Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidigare, när Canon och Nikon hade kommit att dominera kameramarknaden, så såg man klara tendenser till att de bekvämt sjönk ner i sina soffor. De gjorde ju t.o.m. en överenskommelse om att de skulle dela upp kameramarknaden mellan sig! Fattar inte att det inte blev ett dj-kla liv om detta (åtminstone i USA - jag trodde att de hade lagar mot sådant där).

Det är ju konkurrensverket som ska hålla koll på sånt, men varför finns det förresten bara ett konkurrensverk?


/Mats
 
Då får du nu ta och sälja din A550 mats.... Samt lite gluggar.. Annars blir det lite väl mastigt kan man tycka att dra runt på två systemkamera set..??. Om inte annat förbannad dyrt...


Lennart.
Du ser. Ämnet var inte uttömt... :-] 8-}
 
Måste väl visa attjag börjat använda min 850

så här ett smakprov
 

Bilagor

  • Fotosidan_DSC0012-Edit.jpg
    Fotosidan_DSC0012-Edit.jpg
    12.6 KB · Visningar: 258
Själv var jag nere vid stranden och tänkte ta mig ett dopp. Ångrade mig emellertid. Det blåste för mycket. Och så skrämmer man bort smågösarna.

Använd kamera: Tampax 666 hålkamera
 

Bilagor

  • svkronoberg1.jpg
    svkronoberg1.jpg
    64.5 KB · Visningar: 318
""" Hahahahaha.. Jag skrattar ihjäl mig.. """...
 

Bilagor

  • DSC00448(2) kopiera.jpg
    DSC00448(2) kopiera.jpg
    23.3 KB · Visningar: 306
Själv var jag nere vid stranden och tänkte ta mig ett dopp. Ångrade mig emellertid. Det blåste för mycket. Och så skrämmer man bort smågösarna.

Använd kamera: Tampax 666 hålkamera

Ja vem vet, gläd er åt era Sony FF för ska man tro rykten på Dyxum så hävdar tydligen en del nu att Sony funderar på att lägga ner FF-sensortillverkningen p.g.a. långsiktiga lönsamhetsproblem. Ska man sälja FF-kameror för så lite som 13.000 för att överhuvudtaget bli av med dem, så kanske det blir svårt.

http://bythom.com/

Det kanske blir lådkamera på allvar .... fortare än vi anar. Den som lever får se.
 
Ja vem vet, gläd er åt era Sony FF för ska man tro rykten på Dyxum så hävdar tydligen en del nu att Sony funderar på att lägga ner FF-sensortillverkningen p.g.a. långsiktiga lönsamhetsproblem. Ska man sälja FF-kameror för så lite som 13.000 för att överhuvudtaget bli av med dem, så kanske det blir svårt.

http://bythom.com/

Det kanske blir lådkamera på allvar .... fortare än vi anar. Den som lever får se.

Jaha! Thom Hogan har väl aldrig varit riktigt kompis med kristallkulan. Dessutom blandar han ganska osakligt in Nikon D3X "väntade" uppföljare med suffixet "s". Canons motsvarande modell 1DsMkIII har inte heller fått någon uppföljare.

Dessutom tror jag inte att Nikon står och faller med Sony. De har redan visat att de kan omdesigna sensorerna så att de ger mer DR och bättre lågljusegenskaper än Sony själva.

Men visst kan karln få rätt. Och vad betyder det? FF-kamerorna fortsätter att fungera i alla fall sin utmätta livstid. Han påtalar ett gammalt faktum: FF-sensorer är mycket dyrare att tillverka än APS-C. Och skulle Sony lyckas få fram sina backlitsensorer i aps-c format så blir det sannolikt mycket bra kameror.

Sensorn som sitter i NEX-kamerorna fixar extremt bra resultat. Så visst kan TH ha rätt. Och skulle han, mot viss förmodan, ha det finns det alla skäl i världen att skaffa en FF-kamera nu.

Jag kan närsomhelst gå och låna en 8 år gammal Canon 1Ds FF med 11MP och få fram bilder och med valörer och sting som ingen aps-c mäktar med idag.

Men för all del. Vi står sannolikt inför ett trendbrott. NEX har slagit in entrédörrarna. Om Sony inte bara gör kosmetik i utvecklingen av NEX-systemet så kanske "Hogan knows best".
 
