Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen testat Sigmas 24-70 f2,8 macro utan HSM på min A850.. Och enligt vad jag förstått är där ingen revolution som skett nu i den nya Sigman.. Och vill nog avrekomendera Sigma om du inte finner säkra saker att den nya är verkligen avgörande bättre än föregångaren..
 
Lenstip tyckte såhär i deras test 2009:

Sigma is known for launching lenses with good quality/price ratios. In most cases they are only slightly worse than the brand-name competitors (if at all) but they are significantly cheaper. The new Sigma 24-70 mm f/2.8 fits this strategy requirements very well. It is two times cheaper than the similar Canon, Nikon or Sony/Zeiss lenses but it is their equal (even more than equal in the case of the Canon) when it comes to optical properties. In the same time, it weights less and it is smaller and its warranty period is impressive. I think that the new Sigma 24-70 mm will find a lot of satisfied users as they will be able to take pictures of similar in quality to those, taken with more expensive, brand-name lenses.

Intressant (och kul :)) att dom tog med detta:

Nikkor was a tad worse than Zeiss but still better than Sigma. The Sigma was definitely better than the oldest of them all, the Canon 24-70 mm, for a change. Even if we take into account the fact, that the Canon was tested on a sensor the least densely packed with pixels, so we would have to increase its MTF 50 values by 10%, the results are still worse at all focal lengths. Do not forget that the Sigma is the cheapest, the smallest and the lightest lens of all compared here so it deserves a round of applause. Looking at the real images you can hardly notice any difference between this lens and the Nikkor or the Zeiss – if you do notice it, it will be only at maximum aperture.

Dock så har det rapporterats om ett flertal BF/FF-problem med detta objektiv, fast det är (enligt mig) inget som skulle stoppa mig från att köpa det, eftersom man har möjligheten att antingen justera det i kameran (A850/900) eller så lämnar man tillbaka det och får ett nytt exemplar.
 
Senast ändrad:
Hehe, jo, har läst den också innan. Förmodligen är den helt ok om man som jag inte har budget för ett 18000-objektiv för tillfället. Sigmas EX-serie brukar vara ok, jag har själv haft tre EXobjektiv förut och de har funkat klockrent (ändå sålde man dem) :)
 
Hehe, jo, har läst den också innan. Förmodligen är den helt ok om man som jag inte har budget för ett 18000-objektiv för tillfället. Sigmas EX-serie brukar vara ok, jag har själv haft tre EXobjektiv förut och de har funkat klockrent (ändå sålde man dem) :)


Jag har haft Sigma 24-70 f2,8 macro på min A700. Funkade cklockrent förutom att man fick blända till f3,2 eller f3,5 innan skärpan började komma.. Med A850 så var Sigmat inte alls roligt.. Maken till kass skärpa får man leta efter.. FF drog absolut ner brallorna på det Sigmaobjektivet..... Jag vart mycket förvånad över detta då jag gillade det kanon på min A700á... Men förstår att en av dom som skrivit på Dyxum har samma erfarenhet som jag . Så jag är inte ensam om åsikten i alla fall..
 
Mayro, kan ha varit FF/BF-problem du hade på det exemplaret?
Dessutom nämns det i de flesta recensionerna att den nyare versionen med HSM är betydligt bättre på största bländare, och då speciellt i mitten.
 
Jag brukar ju råda andra som undrar att gå iväg till en butik och TESTA det själv, får väl ge det rådet till mig själv nu då istället :)
Även om det nu bara skulle finnas till Canon eller nikon så ser man ju ändå hur det blir, på ett ungefär i alla fall.

Mina erfarenheter av EX-objektiven är bara bra, men jag har haft lite konstiga modeller, 10mm och 12-24. 10 mm var sjukt skarpt vidöppet. 12-24 var också skarpt på bländare 13-16 (kanske låter illa, men så funkade det). En rättelse kan vara på plats, jag skrev TRE EX, men det var nog bara två. Det andra var en "vanlig" zoom och den vart ingen höjdare.
Den nya 24-70 skall vara bättre, men jag får väl gå och kolla själv :)
Man vill ju kunna använda 2,8, annars är det ju meningslöst
 
FF/BF ??.. Då hade jag givetvis sagt det.. Eller hur?.. Dessutom testades givetvis även att justera om för att se om det hjälpte...

En annan sak som också "tillkom" på något underligt (?) sätt ibland var massa röda prickar i raw bilderna.. Så gör inget utav Tamronobjektiven.. Och inte heller Minoltaobjektiven.. Men med Sigman blev det så.. Superknepigt. På något sätt lurades kameran att göra något konstigt den inte gör med nått annat av dom jag provat..

Däremot funkar Sigmat på polarens A300 klockrent... Inga problem alls. Utan presterar finfint exakt som på min A700..Så vi bytte helt enkelt objektiv med varandra.. ..

