Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips!

När jag letade rätt på PDFen åt Tobbe så hittade jag en massa fiffiga programuppdateringar mm. från Sony. Bl.a. det här: http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_sv_SE&f=raw_drvr&m=DSLR-A900

En drivrutin för windows Viste/7 som gör det möjligt att förhandsgranskaren i Windows kan läsa Sony RAW-filer, så att det går att bläddra igenom filer utan att behöva fota i RAW+JPG. Lite fifigt!

Dessutom uppgraderade versioner av de medföljande programmen.
http://support.sony-europe.com/dime/DSLR/dslr.aspx?site=odw_sv_SE&m=DSLR-A900

har inte hunnit prova grejerna än, kanske bara är skräp, men värt att prova.


/Mats
 
Det HÄR är lite intressant.

Som vanligt bra att ta med en rejäl nypa salt. Dom skriver i artikeln att Sony måste komma ut med detta snabbt, = om ett halvår minst, för att kunna konkurrera med Canon 5D MkII. Vilket trams, den kameran har ju funnits i evigheter så det tåget är missat för länge sen.


/Mats
 
</SPAN>
And if Nikon really starts to produce their own sensors than Sony fullframe sensor development and production will be even more costly

Denna mening är vad jag hoppas skall slå in. Därför att med Nikon borta som kund på Sensorer tror jag att Sony slutar lägga sig ett steg där bakom som dom gjort hela tiden.. Vilket jag sagt samt skrivit många ggr jag tror är ett medvetet val dom gjort för låta det lönsamare sensorsäljandet pågå ostört.. och att systemarna är enbart egentligen den "laddade pistolen" för klargöra att slutar man köpa sensorer så kommer kunkuransen direkt via ökade kapasiteter i Sonykamerorna..

Även om mer erfarna sagt att Sony inte kan slå Nikon på området fixa så kamerorna blir högpresterande värstingar så tror jag totalt tvärt om.

Om Sony verkligen vill så kör dom över Canikon så kapitalt så Canikon fattar inte vad som hände innan det är för sent.. Det är vad jag tror. Asså. Det spelar ingen roll hur tuff o stark man är . Därför en stark motståndare med stora resurser kan helt enkelt "betala" för slå ut en annan.. Sedan kan vi minoriteter som tjattar på olika forum för kameror tycka och säga vad vi vill.. Även Testare kan göra det... Vi är i totalen endast en fjärt i rymden av alla kameraköpare där ute.. Se bara hur tydligen NEX röner framgångar nu där Sony satsar hårt oavsett testare försöker i princip stoppa kameran från röna framgångar med i mina ögon rätt knepiga tester..Som utgår ifrån någon slags metalitet att dom skulle vara byggda för proeliten som enbart fotar manuellt..Och som far runt med sådan brådska i kamerans funktioner så tiondels sekunder avgör nästa månads lön från företaget..
Vilket NEX inte är byggda för att ha som användare främst vad jag tror.... men oavsett dessa tester med den typen av regelbok hur kameran skall bedömmas..Så verkar kameran sälja...

Inget snack om saken tydligen vad som sker då detta sker att Sony "drar på maskineriet".. .. Och gör detta med ny teknik samt ny typ av kamera.. Smack.. Slutsnackat... Kameran röner sin framgång ändå..

DVS muskler är ett vinnande consept. ...


Så jag hoppas stenhårt Nikon tar "sitt och drar".. Då får vi äntligen troligen (?) se krafterna en stor tung aktör kan dra igång om dom vill..

OBS detta. "Om dom vill".. Där finns ju även risken att dom går hem gråtande och erkänner sig slagna trotts priset i prestige troligen skulle eka så högt så aktiekursen sjönk rätt hårt. samt företaget nog skulle förorsakas stora skador såsom ostabilt otryggt.. Samt med dålig planering o gud vet allt en marknad inom Aktie kan reagera på..

Lägga sig platt vilket jag anser uteslutet.. Möjligen att dom byter spår och tar andra vägar.. Men lägga sig platt tror jag inte ett smack på..