Jag förstår mycket väl att man kan fästa sig så mycket vid en katt eller hund. Har (via min tjej medan hon var i livet) haft både katter och hundar. Innan dess var hundar bara hundar för mig. Men sedan fick vi en shih-tzu (min första hund), och upptäckte snabbt att hon var en fantastisk personlighet! Många gånger bra mycket intelligentare än vi... Upphör aldrig att förbluffas över vilken otrolig förmåga hon hade att läsa oss.

T.ex., varje gång jag skulle gå ut så brukade jag överväga ifall jag skulle ta henne med eller ej. Medan jag gick runt och plockade ner aktuella grejer jag behövde ha med mig i väskan, valde ytterplagg osv, så funderade jag under tiden över detta. Till slut kom jag fram till ett beslut. Ifall det var så att jag hade bestämt mig för att inte ta henne med denna gång, så kastade jag då en blick efter henne, och då låg hon alltid på sin kudde och snusade.

Ifall det istället var så att jag så småningom kom fram till att jag skulle ta med henne ut och då tittade mot hennes kudde - så stog hon redan framför fötterna på mig med förväntansfulla ögon och viftande svans! Alltid!

Det nästan kusliga var alltså att HON ALDRIG MISSADE! Och jag som inte ens tror på telepati - kan någon förklara för mig hur hon kunde veta vad jag skulle komma att besluta mig för - LÅNGT INNAN jag visste det själv!

Har försökt att finna någon rationell förklaring till detta. Möjligen att jag packade mina grejer i en något olika ordning beroende på vilket det skulle komma att bli (fast jag kom aldrig på någon skillnad).

När hon så småningom gick bort, så sörjde vi givetvis väldigt.

Så småningom blev det förstås en ny hund. Till min stora besvikelse såg jag ingen personlighet hos denna - den var bara "en vanlig hund". Väldigt korkad i jämförelse med den första - ursäkta uttrycket. Tänkte att det kanske behövdes lite tid innan dess personlighet växte fram, men icke. Samma sak med vår tredje hund.

Vet inte ifall det är olika hundraser som kan vara så olika, eller om detta är rasoberoende och enbart handlar om olika individer. I så fall drar jag slutsatsen att vi hade en enorm tur med vår första hund. Alla hundar före och efter henne har för mig varit hundar, medan hon var en klart lysande personlighet.

Men nu slår det mig att jag har lyckats villa bort mig mer och mer i off-topic landet, så det är bäst att jag sätter tvärt stopp nu...

Ja du har kastat handsken, så lite mera ot. Det normala annars om man får tro erfarna uppfödare är att vid först den tredje hunden som man börjar förstå hur man skall gå till väga med hundägandet. man måste svälja stoltheten och läsa på lite. det finns många böcker som beskriver hur man skall läsa av sin hund. kloka uppfödare kräver av sina köpare att dom måste försöka att lära sig vad hunden försöker att säga. vi är skyldiga hunden att försöka lära oss detta, den är helt utlämnad när den kommer till oss. den kämpar för att förstå vad vi vill. allt för många skaffar ju katt med villfarelsen att den klarar sig så bra själv, den tar ju råttor så det är inte så noga med maten eller, alla katter är inte alls duktiga jägare som exempel. Men för att lindra vårat dåliga samvete så formar vi våra egna ursäkter för att inte må alltför dåligt. Precis som du skriver så är dom individer, samma ras så kan flera bete sig helt olika, precis som med barnen kan olika hundar kräva antingen jäkla mycke jobb för att fungera bra. det lite märkliga annars är att toleransen mot hur barnen uppför sig är väl 100ggr högre än hur hunden sköter sig. det finns vedervärdiga berättelser vad som hänt den lilla hundvalpen som lämnat någon liten hög i ett hörn. inte faen sparkar vi väl det 2 åriga människobarnet över ryggen om det gjort i byxan.
 
Jaha! Thom Hogan har väl aldrig varit riktigt kompis med kristallkulan. Dessutom blandar han ganska osakligt in Nikon D3X "väntade" uppföljare med suffixet "s". Canons motsvarande modell 1DsMkIII har inte heller fått någon uppföljare.

Dessutom tror jag inte att Nikon står och faller med Sony. De har redan visat att de kan omdesigna sensorerna så att de ger mer DR och bättre lågljusegenskaper än Sony själva.

