Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha 2-3 steg till i dynamiskt omfång så behöver jag inte längta efter svartvit film längre.. *suck*
 
Haha ! Se det som ett skämt med lite allvar inblandat (Canikonerna alltså) !

Såg det som ett skämt också.. Mitt svarsinlägg var därför i sin första del halvironiskt, men slutklämmen var lite allvar i.

Orsak: Så länge man låser sig i märkestänkande är det svårt att få ett balanserat tanke- och erfarenhetsutbyte på trådarna.

Tycker det är jättebra att det är fler än Sonyanvändare som deltar i denna tråd. Själv häckar jag på många Canon/Nikontrådar och har svurit ve och förbannelse över vissa av deras produkter.

Exempelvis var jag så förbannad på en av Canons promeobjektiv att jag rekommenderade Canonkonstruktörerna att utföra rektoskopi med det på sig själva (utan glidmedel).

Sonys konstiga marknadsföring och företagets snålhet med firmwareuppgraderingar är en ständig källa till irritation.
 
Hmm Vi vet redan att Sony kan skapa bättre bildhantering i Tex Jpeg.. Se Nex där folk är oftast rätt imponerade. Men även A550..

Nu iofs tycker jag att Jpeg funkar rätt ok med A850 trotts allt.. Men svagheter som tex vitbalans i differentierat ljus vore inte helt fel om Sony försökte förbättra.. (Gäller även A700 det som är hemsk ifråga om autovitballans.)
 
Sonys konstiga marknadsföring och företagets snålhet med firmwareuppgraderingar är en ständig källa till irritation.

Hrmm, fattar inte riktigt hur de tänker här. Jag fick tag i min 850 idag. Fick veta från säljaren att de i princip inte har någon avans över huvud taget på dem. Inte konstigt att de inte säljer mer än de gör. Jaja, jag fick demoexet till det gamla priset så jag är glad i alla fall.
50, 100 och 200mm objektiven ser ut att funka bra på den. mitt km17-35 blir sådär, men jag har nog inte fått kläm på AF:en riktigt. Har gått över till spot nu så jag får väl se om det hälper.

//Björn
 
Hej alla igen

Återkommen efter en vecka i Misterhult skärgårds miljö med dålig telefontäckning och ingen internet. Precis läst ikapp mig i mitt favorit-topic här. Svårt att smälta allt.
Blev lite bilder tagna men framför allt umgåtts med familjen (hustru - fyra barn och derasr rsp samt 9 barnbarn) och grllat varje kväll och läst böcker OCH använt en halvdag att med stativ köra igenom min 850 med alla mina objektiv på olika brännvidder och bländare. Konstaterat att mitt gamla telezoom Konica Minolta AF75-300mm f/4.5-5.6(D) bara är någorlunda skarpt upp till 250 mm. Vidare konstaterat att vårtbitar med känselspröt är svåra att fota med ett 50 mm macro (spröten kommer för nära kameran och vårtbiaten flyttar sig. Vidare behöver jag blända ner till 5,6 för skärpans skull på i princip alla mina objektiv.
Ska vissrligen gå igenom bilderna en gång till på skärmen här hemma - laptopen inte riktigt bra för det.

Så högst på priolistan just nu är bra tele minimum 300mm - men nu ska jag se reprisen av Ungerns Formel1 som gick när jag inte kunde se på TV.
 
Ja Tobbe, den är lite större än a700:an... ;-)


Hehe, har inte hunnit testa så mycket än. AF:en verkar ännu bättre på 850. Om jag håller objektivet mot ett ofokuserat område och sedan bara håller in knappen så går det rätt snabbt att ta ett kort. Att den är snabb på detta är jag mest nöjd med hittils, att den "bara" tar tre bilder/sek spelar mindre roll då.
Vitbalansen verkar vara lite bättre på auto än 700:an, men det är kanske bara jag som jag upplever det.
Det blir att "lära om" på sina objektiv, de ter sig lite annorlunda på ff. HAr testat 17-35 igen och jag måste säga att det är helt ok. Visst, det vinjetterar och kantskärpan är inget att hänga i julgranen, men nedbländat så blir det helt ok ändå. Personligen gillar jag vinjettering så det spelar ju mindre roll :)
Det är ju inte så stor skillnad i layout på 850 och 700 så man känner ju igen sig ganska bra. Den där extra displayen på ovansidan vet jag inte vad man skall ha till, men det kanske kommer en dag då man uppskattar den.
Just det, sökaren glömde jag bort, liiiite skillnad där ja :)

Som sagt, Har inte kört spot-AF och skärpan har hamnat lite var stans i "wide-läget". Jag hoppas det blir bättre nu.
"Drive-knappen" sitter lite bättre till också tycker jag.
Att den tar en provbild på skärpedjupskontrollen känns lite störigt, men det går väl att stänga av antar jag (lugn, jag ska läsa manualen innan jag går och lägger mig idag) ;-)
En nice funktion är ju att man kan säga till den att inte ta kort om man inte har minneskort isatt på den, det har faktiskt hänt mig tidigare att man skutet av en serie bilder innan man förstått att man saknat kort i kameran...
Greppet känns ok, men det var väldigt bra på 700:an också. Det känns som om ett vertikalgrepp vore på sin plats nu.
Mitt var ju ett demo ex, fråga till er andra, följde det med ett lcd-skydd till era eller? Jag saknar det, men man ser ju att det finns infästningar för ett.