Så för "Kamerasåpan" skall bli än mer spännande så vore det ju skoj om Nikon slutar sitt samarbete med Sony.. Då blir det nog en stunds riktig high chaparall där ute :) :)


Så. Nu är det plats för alla mer kunniga att säga jag hoppas korkat. Har fel. Samt att Sony inte kan... Och det är möjligt jag har alla dom sakerna helt om bakfoten Så Sony börjar bygga trampbilar i stället om Nikon drar.. Men . Det återstår att se.

Hoppas jag har rätt i att Sony drar igång maskineriet.. Trampbilar känns föga spännande... :) :) :)
 
Det HÄR är lite intressant.

Som vanligt bra att ta med en rejäl nypa salt. Dom skriver i artikeln att Sony måste komma ut med detta snabbt, = om ett halvår minst, för att kunna konkurrera med Canon 5D MkII. Vilket trams, den kameran har ju funnits i evigheter så det tåget är missat för länge sen.


/Mats

Förvisso kan det låta som trams, men nuvarande 5DMkII är en modernare kamera än A900/A850 och den är i stort sett lika bra på allt samt bättre på högiso och har en ruggigt bra videoåtergivning sant en typiskt schysst LV. Prisklassen är ungefär densamma.

En framtida 5DMkIII lär inte komma i brådrasket så 5DMkII är något som Sony måste överglänsa rejält.

I mina ögon som stillbildskamera på basiso upp till iso 800 har den redan gjort det. Men nu är video i dslr så "inne" och LV comme il faut.
 
Förvisso kan det låta som trams, men nuvarande 5DMkII är en modernare kamera än A900/A850 och den är i stort sett lika bra på allt samt bättre på högiso och har en ruggigt bra videoåtergivning sant en typiskt schysst LV. Prisklassen är ungefär densamma.

En framtida 5DMkIII lär inte komma i brådrasket så 5DMkII är något som Sony måste överglänsa rejält.

I mina ögon som stillbildskamera på basiso upp till iso 800 har den redan gjort det. Men nu är video i dslr så "inne" och LV comme il faut.

Håller med dig Lennart och jag ser inte det som trams utan håller med om att det är den kameran/modellen som Sony sak sikta in sig på att slå/vara minst likvärdig i sin kommande FF...Canon har ingen direkt konkurrent i 5D MarkII då den är snabb,vädertätad,har hög upplösning,bra på höga ison och en komplett videofunktion så jag tror inte Canon kommer med en uppdatering av denna kameran innan dom känner att den är hotad av Nikon eller Sony.
 
Att Canon 5D Mark II skulle ha bra vädertätning är väl synnerligen tveksamt. Ni har väl inte redan glömt Michael Reichmanns Antarktis-expedition - 25% av expeditionen 5D Mark II-kameror la ju av! Inga Nikon-kameror la av, och inte heller några A900 (som Sony inte lovar vara vädertätade, utan "miljötätade"). OK, nu var det i och för sig bara två st A900:eek:r med på den expeditionen, men det finns ju en hel del andra rapporter om ruggigt blöta, dammiga eller sotiga miljöer som A900:eek:r har klarat utan minsta lilla hickup.

Har också sett ett flertal rapporter (både här på Fotosidan och på Dyxum) från segelbåtstävlingar, där en A900-användare stått bredvid en 5D Mark II-användare och båda blivit duschade. Canon-kameran la av direkt, medan A900-killen obekymrat kunde fortsätta att plåta.

Så A900:an måste väl vara den särklassigt mest vädertätade av marknadens alla icke-vädertätade kameror... :)

Medan 5D Mark II:s s.k. vädertätning uppenbarligen är rena skämtet.

Snabb, förresten? 5D Mark II klarar väl inte mer än max 3,9 bilder/sek, trots färre Mp, gentemot A900:ans 5 bilder/sek.
 
Har inte glömt det....förutom Michael Reichmanns rapport så har jag inte läst eller hört speciellt många rapporter om 5D MarkII som gett upp i tuffa förhållanden....sen måste man ta med i beräkningen att A850/900 har tillsammans inte sålts i närheten av så många ex som 5D MarkII så det är inte så konstigt att man kan läsa om fler problem/fel om den sistnämda.

Har ägt Canon-hus utan vädertätning som varit ute i spöregn,snö,öken(Egypten),fuktigt klimat(Thailand mm) och aldrig haft några problem.

Ovs om vädertätningen är bra eller dålig så är 5D MarkII en mer prisvärd och mer allround kamera om man ser till specen/vad den erbjuder jämfört med A850/900.

