Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju olika situationer, men med kameran på stativ och vid foto av t.ex. macro så vill jag kunna titta i sökaren (fast LV hade varit bättre) och trycka av när jag vill utan att röra kameran. Samma sak vid ett panorama då många bilder ska tas med förflyttning emellan, vill inte använda fördröjning för då tar det ytterligare tid och saker hinner flytta sig. Ett 360-graders sfäriskt panorama måsta man vara bakom kameran och knäppa, annars kommer man med på bilden. Även om man använder thetered capture så kan man ju trycka av medkameran vid studiofoto osv.

/Mats

Inga problem o stå bakom kameran...bara till att sträcka ut handen med fjärren snett åt sidan eller ovanför kameran...använder nästan alltid fjärren när jag fotar landskap ihop med stativ och står alltid bakom/snett bakom kameran o jag har aldrig upplevt nått problem...kan stå står några meter bort från kameran o knäppa av bilden....den ända gången som den inte knäpper av bilden är om inte kameran hittar fokus.
 
Måste säga att det är ofattbart att denna A850 finns kvar till salu..

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131790

13000 kr för en sådan här kamera är rent utav snurren.. Det är möjligt jag "hjälper" till med annonsering här då jag tar upp detta.. Men jisses.. 13000 för denna kamera är sanslöst mycket kamera per krona helt enkelt.. Denna med bara en sketen 35-70 f 4 kitzoom från 1985 kan skapa magi ..
 
Måste säga att det är ofattbart att denna A850 finns kvar till salu..

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131790

13000 kr för en sådan här kamera är rent utav snurren.. Det är möjligt jag "hjälper" till med annonsering här då jag tar upp detta.. Men jisses.. 13000 för denna kamera är sanslöst mycket kamera per krona helt enkelt.. Denna med bara en sketen 35-70 f 4 kitzoom från 1985 kan skapa magi ..

Håller med!
Om jag inte hade hittat 900an så hade jag slagit till genast.
Dessutom, var är han med A700 so letade efter billig A850?
Sten-Åke, är det inte dags att gå upp ett steg?


Också obegripligt att denna ligger kvar (med så fint foto dessutom)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131841

Sprid gärna budskapet...


/Mats
 
Du får skaffa en avtryckare med sladd... Kostar knappt något..

Har redan en ypperlig trådlös radiostyrd avtryckare. Funkar perfekt, men man måste ju koppla in en grunka på kameran, så fjärren är bra därför att det är inbyggt i kameran utan extraprylar. Använt den vid situationer där jag själv är med på bilden och gömt den, t.ex. objektivet i sängen och jag med stora telet här i tråden. jaja, det duger so mdet är, men tänkte bara at eftersom det faktiskt är Sony så borde det vara Bluetoooth ju.


/Mats
 
Måste säga att det är ofattbart att denna A850 finns kvar till salu..

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131790

13000 kr för en sådan här kamera är rent utav snurren.. Det är möjligt jag "hjälper" till med annonsering här då jag tar upp detta.. Men jisses.. 13000 för denna kamera är sanslöst mycket kamera per krona helt enkelt.. Denna med bara en sketen 35-70 f 4 kitzoom från 1985 kan skapa magi ..

Kameran såldes precis. Till en Canonägare.
 
Då är det bara hänvisa den lyckliga ägaren hit och läsa lite om Sony FF hur man gör för få dom "vakna till" med högre iso. Vilket grabbarna Joakim & Lennart lärt oss lite om . Vilket betydde Mats Lillnor fick gå och köpa sig en ny A900 efter han läst och ångrat sig han sålde ... och jag blev en nöjd A850 ägare. (Till den A850 Mats Lillnor sålde, Och sedan ångrade sig och köpte en ny FF A900)

Så läsa tips om isohanteringen..Sedan tror jag han/hon kommer bli en glad Sonykameraägare..
 
Senast ändrad:
Hur som helst.. Efter nu utvärderat Sigma 24-70 f2,8 samt Tamron 28-75 f2,8 sida vid sida.. Så blev det Tamron 28-75 f,28 som stannar här..

