Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Av barn får man höra sanningen sägs det...

------------------------------------------------------

Ahh vad trist dagen känns idag.. :-(

Hade tänkt sticka ner till Sölvesborg och fota lite. Älskar att gå runt bland ankor och svanar där i slottparken.. Det är rogivande...Men så ville stora dottern sticka till kompisarna.. Och efter skött så mycket här hemma under Lenas sjukdomsvård i hemmet så måste barnens realtioner med polarna gå före.. Så därmed fick jag ställa in min lilla tilltänkta fototripp. Lena klarar sig ju inte själv hemma. Så någon måste vara hemma 24/7/365 som läget är för tillfället.

Men det kändes trist då jag sett fram emot få komma "ut" en stund och koppla av vardagen.....

Och nu har jag fått klaga av mig lite... Så känns det bättre :)

Förstår dig helt ! Hur är det med din fru förresten ? Tar mig friheten att våga fråga eftersom vi blivit vänner här på FS. Man kan verkligen vilja få en stund för sig själva i din situation kan jag förstå,vi hamnar väl där i den sitsen förr eller senare att en av parterna blir sjuk på något sett.Orättvist att några,som ni hamnar där lite tidigare i livet.Hoppas att allt blir bättre,det måste vara påfrestande för hela familjen,det drabbar ju alla på något sett ! Och självklart går barnens liv före en fotorunda,det kommer ju alltid fler tillfälle att komma ut och ta bilder.
 
Jo, jag förstår dig Tobbe! Det finns en textrad i Rickfors låt "Vingar" som lyder " Att göra det man måste är att göra det man vill". Fast jag vet inte om den raden är så sann rent generellt om man läser den rätt av och tolkar den rent språkligt. Tror mer den handlar om självförverkligande.

Och det är många självförverkliganden som havererat genom åren. Du förverkligar däremot något mer konkret, värdefullt och helt nödvändigt. Sölvesborg lär finnas kvar.

Hoppas att du snart kan göra både och.

Själv är jag hemkommen från Öland. Jag och min bättre hälft hyrde en liten stuga på norr udden. Frugan innehar numera fästingrekordet i familjen. 9 st fick jag ta bort på henne i tisdags. Hon hade själv dessförinnan tagit bort 3 samma dag. Själv upptäckte jag bra 1 endaste fästing nu på morgonen och den satt under klockarmbandet.

Många motiv fanns det. Det blev mest landskapsfoton och en dokumentation av Trollskogen, folklivet och lite fjärilar plus lite blandat. En och annan fågel har väl kommit med också. Använde mest zoomar i lägena mellan 16-70mm. Här briljerade 16-35/2.8 SSM rejält. Även 28-75 SAM fungerade väldigt bra.
Lilla NEX var oerhört användbar.

Använde faktiskt inte mina fast Zeissgluggar eftersom jag inte visste vilka motiv som skulle dyka upp och vidvinkel var det som hade känts bäst. Men visst användes 70-300 SAM lite grann också.

A900 har skött sig väl. Den har nu tagit drygt 3400 exponeringar (jag är i mitt privata fotograferande ingen kulsprutefotograf) och ser ff helt ny ut. Men så är jag löljigt rädd om den också.

Hursomhelst är det skönt att komma bort från sin vanliga miljö ett tag, även om det sved i kassan. Får alltid en fotografisk nytändning av det. Nya motiv. Samt insikten att FF inte alltid är bäst. APS-C har sina fördelar också.

Kom hem natten till idag och på förmiddagen upptäckte jag att det var lika vackert här.
 
Vad skall man svara.... Lena har ju en sjukdom samt en form utav den med extremt dålig prognos.Och sjukdomen har ju gått långt innan den upptäcktes. Samt vi har ju inga svar fått hur behandlingen gått.

Däremot har ju läget förvärrats en "aning" via att metastaser misstänks på levern uppe-på den skivepitelcancern som behandlats nu..Men Lena är i för dåligt skick för att orka med mer vård som läget är.. Och detta ev nya dom tror sig sett ihop med Lenas extremt extremt dåliga fysiska situation så är bara vänta och försöka få upp lite krafter i hennes kropp det som kan göras för tillfället.. Och det görs vis dropp då hon ju inget kan svälja alls..

Så läget är "stabilt illa, men ändå med livet och hoppet kvar" kan man väl säga..