Ja jag skrev snabb för det är hyffsat snabbt...3,9 eller 5 bilder i sek är inte speciellt mycket eller direkt märkbart i praktiken om man nu inte håller nere avtryckaren en längre stund..men visst den långsammare än A900 men snabbare än A850.
 
prisvärd? Vad menas med det?

Jag räknar ihop vad som är prisvärt då saker säljs och jag ser hur kostnaden blivit över tid jag ägt.. Med den vyn har jag extremt svårt att se något mer prisvärt än dessa i begränsat antal försålda 13000 kronors A850ín som ramlat ut..
 
Är den? Det beror väl på vad man ägnar sig åt att plåta.

Jag skrev sett till specen och då menar/tänker jag främst på liveviewn(ja den är faktiskt användbar för vissa saker/områden) och fimfunktionen..detta ihop med att 5D MarkII klarar av att fota precis samma saker lika bra som A850/900 och på högre iso gör den det dessutom med ett bättre resultat o det gör att den i mina ögon sett är mer allround och dessutom till ett lägre pris än vad A900 kostar....visst A850/900 har lite bättre upplösning men inte heller det knappt märkbart i praktiken...eller har du någon specifikt fotoområde där A850/900 ger ett märkbart bättre bild/slutresultat eller klarar av situationen bättre än en 5D MarkII??
 
prisvärd? Vad menas med det?

Jag räknar ihop vad som är prisvärt då saker säljs och jag ser hur kostnaden blivit över tid jag ägt.. Med den vyn har jag extremt svårt att se något mer prisvärt än dessa i begränsat antal försålda 13000 kronors A850ín som ramlat ut..

Ja jag håller med dig Torbjör...vad jag menade med prisvärd va vad man får för pengarna sett till specen/vad kameran klarar av vid nyköp jämfört med konkurrenternas likvärdiga modeller....visst A850in va grymt prisvärd när Rajala körde sin kampanj....inget snack om den saken men det va som sagt en kampanj....nu ligger den väl på ca 18000sek ny??? A900 ligger på ca 25000sek på billigaste stället och en 5D MarkII ligger på ca 20000sek...kollar jag då på vad dessa tre(nu när det inte är kampanj på A850) kameror erbjuder i funktioner mm för pengarna så är Canonen i mina ögon sett den mest prisvärda av dom vid nyköp...men som sagt det är min personliga åsikt.
 
Förvisso kan det låta som trams, men nuvarande 5DMkII är en modernare kamera än A900/A850 och den är i stort sett lika bra på allt samt bättre på högiso och har en ruggigt bra videoåtergivning sant en typiskt schysst LV. Prisklassen är ungefär densamma.

En framtida 5DMkIII lär inte komma i brådrasket så 5DMkII är något som Sony måste överglänsa rejält.

I mina ögon som stillbildskamera på basiso upp till iso 800 har den redan gjort det. Men nu är video i dslr så "inne" och LV comme il faut.

Ja, det var det jag menade. Det är försent att försöka ta upp kámpen med 5DMk2, den har alltså Sony redan förlorat menade jag. Totalt sett är 5D modernare helt klart.

Om Sony kommer med en ny FF med "riktig" video och bättre LV osv, så kommer den leda ett tag. Det finns massor av helt andra anledningar att välja det ena eller andra (eller som du, välja bägge).

Gillar den här reviewen:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/a900-5dmkii.shtml

Speciellt det här avsnittet:


"Side by Side 100% Comparisons

Nope. Not gunna do it. Yes the Sony has more pixels. Yes the Canon has lower noise pixels (above ISO 800). Other than that it's an exercise in pixel peeping and if one does it too much hair starts to grow on the palms of ones hands.

Take it as gospel that when processed by a competent worker in their favourite raw processor these cameras will essentially produce if not identical then at least equally terrific images. Likely shooting technique deficiencies and inferior lenses will play a much bigger role in any visible differences on comparable sized prints than any minor differences between these cameras sensors."



Jag ser A900 som en kompromisslös stillbildskamera. Visst hade det varit super med LV 'a la A550, men det bästa är att ha dubbla kameror som dubblerar varann. Jag kommer att komplettera med en av de nya Alpha-kamerorna med AVCHD Video, typ A580 och skaffa mig ett 18-250 superzoom till den.