Men visst kan karln få rätt. Och vad betyder det? FF-kamerorna fortsätter att fungera i alla fall sin utmätta livstid. Han påtalar ett gammalt faktum: FF-sensorer är mycket dyrare att tillverka än APS-C. Och skulle Sony lyckas få fram sina backlitsensorer i aps-c format så blir det sannolikt mycket bra kameror.

Sensorn som sitter i NEX-kamerorna fixar extremt bra resultat. Så visst kan TH ha rätt. Och skulle han, mot viss förmodan, ha det finns det alla skäl i världen att skaffa en FF-kamera nu.

Jag kan närsomhelst gå och låna en 8 år gammal Canon 1Ds FF med 11MP och få fram bilder och med valörer och sting som ingen aps-c mäktar med idag.

Men för all del. Vi står sannolikt inför ett trendbrott. NEX har slagit in entrédörrarna. Om Sony inte bara gör kosmetik i utvecklingen av NEX-systemet så kanske "Hogan knows best".

Det är klart att mer yta alltid ger bättre förutsättningar. Den diskussionen klarade vi av för nåt år sedan i FS kanske längsta tråd den s.k. "pixeltråden" som både du och jag var ganska aktiva i. Ändå måste jag ju säga att det är ganska fantastiskt det som skett bara det senaste året med den senaste generationen APS-C-sensorer och inte minst utvecklingen på mjukvarusidan som vi sett bl.a. i DxO 6 och Lightroom 3.0. Det man tidigare trodde enbart var möjligt med FF visar det sig till viss del gå att åstadkomma med betydligt mindre APS-C-sensorer och mer utvecklad mjukvara. Både när det gäller DR och brushantering så har dagens kombo av APS-C-teknik och smarta RAW-konverterare flyttat fram gränserna till en plats de flesta inte trodde vara möjligt bara för ett år sedan. Jag snubblade över den här ganska dramatiskt illustrativa länken som verkligen visar på skillnaderna mellan den senaste och näst senaste RAW-konverteringstekniken:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=119586

Bifogar dessutom länken till den pågående Dyxum-diskussionen om Sonys inofficiellt påstådda FF-bryderier.

http://www.dyxum.com/dforum/what-if-sony-pulls-ff-sensors_topic65515_page8.html

Så FF faktiskt inte behövs för den riktigt stora massan av rena bildkvalitetsskäl d.v.s. jag är inte alls lika säker som jag var för ett tag sedan att FF helt skulle ersätta APS-C när produktionskostanderna sjunker. APS-C kan mycket väl komma att uppfattas som både "good enough" och t.o.m. ordentlig "overkill" för alla utom en mycket marginell extrema konsumenter. Precis som du säger så har vi att se fram mot ytterligare förfining och nya tekniska genombrott som när mognad och marknadsintroduktion som exv. back lit-tekniken. Folk som i pixeltråden trott vi nått vägs ände med APS-C-formatet för några år sedan redan har visat sig haft fel. De som påstår samma sak idag kanske inte heller får rätt.

APS-C har ju obestridliga andra fördelar också. Tänker främst på att långa telen kan göras lite mindre stora, tunga och skrymmande genom den inverkan "crop-faktorn" faktiskt har.
 
Senast ändrad:
Ganska orimligt att Sony skulle lägga ner FF-produktionen, när man släpper två FF-kameror samt en rad dyra objektiv designade för just FF så har man helt klart en plan för flera år framåt.
 
Rykten rykten rykten..

Det absolut ända positiva med rykten är att dom tvingar ut Sony på banan troligen och berätta vad dom har i tankarna framåt.. Därför, får rykten florera för länge så blir dom en rent skadande kraft. Detta vet Sony så väl.. Dummare är dom inte... Dessutom är det ibland så att rykten startas just för att tvinga ut en konkurrent och berätta vad som är på G.. Därför just rykten har en sådan skadande impact för företaget som drabbas av rykten med katastrof innehåll..

Så inom snar framtid lär vi ha svaren..

Glöm inte allt som talar emot .. CZ och Sony har ett 5 års avtal liggande med lång tid kvar.. Kostar nog en hel del att bryta det avtalet.. Skadeståndet är nog dyrare än att bygga vidare med kamerorna. Och svänga hela samarbetet till att rikta sig mot endast NEX kommer nog bli en tuff story det..


En hel kundmarknad med köpta gluggar .. Jisses.. Skulle kosta Sony hela sin trovärdighet. Och då man köper dyra grejer som gluggar osv är så är framtid´s tryggheten en oerhört viktig sak.. Att bryta ett sådant förtroende skulle inte bara skada kameradelen av Sony. Utan hela märket skulle lida en djup djup förtroendekris..

