ANNONS
Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn..

Ut med A700án också.. Det är inget att spara på den smärtan... Säljer du den så köper du dig en NEX som "hänga med kamera".Samt extrakamera i resrv.... Skulle jag gjort garanterat... Och skall också göra så framöver..
 
Kan ingen förklara vad man gör för fel då man får dom där suddiga ansiktena som björn visade i sina exempelbilder förut här? Annat är skarpt.. Och ansikten suddiga utan kontur..

Jag får sådant sudd rätt ofta .. Och har aldrig förstått varför.. Tar jag en kompaktare så blir det aldrig så... Har jag fel f värde? Menar att jag har tex f5,6 då jag kanske borde haft f9 eller nått?

Eller vad gör jag för fel...

Du måste lägga fokuspunkten fel. Kom ihåg att mittsensorn är större än man tror. Dvs. även om du har fokuspunkten på ett öga, kan du t.ex. även få lite av näsan med. Det räcker för att kameran ska felfokusera.
 
Du måste lägga fokuspunkten fel. Kom ihåg att mittsensorn är större än man tror. Dvs. även om du har fokuspunkten på ett öga, kan du t.ex. även få lite av näsan med. Det räcker för att kameran ska felfokusera.

Kolla på inlägg 933 så ser du vad jag menar.. Så inte felfokus.. Det ser och förstår jag även om jag inte förstod att FF har mycket kortare skärpedjup... :)
#933
 
Går inte att avgöra om det är någon bak/front eller felfokus på de små bilderna.

Fotstödet på barnvagnen är ju ett svart galler med bra kontrast, sånt brukar suga till sig AF om man bara är i närheten.

Jag gjorde rätt intensiva test med att svepa mittpunkten över nåt kontrastrikt spetsigt föremål och kunde konstatera att AF var aningens förskjutet till position klockan 5. Dvs AF högg tidigare om man närmade sig målet i riktning klockan 10. (På A700) 850 verkar vara spot on.
 
Efter ett par tusen bilder kan jag säga att SSS - hmmm. Det stänger jag av så fort jag har möjlighet. Med riktigt skarpa objektiv TYCKER jag mig (högst subjektivt och knappast belagt på något sätt!) att samtliga bilder på typ 100mm 1/200s blir mer oskarpa med SSS igång. Jag har ett par riktigt duktiga objektiv, men har haft ett par sessioner där jag senare kommit hem och funnit att i stort sett samtliga bilder blivit mindre skarpa än vad jag förväntat mig.

Alltså har jag provat att köra utan SSS så fort ljuset räcker till ca 1/brännvidd i slutartid med lite marginal. Och se - samtliga bilder blir då precis så skarpa som jag vet att de kan bli. Och ja, jag har rätt brännvidd inställd i adaptern, eller använt objektiv med full kompatibilitet.

Hoppas min 850 inte är krasslig med detta också, rödpricks-syndromet försvann ju dock efter ett tag.
 
Efter ett par tusen bilder kan jag säga att SSS - hmmm. Det stänger jag av så fort jag har möjlighet. Med riktigt skarpa objektiv TYCKER jag mig (högst subjektivt och knappast belagt på något sätt!) att samtliga bilder på typ 100mm 1/200s blir mer oskarpa med SSS igång.

Dina tester stämmer överens med Thom Hogans rekommendationer, men då har han använt bildstabilisering i objektivet (Nikon) http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Stefan
 
Björn..

Ut med A700án också.. Det är inget att spara på den smärtan... Säljer du den så köper du dig en NEX som "hänga med kamera".Samt extrakamera i resrv.... Skulle jag gjort garanterat... Och skall också göra så framöver..

Ja, du kanske har rätt. Jag tänkte att det skulle vara skönt med en APS-C till Macro, men det går ju att beskära och få typ samma bild med 850 upplösningsmässigt. När man väl håller på med macro så blir det ju ändå ett evigt pillande i datorn...
 
Går inte att avgöra om det är någon bak/front eller felfokus på de små bilderna.

Fotstödet på barnvagnen är ju ett svart galler med bra kontrast, sånt brukar suga till sig AF om man bara är i närheten.

Jag gjorde rätt intensiva test med att svepa mittpunkten över nåt kontrastrikt spetsigt föremål och kunde konstatera att AF var aningens förskjutet till position klockan 5. Dvs AF högg tidigare om man närmade sig målet i riktning klockan 10. (På A700) 850 verkar vara spot on.

Angånde bilden på barnvagnen så är det den skarpaste punkten som är uppdragen, ingen fram eller bakfokus (men det är svårt att se)
Efter att jag börjat överexponera lite så har bruset avtagit en del. (så nu har jag problem med exponeringen istället :) )
Jag kan ha varit lite snål med slutartiderna på de bifogade bilderna, de är ju på 300 mm så 1/200 kanske är lite snålt även om jag hade stöd för kameran.
På 50 och 100 mm så är bruset inte alls lika påtagligt men det visar sig på 200 mm (även det fasta 200). Med SSS påslaget så borde det ju gå tycker man...
Vid "normal" exponering går det att framkalla bruset även på kortare brännvidder.
 