När man talar om video finns det en sak ang. Canon 5D som många förbiser. Det är att de valt en codec som inte är licensierad att användas kommersiellt, utan enbart får användas non-profit, speciellt som kameran klassas som Pro av Canon själva. Många har nog missat det och struntar i det, men det kan komma rejält surt efteråt om man producerar en kommersiell film med kameran. Sony använder AVCHD i de enklare modellerna och en annan (kommer inte ihåg vilken) i de kommande mer pro-kamerorna.

Nä, jag slår in öppna dörrar här. Vi som huserar här är nog rätt överens, men ville förtydliga ifall du trodde att jag menade att Sony "klarat av" Canon, så är det inte. Tvärtom anser jag att Canon 5D Mk II är överlägsen A900 marknadsmässigt. men sen är det denna Zeiss-thing...

Jag har i alla fall gjort mitt val av massor av anledningar. Bl.a. detta, VISST ÄR HON VACKER!

A900_400.jpg


/Mats
 
Mats tror inte Canons filmformat/codec är nått problem för kommersiellt bruk...det är väl tv-serien House ett bevis på då Canon 5D MarkII användes för att filma in ett helt avsnitt.

Jag håller med dig...A850/900 är kompromisslösa stillbildskameror...riktigt bra sådan.
Jäkligt vacker är hon Mats...min hona(A900 med Zeiss 135/1,8) är också en vacker kombination...gillar verkligen Sonyzeiss objektivens råa men stilrena design.

Vad har du använt för underlag/bakrund??...påminner om nån platt av sten eller nått...hur som helst så gör hon(kameran) sig riktigt bra på det underlaget/bakgrunden.
 
Mats tror inte Canons filmformat/codec är nått problem för kommersiellt bruk...det är väl tv-serien House ett bevis på då Canon 5D MarkII användes för att filma in ett helt avsnitt.

Jag håller med dig...A850/900 är kompromisslösa stillbildskameror...riktigt bra sådan.
Jäkligt vacker är hon Mats...min hona(A900 med Zeiss 135/1,8) är också en vacker kombination...gillar verkligen Sonyzeiss objektivens råa men stilrena design.

Jo, det är ett jätteproblem!
Såklart går det att teckna proavtal och göra en överenskommelse innan, precis som dom gjort vid inspelningen av House. Problemet är dom som kör kommersiellt och inte har e susning, utan bara filmar och sen publicerar det eller säljer eller vad som helst och sen får en faktura eller stämning på halsen.


/Mats
 
Ja jag håller med dig Torbjör...vad jag menade med prisvärd va vad man får för pengarna sett till specen/vad kameran klarar av vid nyköp jämfört med konkurrenternas likvärdiga modeller....visst A850in va grymt prisvärd när Rajala körde sin kampanj....inget snack om den saken men det va som sagt en kampanj....nu ligger den väl på ca 18000sek ny??? A900 ligger på ca 25000sek på billigaste stället och en 5D MarkII ligger på ca 20000sek...kollar jag då på vad dessa tre(nu när det inte är kampanj på A850) kameror erbjuder i funktioner mm för pengarna så är Canonen i mina ögon sett den mest prisvärda av dom vid nyköp...men som sagt det är min personliga åsikt.

Jag hade inte bedömt det så utav några skäl. Det ena en personlig grej.. Jag bryr mig inte om filmandet alls. Så för min del är den funktionen totalt inget värt..

Sedan detta med objektiv. Jag har inte råd med Canon helt enkelt.. Jag vill ha stabilisering alltid tillgängligt.. Och detta tror jag fler skulle värdera om dom bara visste egentligen om skillnader som finns i den frågan. Men kunder vet ofta inte det tror jag.

Där rök Canon omgående för mig.. Sedan en detalj till.. Om man skaffar ett antal objektiv över tid.. Och så kommer där förbättringar för stabiliseringen.. Ja då för att få denna förbättring måste man sälja sina Canonobjektiv. Och sedan lägga stora pengar emmelan för få nya med stabiliseringen som förbättrats.. Med några lite dyrare objektiv kan sådant bli en kostsam historia.... Med Sonyhuset med den där inbyggda stabiliseringen så blir alla objektiven med ny stabilisering då man byter kamerahuset..och även frågan om prisvärdhet får en aningens annan vy som jag ser det.. OBS att jag inte påstår du eller någon annan har fel i att 5D mkII kan vara prisvärdare.. Men jag vill bara peka på lite saker trotts allt som kan för en del som tex mig utgöra så att . Ja så kan en Sony vara en prisvärdare produkt.. Lite beroende på ur vilken vinkel man tittar på det..


