Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
mayro sa:
Ett Sigma 24-70 f2,8 macro har jag hemma sedan i eftermiddas.. Bilden här är iofs från det jag hade till min A700. Men det är ett lika jag har nu.. Skall testa det lite i morgon.. Men detta är inte med motor utan med skruv..

Just, det där är den tidigare modellen, och det var inte den som jag funderade över eftersom det var just HSM:en som hägrade för mig med Sigman.

De två modellerna säljs visst parallellt, men HSM-varianten kostar nära dubbelt upp mot den där. Optiskt vet jag inte om det är någon större skillnad, men de räknar väl med att tillräckligt många tänkte som jag att "HSM skulle vara fint, undrar om jag ändå inte har råd med det..." Men se, det hade jag inte till sist!

Tröttnade till slut på att det enda objektiv jag hade till 850:n var ett 70-200, och även om det är fint och bra så är det ganska stort och lite uppseendeväckande om man bara vill gå runt med kameran lite så där casual och ledigt, dessutom passar det ju inte riktigt till allt. Bestämde mig för att jag inte kunde vänta på att spara ihop till något av de dyrare varianterna utan köpa vad jag (bara knappt) kunde ha råd med just nu, så då fick det bli det billigaste av kandidaterna.
 
Jag offrade AF/MF direktknappsval till förmån för Sonys SAM-modell. Hade faktiskt ett Tamron nyinköpt 2 dagar innan, men det kom med med en spricka i plasten där man fäster motljusskyddet och därmed var också filtergängan oval. Inköpt på MM-pengarna tillbaks. Optiskt riktigt bra, men SAM-gluggen är inte bara kosmetiskt "mer Sony". Zoom- och fokusring går mjukare, upplevde jag.

Optiskt är båda lika bra, men det är ungefär samma G-känsla i SAM-gluggen som i 70-300SSM. Är man svag för flärd och vill offra en extraslant så är SAM-gluggen nog det givna valet för dig också (om jag känner dig rätt).
Lars!

G-känsla i SAM-gluggen..? Det låter oroväckande, kan jag ha gått miste om något..? Pratar du förresten om byggkvalitet då eller upplevde du någon skillnad i bildkvalitet också? Nä, jag tänker vara nöjd med min Tamron mer pengar fanns inte så det är inte mer med det.

Men i alla fall, tänkte du på om det var någon skillnad i AF-hastighet? Skruven är ju hyggligt snabb, men jag har aldrig provat något objektiv med SAM så jag vet inte hur snabbt det fungerar. Samma som med skruv eller mera mittemellan skruv och SSM?

Även jag är verklig och därtill Canonanvändare, men även missbrukare av Sony:)

Jo, förvisso, men du har ju varit ärlig och öppen med din mörkare sida hela tiden, så dig har jag inte oroat mig för... ;-)

Dessutom delar jag ju faktiskt precis samma märkesblandmissbruk, men min 40D använder jag snart bara med något slags vämjelse; det är inte kameran som håller mig kvar utan ett par Tokinaobjektiv som jag har svårt att skiljas ifrån. Inte jättemärkvärdiga kanske, men de har en sån härlig byggkvalitet jämfört med mycket annat nuförtiden. Borde väl försöka sälja av grejorna medan de är hyggligt fräscha, men jag kan ju inte riktigt det...

Jag inser att det är många skillnader på min 40D och en 1D, men jag förstår faktiskt ändå inte riktigt hur proffsen står ut med hanteringen av Canonkameror. För varje gång jag har med den ut känns det som om jag hittar en ny dumhet som irriterar i stället för att glädja och hjälpa till... Gott om knappar, men med fel funktioner, gott om finesser men gömda i de gruvliknande menyerna. Trots över 18 månaders användning så "sitter den inte i händerna" när jag fotograferar med den. Fast den känns bra att hålla i när man inte använder den, och den ser snygg ut, särskilt med Tokinaobjektiven på... :)

Äsch, nu har jag blivit för gnällig för att få vara uppe längre, dags att nanna kudden!
 
