Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats!

Menade inte att vara pessimistiskt. Mer realistisk. Menar inte att det är fel på fokusmotorn heller (längre?), men däremot köper jag aldrig en kamera som uppför sig irrationellt, d v s fungerar ena gången resp fungerar inte en annan gång. Isynnerhet om det handlar om ett mekaniskt fel som styrs elektroniskt. Mekaniska fel har jag haft på kameror och felen har nästan alltid återkommit trots service. Är det riktigt illa kan det handla om att byta hela spegelmekanismen som du beskriver det.

Sedan ska kameran kalibreras in efter bytet. En helt annan sak om kamerans interna mjukvara blivit korrupt. Brukar gå att fixa med att läsa in firmware en gång till så man "groparna fylls igen".

Och ja, jag köpte ett demoex av A900, en vecka efter att det kommit till MM. Ditt ex har häckat där på Heron City sedan sedan slutet av 2008. Och det ska det tåla, om ingen "våldtagit" kameran.

Nu har du ju rätt till flera garantirep om felet skulle återkomma efter service så du gör antagligen rätt.

Men genom åren har detta blivit en principsak för mig att inte skaffa något som är deffekt från början eller på väldigt kort tid uppvisat fel efter köpet.

Undantag: justering av bakfokus/framfokus.
 
Kameror och vara förälder...

Nyss här tog vår 15 åriga dotter A850ín och stack iväg för fota.. Är det inte underbart? I stället för en kasse med 6 tll 8 cider och ett paket cigg en eftermidda under ledighet med sommarlov med kompisar så greppas en kamera i stället för festpåsar..

Det är sådana dagar man bara njuter av kamerahobbyn för fullt såsom förälder..
:)
 
Mats!

Menade inte att vara pessimistiskt. Mer realistisk. Menar inte att det är fel på fokusmotorn heller (längre?), men däremot köper jag aldrig en kamera som uppför sig irrationellt, d v s fungerar ena gången resp fungerar inte en annan gång...

Nä, gjorde ju inte jag heller. Den funkade när jag köpte den. Det viktiga är ändå att jag köpte kameran från återförsäljare som ny utan fel där jag är första ägaren med fullständig garanti som börjar gälla från försäljningsdagen. Sony får helt enkelt fixa den och om de inte klarar av det så ge mig en ny kamera. Jag lämnade in den hos MediaMarkt efter att ha demonstrerat felet för försäljaren och överenskommit med honom att om det skulle uppstå kostnader i samband med reparationen så står MediaMarkt för dom.

Visst kan kreti och pleti pilla på grejerna på MM, men de är ändå stadigt uppsatta på filtklädda bord med en kort larmsladd. Det är ju inte tappat på marken och nedrullat i ett dike som objektivet jag sålde till dig. Nu var det ändå ingen fara aftersom jag lyckades pilla bort det allra mesta av det jord och grus som ramlade in i objektivet och sen gnuggade rent linsen ordentligt med svinto. Man vet aldrig vad begagnade grejer varit med om.


;-)
/Mats
 
Nä, gjorde ju inte jag heller. Den funkade när jag köpte den. Det viktiga är ändå att jag köpte kameran från återförsäljare som ny utan fel där jag är första ägaren med fullständig garanti som börjar gälla från försäljningsdagen. Sony får helt enkelt fixa den och om de inte klarar av det så ge mig en ny kamera. Jag lämnade in den hos MediaMarkt efter att ha demonstrerat felet för försäljaren och överenskommit med honom att om det skulle uppstå kostnader i samband med reparationen så står MediaMarkt för dom.

Visst kan kreti och pleti pilla på grejerna på MM, men de är ändå stadigt uppsatta på filtklädda bord med en kort larmsladd. Det är ju inte tappat på marken och nedrullat i ett dike som objektivet jag sålde till dig. Nu var det ändå ingen fara aftersom jag lyckades pilla bort det allra mesta av det jord och grus som ramlade in i objektivet och sen gnuggade rent linsen ordentligt med svinto. Man vet aldrig vad begagnade grejer varit med om.


;-)
/Mats

Ganska kul det här. Är ff på Öland och kom nyss tillbaks efter en fotosejour, Det finns raukar även här och jag använde uteslutande 16-35:an. Tänkte efter att granskat bilderna att jag måste skriva och hetsa på dig ang den gluggen du sålde till mig. Det kanske var din behandling av densamma som gjorde susen.

