Om du gör så med just det objektivet (jag har ett och har provat!) så får du helt oavsett brännvidd en ojämn ljusklump i mitten på bilden ur vilken man med möda kan croppa fram samma utsnitt som om du hade berättat för kameran att det var ett aps-c. Inte värt mödan, men jag tittade iofs. inte på själva bildkvaliteten. Å andra sidan kan det ju inte var någon nämnvärd skillnad eftersom det användbara utsnittet blir ganska samma.
Däremot är det bökigt att hålla rätt på ramen som visar utsnittet i sökaren, här finns ett bra exempel på att live-view skulle underlätta (om man talar om att det är ett aps-c förstås...)
Men att öht. kunna göra så här är en bra Sony-finess, jag vet inte hur det är med Nikon, men sätter man ett Canon ef-s på en ff så riskerar man tydligen att skada spegel och mekanism då de har annorlunda... är det registeravstånd det heter..?
Jag testade först med Sigmaobjektiv, eftersom det var det enda aps-c jag hade att tillgå. Resten var FF-objektiv. Det går faktiskt att få ut lite mer än om man kopplar om kameran till aps-c, max motsvarande 14mp, men det är inte vär besväret. Med glugg från tredjepartstillverkare är det som du skriver bäst att koppla om. Bildkvalteten, beroende på om objektivet är bra blir ungefär som från en A700, fast med aningen mindre brus i skuggspektrat.
En annan god anledning att koppla om är ju att man sparar utrymme på minneskortet. Extra viktigt när man kör okomprimerade rawfiler.
Tyvärr känner kameran inte av ALLA Sony DT-gluggar och kopplar om automatiskt. Vissa 18-70 fungerar det med och andra inte. Vet inte varför. Men på alla aps-c gluggar från tredjepartstillverkare måste man tydligen koppla om.
Markeringarna för aps-c i sökaren är inte bra. Hade varit bättreom de åtminstone blev rödmarkerade som AF-punkterna vid aktivering. Det bästa hade varit om man gjort som Nikon där sökaren maskas av när man växlar till deras DX-gluggar från FX.
Ang Canon så har de nog målat in sig i ett hörn här. På deras FF-modeller går det endast att köra aps-c från tredjepartstillverkare då deras EF-S objektiv inte ens går att montera p g a en utskjutande ring innanför bajonetten. Det går att modidiera dem men man riskerar, som du skriver, att de förstör spegelmekanismen.
Så om nu någon Canonägare funderar på att gå från aps-c till FF och har en del dyrare aps-c objektiv kan säkert en del tveka. Insåg detta tidigt och har aldrig köpt något annat än FF-gluggar eftersom jag använder både aps-c och FF-hus i mitt Canonsystem
Sonys lösning är förvisso bättre än Canons, men inte mer än godkänd jämfört med Nikons sätt att hantera både aps-c och 24x36 objektiv, anser jag.