Vad är det som gör att AF/MF knappen på baksidan inte fungerar med SAM objektiv?? för den fungerar ju precis som den skall med SSM objektiv....alltså att endas ett klick på AF/MF knappen för att ändra läge ovs om det står på AF på objektivet.
 
Varför oro sig för mig? Jag har ju rent ut sagt "skitkul" med min "kameraism"


Lennart..
Man får säga vad man vill om Sigma´t kontra Tamronet eller tvärt om... Färgerna i Sigmat är helt enkelt bättre.. Och på A700 fungerade det suveränt bra för övrigt också..

Men om det gör det med en FF kamera återstår att utvärdera.. Har ju läst att det skall fungera bättre på en APS_C kamera än FF.. Men mest påpekas det väl att 24 mm inte är så användbart.. Men jag har inte börjat utvärdera det ännu hur det uppför sig. Tar väl några dagar innan man bestämt sig hur det lirar..Och vart svagheterna är samt om dom går att "gå runt" på nått sätt via anpassa sitt användande...

En sak Sigmat lätt vinner är hur "Paketet" ser ut.. Sigmat är mer "rätt" storlek på i mina ögon sett... :)
 
Senast ändrad:
Men om det gör det med en FF kamera återstår att utvärdera.. Har ju läst att det skall fungera bättre på en APS_C kamera än FF..

Det jag läst mig till på Dyxum är ju att om man inte tänker köra på CZ 24-70/2.8 så ligger Sigma't definitivt på andraplats!
Dock så är det ju den nyaste versionen dom syftar på, och vet jag inte om det är någon skillnad optiskt mellan dom.
 
Vad är det som gör att AF/MF knappen på baksidan inte fungerar med SAM objektiv?? för den fungerar ju precis som den skall med SSM objektiv....alltså att endas ett klick på AF/MF knappen för att ändra läge ovs om det står på AF på objektivet.

Egentligen "fungerar" det inte med SSM i den meningen att det är kamerans AF/MF-omkopplare som frikopplar objektivets fokusering. SSM-objektivets fokusering är frikopplad hela tiden så att det går att fokusera manuellt även då AF är inkopplad (fast AF justerar i så fall tillbaka).

AF/MF-knappen på kameran gör ju två saker, dels stänger av AF så att kameran inte fortsätter att fokusera och dels frikopplar AF-skruvdriften. Har man ett SSM-objektiv är funktionen i stort set helt onödig eftersom att du låst fokus med AF med avtryckaren halvt nere direkt kan fortsäta att finjustera manuellt, men på ett skruvobjektiv och ett SAM-objektiv går inte det, utan där är fokusmotorn mekaniskt inkopplad.

För skruvobjektiv så funkar det eftersom kameran alltså elektromekaniskt kopplar bort skruvdrivningen, men det hjälper ju föga på ett SAM-objektiv. Där måste istället motorn i objektivet frikopplas via knappen på objektivet. Min undran var om någon som är mer expert på detaljerna i objektivkonstruktionen känner till om det finns en kommunikationskanal för sådant så att det går att styra objektivets AF/MF omkopplare elektriskt via kontakterna, i så fall kunde det ju lösas med firmware-uppgradering. Inte så konstigt att det inte finns implementerat då SAM uppfanns efter att kameran tillverkats i flera år.


En helt annan fråga.
Hur gör man för att kolla hur många exponeringar kameran tagit?
Har läst om trixet att rensa minneskortet och ta en bild för att se vilket serienummer den har, men det går ju att nollställa räkneverket i menyerna. Intresserad av hur man gör både på A900 och A550.


/Mats
 
Egentligen "fungerar" det inte med SSM i den meningen att det är kamerans AF/MF-omkopplare som frikopplar objektivets fokusering. SSM-objektivets fokusering är frikopplad hela tiden så att det går att fokusera manuellt även då AF är inkopplad (fast AF justerar i så fall tillbaka).

AF/MF-knappen på kameran gör ju två saker, dels stänger av AF så att kameran inte fortsätter att fokusera och dels frikopplar AF-skruvdriften. Har man ett SSM-objektiv är funktionen i stort set helt onödig eftersom att du låst fokus med AF med avtryckaren halvt nere direkt kan fortsäta att finjustera manuellt, men på ett skruvobjektiv och ett SAM-objektiv går inte det, utan där är fokusmotorn mekaniskt inkopplad.