Dina tester stämmer överens med Thom Hogans rekommendationer, men då har han använt bildstabilisering i objektivet (Nikon) http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Stefan

Kanske skall prova stänga av det lite då och då. Jag tycker mig se lite "skugga" i konturena ibland fast slutartiden är raketsnabb.
Jag upplevde detta mycket bättre på min D7D som ju också hade SSS, men den kanske funka bättre helt enkelt?

//Björn
 
Efter ett par tusen bilder kan jag säga att SSS - hmmm. Det stänger jag av så fort jag har möjlighet. Med riktigt skarpa objektiv TYCKER jag mig (högst subjektivt och knappast belagt på något sätt!) att samtliga bilder på typ 100mm 1/200s blir mer oskarpa med SSS igång. Jag har ett par riktigt duktiga objektiv, men har haft ett par sessioner där jag senare kommit hem och funnit att i stort sett samtliga bilder blivit mindre skarpa än vad jag förväntat mig.

Alltså har jag provat att köra utan SSS så fort ljuset räcker till ca 1/brännvidd i slutartid med lite marginal. Och se - samtliga bilder blir då precis så skarpa som jag vet att de kan bli. Och ja, jag har rätt brännvidd inställd i adaptern, eller använt objektiv med full kompatibilitet.

Hoppas min 850 inte är krasslig med detta också, rödpricks-syndromet försvann ju dock efter ett tag.

Ursäkta min okunnighet, men vad menas / betyder SSS ?
själv har jag en A700 och kör med mest med ett Tamron 17-50 2,8, jag upplever att jag för ofta får suddiga bilder, därför min fundering om SSS kan vara en lösning för mig.
 
Efter ett par tusen bilder kan jag säga att SSS - hmmm. Det stänger jag av så fort jag har möjlighet. Med riktigt skarpa objektiv TYCKER jag mig (högst subjektivt och knappast belagt på något sätt!) att samtliga bilder på typ 100mm 1/200s blir mer oskarpa med SSS igång. Jag har ett par riktigt duktiga objektiv, men har haft ett par sessioner där jag senare kommit hem och funnit att i stort sett samtliga bilder blivit mindre skarpa än vad jag förväntat mig.

Alltså har jag provat att köra utan SSS så fort ljuset räcker till ca 1/brännvidd i slutartid med lite marginal. Och se - samtliga bilder blir då precis så skarpa som jag vet att de kan bli. Och ja, jag har rätt brännvidd inställd i adaptern, eller använt objektiv med full kompatibilitet.

Hoppas min 850 inte är krasslig med detta också, rödpricks-syndromet försvann ju dock efter ett tag.


SSS=Super Steady Shot
Det låter oroväckande.
Jag har inte fått någon bra förklaring till varför kameran måste veta bränvidden. Skakningen sker ju genom att huset rör sig uppner/sida och sensor skall vara still mot "jorden"? Så oavsett bränvidd borde sensor röra sog lika mycket upp och ner. Så min gissning är att SSS borde reduceras/kopplas från om slutartiden är tillräckligt snabb beroende på bränvidd??
Flumm kanske? Någon som kan "enlighen" mig :)
 
Efter ett par tusen bilder kan jag säga att SSS - hmmm. Det stänger jag av så fort jag har möjlighet. Med riktigt skarpa objektiv TYCKER jag mig (högst subjektivt och knappast belagt på något sätt!) att samtliga bilder på typ 100mm 1/200s blir mer oskarpa med SSS igång. Jag har ett par riktigt duktiga objektiv, men har haft ett par sessioner där jag senare kommit hem och funnit att i stort sett samtliga bilder blivit mindre skarpa än vad jag förväntat mig.

Alltså har jag provat att köra utan SSS så fort ljuset räcker till ca 1/brännvidd i slutartid med lite marginal. Och se - samtliga bilder blir då precis så skarpa som jag vet att de kan bli. Och ja, jag har rätt brännvidd inställd i adaptern, eller använt objektiv med full kompatibilitet.

Hoppas min 850 inte är krasslig med detta också, rödpricks-syndromet försvann ju dock efter ett tag.

Ditt hus är friskt. Fick detta fenomen verifierat kort efter inköpet av A900 då jag skulle göra en jämförande test mellan den och den 1DSMkII jag då ägde. Med gråkort och hela baletten. Finns redovisat i en annan tråd.

Finns ingen anledning heller att ha SSS aktivt när det inte behövs.

Att ha SSS aktivt med135/1.8ZA som är dokumenterat skarpt och med mycket god linjeupplösning KAN orsaka det jag tror du ser vid 1/200 sek. Fick förklaringen av en dansk yrkesfotograf som hade följande teori: Beroende på var någonstans i svängningen sensorn befinner sig i själva exponeringsögonblicket KAN en viss disharmoni uppstå. Men det kan också befinna sig "i fas" och då märks inget störande.