Detta av flera skäl. Och skäl kommer utan inbördes ordning..

Sigma 24-70 funkar bättre bildkvalitetsmässigt sett på en APS-C kamera än på FF anser jag. På APS-C är den riktigt trevlig..

Tamron 28-75 funkar bättre på fullformats än den gör på APS-C ..

Så dom är helt tvärtemot varann där... Konstigt detta kan jag tycka. Men det är vad jag anser samt kommer fram till..

Färgerna är bättre med Sigman på både FF samt APS-C. Där "vinner" sigman ganska lätt tycker jag..


Så en sak som har med annat att göra.. Sigman går inte att fixa så den passar i min väska samtidigt som jag har mitt Tamron 70-200 f2,8 i vaskan samtidigt.. Dom skaver emot varandra. Och jag gillar min gamla Cullmanväska. Och har varken råd eller lust att köpa ny västa/eller rygga för lösa så jag kan ha ett objektiv med..

Så. Därmed bytte jag resolut objektiv med en kompis. Så han har nu Sigmat och jag hans Tamron .. Och han vart supernöjd med Sigman.. Och jag har sett bilder redan och dom ser betydligt trevligare ut med Sigmat än med Tamronet på hans A300.. Dessutom fick han några mm extra i widd utan förlora direkt i andra ändan.. Och dessa futtiga mm han vann syntes tydligt fördelen med sa han..


Så nu vart det ett sådant här Tamron 28.75 f 2,8 som bor här med min A850 samt Tamron 70-200 f2,8.. Därmed slutade detta såsom Lennart anset bäst.. DVS 28-75 tamron... Och grejerna får plats i min gamla Cullmanväska... och det lustigasta så här på slutet är att jag igen äger ett och samma objektiv jag redan förr ägt en gång för inte länge sedan.. :)
 

Bilagor

  • DSC00805.jpg
    DSC00805.jpg
    21.7 KB · Visningar: 248
Också jag går i objektivtankar.
Glenfiddich-objektv_400.jpg

Har hattat fram och tillbaka en del nu och bl.a. nyligen köpt finfina DT-objektiv som jag nu ska sälja iom att det blev FF igen. Har sålt (på torsdag) min 550 nu, men kommer att komplettera med en APS-C senare i höst när modellerna med video kommer. Om det blir vanlig eller pellix vet jag inte än, men det blir ett alpha-system, inte NEX eller annat med E-fattning.

Här är mina förutsättningar och mina tankar som jag gärna vill ha lite synpunkter på. Vill inte göra ytterligare en vända, har köpt och sålt så förbaskat mycket grejer på senaste tiden att jag vill ha det helt rätt nu.

Jag vill ha en bra uppsättning som kompletterar varandra och passar på bägge kamerorna. FF-kameran glänser ju verkligen i vidvinkelläge, så jag gör mig av med DT 11-18 och skaffar ett nytt CZ16-35 för det var ju fantastiskt även om det dock var lite klumpigt. Sony 50mm/1,4 är så litet och smidigt och ger väldigt fina bilder så det får också stanna. Och 70-300G gillar jag också, även om det blir för kort på FF, men med dubbla kameror så blir det ba också.

Sigma 70/2,8 Macro har fantastisk bildkvalitet, men jag har lite väl mycket objektiv i det brännviddsområdet och jag vill nog ha ett macro med mer tele, man kommer lite för nära rent fysiskt med det här tycker jag. Vill också helst ha orginal Sony och Zeiss istället för Sigma och Tamron. Så det åker till försäljning också för att sen inhandla ett Sony 100/2,8 Macro.

Något normalzoom känner jag att jag inte har riktigt behov av med 16-35, 50 och 70-300. Vet inte riktigt, men bättre allround vore istället 55-200 om det finns nåt bra såt, gärna f2,8. Kanske det där Tamron 70-200 är bra, men det överlappar ju 70-300G, så det ger liksom inget.