Sedan skrev jag också förut innan här att om det nya HSM är klart bättre så kan det va bra val. Men jag skulle aldrig köpa på chansning.. Aldrig....

Sony 28-75 f2,8 SAM skulle jag vilja ha.. Och får nöja mig med Tamron 28-75 f2,8.. :)


Edit
Björn. Canon samt Nikonägarna brukar oftare förorda Sigma tycker jag mig sett. Medans dom flesta Sonykameror verkar oftare funka (trivas ?) bättre med Tamron... Och ofta läser man sämre med Sigma då folk kunnat jämföra... Jag har inte vetenskapligt forskat i ämnet. Men tycker mig ändå se att där finns en anpassning där Tamron funkar bättre på Sonysarna..

Då du får din kamera kan vi ses får du testa mitt Tamron... Så kan du utvärdera det med att ta en bunt bilder och se vad du tycker..

Men om du har råd så sattsa på Sony orginal.. Om inte för annat så för det ser fan så mycket bättre ut än Tamronet gör.. Fattar inte varför Tamron måste ha den där fjolliga guldringen runt för.. Man ser ut som en fjortis med den fjantgrejen där på gluggen..
 
Senast ändrad:
Jag hade ett minolta 28-75 (samma som tamron?) som jag bytte bort då jag "aldrig" skulle gå över till FF :)
Liksom ´mitt 12-24 som funkade på FF

Ja, fråga mig inte hur jag tänkte :)

Jag tycker bättre om tamron över lag, men det finns bra sigmagrejjer. Tycker framför allt att de blivit bättre på sistone. Får se om jag kan få fingra på ett i butik...
 
Jag har ägt den äldre Sigma 24-70/2.8 (skruvdriven) samt Sonys Zeiss 24-70/2.8 SSM. Båda två var bra exemplar.

Problemet med Sigman var mot/sidljus. Blev ofta flares. Mittskärpan bra på båda, kanstskärpan bättre på CZ-objektivet som också var lite mer dynamiskt i sin återgivning.

Exempel: Jag skulle plåta ett konstverk (en skulptur som var gjord i 9 blå nyanser). Passade på att testa några objektiv på denna. Sigman mäktade med att återge 7 nyanser perfekt och 1 nästan perfekt. Den 9:e "försvann" in i en annan. CZ klarade 8 perfekt och hittade övergången något så när till den 9:e.
Alltså, bra objektiv handlar om så mycket mer än skärpa.

Samma fina egenskaper har jag hittat på 16-35/2.8 SSM för övrigt.

Har testat den nya Sigman på en Canon 5DMkII. Får nog konstatera att den är väl så bra som CZ-objektivet. Är man orolig för fram-eller bakfokus bör man handla i en fotoaffär där man kan prova innan köpet. Ett rätt kalibrerat Sigma HSM är MYCKET bra.

Nu efter att kört den Sonys 28-75/2.8 SAM på såväl FF som APS-C på flera olika motiv. I med- och motljus. på näravstånd, evighetsavstånd och allt däremellan kan jag ärligt skriva att jag är mer än nöjd med den gluggen. Skarp, dynamisk och bättre ihopmonterad (samt snyggare) än sin Tamrontvilling..
Kan varmt rekommenderas till den som inte absolut behöver 24mm-läget och kan överleva utan SSM.

Vad gäller tidigare redovisad recension av 24-70/2.8 har man slagit ned på Canongluggen. Förstår inte alls detta. Rätt kalibrerad är den en av världens absolut finaste normalzoomar. Men jag misstänker att de fått ett dåligt exemplar.
Och detta är gisslet med just Canons primezoom. De är oerhört dåligt leveransjusterade vilket omvittnats på många trådar här på FS. Själv fick jag gå igenom 2 st, varav det ena skickades på service 3 ggr innan Canon gav upp och gav mig ett nytt. Dessgörinnan hade jag provat 2 andra exemplar ägda av vänner. Inget av dem var bra inställda.

Det objektivet gjorde mig gråhårigare än jag borde vara, men nu har jag ett perfekt exemplar. Det var erfarenheterna från detta objektiv som gjorde att jag aldrig köper ett objektiv utan att skärpekontrollerat det först. Köper jag över nätet ser jag till att få ett avtal med ÅF att ha full returrätt om det fram-bakfokuserar. har ingen lust att köpa ett objektiv bara för att omgående få sända det på service.
 
Mayro, eftersom jag vet att det förekommer vissa undantag (i form av FF/BF) med just den här brännvidden ifrån Sigma så tänkte jag att jag bara skulle fråga, inget ont menat om du uppfattade det så!

