Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara en intressant sak detta Intelligent Preview, har inte läst så mycket om det innan, verkar inte pratas mycket om det överlag alls...

Har ju DOF-preview på min A700, används myyycket sällan!
Har inga problem med att ta ett kort och sen se hur resultatet blir, jag vet ju nästan också innan hur bilden kommer bli med diverse instälnningar (med undantag av bokehn, kan vara svårt att förutsäga den ibland).

Men visst, är man ute efter att spara ett antal exponeringar så, varför inte? ;)
 
Ja, liveview kan göra ungefär samma sak som "Intelligent Preview", men nej, jag skulle inte vilja byta om det hade den minsta kostnad i vare sig pris eller prestanda.

Med liveview ser man också alla ändringar som man gör i kameran plus att det är mer användbar än Intelligent Preview så jag hade gladeligen betalat nån extra krona för att få det i min A900....men visst Intelligent Preview är användbart i vissa situationer dock är det väldigt sällan jag använder det...om min kamera hade haft liveview så hade jag använt det betydligt mer än Intelligent preview.
 
Gillar man färger som jag gör så blir bekantskapen med en Sony A850 (eller A900) en ren fröjd...
 

Bilagor

  • DSC00816 klar.jpg
    DSC00816 klar.jpg
    14.8 KB · Visningar: 283
Med liveview ser man också alla ändringar som man gör i kameran plus att det är mer användbar än Intelligent Preview så jag hade gladeligen betalat nån extra krona för att få det i min A900....men visst Intelligent Preview är användbart i vissa situationer dock är det väldigt sällan jag använder det...om min kamera hade haft liveview så hade jag använt det betydligt mer än Intelligent preview.

Bägge systemen utan kostnader eller inskränkningar skulle förstås ha varit allra bäst... Och som du säger, hade min kamera haft LV så hade jag också säkert använt det mer än IP, å andra sidan är det ju inte säkert att jag hade köpt den alls i så fall... Men jag skulle faktiskt tom. gärna nöja mig med den rassliga LV som andra kameratillverkare erbjuder om det var enda sättet att få in LV i en 700/850/900 utan att påverka sökarens prestanda...

Men om jag får påpeka en fördel med IP framför LV (jag orkar inte skriva ut hela orden mer...) så måste du med LV stå med kameran riktad mot motivet medan du ställer om vad du nu vill ändra på, och med batterigrepp och en 70-200/2.8 monterade så är min 850 ganska tung att hålla i armarna en bit framför ansiktet. Stativ skulle kännas fint... Eller så får man titta på bilden, ta ner kameran, ändra på de inställningar man behövde (gäller att minnas att vilka man tänkte sig skulle passa bra...), hålla upp kameran igen, kolla, ta ner den, ändra nästa inställning, hålla upp den, kolla, och, ja tills man är nöjd eller tröttnar. Å så gäller det att man inte behöver skymma displayen för solen när man håller den precis därifrån man vill ta bilden, annars får man också ropa till sig en kamrat som skuggar åt en eller nåt.

Med IP tar man bilden, kollar på den och ändrar alla inställningar man vill, ångrar de som inte blev som man tänkt sig, provar en ny, går tillbaka till den första ändringen, kliver lätt in i skuggan under trädet om solen lyser för kraftigt för att man skall se displayen ordentligt, kliver sedan fram igen och tar bilden med de förändringar man gjorde. Man kan välja när man går ur IP om kameran skall komma ihåg vad man gjorde för förändringar, eller om den skall förkasta dem och återgå till de inställningar som var innan man började pilla: "Enter" eller avtryckaren för att spara ändringarna, eller "papperskorgen" och ett "ok" i en "är-du-säker"-dialog för att förkasta ändringarna.

Jag tänkte försöka länka till en video på Youtube eller så, men det tycks inte som om någon brytt sig om att försöka spela in en om IP-funktionen, i alla fall kunde jag inte hitta någon. Har ingen annan hittat och postat någon länk så skall jag försöka göra och ladda upp en filmsnutt när jag kommer hem i kväll.
 
Ja, vad ska jag säga..? Jag sökte på "A900" och "Intelligent Preview", vilket väl var ganska precis vad det klippet hette, men inte sjutton fick jag träff på det inte... Fast jag sökte ju på Youtube direkt, inte Google, men nog borde jag ha hittat det i alla fall...

Jag tror faktiskt att alla slags sökfunktioner tycker om att driva med mig...
 
Nikon D300 bl a har det som motsvarar IP på redan tagen bild. Man kan alltså exv lägga på D-lightninvg (motsvarighet till DRO), vitbalans etc i efterhand och spara bilden.

