Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)

Men det finns en numera förbannat glad A850 ägare här.. Och som börjar fatta hur man får kameran att funka med högre iso också.. Däremot skulle jag behöva gå en liten snabbkurs hos nån av er som kan detta bättre med kamerans funktioner.. Men har jag tiden så funkar manuellt bra.. Bara hålla koll på isotalet. f tal.. Och tid.. Så funkar det.. Ja förutom då man vrider åt fel håll på hjulen. Vilket händer hela hela tiden... :)


Men fasiken.. Man har ju kul som attan...Och hjärnan får brottas med annat än vardagen..
 

Bilagor

  • DSC00859 2.jpg
    DSC00859 2.jpg
    14.2 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Är det teckningen runt bogen, eller har han sele på sig för att förhindra magplask ala röjdykare vid eventuell fiskefångst...? :)
Nåja, lite A850. Två av de saker som gjorde att jag valde kameran - möjlighet till crop/nerskalning och därmed få med så mycket verklig bildinformation som möjligt i filen, samt tonalitet i mättade färger.
http://ezpicshare.com/images/dsc2191.jpg

Detta är mycket skarpare filer än vad 12MP gav mig vid samma presentationsskala (bilden är nära 100% om kameran varit 12MP)

Exakt! Han hoppade i annars!

Undrar hur en NEX-sensor med tillhörande teknologi skulle klarat sig i ett A900/A850-skal. Borde blivit c:a 32 MP
 
Över 1100 inlägg, nu börjar väl priset som diskuteras ändå bli rätt okej, för snart kommer väl ändå något nytt från Sony. Jag hoppade A900 och 850, sliter hårt på min 700 och hoppas på en fullfjädrad FF i vinter, eller till våren... eller till sommaren 2011...
 
Att förlora ett husdjur var det tuffaste jag varit med om. 1993 skaffade vi oss en Rhodesian ridgeback, 3,5 år efter Lukas kom Sigge till vårat hem också en Rhodesian. Trodde alldrig att jag skulle få så starka band till hundarna det bara växte med åren som följde, skulle kunna skriva en bok om alla händelser under dessa år, sjukdomar,oro,glädje och sorg i en salig blandling. Klokheter som bara inbitna hundägare kan förstå att lyssna till, deras enorma förmåga att läsa av oss människor överstiga vida vad vi själva kan läsa av hunden. Enligt gammal kultur i sverige skulle man inte på något sätt visa eller tala om sorg när husdjur går bort, idag är det annorlunda och man ser på djuren på ett bättre sätt. Min fru har bägge urnorna efter Lukas och Sigge på sängborden hon ville ha det så, någonting som var otänkbart för inte alls så länge sedan. Att sorgen kan bli riktig stark efter en förlust hänger ofta ihop med den ständigt dagliga kontakten man får år efter år. Den ovillkorliga kärleken man får av hunden när man kommer hem är fantastisk, skulle man komma hem naken eller rullad i tjära så möts man av en viftande svans, minnena börjar bli starka nu, bäst att sluta innan jag blöter ner tangentbordet. // Bengt.
 
Över 1100 inlägg, nu börjar väl priset som diskuteras ändå bli rätt okej, för snart kommer väl ändå något nytt från Sony. Jag hoppade A900 och 850, sliter hårt på min 700 och hoppas på en fullfjädrad FF i vinter, eller till våren... eller till sommaren 2011...

Oneklingen en spännande höst vi har framför oss, törs inte skruva upp förväntnigar för mycke för vad som komma skall. A700 var/är en kamera av högsta klass den levererar till alla kategorirer av användare, hade den bara fått en dålig LV implementerat, så hade den hamnat ännu högre på topplistorna. Man hade nog önskat ett litet snabbare prissänkningar, med tanke på vad konkurentarna sedan släppte, men så är det. Sony ville ligga högt. faktiskt inte alls länge sedan som El-giganten ville ha 15900Kr för den visserligen med optiken 16-105 (tror jag det var) har sett den för 9900Kr nu med vanlig optik. Hoppas att Sony kan överraska oss lite till hösten, men bäst att ligga lågt. Vänl./ Bengt.
 
Fasen vad nöjd jag är med kameran.. Den är suverän.. Vi börjar bli lite kompisar nu.. ibland.. :)

Och suveränt nöjd och glad med vår lilla Julia som tog två pallplatser på sm tävling med pilbåge i helgen.. En andra plats ena dagen. En tredje plats andra dagen.. Och femma idag.. Skit man inte kunde vara där och fota...

Men en glad tjej med rosiga kinder efter tre dagar i blåst och väder i skåne fick jag en shot på nyss hemkommen....
 