Allvarligt talat: Denna vidvinkelzoom från Zeiss är sanslöst bra. Vet inte om det är detta exemplaret som är extremt bra eller om alla 16-35:eek:r av detta fabrikat är lika bra, Min numera sålda 24-70 SSM kom faktiskt inte i närheten i området 24-35. Och 16mm är bara ljuvligt. Får du chansen så skaffa en sådan här glugg igen. Canons 16-35 är rena leksaken jämfört med denna. Speciellt vad gäller kantskärpa och motljusegenskaper,

Är mer förtjust i denna än 85/1,4 ZA och värderar den lika högt som 135/1.8ZA.

Försök med smärgelduk nästa gång du ska köpa en glugg, pinka i den, rulla den i socker och sirap samt ta en slägga och dräm till A900:an så lär du få ett toppencombo;)

Du gjorde ett misstag som sålde den. Det tackar jag för:)
 
Ganska kul det här. Är ff på Öland och kom nyss tillbaks efter en fotosejour, Det finns raukar även här och jag använde uteslutande 16-35:an. Tänkte efter att granskat bilderna att jag måste skriva och hetsa på dig ang den gluggen du sålde till mig. Det kanske var din behandling av densamma som gjorde susen.

Allvarligt talat: Denna vidvinkelzoom från Zeiss är sanslöst bra. Vet inte om det är detta exemplaret som är extremt bra eller om alla 16-35:eek:r av detta fabrikat är lika bra, Min numera sålda 24-70 SSM kom faktiskt inte i närheten i området 24-35. Och 16mm är bara ljuvligt. Får du chansen så skaffa en sådan här glugg igen. Canons 16-35 är rena leksaken jämfört med denna. Speciellt vad gäller kantskärpa och motljusegenskaper,

Är mer förtjust i denna än 85/1,4 ZA och värderar den lika högt som 135/1.8ZA.

Försök med smärgelduk nästa gång du ska köpa en glugg, pinka i den, rulla den i socker och sirap samt ta en slägga och dräm till A900:an så lär du få ett toppencombo;)

Du gjorde ett misstag som sålde den. Det tackar jag för:)

Jag tolkar det som att erbjudandet att låta köpet återgå inte gäller längre.:-(. Tänkte fakiskt föreslå detta. Känns som jag gjort ett flertal misstag, men också några bra saker och sammantaget så har jag lärt mig en hel del. Måste ju vara lite ruljans för att det ska hända nåt. Blir nog kanon till slut, så det är lugnt.


/Mats
 
Jag tolkar det som att erbjudandet att låta köpet återgå inte gäller längre.:-(. Tänkte fakiskt föreslå detta. Känns som jag gjort ett flertal misstag, men också några bra saker och sammantaget så har jag lärt mig en hel del. Måste ju vara lite ruljans för att det ska hända nåt. Blir nog kanon till slut, så det är lugnt.


/Mats

Så länge jag äger en A900 eller liknande lär denna glugg inte vara till salu. Jag har också lärt mig en hel del. Mest p g a att jag har ett annat system att jämföra med. Jag hade faktiskt tänkt att sälja det eftersom jag saknade min 24-70 en del. Men denna glugg känns angelägnare då Sony inte har några direkt bra alternativ på vidvinkelsidan. Jag skaffade SAM-gluggen som gör ett bra jobb, men denna 16-35 har blivit en favorit. Jag har ju fasta 50mm, 85mm, 135mm (ljusstarka allihop) samt G 70-300SSM och därtill ett fisheye 16/2,8. När jag kommer hem igen ska jag maila upp lite bilder till dig,

Hoppas att det ordnar sig bra med din A900!

Lennart
 
Kameror och vara förälder...

Nyss här tog vår 15 åriga dotter A850ín och stack iväg för fota.. Är det inte underbart? I stället för en kasse med 6 tll 8 cider och ett paket cigg en eftermidda under ledighet med sommarlov med kompisar så greppas en kamera i stället för festpåsar..

Det är sådana dagar man bara njuter av kamerahobbyn för fullt såsom förälder..
:)

Ja det går väl bra ute i friden på landet, men det skulle kanske inte funka i Stockholmsförorten. Risken för rån skulle förmodligen inte vara försumbar. Stor fördel att bo på landet där. A850 med jätteobjektiv signalerar alldeles för mycket "här är 25000 på driven runt halsen på en liten försvarslös tjej", för att en del skulle motstå den frestelsen att bli "FF-ägare" billigt. En NEX skulle förmodligen vara ett betydligt bättre val i det avseendet.