Redan Pentax K10D hade en liknande funktion.

Därmed inte sagt att IP är något dåligt. Den fyller en funktion som många testare förbigått.

Ang LV skulle jag vilja ha en på min A900 och vikbar som på A550. Däremot INTE med A550:s teknologi utan för MF i inzoomat läge eller kontrastsökande AF. Orsak: Med A550-teknologi försvinner en av A900/A850:s adelsmärken: Den ljusstarka och tydliga prismasökaren.
 
Nikon D300 bl a har det som motsvarar IP på redan tagen bild. Man kan alltså exv lägga på D-lightninvg (motsvarighet till DRO), vitbalans etc i efterhand och spara bilden.
Det är ju inte samma sak. Med IP kan jag justera exponeringen mer än vad som är möjligt efter exponeringen. Att justera exponeringen innan bilden exponeras ger mycket bättre kvalité än att justera bilden efter exponeringen.
 
Nikon D300 bl a har det som motsvarar IP på redan tagen bild. Man kan alltså exv lägga på D-lightninvg (motsvarighet till DRO), vitbalans etc i efterhand och spara bilden.

Redan Pentax K10D hade en liknande funktion.

I Pentax fall vet jag, och Nikons fall tror jag, att det handlar om "framkallning" från RAW till JPEG i kameran, dvs. de har motsvarigheten till Sonys IDC liksom inbyggda i kameran. Det är en väldigt bra funktion som jag gärna skulle vilja ha i min kamera också eftersom jag då och då skriver ut direkt från kameran på min Canon Selphy (en pytteliten, och därmed riktigt portabel fotoskrivare för 10x15 papper), och gärna skulle vilja rätta till en del ibland då min Selphy är av den äldre sorten som inte kan sådant.

Och med lite god vilja kan man förstås efterlikna lite vad IP gör, men funktionen är egentligen omvänd då det i det fallet handlar om att i efterhand rätta till vad som redan gått fel i en bild, medan det med IP handlar om att på ett listigt sätt hitta rätt inställningar innan man tar bliden. Och jo, jag förstår visst att bilden man meckar med i IP också redan är tagen och att man inte kan se andra förbättringar än vad som är praktiskt möjligt att läsa ut ur RAW-filen. Men hur överför man snabbt de inställningar som man gjort vid "framkallningen" till faktiska inställningar i kameran så att man kan ta bilden med dem på Pentax och Nikon? Det är inte lika snabbt gjort...

I de första fallen kan man justera samma saker hemma vid datorn med samma resultat som i kameran, medan man med IP kan minimera det arbetet eller kanske slippa det helt. Hoppas kan man ju alltid...

Sedan vet jag inte hur det är med Pentax och Nikon, men för Sony är det väl allmänt känt att det blir bättre att ha åtminstone just DRO justerat som man vill redan när man tar bilden jämfört med att hantera det i IDC. Å andra sidan blir väl allting bättre om man slipper använda just IDC, men ändå...
 
Ang LV skulle jag vilja ha en på min A900 och vikbar som på A550. Däremot INTE med A550:s teknologi utan för MF i inzoomat läge eller kontrastsökande AF. Orsak: Med A550-teknologi försvinner en av A900/A850:s adelsmärken: Den ljusstarka och tydliga prismasökaren.

bara för att 550 har en ganska kass optisk sökare så betyder det INTE att LV baserad på en separat sensor skulle behöva försämra sökaren. Samma typ av teknik går såklart att fixa med modifierade tekniska lösningar.

När man utvecklar en produkt sätter man upp en kravlista och rangordnar dom, sen börjar man konstruera och uppfinner lösningar osv. I vissa fall måste man göra kompromisser, men om t.ex. "Fantastisk optisk sökare" är en punkt som är orubblig får man väl hitta på en annan lösning än att plocka bort pentaprismet och stoppa in en spegelkonstruktion och sensorn där.

På 850/900 har man t.ex. valt att inte sätta dit en blixt som konkurrerar om samma utrymme. jag tror att popup-blixten är en större bov i dramat än LV-sensorn.

Istället för att vinkla en spegeldel i ett pentamirrorhus för att styra om till LV-sensorn kunde man t.ex. vinkla om huvudspegeln lite istället och ha LV-sensorn framför pentaprismat så kan man behålla en bra optisk sökare. Kanske måste flytta OVF lite bakåt för att få plats med LV utan att objektivet är i vägen, men det kan nog göras snyggt om man ändå ska ha en utvikbar display som annars sticker ut som på 550, då kan den istället bli försänkt så att man kommer närmare med ögat.