Bilagor

  • DSC00869 1.jpg
    DSC00869 1.jpg
    19.5 KB · Visningar: 293
Helt OT!

Kul, jag är imponerad av din dotters prestationer, speciellt om vädret var lynnigt!
Det gör utmaningen ännu större.

Recurve eller slangbella (=compound) förresten?

Sköt en hel del själv när min som var ung och jag själv yngre (Stockholm Bågskjutningsklubb).
Har fortfarande alla bågar kvar (ett par recurve och en compound).
Numera blir det dock mest bara på somrarna.
Man kanske får ta en sväng ner till Gamla Stan och göra ett besök på "Bågar och Pilar" snart.
Måste fixa en ny butt att skjuta på.
 
Tack för att du delade med dig, Joakim!

Veterinären som rekommenderade avlivning har följt vår katt sedan han var liten undernärd unge och och var ett sådant matvrak att han tog sig in i en garderob där en av ungarna ställt ett metspö på vars krok det satt ett stycke gamma daggmask (minste en månad).

Katten satte i sig den och kroken fastnade i käften. Vi hörde ett fräsande och klippte av linan för att ta honom till veterinären. När spänningen från linan släppt blev han lugn och rusade för att kolla sin matskål om någon lagt upp mer käk.

Denna veterinär tillhör kategorin "icke avlivningsbenägen". Men kattens lever var slut, hjärtat slog ojämnt och han hade drabbats av förhöjd ämnesomsättning där inte den starkaste dosen hjälpte. Han hade visserligen rejäl muskelstyrka kvar, med ett sådant ämnesomsättningsfel "speedade" honom hela tiden och därtill kunde han sätta sig och vråljama 400-500 ggr per dag.

Men aldrig aggressiv mot oss och han var extremt social. Det var de 2 senaste månaderna som han uppenbarligen led, men han blev lugn så snart vi klappade honom. Hjärtat hade inte hållit länge för påfrestningen. Han tog ur sig ordentligt under jamattackerna och blev liggande med ojämna andetag. Men han skötte sin päls. Alltså han blev 17 år och har varit ett ständig glädje/irritationskälla. Sabbade mer eller mindre allt spontant sexliv eftersom han framhärdade att ligga mellan mig och min fru. Spelade ingen roll hur vi gjorde. Han öppnade dörrar själv och på morgonen låg han där emellan oss i alla fall, även om vi låst honom ute i ett annat rum.

När han tyckte det var matdags (det tyckte han ofta) så tog han sats och landade på magen på någon av oss, företrädesvis under våra sovmorgnar.

Men vi frågade veterinären, utan tanke på kostnader o dyl, om det fanns något vi kunde göra alternativt. Svaret var nej. Vi skulle på det viset plågat katten och därtill fått ett otrevligt minne av hans sista tid.

Idag gick jag en lång promenad och trots att jag visste att han var död väntade jag mig hela tiden att han skulle komma springande mot mig. Har inte orkat plåta idag.

Men, det var väldigt givande och intressant att höra hur ni lyckats behandla er katt, Joakim. Hoppas innerligt att den katten har flera goda år framför sig.

Nu finns ingen katt kvar, inga billiga A850, men jag misstänker att den här tråden lever kvar u symbios med NEX-tråden och även när presentationen av nyheter från Kölnmässan kommer.

Den här bilden är tagen från "filmtiden" (Nikon F4 o 35-70/2.8) när min tioåriga dotter och katten satt och metade.

Du beskriver din kärlek till katten så fint. När jag växte upp hade vi en härlig bondkatt som hette Tusse. Den fick kattpesten men överlevde. Mycket tack vara min pappa som ringde runt till veterinärer som i sin tur fixade recept på mediciner. Den försvann ofta och var borta i flera dager, ibland veckor. Då kom han hem utmärglad och extra kelen. Efter att ha ätit upp sig drog han iväg på nya äventyr. Katten betydde mycket för hela familjen för han var så otroligt mysig och klok. Vi lekte kurragömma i trädgården och när han hittade mig så hoppade han rätt upp i luften.
 
Vill bara påpeka att SSS för oss smålänningar i Kronobergs län är detsamma som Landstingets förkortning för S:t Sigfrids Sjukhus ( mentalsjukhus i Växjö med rättspsykiatrisk avd därtill). Skakighet och lustiga färger lär vara vardagsmat där.

När man släpps ut därifrån är man "rekalibrerad"
Hahaha! Här är ju förklaringen till ett och annat... :)
 
...
Och suveränt nöjd och glad med vår lilla Julia som tog två pallplatser på sm tävling med pilbåge i helgen.. En andra plats ena dagen. En tredje plats andra dagen.. Och femma idag.. Skit man inte kunde vara där och fota...
...
Fantastiskt! Framför mina hjärtligaste gratulationer till din dotter - jag är full av beundran! Har för egen del aldrig provat någon "riktig" pilbåge, utan bara sådana man totade ihop som liten knatte under någon skogsvandring. De gick ju att skjuta med de också - men de var ju knappast några precisionsvapen.


