Ja, det finns en anledning till att husdjuren ligger och fightas i den absoluta toppen i motivlistan hos de flesta amatörfotografer...
Min äldsta just nu har varit på väg en gång, men räddades av en öppensinnad vetrinär som helt enkelt bara konstaterade att - visst, det är en del arbete involverat med att ha en diabetessjuk katt (insulin med 12h intervall, helst 8), men att det visst inte var någon omöjlighet.
Den (de) första veterinärerna hade inte ens nämnt att möjligheten fanns, utan rekommenderade omedelbar avlivning... Som tur var tog vi med honom hem, och hittade en veterinär som gjorde hembesök för dylika åtgärder. Detta kanske är vanligt på landsbygden (vilket jag är van vid, har ett flertal släktinga / bekanta inom kategorin hobbylantbrukare), men jag blev lite förvånad över att lyckas hitta en inne i centrala Malmö...
Men när allt var förberett, vi hade väntat det sista dygnet innan tiden var inne och veterinären (en tunnhårig äldre man med ett år till pension, på väg att trappa ner sina åtaganden) väl dök upp på utsatt tid sade han att vi mycket väl kunde fortsätta med katten länge till, helt utan att utsätta honom för vare risk eller lidande... Bara vi var beredda på kostnaden och arbetet, och katten svarade på insulinbehandling på ett förutsägbart sätt.
Han åkte hem med fyra nytagna blodprover, lämnade addressen till en veterinär som kunde ha konstant övervakning under doseringsinjusteringen, med en bra dricks och en mage fylld med kakor - i stället för en tyginredd låda med en död katt i. Så jag tror han var lika nöjd som vi var.
Detta var för fem år sedan, och katten lever fortfarande och verkar trivas med livet ganska bra vid fjorton års ålder (snart).
Livet går vid de flesta tillfällen (faktiskt ALLA gånger, utom när det tar slut) vidare. Och att det är tungt ibland är nog det som ger oss möjlighet att uppskatta det som är gott när det finns där - även om vi lite för ofta glömmer att stanna upp och reflektera över det. Sorg är det som fyller tomrummet som en källa till glädje lämnar efter sig när det försvunnit. Men när den akuta sorgeperioden är över är i de flesta fall minnena av glädje starkare. Man får dock aldrig försöka hoppa över eller föringa sorgen, den har sitt naturliga förlopp, och den har också sin plats och sin mening i vår själ.
Nåväl. Tillbaka till arbetet.