Ja, det var väl första intrycken. Just det, jag måste ha ny dator nu också, det var ju f*an va segt LR blev nu med lite råfiler :)

//Björn
 
Vill du testa skärpan och verkligen veta vad du fokuserat på finns inget annat alternativ än spot-AF. Med sin återkoppling och dubbla AF-processorer är kameran närmast oslagbar där vad gäller att pricka rätt.

Du kan även gräva i menyerna där du väljer fokusprio istället för AF-snabbhet.

Bästa sättet att testa kameran och dina gluggar om de är rätt eller fel kalibrerade. Använd stativ också.

mvh/L
 
Och fokus kan dessa ff kameror sätta såsom jag tycker även A550 gjorde med briljans.. Och därför det känns som här är lite för lite bilder får man väl själv bidra lite med

"Fokuserad blick"..
 

Bilagor

  • DSC00084 1.jpg
    DSC00084 1.jpg
    26.8 KB · Visningar: 217
JAtt den tar en provbild på skärpedjupskontrollen känns lite störigt, men det går väl att stänga av antar jag (lugn, jag ska läsa manualen innan jag går och lägger mig idag) ;-)
Jag håller med om att "intelligent preview" inte hör hemma på skärpedjupsknappen, men funktionen är för bra för att ta bort helt och hållet. Därför har jag konfigurerat C-knappen på baksidan till "intelligent preview".

Mitt var ju ett demo ex, fråga till er andra, följde det med ett lcd-skydd till era eller? Jag saknar det, men man ser ju att det finns infästningar för ett.
Det följer inte med ett skydd. Sony säljer två typer som tillbehör; ett hårt skydd som kläms på och ett mjukt självhäftande.
 
Alla verkar förbise den allra lättaste (men inte snabbaste lösningen) på Daniels dilemma... :)

Köp en 7000AF (eller vilken K/M AF-kamera som helst) - de kostar någon ENSTAKA hundralapp, om du inte får dem gratis. Ibland kan man få med dem om man köper ett objektiv, om säljaren är för snål för att lägga med ett riktigt bakre objektivlock (som ju är värt mycket mer än en filmkamera).

Ta en bild med denna kamera och din favoritfilm, hala sedan fram digitalkameran och ta en "identisk" bild ett par sekunder senare. Återkom sen efter framkallningen om "filmens överlägsenhet"... :)
 
hehe, ur en teknisk synpunkt så är traditionell film överkörd sen några år tillbaka (enligt min högst personliga åsikt bör väl tilläggas för säkerhets skull)
Jag tycker det är kul att fota med film ibland, både med toycams men också "vanlig" kamera (135film), kul e det, men bra? Nä
Därmed inte sagt att det blir dåliga bilder!

Man behöver ju inte längta efter film, det går utmärkt att köra med film också om man nu vill det (som jag gör)

Personligen tycker jag inte att man behöver jämföra film och digitalt över huvud taget :)
 
Sådär, hittade en sur sak.

Mitt 50 1,4 bakfokuserar. Knappade in microadjustment till -18 - då hamnade det något sånär. Vad kostar det att få fixat något sånt tro?

Mitt 100 samt 200 2,8 är de enda som funkar klockrent...

200:at kan eventuellt bakfokusera något men jag har inte kunnat verifiera det när jag "bänkat" grejjerna, det verkar vara på längre avstånd det syns. och då kan ju även AF:en spöka med sin prioritering av saker och ting.

17-35 bakfokuserar extremt på 17mm - c:a 12 cm. vid 35mm funkar det ok.

Stööön, hålla på med microadjustment verkar ju inte vara någon lösning. Det beror väl på avstånd och liknande om jag nu förstått det rätt. Jobbigt att komma ihåg och ställa om för varje objektiv också ju...

//Björn
 
Senast ändrad:
Kamerahuset kommer ihåg justeringsvärdet för varje objektivtyp, så om du inte har en hel låda med 50/1.4 (som behöver olika justering) eller tredjepartsobjektiv som har fejkade ID ska du inte behöva ändra justeringen vid objektivbyte.

Ja, se där, det stämmer ju utmärkt. Hrmm, är detta vanligt förekommande eller? Jag antar att det syns mer på FFhus, men jag har ju haft problem på min 700 också...

Finns det några riktlinjer för hur man skall ställa in det då? Jag tänker då främst på avstånd, eller spelar det ingen roll vid vilket avstånd man ställer in dem på?

Jag ställde upp lite schackpjäser på en linje, första bilden är med microadjustment och andra är utan. Kanske lite svårt att se, men skärpan skall ligga på gubben längst till höger. Man ser rätt tydligt att skärpan inte ligger där den skall på andra bilden...
 

Bilagor

  • skärpa (1 of 2).jpg
    skärpa (1 of 2).jpg
    19.1 KB · Visningar: 236
  • skärpa (2 of 2).jpg
    skärpa (2 of 2).jpg
    19.6 KB · Visningar: 239
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.