Sedan det i mina ögon viktigaste.. Hur skadar man en konkurrent bäst och mest.? Och varför gör man det?

Svaret är nog NEX... NEX har slagit in dörrarna så kapitalt så konkurrerande tillverkare måste göra något. Att då starta ett rykte kan vara en sak som sänker ett märke mer än nått annat..


Och så tror jag detta hänger ihop.. Att den där Tom Hogan går ut med sin text är en sak som styrker min misstanke.. Han är en Nikonsnubbe .. Med kontakter rakt in i Nikon.. Nikon som via en vad jag tror panikåtgärd försöker slå i folk att "kanske i år" har dom en typ egen "nex" klar... Men med även orden " Men kanske nästa år blir vi klara" därefter..

Detta så Nikonfolket skall vänta in hösten.. För då se beskedet "Nästa år".. Och har man väntat tills höst vinter på Nikons "NIC" model .( kan den heta så tro?) Ja då kan många vänta "lite till" tills nästa år..... Ett billigt trick sådant i marketing då man inte hinner med riktigt... För givetvis VET Nikon hur långt dom kommit.. Och dom VET givetvis garanterat ungefärligen då ett släpp kan vara klart..
Men använder ""Kanske i år metoden"".. Jag kan ha fel. Men tror inte Nikon har så kass planering så man inte vet exakt.. Och hade dom vetat dom vore klara i höst/vinter hade dom givetvis sagt det och behållit marknadsandelar för folk skulle då vänta in sitt märke...

Allt för hålla kvar sina köpare så dom väntar på Nikon.....

Och. Samtidigt drar det igång rykten runt om Sonys kameror då NEX trotts "Testarnas" förtvivlande försök att sänka kameratypen/modelen.. Så slår "NEX" rätt ok på marknaden...


Jag kan ha fel. Vi får se.. Men men.. Jag tror ända tills motsattsen är bevisad att där ligger nog kärnan till "surret".. NEX ! och en marknad som blev tagen på sängen lite.. Och då kommer smutsigare metoder fram då det är ända vägen man kan göra nått alls..


Hur det nu än är så är jag en glad.,, Ja lycklig ägare till en Sony A850 full--formatskamera.. Och jag har sett katastrofrykten förr.Pentax tex har väl dött tjogtals ggr enligt rykten....Men lever ännu...

Och oavsett hur det är med allt surr så är jag glad A850 ägare..... Och den dagen jag har en NEX att komplettera med så är glädjen komplett. Då har vi en liten kamera för vardagens fotande i familjen.. Samt som min fru klarar utav . Eller vår 10 åring..Samt som går att fota mer avancerat med också ... Och den större A850 som är inte bara en kamera. Utan också en utmaning... Jag förstår idag Lennart som haft så svårt att skiljas från Sin A900.. Dessa FF kameror är verkligen "Kameror".. På gott och ont..Vilket han skrivit så många ggr.. Men nu börjar jag förstå vad han menar också.. Det är lång väg kvar för mig till ""ATT förstå"". Men "Börjar förstå" är ett första steg på vägen.. Och Mats Lillnor "förstår" också nu tror jag efter sett då jag började fatta..

Bara insikten om att ett enkelt enkelt felgrepp gör en Sony FF kamera till rena skiten ifråga om isohantering.. Och bara via enkelt enkelt påverkande manuellt med justera exponeringen så blir den hur duktig som helst var omtumlande insikt.. Tänk att jag läst och tittat på dessa FF kameror sååååå länge så länge.. Och först NU kom tack vare er här info hur enkelt det är att få kameran att "vakna till"... Underligt att inget alls står om sådant i "Tester" av kameran.. Proffs bör ju ha koll på sådant kan då jag tycka...

jaja.. Nu surrar jag ju inte ot längre här. Så bäst att sluta... :)
 
Ganska orimligt att Sony skulle lägga ner FF-produktionen, när man släpper två FF-kameror samt en rad dyra objektiv designade för just FF så har man helt klart en plan för flera år framåt.

Det tror jag också på kort sikt. Men om Sony-folk läcker denna typ av info (om de nu gjort det) så kan man väl betrakta det som antingen en försöksballong eller en avlednade manöver för att förvilla konkurrensen.