Nu har jag också ett Carl Zeiss 85/1,4! Hade absolut inte tänkt att skaffa ett såpass dyrt superobjektiv, men det var så vackert där i butiken och fullkomligt skrek "KÖP MIG" och jag fick ett mycket bra pris på kameran och det tillsammans i paket så jag slog till. Men nu kommer jag till avdelningen "korkade frågor" :). Vad sjutton ska man ha det till?

Alltså, jag har tänkt mig det till i första hand porträtt och produktfoto, men om man använder största bländare så är ju skårpedjupet så kort att det blir i praktiken oanvändbart. Alltså ögat skarpt, men inte näsan, eller tom. pupillen skarp och ögonfransen utan för skärpeplanet! Det är ju nästan löjligt sp kort det blir! "Blända ner då" säger väl någon, men själva vitsen med det här är väl att användas så öppet det går, det är det man betalar för ju. Det är ju superskarpt inom hela området på alla bländaer. Har studerat MTF-kurvor som visar att både center och kantskärpa är i princip högst i topp över hela bländarregistret med en peak vid f4, men det är ändå skarpare vid 1,4 än de allra flesta andra objektiv är vid f8. Så, ett av världens absolut skarpaste objektiv, men det tillför inte så väldigt, speciellt om jag skaffar 10/2,8 Macro och samtidigt har 70-300G kvar. Vad är det jag missar? Kom gärna med tips innan jag får för mig att sälja det för att sedan ångra mig :). Någon som vill köpa? Kom med ett bud så år vi se.

Så, CZ16-35, 50/1,5, 100/2,8M och 70-300G, samt en ny APS-C-kamera med kitobjektiv för att knäppa kort och den fina kameran till planerade bilder där det är ok att ha mycket prylar med sig och kan skifta objektiv mm. Nå, är det en bra plan? Synpunkter tack.

(Ropade förresten hem ett sånt där Minolta 35-70/4 för 250 kr. på Tradera bara för att prova. Gissar att det inte håller måttet, men kostade som sagt i princip inget. Hittade också ett Sigma 28-80/3,5-5,6 liggande hemma i skåpet, men känns inte riktigt som att jag vill besudla den fina kameran med detta.)


/Mats
 
jag har ju haft en KM5D och den finessen har undgått mig totalt, likaså på min A550, alltså den här: :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2101283.htm

Samma sak där. Finns säkert tusen fler supergoa finesser man missat, men att plöja manualer är ju så tradigt.

/Mats
Finns en enkel lösning på detta - Gary Friedman.

Han är högst sannolikt världens absolut mest begåvade och pedagogiska fotoboksförfattare. Till skillnad från bruksanvisningar är det roligt att läsa hans böcker! Och du kommer även att finna "Hidden Gold", sådant som inte står i manualen, eller inte står så tydligt att man inser funktionens användbarhet. Här är länken till hans bok om Sony A550:
http://www.friedmanarchives.com/alpha550/index.htm
Han har om jag inte minns fel skrivit liknande handböcker för alla Minolta AF samt alla Sony Alpha-kameror.

Priset för dessa böcker i PDF-format kostar runt 200 kr. Det går att köpa dem tryckta också, men det blir betydligt dyrare. Då kostar själva boken drygt det dubbla, men sedan tillkommer det frakt (kan bli ganska dyr) och förmodligen tull och moms också, eftersom priset kommer över 500 kr. En bekant till mig köpte en tryckt version (till sin A200), och det gick på över 900 kr totalt. Men hon var trots detta mycket nöjd, och hade lärt sig väldigt mycket, sa hon.


Edit: Såg just nu att du tydligen redan hade hans A550 E-bok...
 
Senast ändrad:
...
Sigma 70/2,8 Macro har fantastisk bildkvalitet, men jag har lite väl mycket objektiv i det brännviddsområdet och jag vill nog ha ett macro med mer tele, man kommer lite för nära rent fysiskt med det här tycker jag. Vill också helst ha orginal Sony och Zeiss istället för Sigma och Tamron. Så det åker till försäljning också för att sen inhandla ett Sony 100/2,8 Macro.
...
Sigmas 70/2,8 Macro hra mycket bra skärpa, men vid 1:1 ligger föremålet mycket nära frontlinsen. En fördel med Minolta/Sonys 100/2,8 Macro är att det har betydligt större arbetsavstånd.