Den 11 nu skall vi ner till Lund där behandlingen skötts. Kanske får vi några besked då hur situationen är. Och kanske inte.. Som det är idag för stunden har vi ingen aning vartåt detta kommer gå.. Men statistiken säger att Lena har en enormt tuff kamp att vinna.. Men hon slåss som en tigrinna.. Jag förstår inte ens hur hon klarat detta hon redan gått igenom med den dåliga fysisk hon har.. 36 kg samt enormt sjuk och fruktansvärt fruktansvärd hård behandling säger det mesta om dom krafter denna idag lilla späda kvinna har inom sig...Missförstå mig inte nu...Men.. På något sjukt sätt är det vackert att se kampen och kärleken... Med den oerhörda kraft den kämpas.. Att se den kärlek och omtänksamhet som Lena delar med sig utav trotts sin situation hon själv befinner sig i.. Ja det är helt enkelt makalöst vackert att se samt få sådan kärlek...

Usch.. blir för jobbigt att tänka på allt detta.
 
Men.

För inte göra tråden så ledsam så ingen känner man kan prata om vardagen så vill jag visa med denna lilla bild att vi har skoj tillsammans.. Och sitter inte och deppar trotts det är givetvis tungt som sjutton allt detta.. .Men sitta och deppa och "tycka synd om" oss själva ? Nej... Sådant har vi inte tid med...

Här tex hade tjejerna en liten musikstund dom övat sig samman i..
 

Bilagor

  • DSC00451 1.jpg
    DSC00451 1.jpg
    25.1 KB · Visningar: 219
  • DSC00450 1.jpg
    DSC00450 1.jpg
    20 KB · Visningar: 217
Många motiv fanns det. Det blev mest landskapsfoton och en dokumentation av Trollskogen, folklivet och lite fjärilar plus lite blandat. En och annan fågel har väl kommit med också. Använde mest zoomar i lägena mellan 16-70mm. Här briljerade 16-35/2.8 SSM rejält. Även 28-75 SAM fungerade väldigt bra.
Lilla NEX var oerhört användbar.


LÄgger du upp bilder nånstans så man kan kolla lite på din lilla resa?
 
Tobbe ! Var inte meningen att göra dig upprörd ! Men det är som man brukar säga att endast kärlek håller en kvar i livet ! Du ska veta att det roligaste och bästa jag tycker med FS är att läsa dina inlägg och följa din "kamp" för märket Sony,och när du är på krigsstigen mot Canikoner.Roligast att läsa Sonytrådarna och även om jag starkt gillar Nikon som märke börjar man bli trött på allt Nikon vs Canon snack som om det inte existerar något annat och ger man råd om D90 istället för D5000 blir man snabbt halshuggen i Nikonforumet.Men jag hoppas man är lika välkommen i Sonyforumet även om man har ett annat märke,principerna är ju det samma ! MVh.

Fina familjebilder förresten !
 
Sådär

Då har man fått iväg lite objektiv plus min a700. Min D7D ligger på auktion men det kommer förmodligen inte gå iväg nu heller (har försökt två gånger innan utan tur). Jag kan ju så klart sälja den för en tusenlapp eller så men det känns ju bara dumt, särskilt när en massa mekanik och annat nyligen är bytt på den. Nä, den får ställa upp som brusfri makrokamera när det behövs. Åker och hämtar min 850 om en liten stund :)
Skall bli kul att testa alla objektiv på den. Särkilt mitt KM17-35 som jag ju är så nöjd med på apc - det kanske bara blir skräp av det på ff, vi får väl se. Det slutade med ett demo på rajala för det gamla priset (18) men det känns helt ok, det går ju inte att få billigare någon annan stans för tillfället.

//Björn
 
Hehe.. Stackars Jonas... Du glömde raka dig också... :)


Björn.. Nu blir det spännande att se hur FF kommer "slå" hos dig.. :)

---------------------------------------------------------------------------
En sak som var trist föresten med att inte komma iväg till Sölvesborg var att jag som troligen den ända Sonyanvändare (?) där missade chansen att synas med en Biffig Sony FF kamera i den säkerligen i flertal flerhövdade Canikonskaran som fotar SD´s sommartal där.. Tänk om man för en sällsynt gång fått en filmkamera riktad mot en Sony och inte som alltid enbart snudd alltid Canikoner .. Hade ju kunnat blivit skoj.
 
Senast ändrad:
Hehe.. Stackars Jonas... Du glömde raka dig också... :)


Björn.. Nu blir det spännande att se hur FF kommer "slå" hos dig.. :)

---------------------------------------------------------------------------
En sak som var trist föresten med att inte komma iväg till Sölvesborg var att jag som troligen den ända Sonyanvändare (?) där missade chansen att synas med en Biffig Sony FF kamera i den säkerligen i flertal flerhövdade Canikonskaran som fotar SD´s sommartal där.. Tänk om man för en sällsynt gång fått en filmkamera riktad mot en Sony och inte som alltid enbart snudd alltid Canikoner .. Hade ju kunnat blivit skoj.