En del påpekar ju också, förmodligen helt riktigt, att man inte kan dra några som helst växlar på framtiden ur det faktum att Sony står i beredskap att släppa några nya FF-modeller. Det vore ju ren kapitalförstöring att inte sälja färdiga produkter man har i röret om man nu verkligen har några och åtminstone tror sig om att kunna täcka kostnaderna man har för tillverkning och försäljning med de intäkter man kan förvänta sig realistiskt.

Sanningens moment inträffar väl när man måste bestämma sig för om man tänker ta fram nya FF-modeller efter den generation som man nu har i röret. Det som kan hända är ju att vi får ett liknande scenario kring A850 och A900 som vi tidigare sett kring A700 d.v.s. att folk får vänta i evigheter på en uppföljare som aldrig verkar komma och tvingas se massor av ny teknik i konkurrenternas produktlinjer som man själv bara kan drömma om. I värsta fall kan det bli som det redan är att nya attraktiva funktioner kommer i Sonys nya instegskameror som lanseras i en aldrig sinande ström medan FF-modellerna uppfattas som alltmer omoderna. Lite så har det ju redan blivit med A5xx generationen kontra FF-modellerna, vilket inte minst Mats Lillnor och även Tobbe vittnat om. Jag är också helt övertygad om att de som köper en A850 eller A900 idag gör det mycket medvetet av rena bildkvalitetsskäl. De är konsumenter som är ganska okänsliga för allt nytt "lull lull".

Som jag redan skrivit tidigare till Lennart, så tror jag inte alls att Sonys FF-kameror inte skulle klara tidens tand galant. Jag är mer orolig för när tillverkarna slutar tillverka batterier för de modeller de anser helt olönsamma att göra detta till. Har man lite tur används batterierna i flera modeller så då ökar väl chansen att upprätthålla efterfrågan bättre. Jag kan ju själv använda samma batteri både i min A350 och A550 och NP-FM500H passar ju både A850 och A900 om man ska tro info på Sony Style.
 
Senast ändrad:
Vad är det främst som alla dessa hysteriska människor vill ha i en ny FF-kamera ifrån Sony?
I mina ögon är A900 hyffsat komplett, kanske att man skulle öka hastigheten från 5bp/s till ~10b/s och försöka ta ner bruset på de lite högre ISO-talen ytterligare - detta kanske skulle göra kameran mer eftersökt hos sportfotografer också!?

Det är främst nya objektiv jag skulle vilja se i produktion, något i stil med vad de andra har att erbjuda:
Några fasta och hyffsat ljusstarka gluggar mellan 10-100mm, riktade både till FF och APS-C (kanske någon f/1.8- f/2-glugg?)
Ljusstark normalzoom för APS-C i stil med 16/17-50/2.8 (kanske t.o.m f/4)
Nån telezoom med f/4, t.ex ett 70-200/4 prissatt runt 10k (vid lansering, bör väl gå ner till 6-7k för att sälja mer)
Fasta och då för längden ljusstarka (t.ex f/4 eller f/4.5) objektiv på 400mm+ - riktat främst då till sportfotografer.
 
Jag är också helt övertygad om att de som köper en A850 eller A900 idag gör det mycket medvetet av rena bildkvalitetsskäl. De är konsumenter som är ganska okänsliga för allt nytt "lull lull".

För mig var enbart bildkvaliteten faktiskt inte det viktigaste, utan för mig är det ergonomi och hantering som är det allra, allra viktigaste, men naturligtvis spelar bildkvalitet och finesser en roll också; annars hade jag nöjt mig med en andra A700. Jag trodde dock aldrig att en A700 skulle kännas liten, men när man hållit i A850 en stund känns A700 ganska nätt - och lite lätt...

Jag bryr mig inte, åtminstone för närvarande, om filmning eller liveview, men jag gillar stor sökare, tyngd och storlek samt de fasta lägena för custom-minnena. Och så tycker jag att "Intelligent preview" är en toppengrej, attans synd att det inte finns på A700 också. Känslan av att ta en bild med A850 är också överlägsen mina mindre kameror, det är lite skjuta-kanon-känsla, lite definitivare att "nu jäklar tar jag en bild"...

Sedan räknade jag förstås med att bildkvaliteten också skulle bli ännu bättre med en A850, men det var mer en "på-köpet"-grej än det som avgjorde affären. Och de skall jobba i par, A700 och A850, så får man det bästa av allt: En liten snabb och nätt (nåja...) och en rejäl klump för de mer eftertänksamma bilderna.

