Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn.

Jag vet om du missade eller inte läste alls det jag skrev om "Slider unit" i A700á... ?

Du tar upp fokusproblem. Du tar upp stabilisering som inte riktigt verkar fungera 100á.. Du tar upp "bakfokus ibland".... Med andra ord. Du tar upp saker som rätt exakt antyder att där kan vara liknande problem som jag hade med min A700á..

Så jag skulle kolla upp garantiansvar. Samt skicka iväg kameran såsom garantisak. Därför enligt tekniker på Inside så byts denna "Slider unit" tydligen ut såsom en "reflexhandling" då liknande klagomål kommer.. Så därav kan det kanske röra sig om nån tillverkningsgroda som Sony i dom fall klagomål kommer rättar till.. Alla kanske inte heller får problem.. Jag vet inte..

Men tycker du bör kolla upp saken i alla fall..
 
Err

@#¤@%!&¤$€4£

Err_400.jpg


Stöön! Jag trodde man var förskonad från sånt med en Sony. Skit att kameran ska gå sönder.
Har ingen aning om vad som hänt, men jag tog några bilder då plötsligt kameran "stannade" och visade Err i lilla displayen. på den stora står det "Kamerafel". Stänger man av den en stund och sätter på den igen så ser allt rätt ut tills man försöker ta en bild, då blir det likadant igen.

Även om det är garanti så är det inget kul alls. Speciellt som jag är gräsänkling just nu och min andra kamera blir hämtad i morgon.

Nån som har en susning?
Hur gör man med garantifel? Ska jag gå tillbaka till butiken eller kontakta Sony direkt?

@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£
@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£
@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£@#¤@%!&¤$€4£


/Mats
 
Min kamera är på väg mot garantiåterlämning också, nu har problemet med röda prickar i precis ALLT återkommit. Jag är heller inte riktigt 100 på att stabiliseringen fungerar som den ska, jag får precis som Björn STORA problem att ta skarpa bilder med SSS igång. Visst ligger man på 1/30s med 100mm så gör det mycket nytta, men det hade gärna fått fungera på 1/100s också. Jag tar mycket skarpare bilder med SSS "off" i normalt ljus.

Exempelbild: ISO200, pushad ca 1.5Ev för tydlighetens skull (ISO600)
 

Bilagor

  • _DSC0555.jpg
    _DSC0555.jpg
    90.1 KB · Visningar: 241
Nån som har en susning?
Det finns ett fel som några få A900 har råkat ut för.

Ta bort objektivet.

Hitta armen som styr bländaren. Du hittar den genom att följa den blanka ringen, som går ovanför de 10 elektriska kontakterna, medurs. Normalt ska armen sitta vid halv tre, dvs mellan en fästskruv för bajonetten och pinnen som spärrar objektivet.

Om armen inte sitter vid halv tre kan du försiktigt försöka trycka den rätt.

Problemet är att den blanka ringen kan hoppa ur en styrning och då fungerar inte bländarstyrningen.

Det finns nya delar sonm Sony använder om man skickar in huset med detta fel.

Svara om du behöver bild. :)
 
Tack för tipset, men det hjälpte inte.
Bländarstyrningen sitter där den ska, Jämförde med A550 och det ser ut och känns exakt likadant. Provade också att byta till ett fulladdat batteri och byta objektiv. Felet kvarstår. Vill inte prova mer om det är nåt om kärvar och kan bli värre om man försöker.


/Mats
 
" Inside " i Solna är ditt blivande resmål med din kamera Mats.. Klart ledsamt detta.. Men trösta dig med att service även för oss vanliga dödliga endast brukar ta ca 2 veckor.I alla fall dom 2 ggr jag nyjat det... Inklusive frakt. Och du slipper ju fraken till och från Iside då du kan lämna personligen..

http://www.insidertv.se/
 
Tack för tipset, men det hjälpte inte.
Bländarstyrningen sitter där den ska, Jämförde med A550 och det ser ut och känns exakt likadant. Provade också att byta till ett fulladdat batteri och byta objektiv. Felet kvarstår. Vill inte prova mer om det är nåt om kärvar och kan bli värre om man försöker.


/Mats

Har du provat att återställa kameran...samma felmeddelande med olika objektiv...rengjort kontakterna på objektivet och kameran??

Surt när det skall krångla med nya saker...hoppas att det är ett enkelt fel och du får det fixat snabbt.
 
Har du provat att återställa kameran...samma felmeddelande med olika objektiv...rengjort kontakterna på objektivet och kameran??

Samma sak med annat objektiv. Allt ser bra ut innan man tar en bild, men när man trycker av låer det "njughöö" och så stannar kameran med felet som om nåt mekaniskt kärvar.


RÄTTELSE!
Tog fram kameran för att kontrollera att jag stavat ljudet rätt :) och nu funkar den!

