Ang LV skulle jag vilja ha en på min A900 och vikbar som på A550. Däremot INTE med A550:s teknologi utan för MF i inzoomat läge eller kontrastsökande AF. Orsak: Med A550-teknologi försvinner en av A900/A850:s adelsmärken: Den ljusstarka och tydliga prismasökaren.
bara för att 550 har en ganska kass optisk sökare så betyder det INTE att LV baserad på en separat sensor skulle behöva försämra sökaren. Samma typ av teknik går såklart att fixa med modifierade tekniska lösningar.
När man utvecklar en produkt sätter man upp en kravlista och rangordnar dom, sen börjar man konstruera och uppfinner lösningar osv. I vissa fall måste man göra kompromisser, men om t.ex. "Fantastisk optisk sökare" är en punkt som är orubblig får man väl hitta på en annan lösning än att plocka bort pentaprismet och stoppa in en spegelkonstruktion och sensorn där.
På 850/900 har man t.ex. valt att inte sätta dit en blixt som konkurrerar om samma utrymme. jag tror att popup-blixten är en större bov i dramat än LV-sensorn.
Istället för att vinkla en spegeldel i ett pentamirrorhus för att styra om till LV-sensorn kunde man t.ex. vinkla om huvudspegeln lite istället och ha LV-sensorn framför pentaprismat så kan man behålla en bra optisk sökare. Kanske måste flytta OVF lite bakåt för att få plats med LV utan att objektivet är i vägen, men det kan nog göras snyggt om man ändå ska ha en utvikbar display som annars sticker ut som på 550, då kan den istället bli försänkt så att man kommer närmare med ögat.
Hursomhelst, klart det går att lösa om man vill. Har man ett "problem" så uppfinner man lite och fixar till det enligt kravlistan, så enkelt är det. Jag jobbar visserligen med IT nu, men har en mångårig bakgrund som mekanikkonstruktör och såna här saker är vardagsmat för ett kompetent design/utvecklingsteam. Brainstormar och skissar man lite kanman nog lätt hitta några ytterligare alternativa lösningar, gäller bara att tänka lite out-of-the-box. Varför verkar fotografer ha s¨svårt för det?
Dessutom är den optiska sökaren så ljusstark och bra att det är väl bara att hänga på en lupp med en mattskiva så har man opisk LV
Till sist vill jag bara säga att jag är kalasnöjd med min nya kamera. Känslan är helt underbar och med optik i toppklass så är det en njutning. När jag gjort min läxa och lärt mig hantera den på rätt sätt så kommer tom. jag att lyckas få fantastiska bilder. Det här är en kompromisslös stillbildskamera och visst vore det kul med alla bells and whistles också, men jag gissar att det dröjer ganska länge så då är lösningen helt enkelt att ha två kameror. Jag säljer min 550 nu och tar till mig 900 ordentligt, sen om några månader när nya modeller billiga små APS-C med video finns så blir det en sån som komplement.
Sist bara en fråga. Funderar på att skaffa ett FF noormalzoom och tittat på 28-75SAM hos JapanPhoto. Hur är det nu, funkar inte SAM med AF/MF-omkopplaren vid tummen på A900? Kommer det att kunna lösas med en mjukvaruuppgradering? Alltså, finns den kommunikationslänken via objektivkontakterna öht.
En mjukvaruuppgradering som det ryktas om skulle kunna förlänga 850/900s livsläng betydligt. Hoppas att det aviseras en sådan i augusti, det skulle bli jackpot!
/Mats