Säkert inte ett dugg bättre i delar av Göteborg och Mamö heller. Annars är väl det just nu på sommaren som det är lugnast när stan är tömd på folk, men nu börjar det bli slut på friden för i år igen.
 
Senast ändrad:
Ja det går väl bra ute i friden på landet, men det skulle kanske inte funka i Stockholmsförorten. Risken för rån skulle förmodligen inte vara försumbar. Stor fördel att bo på landet där. A850 med jätteobjektiv signalerar alldeles för mycket "här är 25000 på driven runt halsen på en liten försvarslös tjej", för att en del skulle motstå den frestelsen att bli "FF-ägare" billigt. En NEX skulle förmodligen vara ett betydligt bättre val i det avseendet.

Säkert inte ett dugg bättre i delar av Göteborg och Mamö heller. Annars är väl det just nu på sommaren som det är lugnast när stan är tömd på folk, men nu börjar det bli slut på friden för i år igen.

Ja, Stockholm är en helsjuk stad (måste skriva så trots att mina rötter till stor del finns där). Stekare och brats kring Stureplan som häller ut champagne bara för att visa att de har råd att spendera på pappas plastkort.

Nästa steg blir väl att köpa A900, 1DsMkIII, D3x m fl FF och kasta i Strömmen.

Parallellt finns en utbredd kriminalitet, men fan vet om inte de mest förhärdade ändå skulle låta en liten tös med stor kamera ändå vara i fred.

Fast personligen har jag råkat ut för mer angrepp i den s k Örestadsregionen.

S k hårdare tag visar sig inte hjälpa. Å andra sidan sitter de största skurkarna i kostymer bakom skrivborden
Skit samma. Ska inte dra in mina svarta åsikter om svenska folkets framtid, stundande val o dyl i denna tråd.

Optimisten i mig hoppas att det ska vara självklart för en tös att oantastad kånka på en stor dslr var som helst i Sverige, att vården ska vara lika bra och effektiv för alla, att FK ska anställa folk med hjärta och hjärnor, att landstingspolitiker ska berikas med mer än 3 hjärnceller. Tyvärr vrålar realisten inom mig raka motsatsen.
 
Stockholm dagtid tror jag inte alls är några problem där folk rör sig. En plats dagtid som är harmlös är det inte nödvändigtvis vid andra tider på dygnet. Stockholm kan som sagt vara förvånansvärt lugnt och är väl snarare lugnare än många andra storstäder men så här på sommaren så drar stan till sig en del bus som fokuserar på turisterna också. Både de som övergivit sina hem temporärt och de som är här som besökare.

Personligen har jag annars aldrig drabbats av några stölder eller förluster av egendom ute på stan som jag själv inte får ta på mig ansvaret för. Jag menar lägger man ifrån sig plånboken på krogen så får man nog ta den förlusten. Har aldrig råkat i slagsmål heller efter tonåren utan sånt drabbar framförallt folk som står i korv-, taxi- eller krogköer på nätterna eller folk som går ensamma hem ute i förorterna efter glada kvällar i stan.

Men som sagt, dräller man omkring med dyrbarheter som man inte kan försvara på fel ställen vid fel tidpunkt ökar nog oddsen starkt för att man kan bli rånad oavsett ålder. Det var länge sedan stan var lika oskyldig som på 50-talet. Tunnelbanestationer har f.ö. alltid varit strulmagneter. Händer en hel del där när folk väntar på sena transporter. En del förortsbussar är ännu värre.
 
Det var länge sedan stan var lika oskyldig som på 50-talet. Tunnelbanestationer har f.ö. alltid varit strulmagneter. Händer en hel del där när folk väntar på sena transporter. En del förortsbussar är ännu värre.

Ett enkelt test:

F: Hur vet man att man har blivit gammal?

S: Man befinner sig på tunnelbanestationen T-centralen en sen fredagskväll då det plötsligt kommer ner en polispatrull på perrongen. Och då blir man glad för det...
 
Fråga: Hur vet man att man blivit riktigt gammal?