Hursomhelst, klart det går att lösa om man vill. Har man ett "problem" så uppfinner man lite och fixar till det enligt kravlistan, så enkelt är det. Jag jobbar visserligen med IT nu, men har en mångårig bakgrund som mekanikkonstruktör och såna här saker är vardagsmat för ett kompetent design/utvecklingsteam. Brainstormar och skissar man lite kanman nog lätt hitta några ytterligare alternativa lösningar, gäller bara att tänka lite out-of-the-box. Varför verkar fotografer ha s¨svårt för det?

Dessutom är den optiska sökaren så ljusstark och bra att det är väl bara att hänga på en lupp med en mattskiva så har man opisk LV :)

Till sist vill jag bara säga att jag är kalasnöjd med min nya kamera. Känslan är helt underbar och med optik i toppklass så är det en njutning. När jag gjort min läxa och lärt mig hantera den på rätt sätt så kommer tom. jag att lyckas få fantastiska bilder. Det här är en kompromisslös stillbildskamera och visst vore det kul med alla bells and whistles också, men jag gissar att det dröjer ganska länge så då är lösningen helt enkelt att ha två kameror. Jag säljer min 550 nu och tar till mig 900 ordentligt, sen om några månader när nya modeller billiga små APS-C med video finns så blir det en sån som komplement.


Sist bara en fråga. Funderar på att skaffa ett FF noormalzoom och tittat på 28-75SAM hos JapanPhoto. Hur är det nu, funkar inte SAM med AF/MF-omkopplaren vid tummen på A900? Kommer det att kunna lösas med en mjukvaruuppgradering? Alltså, finns den kommunikationslänken via objektivkontakterna öht.

En mjukvaruuppgradering som det ryktas om skulle kunna förlänga 850/900s livsläng betydligt. Hoppas att det aviseras en sådan i augusti, det skulle bli jackpot!


/Mats
 
Jag säljer min 550 nu och tar till mig 900 ordentligt, sen om några månader när nya modeller billiga små APS-C med video finns så blir det en sån som komplement.

Du och mayro är bara inte sanna... Jag antar att ni bägge har jäkligt kul, och ni får ju prova på fler saker som jag aldrig får eftersom jag inte kan få mig till att sälja saker för att finansiera nya. Men jag har å andra sidan skapliga högar med prylar, senaste inräkningen gav cirkus sju digitala systemkameror, om jag får räkna min gamla A2:a, 4 digitalkompakter å så har jag 13 motorsågar...

Fast ibland undrar jag om ni verkligen finns, eller om ni bara är några från Canon- eller Nikonforumen som kommer hit då och då för att driva med oss stackars Sonyaner... ;-)

Sist bara en fråga. Funderar på att skaffa ett FF noormalzoom och tittat på 28-75SAM hos JapanPhoto. Hur är det nu, funkar inte SAM med AF/MF-omkopplaren vid tummen på A900? Kommer det att kunna lösas med en mjukvaruuppgradering? Alltså, finns den kommunikationslänken via objektivkontakterna öht.

En mjukvaruuppgradering som det ryktas om skulle kunna förlänga 850/900s livsläng betydligt. Hoppas att det aviseras en sådan i augusti, det skulle bli jackpot!

Nix, ett klick med ena tummen på omkopplaren på kameran, och ett annat på omkopplaren på objektivet. Köp ett Tamron 28-75/2.8 i stället, samma grej fast med skruvkoppling, och så fungerar AF/MF-omkopplaren på kameran som den skall. Nästan halva priset också, 3999:- på Japanfoto som hade tre på hyllan igår (på Fleminggatan), och minus min nya (!) så borde de i alla fall ha två kvar... Och de har ju två butiker till i stan så det är nog lätt att få fatt i. Jag vidhåller att det går rätt lätt att lära sig att leva med att fokusringen snurrar när autofokusen jobbar, men du får väl ställa det mot besväret med två omkopplare i stället.

Jag vet ju förstås inte, men jag gissar att om det hade gått att lösa med mjukvara så hade nog problemet aldrig uppstått utan varit löst redan från början, eller genom en mycket snabbare släppt fw-uppgradering.
 
Fast ibland undrar jag om ni verkligen finns...

Haha, du har ju hårdvara i form av ett vertikalgrepp som bevisar att jag inte är nåt troll! Ska nu gå och handla ett nytt sånt om du inte vill sälja tillbaka ditt till mig.

Tack för tipset om Tamron. Har iofs tänkt mig att standardisera på Sony original, tycker att de har lite bättre känsla. Kostar iofs. 2000 mer, men jag gissar att andrahandsvärdet är högre så att det är ingen förlust i långa loppet. Ska åka in till JP och känna och klämma lite.


