit där en gång.
 
Magnus.. Varför skall man lämna tillbaks en kamera om det är objektiv som tydligen (?)# spökar? Det förstår jag inte..


# (?) = Björn har väl inte forskat klart ännu. Så mer fakta samt mer erfarenhet samt tillvänjning kommer väl med den nya kameran vartefter.. Jag är ju ett bevis. A850 gick från sågad till en kärlek. Om än med lite hat med i bilden.. Så ändå kärlek... Tamron 28-75 f2,8 sågade jag rätt hårt.. Är väl inte 100 nöjd ännu. Men har vant mig mer med objektivet och börjar veta vad man grejar och vad man inte grejar.. och är ändå i stort nöjd till den nivån så jag kan rekomendera objektivet till folk som inte har råd med Sony SAM versionen som är snyggare än Tamron´s fula...

Alltid då man i direkt-tid får delta i utvärderingar av nya saker så förändras där hur man ser på saker.. I alla fall nästan alltid.. Det är del utav charmen med att få delta i att se hur folk anser och tycker i direkt-tid undan för undan... Så man får ha tålamod såsom gubbarna här har haft med mig ifrån start med A850.. Och ge tips och sådant som gör resan roligare..

Ett "lämna tillbaks kameran" gör garanterat ingen varken glad eller nått annat.. Björn bör rimligen hinna få upp sin bekantskap med sin nya kamera innan den skall kasseras ...
 
Nej, det är ju ingen brådska, beroende på hur lång tid han har på sig innan det är för sent att lämna tillbaka.

Jag tycker det verkar som om Björn själv är inne på att det är något med huset.

Jag testade ca 10 objektiv på min D7D och hade i princip fokusproblem på alla. Dessa var som bortblåsta på a850. Har dessutom provat många fler på a860 utan problem.

Torbjörn, varför tror det beror på objektiven i Björns fall?
 
Ja, se där, det stämmer ju utmärkt. Hrmm, är detta vanligt förekommande eller? Jag antar att det syns mer på FFhus, men jag har ju haft problem på min 700 också...


Nä, det måste vara objektiven, de bakfokuserar på min 700:a också. Ingen garanti antar jag. fanfanfanfanfanfanfanfanfan

Tjaa.... Sök och man skall finna..Eller kanske skall man säga läs och man bör finna..

Så säger jag ju rätt noga att man kanske bör vänta in att Björn utvärderat det ytterligare.. Detta då vi ju följer i realtid i stort vad han uppfattar och gör..Och man lämnar väl inte tillbaka, Utan man lämnar väl på garantiservice om något inte stämmer .. För att ordmärka lite... :)
 
Senast ändrad:
Jag skall kolla objektiven på min D7D som ju hyffsat nyligen är tillbaka från verkstad. Jag har ju tidigare när jag haft problem med min 700:a testat grejjerna på D7D:n där de då funkat bra. Det KAN ju faktiskt vara så att både 700 och 850 har problem i husen...

Nu vaknade dottern så det får bli ett omfattande test ikväll när hon sover...

Det hela känns ju på något sätt orimligt... att tre objektiv (kanske fler) skulle bakfokusera så pass kraftigt, och alla i ungefär samma intervall...

Ett objektiv ligger väl inte bara på hyllan och från att ha fungerat helt plötsligt börjar bakfokusera?

//Björn
 
Gjorde ett snabbtest med D7D:n - skärpan sitter EXAKT där den ska.

Jag skall i ärlighetens namn säga att jag aldrig gjort något BF-test förut. Jag har trott mig se det, men nu ser jag det på riktigt...

Så, jag borde rimligen vara mina problem på spåren, skall bli mer test ikväll. Hittade en annan sak, Räkneverket säger över 8000 exponeringar... mer än vad jag själv lyckats ta med min 700:a på ett år

Det är väl lite som att sälja en bil som gått 1500 mil till fullpris, eller?

Hoppas de har bra retur-regler på rajala...

//Björn
 
Senast ändrad:
Tjaa.... Sök och man skall finna..Eller kanske skall man säga läs och man bör finna..

Så säger jag ju rätt noga att man kanske bör vänta in att Björn utvärderat det ytterligare.. Detta då vi ju följer i realtid i stort vad han uppfattar och gör..Och man lämnar väl inte tillbaka, Utan man lämnar väl på garantiservice om något inte stämmer .. För att ordmärka lite... :)

Jag trodde att man fick returnera en defekt vara inom en viss tid, men där ser man. Då är det ju ingen brådska alls. Bra att veta nu när jag ska skaffa en ersättare till min a850.
 
Jag trodde att man fick returnera en defekt vara inom en viss tid, men där ser man. Då är det ju ingen brådska alls. Bra att veta nu när jag ska skaffa en ersättare till min a850.


Va fasen sitter du och dummar du dig för? .. Lägg av med det för f---n innan man surnar till på dig rejält.. Du söker ju uppenbarligen tydligt endast att spela allan..
 
Jag spelar inte Allan. Jag trodde faktiskt att man fick returnera. Vore skönt att bli bemött med lite mer respekt............
 
Jag spelar inte Allan. Jag trodde faktiskt att man fick returnera. Vore skönt att bli bemött med lite mer respekt............


men vem har sagt att man inte för returnera? Inte jag i alla fall. Så snacka om respekt.. Du söker bråk via sitta ironisera och spela allan..

Så var vänlig lägg av..
 
Enligt dig så ironiserar jag, saknar respekt och spelar allan. Detta har aldrig varit min avsikt under de år jag varit med på Fotosidan. Jag tar inte emot såna påhopp, även om du säger att jag ska lägga av. Kan jag få reda på hur jag förtjänt av såna påhopp?
 
Det är färdigresonerat om ifrån min sida. Vill du snacka vidare får du göra detta själv. Jag har inte det minsta lust att sitta med detta larv mera än vad som redan tyvärr skett...
Därmed tillbaks till topic för min del.
 
Det är inte så lätt att resonera med sig själv, när man inte har en aning om vad det var som gick fel från början. Hur som helst kommer jag att dra mig bort från Fotosidan nu. Jag vill inte riskera att få dan förstörd en gång till. Och andra slipper min ironi och alla andra tillkortakommanden jag har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.