De röda prickarna du upplev har jag ingen lösning på, kan ju vara så kallade "heta pixlar", men kan som sagt vara helt fel ute där eftersom jag bara snappat upp det men inte läst vidare.
Dessutom ligger det långt bak i hjärnbarken att det problemet "bara" fanns på KM 5D, men som sagt, inget jag vet till 100%.
Det är ju trots allt ett tredjepartsobjektiv, och 100% kompabilitet kan man ju tyvärr inte räkna med om man inte kör original!


Som Lennart säger skulle ju det bästa vara om man kunde prova det specifika objektivet man ska köpa, annars drar man ju alla objektiven (för ett märke) över en kam om demoexemplaret visar sig ha fokusproblem.

Det dom skriver om Canon's 24-70L har jag sett bl.a på Flickr och lite varstans annars (och då i jämförelse med Sigma't), kan förstår leta upp länkar men det får bli vid ett senare tillfälle!

Du nämner ju också flares som uppkom på den tidigare versionen (utan HSM), dessa ska tydligen vara nästan omöjliga att få fram på den nya versionen, då den använder nått speciellt glas (SLD?).
 
Då bör du utföra en kristlig gärning och skänka dem till Tobbe. Det är ju inte ens 5 månader till jul.


Tänk vad mycket intelligenta tips du delar med dig utav Lennart.. :) :)



-------------------------------------

Jonas. Jag tog inte illa upp.. Skrev bara att hade det varit det hade jag sagt det.. Trodde du sett att vi snackat skärpa i tråden tidigare och att då givetvis sådant kollades på också .. :)
 
Senast ändrad:
Kameror och vara förälder...

Nyss här tog vår 15 åriga dotter A850ín och stack iväg för fota.. Är det inte underbart? I stället för en kasse med 6 tll 8 cider och ett paket cigg en eftermidda under ledighet med sommarlov med kompisar så greppas en kamera i stället för festpåsar..

Det är sådana dagar man bara njuter av kamerahobbyn för fullt såsom förälder..
:)

Kul Mayro ! Men hur bär du dig åt för att få barnen intresserade av foto,skulle vilja veta hemligheten ! Men akta dig litegrann för jag såg en annons från blocket : Stulen Sony A850 bytes mot 6-8 cider och ett paket cigg ! Haha !
 
Enkelt. Gav dom var sin kamera.. Och visade lite hur dom fungerade... Så var det igång med fota blommor småkryp och katter varandra mm mm..

Nu är två systemkameror samanslagna till en gemensam för barnen och mig.. Och Linnea 10 bast använder den också. Och hennes Canon is3s långzoom hon fick som sin egen står totalt oanvänd sedan hon upptäkt att den större systemaren är roligare.. . Men det går bra. Dom är rädda om grejerna.. Och dom kutar ju inte på byn ensamma rätt givet med svindyra kameragrejer.

Så dum har man inte blivit på äldre dar... :-/

Så när det är "borta" dom vill ta med kamera så får fickkameran duga. Den gör inget om dom tappar bort.. Värre blir den dagen man får råd med en NEX.. Därför ungarna gillar att filma. Dom filmar hela tiden med sina mobiler. Så NEX lär bli en het potatis.. Kanske får köpa en sådan till dom gemensamt som en lite dyrare gemensam julklapp..(kan ju låna den själv ibland också då.)... Vi brukar just för vi är så jäkla fattiga alltid köpa hellre en riktig sak än massa småtjafs som sedan ändå blir bara liggande.. Så en riktig sak och sen strumpor tröjor och sådan dom ändå behöver och som tjejer blir glada över.. Kläder glädjer ju ofta tjejer. Medans en grabb spyr om han får ett paket med strumpor eller nån tröja i...... Där är en fördel med ha tjejer..
 
Men barn kan vara kvicka ! Var på MM med min minsta son (12år) och visade livewiev på A550 och hur det fungerade och då utbrister han: -Fan vad snabb den är ! -varför är inte din D90 så snabb ? Det blev bara till att förklara sanningen med Nikons brister.
 
Av barn får man höra sanningen sägs det...

------------------------------------------------------

Ahh vad trist dagen känns idag.. :-(

Hade tänkt sticka ner till Sölvesborg och fota lite. Älskar att gå runt bland ankor och svanar där i slottparken.. Det är rogivande...Men så ville stora dottern sticka till kompisarna.. Och efter skött så mycket här hemma under Lenas sjukdomsvård i hemmet så måste barnens realtioner med polarna gå före.. Så därmed fick jag ställa in min lilla tilltänkta fototripp. Lena klarar sig ju inte själv hemma. Så någon måste vara hemma 24/7/365 som läget är för tillfället.

Men det kändes trist då jag sett fram emot få komma "ut" en stund och koppla av vardagen.....

Och nu har jag fått klaga av mig lite... Så känns det bättre :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.