Och innan någon undrar: Nej, jag är inte motståndare till varken filmning eller liveview, men jag vill bara inte offra någonting för att få det; inte pengar, inte sökaren, inte klumpigare display. Är det inte fördyrande eller stör något annat får det gärna finnas, och då skulle jag förstås använda det också. Det får helt enkelt bara stå tillbaka för andra saker som jag hellre vill ha, så där har ju Sten-Åke helt rätt!
 
Rykten rykten rykten..

Det absolut ända positiva med rykten är att dom tvingar ut Sony på banan troligen och berätta vad dom har i tankarna framåt.. Därför, får rykten florera för länge så blir dom en rent skadande kraft. Detta vet Sony så väl.. Dummare är dom inte... Dessutom är det ibland så att rykten startas just för att tvinga ut en konkurrent och berätta vad som är på G.. Därför just rykten har en sådan skadande impact för företaget som drabbas av rykten med katastrof innehåll..

Så inom snar framtid lär vi ha svaren..

Glöm inte allt som talar emot .. CZ och Sony har ett 5 års avtal liggande med lång tid kvar.. Kostar nog en hel del att bryta det avtalet.. Skadeståndet är nog dyrare än att bygga vidare med kamerorna. Och svänga hela samarbetet till att rikta sig mot endast NEX kommer nog bli en tuff story det..


En hel kundmarknad med köpta gluggar .. Jisses.. Skulle kosta Sony hela sin trovärdighet. Och då man köper dyra grejer som gluggar osv är så är framtid´s tryggheten en oerhört viktig sak.. Att bryta ett sådant förtroende skulle inte bara skada kameradelen av Sony. Utan hela märket skulle lida en djup djup förtroendekris..

Sedan det i mina ögon viktigaste.. Hur skadar man en konkurrent bäst och mest.? Och varför gör man det?

Svaret är nog NEX... NEX har slagit in dörrarna så kapitalt så konkurrerande tillverkare måste göra något. Att då starta ett rykte kan vara en sak som sänker ett märke mer än nått annat..


Och så tror jag detta hänger ihop.. Att den där Tom Hogan går ut med sin text är en sak som styrker min misstanke.. Han är en Nikonsnubbe .. Med kontakter rakt in i Nikon.. Nikon som via en vad jag tror panikåtgärd försöker slå i folk att "kanske i år" har dom en typ egen "nex" klar... Men med även orden " Men kanske nästa år blir vi klara" därefter..

Detta så Nikonfolket skall vänta in hösten.. För då se beskedet "Nästa år".. Och har man väntat tills höst vinter på Nikons "NIC" model .( kan den heta så tro?) Ja då kan många vänta "lite till" tills nästa år..... Ett billigt trick sådant i marketing då man inte hinner med riktigt... För givetvis VET Nikon hur långt dom kommit.. Och dom VET givetvis garanterat ungefärligen då ett släpp kan vara klart..
Men använder ""Kanske i år metoden"".. Jag kan ha fel. Men tror inte Nikon har så kass planering så man inte vet exakt.. Och hade dom vetat dom vore klara i höst/vinter hade dom givetvis sagt det och behållit marknadsandelar för folk skulle då vänta in sitt märke...

Allt för hålla kvar sina köpare så dom väntar på Nikon.....

Och. Samtidigt drar det igång rykten runt om Sonys kameror då NEX trotts "Testarnas" förtvivlande försök att sänka kameratypen/modelen.. Så slår "NEX" rätt ok på marknaden...


Jag kan ha fel. Vi får se.. Men men.. Jag tror ända tills motsattsen är bevisad att där ligger nog kärnan till "surret".. NEX ! och en marknad som blev tagen på sängen lite.. Och då kommer smutsigare metoder fram då det är ända vägen man kan göra nått alls..


Hur det nu än är så är jag en glad.,, Ja lycklig ägare till en Sony A850 full--formatskamera.. Och jag har sett katastrofrykten förr.Pentax tex har väl dött tjogtals ggr enligt rykten....Men lever ännu...