/Mats
 
Jodå, tackar, jag är väldigt nöjd med det och hade nog inte tänkt mig att sälja det igen, men du får mig nästan att känna mig lite kymig när du nu skall ha tag i ett nytt för dyra pengar... Å andra sidan, du kan ju inte rimligtvis vilja sätta ett gammalt slitet begagnat (i andra hand begagnat dessutom!) batterigrepp på din nya fina A900, den måste förstås ha ett lika nytt och fint som kameran själv! ;-)

Angående det där med att standardisera på Sonyobjektiv så har jag förresten för mig att jag hört att Sony har aktier i Tamron så då det blir ju som lite original i alla fall...

Och om du vill lägga ut lite mer pengar kanske du skulle ta en titt på Sigma 24-70/2.8 DG EX HSM. Jag har själv våndats sedan i maj över om jag skulle skaffa ett Tamron, Sigma eller spara i ett halvt liv för att köpa Sonys/Zeiss egna. Förnuftet och plånboken vann till slut, Tamron var billigast och tillsammas med sin Sony-tvilling faktiskt optiskt bättre än de andra. Åtminstone enligt något enstaka test...

Men Sigman är också riktigt bra och har HSM, och dessutom så går zoom- och fokusring åt samma håll som på Sonys egna om det har betydelse för dig. Ligger straxt över 9000:-, så ta en titt på det med om du ändå skall förbi JP, de har det hemma, men jag vet iofs. inte om de hade det för Sony just för ögonblicket.

Förvånande välsorterad affär förresten (Japanphoto på Fleminggatan), jag har inte handlat där förut utan brukar gå runt hörnet till Scandinavian Photo, men jag blev faktiskt lite imponerad av JPs display och lagerhållning. Och priserna är det inte heller något fel på, så...
 
Ett Sigma 24-70 f2,8 macro har jag hemma sedan i eftermiddas.. Bilden här är iofs från det jag hade till min A700. Men det är ett lika jag har nu.. Skall testa det lite i morgon.. Men detta är inte med motor utan med skruv..
 

Bilagor

  • DSC00738.jpg
    DSC00738.jpg
    18.5 KB · Visningar: 294
Tobbe!

Jag vet att denna Sigmamodell kan kärva i zoomringen, men behöver gluggen Lypsyl för att fungera tror jag du ska tänka om lite.:) Annars är det en bra glugg men fruktansvärt känslig för mot- och sidoinfallande ljus.

Mats!

Jag offrade AF/MF direktknappsval till förmån för Sonys SAM-modell. Hade faktiskt ett Tamron nyinköpt 2 dagar innan, men det kom med med en spricka i plasten där man fäster motljusskyddet och därmed var också filtergängan oval. Inköpt på MM-pengarna tillbaks. Optiskt riktigt bra, men SAM-gluggen är inte bara kosmetiskt "mer Sony". Zoom- och fokusring går mjukare, upplevde jag.

Optiskt är båda lika bra, men det är ungefär samma G-känsla i SAM-gluggen som i 70-300SSM. Är man svag för flärd och vill offra en extraslant så är SAM-gluggen nog det givna valet för dig också (om jag känner dig rätt). 5999 på JP är ju långt under vad andra ÅF tar, men obs att du får den i en anonym vit box, förbackad som alla andra Sonobjektiv visserligen. Den vita lilla boxen beror på att JP säljer de SAM-gluggarna som kom i kit med A850. De splittade helt enkelt kamerahus och glugg för att kunna delta i den prissänkning som startade denna tråd.

Lars!

Även jag är verklig och därtill Canonanvändare, men även missbrukare av Sony:)
 
Det är ju inte samma sak. Med IP kan jag justera exponeringen mer än vad som är möjligt efter exponeringen. Att justera exponeringen innan bilden exponeras ger mycket bättre kvalité än att justera bilden efter exponeringen.

Det är ett faktum jag skriver under på. Ville bara belysa att det fanns andra lösningar. Största fördelen med IP ju att man kan justera exponeringen.

Men det fordrar att motivet finns kvar efter att man kollat IP och gjort önskad justering. En ögonblicksbild går ju helt åt skogen. Och i dessa fall är de andra lösningarna bättre, anser jag.

Jag undrar om det egentligen inte skulle kunna gå att lösa med en firmwareuppgradering. Kameran har ju de facto registrerat bilden och gjort en exponering som finns i kamerans minnesbuffert. man kunde alltså på detta sätt välja om man ville spara bilden efter att justerat andra parametrar än exponering.

Tror det skulle kunna fungera att välja mellan traditionell IP och det som benämns efterredigering i kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.