...
Nu har jag också ett Carl Zeiss 85/1,4! Hade absolut inte tänkt att skaffa ett såpass dyrt superobjektiv, men det var så vackert där i butiken och fullkomligt skrek "KÖP MIG" och jag fick ett mycket bra pris på kameran och det tillsammans i paket så jag slog till. Men nu kommer jag till avdelningen "korkade frågor" :). Vad sjutton ska man ha det till?
...
Aha! Detta bevisar utan minsta tvivel att Zeiss har förhäxat sina objektiv! Så tag varning, vänner, gå inte och titta på någon Zeiss-glugg utan att ha tillräckligt med sekiner undanlagda - "Black Magic" är en mycket stark kraft... :)


...
"Blända ner då" säger väl någon, men själva vitsen med det här är väl att användas så öppet det går, det är det man betalar för ju. Det är ju superskarpt inom hela området på alla bländaer.
...
Det är en missuppfattning. Den är försedd med alla bländare mellan 1,4 och 22 just för att man skall kunna använda vilken som helst av dessa, beroende på vilken som som blir optimal för varje specifikt fototillfälle. Vad som däremot är tanken med detta objektiv är att man INTE SKA BEHÖVA TVEKA att använda bländare 1,4, ifall man skulle finna att detta vore optimalt. Där, som du antyder, man med de flesta andra objektiv skulle tappa så mycket i skärpa, kontrast, färgåtergivning etc. att deras höga ljusstyrkor i praktiken blir väldigt begränsat användbara.


...
Så, ett av världens absolut skarpaste objektiv, men det tillför inte så väldigt, speciellt om jag skaffar 10/2,8 Macro och samtidigt har 70-300G kvar. Vad är det jag missar? Kom gärna med tips innan jag får för mig att sälja det för att sedan ångra mig :).
...
Dessa båda objektiv är inte särskilt utväxelbara, de är designade för helt olika ändamål. 100/2,8 Macrot är förstås fantastiskt för makrofoto, men det har ju en väldigt lång snäckgång och det är LÅNGSAMT vid allmän fotografering. Zeiss 85/1,4 har två hela steg högre ljusstyrka, och detta är i vissa sammanhang KOLOSSALT MYCKET. Och det fokuserar snabbare (även om det förmodligen inte är supersnabbt - där finns en massa stora och tunga glasbitar att flytta runt).


...
Någon som vill köpa? Kom med ett bud så år vi se.
...
Det skulle jag ha gjort, ifall jag hade haft tillräckligt med stålar för detta...
 
...
Så, CZ16-35, 50/1,5, 100/2,8M och 70-300G, samt en ny APS-C-kamera med kitobjektiv för att knäppa kort och den fina kameran till planerade bilder där det är ok att ha mycket prylar med sig och kan skifta objektiv mm. Nå, är det en bra plan? Synpunkter tack.
...
Tycker att detta låter som en bra plan. Skulle ha gjort så själv ifall jag hade haft jobb (dvs haft möjlighet att lösa detta ekonomiskt).
 
Precis, har den både för 550 och 900. Mycket trevliga att läsa, men man måste ju läsa det också :) som sagt! :)

/Mats
Självfallet! Slöseri att inte läsa dem, när man har köpt dem... :)

Det går alltid att hitta tid till att läsa. Hoppa över någon TV-såpa, tråkig fotbollsmatch eller nåt då och då, t.ex. (nu blir jag väl lynchad...).
 
24-70 vore för min del det jag aldrig skulle hoppa över.. 16-35 mm är för lite för ett vardagszoom aldeles för ofta i min värld..

Så skulle du köra din linje Mats så skulle jag kompletera med i alla fall ett Tamron oavsett du sagt du inte skall ha tredjepartare.. Men ändå..ett skulle jag skaffa... Dvs Tamron 28-75..f2,8..
 