Möjligt svar: Man befinner sig överhuvudtaget aldrig på T-Centralen en sen fredagskväll!
Vad ska man där att göra?
 
På väg hem från PRO:s årsmöte med påföljande middag och för trött för att orka vänta på färdtjänst..?
 
Whaaaaaaaaaaaat A850 för 20 lakan.......

Om inte tidigare så är väl titeln på denna tråd en smula inaktuell. Såg att billigaste pris på Prisjakt för en A850 är 20k (okej då 19.999:). A950 25k (24.999:). A900 ligger på ett prisspann på 25000-37000 SEK för de som lagerför den. A850+28-75/2.8 SAM ligger på lägst 26000 SEK där den finns i lager.

Verkar som om ÅF "håller på sig" intill dess mässan har gått av stapeln i september. Så nu är det inte direkt läge för att göra några klipp på FF-husen.

Konstigt, ÅF verkar vara lite mer förvarnade, men det verkar som om Sony lagt locket på även för dem vad gäller deras FF-planer. Eller också har de informerat om att ingen ny FF kommer ens att visas som "dummie" på mässan, dvs ett icke fungerande skal. Inga tecken finns ju dock på att FF ska fasas ut med tanke på de nya objektiven som aviserats.

Sticker hem från Öland under dagen så får vi se vad som hänt på tråden till dess.
 
Nä nu får vi nog återgå till topic förutom att priserna gått upp ifrån topic startade...

DVS skryta hejlöst över våra kameror samt protestera högt och tydligt mot alla som inte håller med.. :) :) :)
 
Stockholm dagtid tror jag inte alls är några problem där folk rör sig. En plats dagtid som är harmlös är det inte nödvändigtvis vid andra tider på dygnet. Stockholm kan som sagt vara förvånansvärt lugnt och är väl snarare lugnare än många andra storstäder men så här på sommaren så drar stan till sig en del bus som fokuserar på turisterna också. Både de som övergivit sina hem temporärt och de som är här som besökare.

Personligen har jag annars aldrig drabbats av några stölder eller förluster av egendom ute på stan som jag själv inte får ta på mig ansvaret för. Jag menar lägger man ifrån sig plånboken på krogen så får man nog ta den förlusten. Har aldrig råkat i slagsmål heller efter tonåren utan sånt drabbar framförallt folk som står i korv-, taxi- eller krogköer på nätterna eller folk som går ensamma hem ute i förorterna efter glada kvällar i stan.

Men som sagt, dräller man omkring med dyrbarheter som man inte kan försvara på fel ställen vid fel tidpunkt ökar nog oddsen starkt för att man kan bli rånad oavsett ålder. Det var länge sedan stan var lika oskyldig som på 50-talet. Tunnelbanestationer har f.ö. alltid varit strulmagneter. Händer en hel del där när folk väntar på sena transporter. En del förortsbussar är ännu värre.

Måste rätta mig själv lite, för nu har faktiskt även jag blivit drabbad och bestulen, även om jag säkert få ta på mig en del av ansvaret själv också genom att skapa tillfället.

Åkte Waxholmsbåten hem i går torsdag, en båt full med turister. Satte mig på fördäck på en stol och hängde av mig jackan på den. Gick sedan ner och köpte en cola. När jag kom tillbaka var alltså jackan borta. Som tur var hade jag rensat fickorna innan tjuven gjorde det. Surt ändå!

Det hör till saken att vi som åker båten på morgnarna är samma människor hela tiden och det skulle nog knappast hända på vägen in till stan för vi är inte så många som pendlar. På kvällarna dock är det en helt annan sak då mycket turister och annat folk åker till Waxholm för att gå på restarang och dricka. Många börjar redan på båten. På sommaren är stan full av folk - en del mindre pålitliga än andra. Anonymiteten är också mycket större.
 
Om inte tidigare så är väl titeln på denna tråd en smula inaktuell. Såg att billigaste pris på Prisjakt för en A850 är 20k (okej då 19.999:). A950 25k (24.999:). A900 ligger på ett prisspann på 25000-37000 SEK för de som lagerför den. A850+28-75/2.8 SAM ligger på lägst 26000 SEK där den finns i lager.

Tur att man har flyt nån gång då, jag beställde dan innan för 17990 :)
 
Nu skall jag bara bestämma mig för sigma 24-70 HSM eller CZ 24-70.. nån som provat någon av dem på ett FFhus?

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.