Fasiken, det är ju ännu värre! Vill absolut inte ha en krångelkamera som ibland felar, då kommer den garanterat att göra det när "Bilden" ska tas. Går ju inte att laga något som inte är trasigt. Finns det nåt minne med "felkoder" som en servicetekniker kan läsa av?

Åker in med kameran till butiken i morgon för att först prata med dom och sen till Inside Service. (Lustigt förresten, de ligger på Björnstigen i Solna, jag föddes och växte upp på den gatan :))


Surt när det skall krångla med nya saker...hoppas att det är ett enkelt fel och du får det fixat snabbt.

Ja, förbaskat surt!


/Mats
 
Mats!

Jag skulle returnerat den helt och hållet till MM. Jag vistades mycket uppe i Sthlm tidigare och har sett den där A900 på Heron City. Den har inte direkt hanterats varsamt. Har sett hur folk stått o slitit i den. Som jag tidigare skrev gick inte gluggen att fokusera manuellt (med batteri kameran).

Det har inte gått 30 dagar och ingen kan neka dig att lämna tillbaks den då den är ett demo-ex. Då borde inte bestämmelser om obruten förpackning gälla.

Gluggen kan du ju behålla. Med tanke på hacket i pasm-ratten tror jag kameran fått en smäll och med alla kids som rycker i kameror på MM så tror jag att MF/AF knappen också var defekt när jag kollade just det exemplaret. Troligen frikopplade den inte motorn.

Men du går ju miste om en hyfsad affär så du kan ju kolla först. Jag skulle in alla fall inte våga ha det exemplaret kvar.
 
Äsha.. Bara skicka in den för service.. Och kameran blir helt genomgången. Samt dessutom 100 justerad. dvs piggare än en ny. Samt mer kontrollerad än vanliga levererade kameror. Så jag ser inget som gör den sämre med en sådan genomgång. Tvärt om..
 
what to do?

Var på mediamarkt en sväng. De hade bara en 850 kvar och det var demoexet. 19990 ville de ha för den. Jag försökte få ner den men det var helt omöjligt. Om jag kunde fått ner den till 17 så hade jag nog slagit till.
Eftersom jag visste att Rajala har dem för 18 så ringde jag och kollade om de fanns i lager, men de var slut. De skulle inte ta in dem heller förrän efter fotomässan nu i Augusti. De ville se om det kommer en ny modell då så man kan ju köpa deras resonemang. Märkligt att de inte reas ut i så fall... (om det nu skulle komma en ny modell)
hrmm... det finns i lager i rajalas webshop. Ska man gå på den istället kanske?

//Björn
 
Hemma, som i "tillgänglighet direkt" hos Rajala kan betyda att den finns i deras lager i Finland, eller möjligtvis i någon av deras butiker runt om i Sverige. De tar hem den därifrån, men det tar väl ett par dagar i alla fall. Vill man verkligen veta var den finns bör man nog besöka någon av butikerna eller åtminstone ringa till dem.
 
Mats!

Jag skulle returnerat den helt och hållet till MM. Jag vistades mycket uppe i Sthlm tidigare och har sett den där A900 på Heron City. Den har inte direkt hanterats varsamt. Har sett hur folk stått o slitit i den. Som jag tidigare skrev gick inte gluggen att fokusera manuellt (med batteri kameran).

Det har inte gått 30 dagar och ingen kan neka dig att lämna tillbaks den då den är ett demo-ex. Då borde inte bestämmelser om obruten förpackning gälla.

Gluggen kan du ju behålla. Med tanke på hacket i pasm-ratten tror jag kameran fått en smäll och med alla kids som rycker i kameror på MM så tror jag att MF/AF knappen också var defekt när jag kollade just det exemplaret. Troligen frikopplade den inte motorn.

Men du går ju miste om en hyfsad affär så du kan ju kolla först. Jag skulle in alla fall inte våga ha det exemplaret kvar.

Lite väl negativt där tycker jag Lennart .

Jo, jag vet att många micklar med kamerorna på MM, men kameran är fin. Du köpte väl din med som ett MM demo-ex? Absolut inget fel på frikopplingen av AF-motorn, det funkar perfekt och inte en skråma förutom PASM-ratten som verkar ha fått en liten törn. Det är ena sidan av aluminiumplattan som blivit nerböjd en halv millimeter på ena kanten så att det skavts av färg på två pyttesmå fläckar. I övrigt är kameran hur fin som helst även om det är trist att den råkat ut för något fel. Ska se till att kameran blir servad och genomgången och passar på att få PASM-ratten fixad också så är allting tipp-topp sen.


