Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats!

Är fokusringen på din 85:a av hårdplast? Säker på det? På mitt är den av refflad metall.

Tror knappast att det finns olika varianter. Det är i allafall inte gummi som på andra, så jag trodde det var något plastmaterial, kändes lite så när man drar med nageln över kanten, men har kollat noggrannare nu och inser att det är eloxerad aluminium, dural e.d.

Vilket som, jag klämde i allafall lillfingret rejält. Finishen och stilen på det här objektivet är helt underbar och nu vet jag hur man inte ska hålla i det :)

Faktiskt är att den här kameran också är helt underbar. 850 och 900 är extremt lika, men finishen är lite annorlunda och 900 är helt enkelt underbar!

Fattar inte hur jag tänkte när jag gjorde mig av med den förra. Roligt att det kan svämma över och bli till stor glädje för andra i alla fall. A900 är faktiskt ännu mer fantastisk. Den är underbar, sa jag det?



/Mats
 
Faktum är att kameran är alldeles för underbar. Den är så fin att det finns risk att glömma fotografera när man smeker den.

Det här är lite skämmigt för att det visar hur usel fotograf jag är, men jag bjuder på det .-)

idag var jag ute på skogspromenad med min hund Bästis och hade såklart kameran med bestyckad med 70-300G (ni som säljer denna glugg för att köpa en FF gör ett misstag, de passar finfint ihop). Hunden gick lös och jag hade kameran i högsta hugg, men så började jag pilla på den lite, för att sen smeka den och beundra den för att den känns så fin... :).

Då plötsligt hoppar ett rådjur fram bara 20 meter framför oss, Bästis ställer sig upp intresserat, men fattar inte riktigt så han springer efter, rådjuret stannar upp och tittar på oss och skuttar sen iväg i stora graciösa språng över en mycket vacker glänta i perfekt ljus. Det var sådär vackert att man tänkte "här skulle man haft en kamera".

Och så står puckot där på första parkett med värdens bästa kamera och bara glor!

Hade inte hänt med A550, då hade jag pepprat på, men nu var jag liksom hypnotiserad av kameran så jag tappade fattningen.

Jaja, kommer inte att hända nån mer gång i alla fall ;-)


/Mats
 
Precis, så nu skriver du lite här, säljer din A900, skriver lite till och köper en ny A900 (igen) -- sedan lär det inte ta lång tid innan Sonys marknadsandel går förbi Canon.

Kommer inte att ske att jag säljer min A900!!!!!!!!!!!!!

Dessutom, lite allvarligare, vet jag varför Sony INTE kommer att öka sina marknadsandelar gentemot Canon och Nikon. Det fick jag ett mycket tydligt bevis för när jag var inne på JapanPhoto idag. Jag berättar om det i en separat tråd, men i morgon, orkar inte skriva nu.


/Mats
 
Kommer inte att ske att jag säljer min A900!!!!!!!!!!!!!

Dessutom, lite allvarligare, vet jag varför Sony INTE kommer att öka sina marknadsandelar gentemot Canon och Nikon. Det fick jag ett mycket tydligt bevis för när jag var inne på JapanPhoto idag. Jag berättar om det i en separat tråd, men i morgon, orkar inte skriva nu.


/Mats

Taskigt! Lite sömn får du ju offra. Ska man behöva vänta tills imorgon och sedan leta i en annan tråd? Du får vara så god och skriva i denna tråden. Annars köper ingen på tråden din A900 om en vecka eller två:)

Sov gott//Lennart
 
Faktum är att kameran är alldeles för underbar. Den är så fin att det finns risk att glömma fotografera när man smeker den.

Det här är lite skämmigt för att det visar hur usel fotograf jag är, men jag bjuder på det .-)

idag var jag ute på skogspromenad med min hund Bästis och hade såklart kameran med bestyckad med 70-300G (ni som säljer denna glugg för att köpa en FF gör ett misstag, de passar finfint ihop). Hunden gick lös och jag hade kameran i högsta hugg, men så började jag pilla på den lite, för att sen smeka den och beundra den för att den känns så fin... :).

Då plötsligt hoppar ett rådjur fram bara 20 meter framför oss, Bästis ställer sig upp intresserat, men fattar inte riktigt så han springer efter, rådjuret stannar upp och tittar på oss och skuttar sen iväg i stora graciösa språng över en mycket vacker glänta i perfekt ljus. Det var sådär vackert att man tänkte "här skulle man haft en kamera".

Och så står puckot där på första parkett med värdens bästa kamera och bara glor!

Hade inte hänt med A550, då hade jag pepprat på, men nu var jag liksom hypnotiserad av kameran så jag tappade fattningen.

Jaja, kommer inte att hända nån mer gång i alla fall ;-)


/Mats

Klockrent!! :)

Vad säger din fru/tjej om ditt förhållande till kameran? Svartsjuk?
 