Jag vet inte huruvida detta är den rätta förklaringen, men kan verifiera att SSS kan påverka negativt. På mycket korta slutartider ska det inte ha någon betydelse.

Men på väldigt bra gluggar märks detta (företrädesvis fasta brännvidder av hög kvalitet med god linjeupplösning).Jag får det alltså på 135/1.8 Z och 85/1.4 ZA, men inte på Z-zoomarna.

Tur att knappen för av- och inaktivering är lätt åtkomlig. Dessvärre glömmer jag ofta att stänga av SSS, men du måste nog hålla med om att det ska till ett ganska rejält kritiskt tittande för upptäcka dessa variationer. För mig framstår de som en viss blurrighet som egentligen är helt godtagbar, alternativt en mycket liten mikroskakning.

Däremot fungerar SSS väldigt bra på 135:an vid tider som 1/30-1/60 sek.

Är det ditt Mamiyaobjektiv du ser dessa variationer med?

Edit: Lär enbart uppträda med FF-sensor då så mycket större area sätts i svängning. Sant eller inte? Jag vet inte, men både du och jag har upptäckt ett samband i alla fall.
 
Senast ändrad:
Ursäkta min okunnighet, men vad menas / betyder SSS ?
själv har jag en A700 och kör med mest med ett Tamron 17-50 2,8, jag upplever att jag för ofta får suddiga bilder, därför min fundering om SSS kan vara en lösning för mig.

SSS=Super Steady Shot=en stabilisering tänkt att motverka skakningsoskärpa. Tycker du bör kolla ditt objektiv genom att sätta kameran på stativ och kolla så att du inte får fram- eller bakfokus. Speciellt om du får suddiga bilder vid korta slutartider. Tror inte SSS skapar direkt oskärpa, möjligtvis en liten störning över hela bilden. Vid stativtestet ska du inte ha SSS aktivt.
 
Alltså, med risk för att bli bannlyst så...

Om man nu skall gå upp till FF... Varför gå just på Sony? Ni måste ju vara fler som tänkt tanken men ändå valt Sony till slut?

//Björn
 
Ett tillägg på brusämnet...

Var på stranden idag med min A700 och ett 50 1,4. Jag lyckades trolla fram bruset även på F2,8 och 1/8000 så slutartiden kan vi nog utesluta. SSS borde rimligen inte "hinna" påverka heller. som vanligt var det hudtoner i skugga som fixade fram bruset så fint.
Skulle lägga mina pengar på att det faktiskt är sensorn det hänger på... men jag skall testa slå av SSS också ett tag och se om det hjälper.

//Björn
 
"problemet" att svara på din fundering om kameramärken Björn är att gör man det så är risken stor att man startar ett "märkeskäbbel" utav guds nåde... :)

Så jag för min del hoppar över att svara..


Däremot kan jag nog besvara (tror jag) detta att du får brus om du har motljus .Och motljus som gör att du hamnar vid 8000 är ingen lek direkt... Om du gör så att diu exponerar efter ansiktet och då låter högdagerns bränna ut så finns där sedan inget "problem".. Med för stora skillnader så är det svårt att inte få lågdagen i ett ansikte att inte bli "fel"..

Här är ett exempel med starkt motljus... Men där jag exponerar efter det viktigaste i bild.. Dvs Ansiktet.. Och körde manuellt gjorde jag.. Jag vet givet att bilden är liten. Men du ser ändå hur jag menar typ...
 

Bilagor

  • DSC00762 §.jpg
    DSC00762 §.jpg
    17.6 KB · Visningar: 285
Senast ändrad:
"problemet" att svara på din fundering Björn är att gör man det så är risken stor att man startar ett "märkeskäbbel" utav guds nåde... :)

Så jag för min del hoppar över att svara..

Hej ! Jag är gärna med i märkeskäbblet !!! -Nä,bara skojade ! Jag har följt denna tråden och den har nog varit en av de bästa och roligaste hittils ! Och ni är så " inne" i ämnet att till och med du Mayro inte uppmärksammat att jag gratulerade dig till nya kameran för flera inlägg sedan ! MVH.
 
Oj.. Det har jag missat.. Förlåt mig !!.. Tack...!.

Ja det har varit bra fart här.. Omväxlande och roligt... Och det är (fortfarande) äntligen lite fjutt i en Sonytopic...... Jag var på gränsen snudd att byta märke till Canon trotts där avhandlas en del saken man inte vill få med vid ett byte av märke.. Men ändå just för det är lite fart o fläkt där med demobilder. resonemang.. osv osv ....

Och en fotosite SKALL i mina ögon innehålla bilder och massa resonemang hit o dit... Annars är det ju bara en snacksite.. Tyvärr är Fotosidan handikappad så in i bäng med möjligheter att visa bilder och resonera runt om saker man undrar .. Väldigt trist detta då ju man kunde ha att man fick lägga in bilder via photobucket och liknande ställen. Det tar ju inget pulver från själva forumet eller där forumet ligger..

Men icke.. pyttebilder max Sedan är det stopp..

Tack igen!.. Och ber om ursäkt för missat ditt grattis tidigare!..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.