Och oavsett hur det är med allt surr så är jag glad A850 ägare..... Och den dagen jag har en NEX att komplettera med så är glädjen komplett. Då har vi en liten kamera för vardagens fotande i familjen.. Samt som min fru klarar utav . Eller vår 10 åring..Samt som går att fota mer avancerat med också ... Och den större A850 som är inte bara en kamera. Utan också en utmaning... Jag förstår idag Lennart som haft så svårt att skiljas från Sin A900.. Dessa FF kameror är verkligen "Kameror".. På gott och ont..Vilket han skrivit så många ggr.. Men nu börjar jag förstå vad han menar också.. Det är lång väg kvar för mig till ""ATT förstå"". Men "Börjar förstå" är ett första steg på vägen.. Och Mats Lillnor "förstår" också nu tror jag efter sett då jag började fatta..

Bara insikten om att ett enkelt enkelt felgrepp gör en Sony FF kamera till rena skiten ifråga om isohantering.. Och bara via enkelt enkelt påverkande manuellt med justera exponeringen så blir den hur duktig som helst var omtumlande insikt.. Tänk att jag läst och tittat på dessa FF kameror sååååå länge så länge.. Och först NU kom tack vare er här info hur enkelt det är att få kameran att "vakna till"... Underligt att inget alls står om sådant i "Tester" av kameran.. Proffs bör ju ha koll på sådant kan då jag tycka...

jaja.. Nu surrar jag ju inte ot längre här. Så bäst att sluta... :)

Tror inte heller dom kommer att slopa FF med tanke på att det inte är speciellt längsedan längesedan dom släppte Sonyzeiss 24-70, Sonyzeiss 16-35 Sony 70-300 och Sony 70-400 som alla är dyra och FF-anpassade objektiv...däremot så kanske det kan ta lång tid innan dom kommer/släpper en efterföljare till A850/900.

Även Canon har gått ut o sagt att dom kommer med en liten kamera...tror det va Reuyers som gick ut med det om jag inte minns fel...men dom sa inte när den skulle komma eller nån övrig info så det känndes mer som: "köp inte Sony Nex nu för det kommer snart en Canon i likande format" alltså ett sätt för att hålla kvar/få nuvarande Canon-ägare att invänta deras modell istället för att köpa en Nex.

Nex-systemets största fördel och som jag personligen tror lockar många av dom mer "avancerade" är just det otroligt korta registeravståndet som gör att man i princip kan göra adaptar för alla objektiv.
 
För mig var enbart bildkvaliteten faktiskt inte det viktigaste, utan för mig är det ergonomi och hantering som är det allra, allra viktigaste, men naturligtvis spelar bildkvalitet och finesser en roll också; annars hade jag nöjt mig med en andra A700. Jag trodde dock aldrig att en A700 skulle kännas liten, men när man hållit i A850 en stund känns A700 ganska nätt - och lite lätt...

Jag bryr mig inte, åtminstone för närvarande, om filmning eller liveview, men jag gillar stor sökare, tyngd och storlek samt de fasta lägena för custom-minnena. Och så tycker jag att "Intelligent preview" är en toppengrej, attans synd att det inte finns på A700 också. Känslan av att ta en bild med A850 är också överlägsen mina mindre kameror, det är lite skjuta-kanon-känsla, lite definitivare att "nu jäklar tar jag en bild"...

Sedan räknade jag förstås med att bildkvaliteten också skulle bli ännu bättre med en A850, men det var mer en "på-köpet"-grej än det som avgjorde affären. Och de skall jobba i par, A700 och A850, så får man det bästa av allt: En liten snabb och nätt (nåja...) och en rejäl klump för de mer eftertänksamma bilderna.

Och innan någon undrar: Nej, jag är inte motståndare till varken filmning eller liveview, men jag vill bara inte offra någonting för att få det; inte pengar, inte sökaren, inte klumpigare display. Är det inte fördyrande eller stör något annat får det gärna finnas, och då skulle jag förstås använda det också. Det får helt enkelt bara stå tillbaka för andra saker som jag hellre vill ha, så där har ju Sten-Åke helt rätt!

Visst, större sensor, större spegel större sökare får man ju naturligt med FF precis som i gamla småbildskameror. Ett större hus har alltid plats för mer knappar, spakar och kranar istället för djupa menyträsk. Ergonomi är ett bar argument men det man alltid vevat som huvudargument för en FF i allmänhet har ju varit bättre, DR och bättre brushantering och bättre färgdjup. Det är ju i sak inget som hindrar att man förser även en APS-C-kamera med drösar av reglage. Minolta D7D är väl ett bra exempel på det. Tyvärr var den vägen väl dyr för Minolta som valde att förse D7D med mängder av mekaniska vred, spakar och kranar. Ingen masstillverkarvänlig design direkt. Sen ska ju reglagen helst sitta på rätt plats också.