Sedan . Som Lumius gubbsen säger.. Och som Lennart påvisat.. Så kvittas Sonys lite mindre isoförmåga mot Canonen så dom blir ganslka likvärdiga på slutet i alla fall.. Så den ev lilla skillnad där spelar noll roll för mig. Jag gör inga stora utskrifter.. Och för mina bilder hade en fickkamera räckt gott o väl egentligen..


Till sist.. Om jag haft oändligt med resurser hade jag troligen haft flera system från olika tillverkare... Då spelar ju prisvärdheten ingen roll. Utan med resurserna så är det värdet av nöjet man får ut som räknas...

Mina tankar detta runt ämnet...
 
Mats tror inte Canons filmformat/codec är nått problem för kommersiellt bruk...det är väl tv-serien House ett bevis på då Canon 5D MarkII användes för att filma in ett helt avsnitt.

Jag håller med dig...A850/900 är kompromisslösa stillbildskameror...riktigt bra sådan.
Jäkligt vacker är hon Mats...min hona(A900 med Zeiss 135/1,8) är också en vacker kombination...gillar verkligen Sonyzeiss objektivens råa men stilrena design.

Vad har du använt för underlag/bakrund??...påminner om nån platt av sten eller nått...hur som helst så gör hon(kameran) sig riktigt bra på det underlaget/bakgrunden.

Ang. Canons codec så står det så här på sidan 241 i den engelska manualen 8laddade ner den för att kolla):


"About MPEG-4 Licensing
“This product is licensed under AT&T patents for the MPEG-4 standard and may be
used for encoding MPEG-4 compliant video and/or decoding MPEG-4 compliant video
that was encoded only (1) for a personal and non-commercial purpose or (2) by a
video provider licensed under the AT&T patents to provide MPEG-4 compliant video.
No license is granted or implied for any other use for MPEG-4 standard.”"


Såklart köper FOX en licens so mkostar ungefär lika myckat som kameran och även tidningsredaktioner och produktionsbolag mm. Dock tror jag det finns många yrkesverksamma fotografer som inte ens har koll på att det krävs en licens, utan bara kör på och installerar programvara genom att klicka i "Jag förstår villkoren" och klickar next next Finish utan att egentligen läsa avtalet och kan råka illa ut om de får en film publicerad på t.ex. TV. Jag uppmärksammade det när jag läste om pågående rättegångar om detta i USA, kommer inte riktigt ihåg var.


Beträffande bakgrunden så läste jag tipset i boken Digital fotografi av Scott kelby. Det är en granitplatta från Bauhaus. kostar 1500 kr/m2, men jag fick ta hem en provplatta med en pant på 200 kr. :)


/Mats
 
Jo, det är ett jätteproblem!
Såklart går det att teckna proavtal och göra en överenskommelse innan, precis som dom gjort vid inspelningen av House. Problemet är dom som kör kommersiellt och inte har e susning, utan bara filmar och sen publicerar det eller säljer eller vad som helst och sen får en faktura eller stämning på halsen.


/Mats

Mats det är väl ändå samma sak med AVCHD...inget man får använda gratis för kommersiellt eller professionellt bruk...sen så konveterar man AVCHD till ett annat format vid redigering så man måste ändå hålla reda på vad avtalet för slutformatet säger om användning vid kommersiellt eller professionellt bruk.

Detta står i Panasonics användarhandbok för GF1...användavilkor för AVCHD(översatt från engelska).

"Denna produkt är licensierad under AVC patent portfolio licens för personligt och icke-kommersiell användning av en konsument för (i) koda video i enlighet med AVC-standarden ("AVC video") och / eller (ii) avkoda AVC-video som kodats av en konsument för personligt och icke-kommersiell verksamhet och / eller erhölls från en videoleverantör tillstånd att tillhandahålla AVC Video. Ingen licens beviljas eller underförstås för något annat syfte. "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.