För skruvobjektiv så funkar det eftersom kameran alltså elektromekaniskt kopplar bort skruvdrivningen, men det hjälper ju föga på ett SAM-objektiv. Där måste istället motorn i objektivet frikopplas via knappen på objektivet. Min undran var om någon som är mer expert på detaljerna i objektivkonstruktionen känner till om det finns en kommunikationskanal för sådant så att det går att styra objektivets AF/MF omkopplare elektriskt via kontakterna, i så fall kunde det ju lösas med firmware-uppgradering. Inte så konstigt att det inte finns implementerat då SAM uppfanns efter att kameran tillverkats i flera år.


En helt annan fråga.
Hur gör man för att kolla hur många exponeringar kameran tagit?
Har läst om trixet att rensa minneskortet och ta en bild för att se vilket serienummer den har, men det går ju att nollställa räkneverket i menyerna. Intresserad av hur man gör både på A900 och A550.


/Mats

Ok då är jag med...trodde SAM fungerade på samma sätt som SSM ...men att det är en onödig funktion på SSM håller jag personligen inte med om....det finns många tillfällen/situationer då jag personligen vill koppla ifrån AF helt och då är AF/MF knappen guld värd dåde till mitt SSM och Skruvdrivna objektiv.
 
G-känsla i SAM-gluggen..? Det låter oroväckande, kan jag ha gått miste om något..? Pratar du förresten om byggkvalitet då eller upplevde du någon skillnad i bildkvalitet också? Nä, jag tänker vara nöjd med min Tamron mer pengar fanns inte så det är inte mer med det.

Men i alla fall, tänkte du på om det var någon skillnad i AF-hastighet? Skruven är ju hyggligt snabb, men jag har aldrig provat något objektiv med SAM så jag vet inte hur snabbt det fungerar. Samma som med skruv eller mera mittemellan skruv och SSM?

Har inte instrument så jag kan klocka AF-hastighet, men personligen upplevde jag ingen skillnad jag ens tänkte på i jämförelse mellan SAM och skruvdrift på Sonys och Tamrons varianter. SAM är ju egentligen bara en obetydligt tystare variant och har AF-motorn i objektivet. Inte att förväxla med SSM.

Har redan redogjort för att skillnaden i bildkavalitet är omärklig. Det jag åsyftar är att ett Tamron känns lite sladdrigare i zoom- och fokusring medan SAM-optiken känns ungefär som att "ratta" Sonys G 70-300SSM och sedan ligger lite bättre i handen när den är monterad på en A900 med vertikalgrepp. Sedan har den ju en klar Sony-look.

Så här gäller det att tänka på om man är villig att betala extra för en "känsla" som inte förbättrar bildresultat eller AF-hastighet (vad jag märkt). Sannolikt får man ut mer för en begagnad SAM-glugg än ett Tamron när/om man säljer det vilket skulle kunna tala för SAM-optiken.

Men har man inga tankar på andrahandsvärde och kliniskt tänker med hjärnan istället för ögat så är ju Tamron ett förnuftigt val. Dock när JP sålde SAM-gluggen till det priset så fick ögat/hjärnan kompromissa.
 
...
Jag undrar om det egentligen inte skulle kunna gå att lösa med en firmwareuppgradering. Kameran har ju de facto registrerat bilden och gjort en exponering som finns i kamerans minnesbuffert. man kunde alltså på detta sätt välja om man ville spara bilden efter att justerat andra parametrar än exponering.

Tror det skulle kunna fungera att välja mellan traditionell IP och det som benämns efterredigering i kameran.
Nej, det går tyvärr inte. Intelligent Preview-bilden lagras inte fullupplöst (24 Mp), utan med betydligt lägre upplösning (kommer inte ihåg exakt, men kanske runt 1 till 2 Mp eller så).

Men det var intressant att läsa om era erfarenheter av IP. Strax efter att A900:an hade kommit ut var det flera som skrev att de var väldigt förtjusta i den (av testarna uppenbarligen underskattade/missförstådda) IP-funktionen, och att de gillade den mera än Liveview eftersom den gav möjligheter denna inte hade (och vice versa också, i och för sig), men de glömde att tala om vad det var som var så bra med IP...
 