Intelligent preview är väl bara en halv preview - egentligen bara ett snapshot. Varför inte skaffa "orginalet" istället för den halvmesyren?

Det jag sagt om filmning är väl främst att risken finns att man kräver allt mer sofistikerade för styrning av filmningen som i värsta fall riskerar att helt soppa till kamerans gränssnitt om man inte ser upp. Som bekant finns det ju egentligen ingen som helst hejd på de önskemål vi sammantaget har på hur en kamera ska se. Minsta gemensamma nämnaren handlar det ju definitivt inte om, snarare om en Swiss Army Knife för alla möta alla upptänkliga behov folk tycker sig ha. Jag är verkligen spänd på hur gränssnittet för filmning kommer att se ut i avancerade DSLR:er om 5 år.
 
Senast ändrad:
Det kanske trots allt stämmer! Senast jag pratade med "initierad" person på Sony framhöll denne att Sony kommer att gå 2 vägar parallellt.

Den ena vägen: Förse "riktiga" fotografer med ena foten i filmtiden med "riktiga" kameror som tilltalar den erfarne stillbildsfotografen, vilket enl samme sagesman mötts med gillande i USA. Alltså strikta kameror i god byggkvalitet utan "bjäfs". Han skulle ju i detta fall kunnat åsyfta FF-systemet.

Den andra vägen: Snabba (såväl i sekvens som AF) aps-c kameror samt det som Sten-Åke benämner Swiss Army Knife. Och här har vi Pellixkamerorna aviserade samt redan lanserade NEX i första generationen..

Skulle sammantaget kunna vara ett bra koncept. Men hur det blir står skrivet i stjärnorna. Eller också kan jag gå ned och fånga en abborre och försöka spå genom att läsa i dess fjäll:)
 
Intelligent preview är väl bara en halv preview - egentligen bara ett snapshot. Varför inte skaffa "orginalet" istället för den halvmesyren?

Jag tolkar dig som att du ställer en fråga om hur den fungerar? Du får ett svar i alla fall, det kanske finns någon annan som undrar: :)

"Intelligent Preview" är missförstådd, och jag tycker inte att någon kameratestare (av de jag läst förstås) verkar ha förstått sig på hur den skall användas. Den förbigås därför på ungefär samma sätt som Sonys liveview-implementation, och den blandas ihop med andra kameratillverkares mindre lyckade ("non-intelligent") implementationer av "samma" finess.

Många kameror kan, ofta i stället för att ha en riktig nedbländningsknapp, ta en bild som förhandsvisas på displayen, varpå fotografen med utgångspunkt i den förhandsvisade bilden kan korrigera skärpedjup, exponering, vitbalans mm. på kameran. Men för att få se resultatet måste man med andra kameror ta en ny bild som man återigen förhandsgranskar. Och kanske igen, och igen om man inte blir nöjd... Skillnaden mellan detta och att ta bilden på vanligt vis och sedan studera den i displayen går mig faktiskt förbi, och det är på detta vis som även "Intelligent Preview" brukar avhandlas när kameran testas.

Men med "Intelligent Preview" på Sony kan du direkt på den förhandsvisande bilden också ändra en hel drös parametrar - och direkt se resultatet av förändringarna på förhandsvisningen utan att behöva ta en ny bild! Man kan ändra exponeringen, förskjuta bländare och tid, ändra vitbalans och framförallt se resultatet av att trixa med DRO (mer är inte alltid bättre)! Det enda som saknas är att kunna spara den förhandsvisade bilden om man faktiskt skulle vara nöjd med den som den är, samt att man förstås inte kan påverka skärpedjupet eller var fokus ligger på den redan tagna bilden.

Med undantag för resultatet av DRO, som jag tror skulle bli knepigt att visa, så kan naturligtvis ovanstående lösas med liveview också, även ett förändrat skärpedjup, men om priset för detta t.ex. skulle vara en mindre och mörkare sökare så vill jag inte ha liveview utan behåller med glädje min "Intelligent preview". Den är faktiskt en riktig toppen-idé när det nu inte finns någon liveview. Så:

Ja, liveview kan göra ungefär samma sak som "Intelligent Preview", men nej, jag skulle inte vilja byta om det hade den minsta kostnad i vare sig pris eller prestanda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.