/Mats
 
Var på mediamarkt en sväng. De hade bara en 850 kvar och det var demoexet. 19990 ville de ha för den. Jag försökte få ner den men det var helt omöjligt. Om jag kunde fått ner den till 17 så hade jag nog slagit till.
Eftersom jag visste att Rajala har dem för 18 så ringde jag och kollade om de fanns i lager, men de var slut. De skulle inte ta in dem heller förrän efter fotomässan nu i Augusti. De ville se om det kommer en ny modell då så man kan ju köpa deras resonemang. Märkligt att de inte reas ut i så fall... (om det nu skulle komma en ny modell)
hrmm... det finns i lager i rajalas webshop. Ska man gå på den istället kanske?

//Björn

Hade inte gett 19990sek för ett demoex från MM...låter dyrt för ett demoex....om du ska köpa en A850 nu så köp den från Rajalas webshop istället om den nu finns i lager.
 
Lite ot.. Men tänkte denna länk till en suverän guralirare som tröst till Mats.. Och uppmuntran till Björn med sina köpeproblem...

Solot är ssssssååååå gott....... Så sätt igång högtalarna.. Höj volymen rejält... Och luta er bakåt och åk med med en musikaliskt resa i guralir...

Så känns sedan reparation samt beställande lättare...

http://www.youtube.com/watch?v=Yw74sDWPH7U&feature=fvst

Eller lite tyngre ... För "putta er över tröskeln" till aggera.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=h5BrE1Pi5cU&feature=channel


http://www.youtube.com/watch?v=j_7iRZzlSzI&feature=related
 
Senast ändrad:
Hade inte gett 19990sek för ett demoex från MM...låter dyrt för ett demoex....om du ska köpa en A850 nu så köp den från Rajalas webshop istället om den nu finns i lager.

Klart att ny i oöppnad kartong är bäst, speciellt när det blir billigare så det är inget snack om det, handla från Rajala.

A850 är är också mycket prisvärdare än A900 för i princip exakt samma kamera förutom lite skillnad i seriebildshastighet (sökaren och ytbehandlingen är ingen egentlig skillnad värt nånting tycker jag).

Björn, man kan inte släppa ögonen från forumen sådär. Var var du när Magnus sålde sin A850 för nån vecka sen? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1541310#post1541310


I mitt fall tycker jag att jag gjorde så väldigt bra deal på paketet A900 och CZ85/1,4 att jag slog till, ett litet märke på programratten kan jag leva med om jag får 10-15 tusen i rabatt (beroende på hur man räknar pris kamera/resp objektiv, går inte in i detaljer om det här, men gjorde totalt en ännu bättre affär än A850 för 13K.) Ska bara få kameran fixad så är allt bra sen.


/Mats
 
Klart att ny i oöppnad kartong är bäst, speciellt när det blir billigare så det är inget snack om det, handla från Rajala.

A850 är är också mycket prisvärdare än A900 för i princip exakt samma kamera förutom lite skillnad i seriebildshastighet (sökaren och ytbehandlingen är ingen egentlig skillnad värt nånting tycker jag).

Björn, man kan inte släppa ögonen från forumen sådär. Var var du när Magnus sålde sin A850 för nån vecka sen? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1541310#post1541310


I mitt fall tycker jag att jag gjorde så väldigt bra deal på paketet A900 och CZ85/1,4 att jag slog till, ett litet märke på programratten kan jag leva med om jag får 10-15 tusen i rabatt (beroende på hur man räknar pris kamera/resp objektiv, går inte in i detaljer om det här, men gjorde totalt en ännu bättre affär än A850 för 13K.) Ska bara få kameran fixad så är allt bra sen.


/Mats

Sant Mats....själv gjorde jag ett kanonklipp när jag köpte min A900 för ett år sedan..visst beg men den va inte gammal,inte en skråma på den och med väldigt få exponeringar...skulle jag sälja den idag så skulle jag inte göra nån större förlust då jag inte gav mycket mer för den än vad Rajala reade ut A850 för :)
 
Var det du som köpte Rajalas demo A900 för .. va det 15000 typ..?


Edit

Man får nog hedra Rajala som liiite satte Sony FF kameror mer på himlen än något förtag i Sverige gjort.. Inte ens Sony har lyckats bättre än Rajala gjort..

En snabb drive med sanslöst fina priser så var uppvaknandet ett faktum.. I alla fall på Sonyavdelningen.. Tror jag skall skicka en hälsning och tacka dom snudd...

:)
 
Senast ändrad:
Var det du som köpte Rajalas demo A900 för .. va det 15000 typ..?


Edit

Man får nog hedra Rajala som liiite satte Sony FF kameror mer på himlen än något förtag i Sverige gjort.. Inte ens Sony har lyckats bättre än Rajala gjort..

En snabb drive med sanslöst fina priser så var uppvaknandet ett faktum.. I alla fall på Sonyavdelningen.. Tror jag skall skicka en hälsning och tacka dom snudd...

:)

Nej jag köpte den av en här på FS...men det va samma storlek på pengen :)

Ja det är roligt att nått företag kör lite kampanjer o bättre priser då o då på Sonyprylarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.