Ok då är jag med...trodde SAM fungerade på samma sätt som SSM ...men att det är en onödig funktion på SSM håller jag personligen inte med om....det finns många tillfällen/situationer då jag personligen vill koppla ifrån AF helt och då är AF/MF knappen guld värd dåde till mitt SSM och Skruvdrivna objektiv.

Vet inte om jag missuppfattat er men det finns ju en funktion på ett antal KM/Sony-hus som heter DMF eller Direct Manual Focus som f.ö. är en av få funktioner jag faktiskt saknar från min KM D7D. DMF tror jag finns i följande modeller: KM 7D och 5D, Sony A100, A700, A850 och A900. Jag tyckte det var perfekt att låta kameran låsa med AF och ett halvknapptryck med DMF, för sedan kopplades AF-kopplingen ur automatiskt och man kunde justera manuellt eller göra ett nytt tryck om man ville det. Detta var min räddning när jag använde mina gravt felfokuserande objektiv på min D7D. Lyckligtvis har dock Sony förbättrat AF på de modeller som kommit senare än A900, så nu är felfokuserande AF alltmer sällsynt.

I övrigt verkar en del ha överdrivna förväntningar på objektiv med inbyggd motordrift när det gäller ljud och snabbhet. Tycker exv. inte alls att SAM-objektiv är så vansinnigt tysta (SSM är nog en annan sak). Inte heller är det alltid en garanti för överlägsen snabbhet. Det är ju dessutom så att Sony fått betydligt bättre sprutt på den inbyggda fokusmotorn i den senaste generationen kamerahus. En stor bonus med det är att det gör alla gamla skruvdrivna objektiv snabbare på alla/de flesta modellerna efter A900. När man gör märkbara pretandalyft mellan generationer objektiv med inbyggd motor så blir det dyrt för användarna som vill ligga på topp, för då måste dessa byta ut alla sina gamla objektiv för att komma åt det prestandalyftet. Detsamma gäller om den tekniken för optiskt bildstabilisering exv. IS och VR skulle förbättras påtagligt (i alla fall enligt tillverkarens reklam) som exv. i senaste varianten av Canons IS.

Med DMF i min A550 så skulle jag inte behöva gnälla över nästan nånting längre. Vore perfekt ihop med Live View att sömlöst kunna övergå till manuell finjustering även med mekaniska gamla Minolta-objektiv.
 
Det är just DMF som" försvinner" med SAM-objektiv vilka f ö har begränsningen att man inte bör röra fokusringen med AF inkopplat. Varning för skada av motorn föreligger. Måste alltså koppla ur AF på objektivet, men inte på kamerahuset då dess skruv inte är aktiv med SAM-gluggar och växlingsknappen mellan AF/MF på SAM-gluggen bryter all ström till SAM-motorn.

Så en kvalificerad gissning är väl att Sony går Nikons väg att på enklare modeller framöver plocka bort skruvdriften (i Nikons fall även den mekaniska bländarstyrningen) för att göra kamerahusen billigare och mindre
Gäller nog enklare instegsmodeller. Men Nikons adelsmärke full kompabilitet med objektiv ända från 50-talet fick sig en skavank när D40 introducerades. Där plockades kamerahusets AF-motor bort så att enbart AF-S objektiv gick att använda. Även ringen med klack för avkänning av på objektivet inställd bländare försvann.

Dock finns full kompabilitet på alla Nikons nyaste pro och semipromodeller.

På A550 känns det lite fel att inte ha DMF, isynnerhet då dess LV med MF-stöd är perfekt att fokusera manuellt med. Använder man en Zeissglugg med skruvdrift eller gammalt Minoltaobjektiv måste man switcha 2 knappar in MF kan användas.
 
Ok då är jag med...trodde SAM fungerade på samma sätt som SSM ...men att det är en onödig funktion på SSM håller jag personligen inte med om....det finns många tillfällen/situationer då jag personligen vill koppla ifrån AF helt och då är AF/MF knappen guld värd dåde till mitt SSM och Skruvdrivna objektiv.