24-70 vore för min del det jag aldrig skulle hoppa över.. 16-35 mm är för lite för ett vardagszoom aldeles för ofta i min värld..

Så skulle du köra din linje Mats så skulle jag kompletera med i alla fall ett Tamron oavsett du sagt du inte skall ha tredjepartare.. Men ändå..ett skulle jag skaffa... Dvs Tamron 28-75..f2,8..

Tanken är att ha en kamera till, en uppdaterad 550 sas. och till den kitobjektivet eller t.ex. ett 16-105 eller CZ 16-80 om jag inte får det sålt nu.

Det skulle ta emot att skruva på Tamron 28-75 när jag har bättre objektiv vid 28-35, 50 och 70-75 mm. Känns liksom onödigt. Var dessutom i affären och klämde på det och det tilltalade mig inte. Sony 28-75SAM kändes bättre, men inte riktigt bra och i jämförelse med Zeiss 24-70 så ville jag inte ha nåt annat, men det är så förbaskat dyrt att det går bort bara därför.

Ska fundera lite, gör inget förhastat nu på ett tag tänkte jag...


/Mats
 
Sista meningen verkar vettig... För att inte säga ekonomisk. :)



Tänkte på en sak. Man ser överallt folk snacka om toppdisplay.. Vet ni. Jag har inte ens tänkt på att den finns på kameran.. Så nu måste jag ju tvinga mig att använda den så jag får ett hum om varför den är så sagoligt mycket snack om då den saknas..
 
Tänkte på en sak. Man ser överallt folk snacka om toppdisplay.. Vet ni. Jag har inte ens tänkt på att den finns på kameran...

Ser ju lite ballare ut och mer som en Nikon som brukar ha det.
Ser också ganska fint ut i mörker om man slår på lyset, fast det är inte riktigt rätt Sony orange-nyans.

Man ser bländare, slutartid och batterikapacitet. vilket kanske är bra om man inte orkar flytta blicken några centimeter ner till den stora displayen. Hade varit utmärkt ställe att placera lite smarta direktknappar istället.

(Äh, nu får det vara slut på klagandet ;-). Det är säkert bra, bara man lär sig utnyttja det som med allt annat.)


/Mats
 
Jag fattar inte vitsen med den alls.. Jag vet det säkert kommer någon "dra fort kulsprutefotograf " som säger eller tänker/tycker att utan den går inte en kamera att använda knappt..Men jag kan enbart tycka den är en dubbelfunktion.. man ser ju exakt lika fort allt i skärmen. Det är ju en relik ifrån den tiden då det var en lucka i bak och ingen skärm.. Lite "parkbänksvarning" kan jag känna med denna toppdisplay..
 
Tänkte på en sak. Man ser överallt folk snacka om toppdisplay.. Vet ni. Jag har inte ens tänkt på att den finns på kameran.. Så nu måste jag ju tvinga mig att använda den så jag får ett hum om varför den är så sagoligt mycket snack om då den saknas..


Det här är en bra poäng, jäkla gnäll det var på A700 när den saknades, och när jag häromdagen tittade på på min 850 gick det upp för mig att det också satt knappar där för att ställa iso, matningsläge och exponeringskompensation mm.

Ja, egentligen visste jag ju det, men det slog mig plötsligt att jag aldrig använt dem! Exponeringskompensation har jag på främre ratten permanent, och de andra grejerna ändrar jag aldrig i sådan brådska att jag inte hinner använda bakre displayen i stället. Och jag som brukar gnälla så på kameror som inte har nog med externa knappar...

Vi får väl kanske lära oss att det inte varken är antalet knappar eller antalet displayer som är poängen, utan hur man kan använda de som nu finns!

Mayro, glöm top-displayen igen. Den finns på 850/900 bara för att de som testade 700 klagade, men den praktiska nyttan är mycket liten. Det är så glest med info där att man bara ångrar att man inte tittade på baksidan frän början. Andra märkens top-displayer är faktiskt mycket mer avancerade och visar mer omfattande information, vi har den på baksidan i stället. För min del kan Sony ta bort top-displayen igen på nästa modell - om de törst för testarnas skull...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.