Och Canikonernas undrande blickar mot dig-Kan man fota med den där ????????????????
 
LÄgger du upp bilder nånstans så man kan kolla lite på din lilla resa?

Jo, några exempel lär väl komma i den här tråden när late jag har sorterat bilderna. Någon kanske hamnar i någon kritikpool också. Vad som ser bra ut på kamerans LCD är inte alltid rättvisande. Sedan är väl de flesta "turistbilder", antar jag. De motiv jag hoppas mest på är strukturerna i de unika stenarter som finns på Öland.

Ska väl så smått börja ladda in bilder från 5 st dslr. Känner mig lite gäspig, dock och kåken känns tom. Första gången på 17 år som ingen tillgiven katt slingrar sig kring benen och buffar på en. Det enda som spinner är den förbaskade gamla tvättmaskinen. Snart börjar den centrifugera och då låter det som den ska slå hål i tak och väggar för att vandra ut i trädgården.

Här blir det dock inget märke vs ett annat. Mina Sony- och Canonhus bråkar inte med varandra i aluväskan vad jag har hört i alla fall.

Däremot uppstod lite förvirring i onsdags då jag tog med mig 1 st Canon 5DMkII med monterat BG och 24-70 L-zoom. Meningen var att 70-200/4 L is usm skulle med. När jag skulle växla optik så stod man där och såg ut som en levande fågelholk eftersom jag förväxlat fordralen så jag hade med mig en 70-300SSM istället.

Tänkte att jag satsar på normalen 50/1.4 usm istället och fiskade istället upp ett Sony Fisheye 16/2.8 AF.

Bara att nynna Alzheimers Blues och plåta med vad som fanns till buds. Funderade ett tag på att skylla på samhället och regeringen. Efter en stunds tänkande lyckades jag dock dra den eminenta slutsatsen att det möjligen kunde vara mitt eget fel. Möjligen, alltså. :):)
 
Och Canikonernas undrande blickar mot dig-Kan man fota med den där ????????????????

Canikonerna? Tycker ff det uttrycket låter som någon ultrareligiös sammanslutning. Något som liknar Jesuitorden som instiftades av Ignatius Loyola och använde sig av uppfinningsrika tortyrmetoder mot alla kättare som fastnade i deras garn.

Så jävliga är inte Canon- eller Nikonanvändarna. Har använt/använder Sony/Nikon/Canon och står ff fast vid att alla tre tillverkar mycket bra kameror.

Snygg självporträtt förresten:) Ser ut som mig när jag försökte para ihop Sonyobjektiv med en Canonkamera (se tidigare inlägg)
 
Jonas menar nog inte mer illa med det epitetet än jag gör med Canikoner.. Då jag talar om Sony och Nikon brukar jag använda benämningan "Snikon"...

För övrigt tycker jag Sony samt Nikon borde slå sina påsar ihop på riktigt och till 100%.. och skapa ett på riktigt "SoNikon". "Nikson" går ju inte av politiska skäl troligen. :) :)
 
Canikonerna? Tycker ff det uttrycket låter som någon ultrareligiös sammanslutning. Något som liknar Jesuitorden som instiftades av Ignatius Loyola och använde sig av uppfinningsrika tortyrmetoder mot alla kättare som fastnade i deras garn.

Så jävliga är inte Canon- eller Nikonanvändarna. Har använt/använder Sony/Nikon/Canon och står ff fast vid att alla tre tillverkar mycket bra kameror.

Snygg självporträtt förresten:) Ser ut som mig när jag försökte para ihop Sonyobjektiv med en Canonkamera (se tidigare inlägg)

Haha ! Se det som ett skämt med lite allvar inblandat (Canikonerna alltså) !
 
Men barn kan vara kvicka ! Var på MM med min minsta son (12år) och visade livewiev på A550 och hur det fungerade och då utbrister han: -Fan vad snabb den är ! -varför är inte din D90 så snabb ? Det blev bara till att förklara sanningen med Nikons brister.
Barn har inte hunnit skaffa sig hela den säck av fördomar som vi vuxna går och släpar runt på. De har ännu inte hört etablerade sanningar som: "Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst!"

De har väldigt många gånger mycket bättre förmåga att se på världen med klara och oförfalskade ögon, än vad vi vuxna och s.k. förståndiga förmår... :)
 
Barn har inte hunnit skaffa sig hela den säck av fördomar som vi vuxna går och släpar runt på. De har ännu inte hört etablerade sanningar som: "Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst!"

De har väldigt många gånger mycket bättre förmåga att se på världen med klara och oförfalskade ögon, än vad vi vuxna och s.k. förståndiga förmår... :)

Jo så är det sannerligen !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.