Också jag går i objektivtankar.
Har hattat fram och tillbaka en del nu och bl.a. nyligen köpt finfina DT-objektiv som jag nu ska sälja iom att det blev FF igen. Har sålt (på torsdag) min 550 nu, men kommer att komplettera med en APS-C senare i höst när modellerna med video kommer. Om det blir vanlig eller pellix vet jag inte än, men det blir ett alpha-system, inte NEX eller annat med E-fattning.
Här är mina förutsättningar och mina tankar som jag gärna vill ha lite synpunkter på. Vill inte göra ytterligare en vända, har köpt och sålt så förbaskat mycket grejer på senaste tiden att jag vill ha det helt rätt nu.
Jag vill ha en bra uppsättning som kompletterar varandra och passar på bägge kamerorna. FF-kameran glänser ju verkligen i vidvinkelläge, så jag gör mig av med DT 11-18 och skaffar ett nytt CZ16-35 för det var ju fantastiskt även om det dock var lite klumpigt. Sony 50mm/1,4 är så litet och smidigt och ger väldigt fina bilder så det får också stanna. Och 70-300G gillar jag också, även om det blir för kort på FF, men med dubbla kameror så blir det ba också.
Sigma 70/2,8 Macro har fantastisk bildkvalitet, men jag har lite väl mycket objektiv i det brännviddsområdet och jag vill nog ha ett macro med mer tele, man kommer lite för nära rent fysiskt med det här tycker jag. Vill också helst ha orginal Sony och Zeiss istället för Sigma och Tamron. Så det åker till försäljning också för att sen inhandla ett Sony 100/2,8 Macro.
Något normalzoom känner jag att jag inte har riktigt behov av med 16-35, 50 och 70-300. Vet inte riktigt, men bättre allround vore istället 55-200 om det finns nåt bra såt, gärna f2,8. Kanske det där Tamron 70-200 är bra, men det överlappar ju 70-300G, så det ger liksom inget.
Nu har jag också ett Carl Zeiss 85/1,4! Hade absolut inte tänkt att skaffa ett såpass dyrt superobjektiv, men det var så vackert där i butiken och fullkomligt skrek "KÖP MIG" och jag fick ett mycket bra pris på kameran och det tillsammans i paket så jag slog till. Men nu kommer jag till avdelningen "korkade frågor"
. Vad sjutton ska man ha det till?
Alltså, jag har tänkt mig det till i första hand porträtt och produktfoto, men om man använder största bländare så är ju skårpedjupet så kort att det blir i praktiken oanvändbart. Alltså ögat skarpt, men inte näsan, eller tom. pupillen skarp och ögonfransen utan för skärpeplanet! Det är ju nästan löjligt sp kort det blir! "Blända ner då" säger väl någon, men själva vitsen med det här är väl att användas så öppet det går, det är det man betalar för ju. Det är ju superskarpt inom hela området på alla bländaer. Har studerat MTF-kurvor som visar att både center och kantskärpa är i princip högst i topp över hela bländarregistret med en peak vid f4, men det är ändå skarpare vid 1,4 än de allra flesta andra objektiv är vid f8. Så, ett av världens absolut skarpaste objektiv, men det tillför inte så väldigt, speciellt om jag skaffar 10/2,8 Macro och samtidigt har 70-300G kvar. Vad är det jag missar? Kom gärna med tips innan jag får för mig att sälja det för att sedan ångra mig
. Någon som vill köpa? Kom med ett bud så år vi se.
Så, CZ16-35, 50/1,5, 100/2,8M och 70-300G, samt en ny APS-C-kamera med kitobjektiv för att knäppa kort och den fina kameran till planerade bilder där det är ok att ha mycket prylar med sig och kan skifta objektiv mm. Nå, är det en bra plan? Synpunkter tack.
(Ropade förresten hem ett sånt där Minolta 35-70/4 för 250 kr. på Tradera bara för att prova. Gissar att det inte håller måttet, men kostade som sagt i princip inget. Hittade också ett Sigma 28-80/3,5-5,6 liggande hemma i skåpet, men känns inte riktigt som att jag vill besudla den fina kameran med detta.)
/Mats