Såklart är det inte onödigt att enkelt kunna växla till MF, det var absolut inte det jag menade, men att ha elektroniskt styrd frikoppling av AF-motorn behövs inte med SSM, då den sas. är frikopplad hela tiden, så den delen av omkppplingen är "onödig".

T.ex. DMF med skruvobjektiv gör så att efter att AF låst fokus med knappen halvt nertryckt och man hör blippet så frikopplas skruvmotorn så att man kan fortsätta fokusera manuellt. Det behövs inte med SSM, det är alltid så oavsett om man har ställt in DMF eller inte (förutsatt att man använder läget AF-S förstås och inte AF-C) och därför är funktionen onödig med SSM.



/Mats
 
På A550 känns det lite fel att inte ha DMF, isynnerhet då dess LV med MF-stöd är perfekt att fokusera manuellt med. Använder man en Zeissglugg med skruvdrift eller gammalt Minoltaobjektiv måste man switcha 2 knappar in MF kan användas.

A550, vad är det för en skitkamera? ;-)
Som sagt med SSM löser sig allt. Särskilt när den mekaniska omkopplaren på 550 är helkass.


Jag var förresten inne hos JapanPhoto på fleminggatatn idag för att känna och klämma på alternativen i verkligheten.

Tyvärr hade dom inte vare sig Tamron eller Sigmat inne med Sony-fattning, så det blev lite torrsim, men ärligt talat kändes ingen av dem sådär väldigt övertygande, inte Sony 28-75 SAM heller. Bildkvaliten osv. helt utanför diskussionen så känns Tamronet "rassligt" tycker jag och jag gillar inte den känslan i ringarna. Sigmat gillar jag inte heller, tycker faktiskt den där gråa matta ytbehandlingen är hemsk, men det har rätt bra format i allafall. HSM-varianten är inte heller direkt billig.

Sen gjorde jag en dum sak, bad att få prova Zeiss 24-70 :)
Fasiken också, jag har ju inte råd med det...



/Mats
 
Senast ändrad:
Jädrar vad snabb och stark AF-motorn är på A900.

Har provat mitt nya Zeiss 85/1,4 som är ett skruvobjektiv och där fokuseringen gör att röret åker ut ganska långt. Fokusringen är också fintandad i hårdplast utan gummering och ganska skarp i kanten och fokusringen låses vid AF så att den snurrar inte när AF jobbar.

Jag höll i kameran med ett ganska bekvämt grepp en bit fram på objektivet i "gropen" mellan fokusringen och den främre delen, siktade och fokuserade och då skruvade objektivet ihop sig hårt så att jag klämde fingret rätt ordentligt :-(, varning!!!


/Mats
 
A550, vad är det för en skitkamera? ;-)
Som sagt med SSM löser sig allt. Särskilt när den mekaniska omkopplaren på 550 är helkass.


Jag var förresten inne hos JapanPhoto på fleminggatatn idag för att känna och klämma på alternativen i verkligheten.

Tyvärr hade dom inte vare sig Tamron eller Sigmat inne med Sony-fattning, så det blev lite torrsim, men ärligt talat kändes ingen av dem sådär väldigt övertygande, inte Sony 28-75 SAM heller. Bildkvaliten osv. helt utanför diskussionen så känns Tamronet "rassligt" tycker jag och jag gillar inte den känslan i ringarna. Sigmat gillar jag inte heller, tycker faktiskt den där gråa matta ytbehandlingen är hemsk, men det har rätt bra format i allafall. HSM-varianten är inte heller direkt billig.

Sen gjorde jag en dum sak, bad att få prova Zeiss 24-70 :)
Fasiken också, jag har ju inte råd med det...





/Mats

Jag har haft 24-70/2.8 SSM. Är i klass med 16-35/2.8 SSM konstruktionsmässigt. Det var någon konstig typ som sålde det till mig. Han hade en sån där skitkamera:) . Jag skaffade SAM 28-75/2.8 som ersättare och har inte optiskt saknat Zeissvarianten.