Under militärtiden sköt jag lite med gevär M/38, och det gick rätt bra. Vann några tävlingar. Vilket jag inte skulle klara idag, eftersom synen på höger öga har blivit dålig, och mina försök som vänsterskytt (på Lisebergs nöjespark) blev ganska darriga. Medan jag såg någorlunda på det högra ögat kunde jag i alla fall vinna lite gosedjur och dylikt, som jag skänkte till någon unge som råkade stå i närheten. Och en gång till en snygg tjej. Och tro det eller ej, vi umgicks ett tag därefter... :)
Den gången vann jag en björn, och det råkade slumpa sig så att hon var fascinerad av just björnar, och samlade på björnar i alla möjliga former - keramik, porslin, bilder etc. etc. Är det inte härligt med lite slump ibland? :)

Men numera är det kameraskott som gäller. Där går det ju lyckligtvis nästan precis lika bra att använda vänster öga, efter att man har vant sig.
 
Senast ändrad:
Håller med dig ! Hoppas jag inte stör er diskusion om Sonykameror ! Vad fick dig att vilja byta till Canon ? Och vilken modell tittade du på där då ? Blev lite chockskadad då jag läste du bytt bort din "trogna" A550 !
Hej Jonas! Du är hjärtligt välkommen att titta in och "störa oss" i våra diskussioner om (huvudsakligen) Sony-kameror. Du ser på kameravärlden med öppna ögon, och är härligt befriad från "märkestalibanism". :) Förmodligen mer befriad från detta än jag själv t.o.m. ...

Dessutom är det på intet sätt förbjudet att i denna tråd uppmärksamma sådant som vi har missat där Canon eller Nikon kan uppvisa någon bättre lösning (mot förmodan) ... :)

Tycker liksom du att det skulle vara mycket tråkigt ifall Pentax och/eller Olympus inte skulle klara sig i längden, det skulle göra fotovärlden fattigare. Men vi får väl vara glada för att Sony vaknade upp och piggnade till anmärkningsvärt kvickt, och det rejält också (de satte ju sin första systemkamera på marknaden så sent som år 2006). Tidigare, när Canon och Nikon hade kommit att dominera kameramarknaden, så såg man klara tendenser till att de bekvämt sjönk ner i sina soffor. De gjorde ju t.o.m. en överenskommelse om att de skulle dela upp kameramarknaden mellan sig! Fattar inte att det inte blev ett dj-kla liv om detta (åtminstone i USA - jag trodde att de hade lagar mot sådant där).

Nu får vi sätta vårt hopp till att Sony kommer att fortsätta att se till att det blir fart och rusch och konkurrens i kameravärlden. En sak är jag i alla fall fullständigt säker på - Sony skulle ALDRIG NÅGONSIN ens för ett endaste litet ögonblick överväga att ingå någon slags överenskommelse med Canon om att inte konkurrera med varandra - där är det definitivt strid på kniven som gäller!

Precis som det ska vara, anser jag.
 
Sten Åke & Gunnar...

Tack... Ja vi är väl liiite OT kanske.. Men fasiken..jag så förbannat stolt.. Så lite vill man ropa högt om sådant här då det sker.. Det finns så förbaskat mycke som oroar.. Tex morgondagen då Lena skall röntgas.. Och vi får sedan svar på dom nytillkomna metastaserna dom sett på levern.Om det nu är det dom tror eller om det skulle kunna vara nått snällare ofarligt... Man hoppas ju..... Samt hur behandlingen verkar tagit på skivepitella cansern i matstrupen.. Om den gjort jobbet eller ej... Det kommer väl vi också få reda på mer om efter denna röntgen..

Så därför så blir man så förbaskat glad då glädje kommer via tex dessa fina resultat och att Julia trivs med sig själv och sin träning mm utan känna krav..... Och det är bra gjort visar sig även då tränaren idag kom hit med en fin blomma till Julia.. Med orden att detta är "bara början".... Då slår man huvudet i taket av stolthet..

Det tråkiga var bara att man inte kunde sjäv närvara och fotat lite..Förra sommaren kunde jag va med en gång då dom tävlade klubbtävling här i byn..

Jaja.. Sorry för OT... Och sorry för skryt... Men som sagt.. Man blir så stolt. Julia har haft det tungt nu med mammas sjukdom såå länge och med återkommande inställda träningar färför sjukhus och annat runt detta måste prioriteras.... Så gör hon ändå resultat... Nu skall jag sluta va OT..
 

