Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fattar inte vitsen med den alls.. Jag vet det säkert kommer någon "dra fort kulsprutefotograf " som säger eller tänker/tycker att utan den går inte en kamera att använda knappt..Men jag kan enbart tycka den är en dubbelfunktion.. man ser ju exakt lika fort allt i skärmen. Det är ju en relik ifrån den tiden då det var en lucka i bak och ingen skärm.. Lite "parkbänksvarning" kan jag känna med denna toppdisplay..

Du Mayro ! Detta är nog enda gången jag inte håller med dig ! Själv skulle jag inte vilja vara utan toppdisplay ! Tycker det är hur användbart som helst,men visst skulle man klara sig att vara utan den.
 
Du Mayro ! Detta är nog enda gången jag inte håller med dig ! Själv skulle jag inte vilja vara utan toppdisplay ! Tycker det är hur användbart som helst,men visst skulle man klara sig att vara utan den.


Grejen är att jag tror det handlar mer om en vanesak än idag med stora skärmar i bak ett behov.. Vanan startades på den tiden då inte skärmar fanns i bak är min gissning ..Och har sedan dess hängt med av bara farten.. Därav min lite skämtsamma text om "parkbänksvarning".. :)

Men det lustigaste var för min del att jag inte en ända gång ens tittat på den.. Tänkte inte ens på att den fanns där.. Inte föränn jag såg den på bild.. :)
 
Grejen är att jag tror det handlar mer om en vanesak än idag med stora skärmar i bak ett behov.. Vanan startades på den tiden då inte skärmar fanns i bak är min gissning ..Och har sedan dess hängt med av bara farten.. Därav min lite skämtsamma text om "parkbänksvarning".. :)

Men det lustigaste var för min del att jag inte en ända gång ens tittat på den.. Tänkte inte ens på att den fanns där.. Inte föränn jag såg den på bild.. :)

Jo så är det nog ! Men konstigt nog sist jag testade Sony A550 med en gammal vän,som kör analogt Minolta så tänkte jag inte på att den saknade toppdisplay. Kanske bara något man tycker en Nikon skall ha !
 
Jo så är det nog ! Men konstigt nog sist jag testade Sony A550 med en gammal vän,som kör analogt Minolta så tänkte jag inte på att den saknade toppdisplay. Kanske bara något man tycker en Nikon skall ha !

Såg en bild på efterföljaren till A550 och den hade toppdisplay. Visar det sig vara sant kommer jag aldrig uppgradera. Jag vill inte ha någon. Vad ska man med det när man har en 3 tums skärm?
 
Såg en bild på efterföljaren till A550 och den hade toppdisplay. Visar det sig vara sant kommer jag aldrig uppgradera. Jag vill inte ha någon. Vad ska man med det när man har en 3 tums skärm?

Tror som Mayro säger att det handlar om vana.Själv hade jag en D40 som första digitala systemkamera och det var en jäkla massa knapptryckningar plus stressen när det skulle gå undan.Tycker själv det är lättare med D90:s snabbknappar plus vrida tumhjulet till rätt inställning samtidigt som man överblickar det hela på toppdisplayen.Men konstig nog tyckter jag om Sony A550,mycket lättare menyer och knappar !
 
Jo så är det nog ! Men konstigt nog sist jag testade Sony A550 med en gammal vän,som kör analogt Minolta så tänkte jag inte på att den saknade toppdisplay. Kanske bara något man tycker en Nikon skall ha !


Ja kanske det.. Vi som vant oss med Live view kameror tror jag än mindre än andra tittar på en toppdisplay just därför vi är så vana med att skärmen förtäljer allt.. oavsett då bildtagning eller styrande av funktionerna så tittar man ju på skärmen.. Så även där handlar det om vanans makt kanske.. Fast då omvänt.. Det troliga är att det är nog lika ovant för mig att försöka medvetet styra mitt tittande till toppdisplayen som för dom som är vana med den displayen att börja titta i skärmen..
 
Såg en bild på efterföljaren till A550 och den hade toppdisplay. Visar det sig vara sant kommer jag aldrig uppgradera. Jag vill inte ha någon. Vad ska man med det när man har en 3 tums skärm?

Om det är den som visas på sonyalpharumors.com som påstås vara A560 från en mässa i Malaysia så är jag helt säker på att det inte är det. Detta ser ut som samma mock-up som visades på PMA och då skulle vara A7xx, men jag tror knappast det heller. Tror att 560/580 kommer att vara mer lik 550 och tyvärr ha kvar vissa av de stora bristerna, (trög AF/MF-knapp, puckad placering av on/off, massa onödiga motivprogram istället för 1/2/3 user-modes osv). Toppdisplay lär den inte ha för att den platsen behövs för direktknapparna som nu blir ännu fler iom. video.

A7xx däremot kommer alldeles säkert att få toppdisplay. De vågar nog inte annat för att systemkamerafolket är så otroligt konservativt.

Undrar vad som skulle hända om man gjorde en snygg skylt med NIKON och satte över Sony-märket, tejpade över A900 och satte ett märke med D4X över alfa-märket och knallade omkring med ett Zeiss-objektiv på en fotomässa eller i fotobutiker... .-) Kanske läge att prova.