Jag har inga specifikationer som stöder detta. Men betänk att AF på en A900 måste kunna accelerera fortare då kameran är kapabel att ta 5 bilder per sekund i AF-C läge. Det verkar då logiskt att mer ström skulle gå åt, dels till motorn (som sannolikt är densamma i båda kamerorna, givetvis. Den är inte nedväxlad i A850 eller så men fungerar väl som vilken elmotor som helst när man okar flödet av ström genom en enkel reostat).

Siffran 20% skulle vara summan av ökad strömtillförsel till motorn samt den ström som går åt till det större och snabbare buffertminnet.

Inte konstigare än att Canons kameror drar mer ström med en snabb USM-motor på ett tele med IS (image Stabilizer) aktiv än de gör med en långsammare AF-motor i gluggen och utan IS aktivt.

Spegelrörelserna tar mer ström på A900 i detta läge och spegelmekanismen är inte densamma i 850.

Allt under kapitlet onödigt vetande för mig personligen då jag i princip alltid använder A900 i AF-S läge och enbildsmatning. Men visst testade jag funktionen när kameran var ny. Duger utmärkt till att plåta action med.

Samma batteri används i A550 och den kameran förbrukar förbluffande lite ström trots användning av LV ofta.......................

Tycker rent allmänt att det skett en stor förbättring på batteri och strömförbrukningsfronten. Det är en himmelsvid skillnad mellan de nyare Sony-kamerorna och KM D7D som jag tyckte man hade på laddning mest för jämnan. Redan A350 var en stor förbättring och A550 är ännu bättre, vilket kankse är lite konstigt med tanke på att skärmen är både brightare och större på A550. Dessutom så ger ju de nya batterisystemen mycket exaktare info om hur mycket laddning som faktiskt finna kvar. Det är en bra bonus bara det.
 
Sen sägs det att män inte kan uttrycka känslor och visa kärlek och tillgivenhet offentligt, Då har folk både missat fotbolls VM och Mats och Tobbes kärleksförklaringar till älsklingarna i denna tråd (A900 och A850).

Men handen på hjärtat! Är de verkligen så vackra? Ser de inte lite väl strama och kantiga ut? Är ni verkligen säkra på att kärleken besvarad?
 
Tycker rent allmänt att det skett en stor förbättring på batteri och strömförbrukningsfronten. Det är en himmelsvid skillnad mellan de nyare Sony-kamerorna och KM D7D som jag tyckte man hade på laddning mest för jämnan. Redan A350 var en stor förbättring och A550 är ännu bättre, vilket kankse är lite konstigt med tanke på att skärmen är både brightare och större på A550. Dessutom så ger ju de nya batterisystemen mycket exaktare info om hur mycket laddning som faktiskt finna kvar. Det är en bra bonus bara det.

Synd bara att de inte kunde hålla trenden med NEX-5 som tydligen bara pallar 300 skott, nu är man tillbaka på km5d nivå. Fast den består ju typ bara av en stor skärm som går att använda i dagsljus och är proppad med elektroniska mojänger.
 
Men handen på hjärtat! Är de verkligen så vackra? Ser de inte lite väl strama och kantiga ut? Är ni verkligen säkra på att kärleken besvarad?

Tror a850 och a900 är maskulinum, lite som att isbrytare får killnamn. Tur man inte är homofob. ;-D

Det blir lite som att att ta med bästa polaren på äventyr jämfört med att fjäska för en skön Canonissa så att hon gör vad man vill.
 
Synd bara att de inte kunde hålla trenden med NEX-5 som tydligen bara pallar 300 skott, nu är man tillbaka på km5d nivå. Fast den består ju typ bara av en stor skärm som går att använda i dagsljus och är proppad med elektroniska mojänger.

:) Det är väl som med Windows. Dagens Windows 7 går ju knappt snabbare än version 2.21 gjorde med en 16 Mhz 386:a 1989, trots att det körs på dagens hyperklockade superprocessorer. Skruvar Intel och AMD upp speeeden i processorerna som fixar Microsoft snabbt massor av ny automatgenererad kod och massor med nya bra ha "interna processer" och drösar med onödiga animationer. Så är ordningen strax återställd och man är tillbaka på ruta ett igen.
 
Senast ändrad:
Tror a850 och a900 är maskulinum, lite som att isbrytare får killnamn. Tur man inte är homofob. ;-D

Det blir lite som att att ta med bästa polaren på äventyr jämfört med att fjäska för en skön Canonissa så att hon gör vad man vill.

Canons grejor är definitivt mer feminina i sina avrundade former.
Nikon hamnar väl någonstans mittemellan.
 
Canons grejor är definitivt mer feminina i sina avrundade former.
Nikon hamnar väl någonstans mittemellan.

Fan, är det här upptakten för någon Pridefestival för digitala systemkameror?