Bilagor

  • DSC02184 kopiera 1.jpg
    DSC02184 kopiera 1.jpg
    28.5 KB · Visningar: 311
Jag förstår mycket väl att man kan fästa sig så mycket vid en katt eller hund. Har (via min tjej medan hon var i livet) haft både katter och hundar. Innan dess var hundar bara hundar för mig. Men sedan fick vi en shih-tzu (min första hund), och upptäckte snabbt att hon var en fantastisk personlighet! Många gånger bra mycket intelligentare än vi... Upphör aldrig att förbluffas över vilken otrolig förmåga hon hade att läsa oss.

T.ex., varje gång jag skulle gå ut så brukade jag överväga ifall jag skulle ta henne med eller ej. Medan jag gick runt och plockade ner aktuella grejer jag behövde ha med mig i väskan, valde ytterplagg osv, så funderade jag under tiden över detta. Till slut kom jag fram till ett beslut. Ifall det var så att jag hade bestämt mig för att inte ta henne med denna gång, så kastade jag då en blick efter henne, och då låg hon alltid på sin kudde och snusade.

Ifall det istället var så att jag så småningom kom fram till att jag skulle ta med henne ut och då tittade mot hennes kudde - så stog hon redan framför fötterna på mig med förväntansfulla ögon och viftande svans! Alltid!

Det nästan kusliga var alltså att HON ALDRIG MISSADE! Och jag som inte ens tror på telepati - kan någon förklara för mig hur hon kunde veta vad jag skulle komma att besluta mig för - LÅNGT INNAN jag visste det själv!

Har försökt att finna någon rationell förklaring till detta. Möjligen att jag packade mina grejer i en något olika ordning beroende på vilket det skulle komma att bli (fast jag kom aldrig på någon skillnad).

När hon så småningom gick bort, så sörjde vi givetvis väldigt.

Så småningom blev det förstås en ny hund. Till min stora besvikelse såg jag ingen personlighet hos denna - den var bara "en vanlig hund". Väldigt korkad i jämförelse med den första - ursäkta uttrycket. Tänkte att det kanske behövdes lite tid innan dess personlighet växte fram, men icke. Samma sak med vår tredje hund.

Vet inte ifall det är olika hundraser som kan vara så olika, eller om detta är rasoberoende och enbart handlar om olika individer. I så fall drar jag slutsatsen att vi hade en enorm tur med vår första hund. Alla hundar före och efter henne har för mig varit hundar, medan hon var en klart lysande personlighet.

Men nu slår det mig att jag har lyckats villa bort mig mer och mer i off-topic landet, så det är bäst att jag sätter tvärt stopp nu...
 
Det är OT som håller igång trådar. En viktig faktor många glömmer när ämnet känns lite uttömt utan att för den skull vara det. Själv tror jag att tråden slumrar till lite beroende på vad Sony (och andra märken) kan komma med under Kölnmässan förutom de redan kända lanseringarna.

Vidare är det semestertider och inte minst viktigt gott om tid för många att fotografera. Hoppas alla som kan utnyttjar den tiden.

Tycker det visas upp alldeles för lite "vardagsbilder" på kritiksidorna. Vet inte om ni delar min uppfattning, men det är oftast de bilderna vars värde ökar med tiden. Alltså det som sker runt omkring oss just nu och blir historia längre fram.

Jag älskar dokumentära bilder som visar på små eller stora ögonblick i vardagen. Är de dessutom tagna i intressanta vinklar och beskurna/bearbetade på ett snyggt sätt blir allas personliga vardagsbilder intressanta för alla andra.
 
"Uttömt" ?

Jisses.. Jag är så jävla glad för min A850 efter tips och råd ifrån er här "hur man gör" för få dessa fullformatare börja leverera....så jag kommer utöva terror ett bra tag till...

Här kommer en blomma med ett bi till er hjälpsamma gubbs..Givetvis en FF bild.. och färgglad.. Gillar ju färger.. :)
 

Bilagor

  • DSC00825 1.jpg
    DSC00825 1.jpg
    13.2 KB · Visningar: 298
Back in business!!

A900-CZ8514.jpg

Har känt mig utanför ett tag nu och varit avundsjup på inte minst Torbjörn som gjort stora framsteg när han lärt sig hantera kameran. kände att jag inte gav den riktigt chansen.

Har därför återställt ordningen och bytte dessutom upp mig ett steg till. Har nu skaffat en sprillans A900 och passade samtidigt på att komplettera med ett Zeiss 85/1,4. :)

Så jag kommer att hålla liv i tråden :)



/Mats

P.S. Kameran är INTE till salu och kommer inte att bli det på väldigt länge! :). D.S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.