Har du klämt fingret så har du hittat ytterligare en skillnad mellan A900 o A850. Jag påtalade detta tidigare i tråden, men blev inte riktigt trodd. Tyvärr avspeglas detta i c:a 20% högre strömslukning.
 
Det där tror jag inte ett smack på.. Menar att det skulle skilja mellan motorerna i A900 och A850..Skulle ju helt i onödan medföra extrekost för Sony att göra sådana korkade saker...
 
Senast ändrad:
Det är just DMF som" försvinner" med SAM-objektiv vilka f ö har begränsningen att man inte bör röra fokusringen med AF inkopplat. Varning för skada av motorn föreligger. Måste alltså koppla ur AF på objektivet, men inte på kamerahuset då dess skruv inte är aktiv med SAM-gluggar och växlingsknappen mellan AF/MF på SAM-gluggen bryter all ström till SAM-motorn.

Så en kvalificerad gissning är väl att Sony går Nikons väg att på enklare modeller framöver plocka bort skruvdriften (i Nikons fall även den mekaniska bländarstyrningen) för att göra kamerahusen billigare och mindre
Gäller nog enklare instegsmodeller. Men Nikons adelsmärke full kompabilitet med objektiv ända från 50-talet fick sig en skavank när D40 introducerades. Där plockades kamerahusets AF-motor bort så att enbart AF-S objektiv gick att använda. Även ringen med klack för avkänning av på objektivet inställd bländare försvann.

Dock finns full kompabilitet på alla Nikons nyaste pro och semipromodeller.

På A550 känns det lite fel att inte ha DMF, isynnerhet då dess LV med MF-stöd är perfekt att fokusera manuellt med. Använder man en Zeissglugg med skruvdrift eller gammalt Minoltaobjektiv måste man switcha 2 knappar in MF kan användas.

Då snappar jag. Har bara ett SAM-objektiv själv och det använder jag aldrig.

Kan bara instämma annars. DMF skulle ju jackat in perfekt med preview. Då skulle man ju sluppit att koppla om med "MF check preview"-reglaget (som suger) om man ville finlira lite. Jävla skitkamera va? Men å andra sidan kan man ju inte få allt för 50 spänn!
 
Det där tror jag inte ett smack på.. Menar att det skulle skilja mellan motorerna i A900 och A850..Skulle ju helt i onödan medföra extrekost för Sony att göra sådana korkade saker...

Tycker jag också låter jättekonstigt. Tvärtom har ju snacket snarast gått åt andra hållet att den motor som kom med A900 sedan ärvdes i flera av de billigare kamerorna. Att det inte skulle gälla A850 förefaller obegripligt i det ljuset.
 
Det där tror jag inte ett smack på.. Menar att det skulle skilja mellan motorerna i A900 och A850..Skulle ju helt i onödan medföra extrekost för Sony att göra sådana korkade saker...

Jag har inga specifikationer som stöder detta. Men betänk att AF på en A900 måste kunna accelerera fortare då kameran är kapabel att ta 5 bilder per sekund i AF-C läge. Det verkar då logiskt att mer ström skulle gå åt, dels till motorn (som sannolikt är densamma i båda kamerorna, givetvis. Den är inte nedväxlad i A850 eller så men fungerar väl som vilken elmotor som helst när man okar flödet av ström genom en enkel reostat).

Siffran 20% skulle vara summan av ökad strömtillförsel till motorn samt den ström som går åt till det större och snabbare buffertminnet.

Inte konstigare än att Canons kameror drar mer ström med en snabb USM-motor på ett tele med IS (image Stabilizer) aktiv än de gör med en långsammare AF-motor i gluggen och utan IS aktivt.

Spegelrörelserna tar mer ström på A900 i detta läge och spegelmekanismen är inte densamma i 850.

Allt under kapitlet onödigt vetande för mig personligen då jag i princip alltid använder A900 i AF-S läge och enbildsmatning. Men visst testade jag funktionen när kameran var ny. Duger utmärkt till att plåta action med.

Samma batteri används i A550 och den kameran förbrukar förbluffande lite ström trots användning av LV ofta.

Mats!

Är fokusringen på din 85:a av hårdplast? Säker på det? På mitt är den av refflad metall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.