Jag har träffat många kantiga fruntimmer och med tilltagande födoämnesintag stora biffar till milt uttryckt "avrundade" karlar som behövt BH med C-kupa samt en hederlig skånsk "rollebör" att placera magen i när de ska motionera. d v s hämta mer bärs i kylen eller stappla de 50 metrarna till bilen.

Nikon som hermafrodit:) :)

En A900 maskulinum att likna vid isbrytare? Kameran har förvisso en ganska rå ursprunglig design. Men är det detsamma som maskulint?

Undrar om herrarna använt 1,5 kg kamerahus ur Canons 1D/1Ds-serie eller nästan lika tunga Nikon D3 med dedicerad 24-70/2.8 L-zoom.

Då blir samtliga FF-kameror ett tungt neutrum.

men gör jag som Mats Lillnor; Tar prylarna med mig till sängs så måste jag dock tillstå att oavsett märke är det tal om feminimum i högsta potens i mitt fall.

Räcker det med objektivlock/alternativt bajonettlock eller måste det till andra skydd för att inte smittas av någon obehaglig sjukdom?

Vad är egentligen huvudsyftet med den vibrerande sensorn?
 
Jamen Lennart va fan ska man tro? Vi har ju tvingats vara oroliga för dig förut! :)

Annars är det förvånansvärt lugnt i den kungliga huvudstaden trots Pride-vecka och allt. Det regnar men det bekommer väl inte "regnbågsfolket" nå speciellt. Dessutom är de ju numera förpassade till fesförnäma Östermalm och Gärdet. Skönt för då kan ju Söder få va lite som vanligt och Tanto-lunden vara lika öde i regnet som den brukar.

...eller så är de i Jakobs kyrka i Kungsträdgården för där har de tydligen "Pride-bön" såg jag idag.

Jag trodde sen att du hittat på nåt nytt uttryck för först läste jag "Nikon som hemmafrodit" istället för "Nikon som hermafrodit". Måste tydligen se över terminalbrillorna. Eftersom det finns rätt mycket politisk korrekthet i den här stan så undrade jag lite halvängsligt om jag borde synka mig igen. Nu kränker man väl någon om man använder HBT-uttrycket som man skulle använda förra året för nu ska det enligt uppgift heta HBTQ. Skulle inte förvåna om den gode Mats nästa år kräver att de tar hänsyn till kamerafetischism också och ändrar beteckningen till HBTQF för att vara ännu mer korrekt.

Åren som följer kommer att bli en fröjd för pressen då rörelsen alltid kan bråka om i vilken ordning dessa bokstäver ska stå om man får problem med förnyelsen.

Sen undrar jag faktiskt över en sak. Gayrörelsen har ju arbetat många år för att tvätta bort sjukdomsstämpeln från homosexualitet och till slut äntligen lyckats med detta. Blir det då inte lite förvirrande med akronymer såsom HBT och HBTQ? Riskerar inte dessa begrepp att klumpa ihop det numera friskförklarade regnbågsfolket med både HIV, ADHD och DAMP och andra bokstavsdiagnoser?
 
Senast ändrad:
Photocon;1541104 Räcker det med objektivlock/alternativt bajonettlock eller måste det till andra skydd för att inte smittas av någon obehaglig sjukdom? Vad är egentligen huvudsyftet med den vibrerande sensorn?[/QUOTE sa:
Är man försiktig så är risken att man får svamp liten. :-D

Den vibrerande sensorn borgar för en skönare fotografisk akt. Man kan hålla på längre i vissa fall så länge som en sekund och det med bara händerna.
 
Finns det någon upplåsbar variant av A900/A850?

Vilken ställning bör fotografen lämpligast inta vid kombinationen Sony FF och bakfikus...förlåt bakfokus?

Någon som råkat ut för PMS-besvär på sina FF-kameror. Taskiga bilder under en tredagarsperiod med blödande färger?

Jag får ingen utlösning när jag trycker på utlösarknappen. Hörs bara ett "klonk". Vilken klinik vänder jag mig till? Ska jag reklamera kameran eller är det fel på någon annan apparat?

För övrigt gör det ont i en viss utstickande kroppsdel när spegeln slår tillbaks. Är det därför NEX körs utan spegel?
 
Finns det någon upplåsbar variant av A900/A850?

Vilken ställning bör fotografen lämpligast inta vid kombinationen Sony FF och bakfikus...förlåt bakfokus?

Någon som råkat ut för PMS-besvär på sina FF-kameror. Taskiga bilder under en tredagarsperiod med blödande färger?

Jag får ingen utlösning när jag trycker på utlösarknappen. Hörs bara ett "klonk". Vilken klinik vänder jag mig till? Ska jag reklamera kameran eller är det fel på någon annan apparat?

För övrigt gör det ont i en viss utstickande kroppsdel när spegeln slår tillbaks. Är det därför NEX körs utan spegel?

Hellre spegellös än segellös - i alla fall om man är seglare.
Men vem fan är seglare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.