/Mats
 
Ja kanske det.. Vi som vant oss med Live view kameror tror jag än mindre än andra tittar på en toppdisplay just därför vi är så vana med att skärmen förtäljer allt.. oavsett då bildtagning eller styrande av funktionerna så tittar man ju på skärmen.. Så även där handlar det om vanans makt kanske.. Fast då omvänt.. Det troliga är att det är nog lika ovant för mig att försöka medvetet styra mitt tittande till toppdisplayen som för dom som är vana med den displayen att börja titta i skärmen..

Sist jag provade min väns analoga Minolta tittade jag automatiskt på toppdisplayen,tog en bild och skulle kolla hur den blev och det tog en stund innan det gick upp för mig att analoga kameror saknar skärm där bak,men roligt var det i varjefall ! Där ser man vad en vana kan ställa till det !
 
Sådär, hemkommen från en liten tur till huvudstan. Var på landet några dagar och fick tillfälle att köra lite porträtt på min dotter med mitt 200/2,8 i bra ljus. Slog av SSS och gissa vad som hände?
Voilá! - inget sudd...
Kunde till och med underexponera lite. Det är definitivt en av förklaringarna till mina problem. Jag har inte importerat alla bilder än , men jag återkommer med ett exempel :)
Till och med skarpt på 2,8 - precis som det skall vara. Jag kan fortfarande inte få ihop kopplingen med att min 7D var skarpare under samma förhållande (mindre brus), men det får jag väl fundera mer på - det kan ju ha varit ren slump också även om det låter otroligt.

Nåja, lite mer nöjd för tillfället i alla fall :)

//Björn
 
Första delen ovan strecket var till Mats Lillnor..

Under var smylisar till ditt inlägg om att du stod och glodde på en baksida där skärmen saknades....

Björn..

Testade du med SSS påslagen också?

Ja nu fattade jag ! Jag är lika trög som livewiev på min D90 ! Haha,men vi passar bra ihop !
 
Testade du med SSS påslagen också?

Ja, jag körde en dag med SSS och några dagar utan - klar skillnad faktiskt.
Bruset blev ju tydligast på mitt 300, men det hade jag inte med mig nu denna gången. Har däremot haft problem med at får "skärpa" med mitt 200/2,8 trots bra ljus - men nu blev det bra (utan sss)
 
Jag hade dålig skärpa med min A700. Sände in den. Fick tillbaks.. Fortfarande dålig skärpa.. Stabiliseringen tyckte jag var inte så bra heller...Sände in igen. Då byttes något som heter "Slider unit " ut.. Skärpan vart bra. Samt stabiliseringen vart bättre ..

Sony har tydligen bytt typ av denna slider unit under A700áns livstid.. Och min A700 fick nu den senare nyare modellen.. Och mina problem var borta.. Kan du ha denna äldre typ av denna "slider unit" i din A700 tro? Och att den spökar för dig?

Bara en tanke..
 
Läste en review på Dyxum av "Sony Carl Zeiss Planar T* 85 F1.4". Där står det att objektivet fokuslåsknapp kan programmeras om så att det blir en DOF preview-knapp istället. objektivet är väl "dumt", så det måste väl vara en finess i kameran i så fall. Nån som vet hur man gör på en A900?


/Mats
 
Tror som Mayro säger att det handlar om vana.Själv hade jag en D40 som första digitala systemkamera och det var en jäkla massa knapptryckningar plus stressen när det skulle gå undan.Tycker själv det är lättare med D90:s snabbknappar plus vrida tumhjulet till rätt inställning samtidigt som man överblickar det hela på toppdisplayen.Men konstig nog tyckter jag om Sony A550,mycket lättare menyer och knappar !

Det mesta finns både i OVF eller LV - allt i ett sammanhang med motiv och allt.
Vill man kan man vika upp skärmen och använda den som schaktsökare och då har man 3 tum istället för en tumnagel att kolla på.

Dessutom tar den onödig plats - och det är det sämsta. Den tar plats som skulle kunna användas betydligt bättre till att lyfta ut funktioner man vill ha direkt nåbara istället för i djupa menyer.

För mig är toppmeny bara en relik från forna dagar. Jag hade det en gång på en av mina analoga Minoltahus men på den tiden fanns ju inga bakdisplayer, så då vad det allt man hade. Idag har jag svårt att se att den fyller någon uppgift överhuvudtaget om man har LV med vinklingsbar skärm. När Canikon får ställbara skärmar, så undrar jag om inte detta teknikfossil förpassas till teknikhistoriens soptipp ganska snabbt. Toppdisplay är tårta på tårta idag.
 
Fortfarande inte läst instruktionsboken?

Menu -> kugghjul 1 -> FocusHoldButton -> Focus Hold / Optical Preview / IntelligentPrev.
Menu -> kugghjul 1 -> Skärpelåsknapp -> Skärpelås / Optisk förgr. / Intell. förgr.

Hehehe instruktionsbok...behöver man verkligen läsa den ;) ???

Nae skämt o sido...instruktionsboken är rätt underskattad men ibland kan det faktiskt vara bra o läsa den...tex som i detta fallet med A850/900...man hittar små saker/funktioner i den som man annars kanske aldrig skulle ha hittat/kommit på om man inte läst instruktionsboken.

Själv använder jag den som skärpelås...tycker personligen det är mer användbart än DOF-preview .
 
Senast ändrad:
Min jäkla instruktionsbok är på Norska.. har stooora problem med läsa instruktioner på Svenska. Och på Norska blir det fasen inte lättare inte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.