Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst går saker att justera även från en jpeg. Detta är bara ett exempel. Inget är kanske helt idealiskt, men bara för att visa på justeringen som gjorts direkt från Tobbes utsnitt som jag "snodde" och konverterade till en tiff som könverterades till DNG och därefter kördes i Camera Raw.

Överst ändringen och underst Tobbes original. Vilket man föredrar är säkert en fråga om smak, men jag reducerade det röda lite grann i den skapade dng-filen och ändrade kurvan lite grann. Ökade skäpan partiellt därefter samt rensade lite L-brus partiellt.
 

Bilagor

  • öga2.jpg
    öga2.jpg
    48.9 KB · Visningar: 275
  • öga.jpg
    öga.jpg
    12.4 KB · Visningar: 276
Var en runda i stan och gick inom rajala för att kika på en 850. Tyvärr hade de inte något laddat batteri (!) så jag kunde inte få testa den ...
Jaja, jag fick titta i sökaren i alla fall, herregud - det känns som rena bioduken i jämförelse!
Skön att hålla var den också. Får bli en tur dit igen för att kolla ordentligt, tar med mig batteri själv nästa gång :)
Jag vill ta lite bilder så att man verkligen känner att det är rätt. 900:an har jag redan testat men det var längesedan, vad jag kommer ihåg så var den snarlik i hastighet som a700:an.

Efter att tittat på dina bilder Lennart så kan jag konstatera att det faktiskt är mindre brus än vad jag lyckas få med min a700. Just hud-toner i skugga verkar vara bland det värsta man kan utsätta a700 för. Många motiv blir ju som sagt jättebra. vad jag kan se i bilderna från både dig Lennart och Tobbe så finns det antydan till färgbrus, något som jag förmodligen inte skulle störa mig lika mycket på (det är ju trots allt marginellt i jämförelse med mina tidigare publicerade bilder).

Får se hur det blir. Eventuellt så åker a700:an iväg om jag får något för den. Den är ju trots allt väldigt bra på mycket, men det är väl ingen som är intresserad nu efter dessa inlägg :-D

//Björn
 
Som sagt. Det färgbrus som kan bli är enkelt att få hyfsat ordning på ..

Så A850 och en NEX som komplenent blir för min del perfekt!..
 
Visst går saker att justera även från en jpeg. Detta är bara ett exempel. Inget är kanske helt idealiskt, men bara för att visa på justeringen som gjorts direkt från Tobbes utsnitt som jag "snodde" och konverterade till en tiff som könverterades till DNG och därefter kördes i Camera Raw.

Överst ändringen och underst Tobbes original. Vilket man föredrar är säkert en fråga om smak, men jag reducerade det röda lite grann i den skapade dng-filen och ändrade kurvan lite grann. Ökade skäpan partiellt därefter samt rensade lite L-brus partiellt.

Tjejen jar ju fått en blåtira! ;-)

Snyggt jobbat. Att vara bra på bildbehandling gör nog egentligen större skillnad totalt sett än att ha det ena eller andra objektivet, eller ISO-inställning si eller så.


/Mats (som krampar sig kvar i den här tråden även utan 850, men det kanske ändras..)
 
Gunnar:
Jag har själv funderat på en liknande metodik när jag "bara" har laptop med mig. Att köra med sortering via jpg-filerna, alltså.... Bläddringen går ju så himla mycket snabbare då. "Fast ImageViewer" är annars ett lysande snabbt program för just cullning, antagligen det på jorden existerande snabbaste råfilsrenderingsprogrammet idag. Men även det laggar lite när man bläddrar fort genom 24MP-filer, iaf på min stackars bärbara... :-/
Jag ska bara hitta på ett sätt att scripta så att alla arw-filer som inte har en "namne" i jpg-mappen sorteras bort automatiskt.

Laddade hem FastStone Image Viewer 4.2 och testat på den 4 år gamla bärbara vi har (1 Gb Internminne och T2400 1,83 Ghz processor)
Fungerar bra på mina RAW från A850 (bildstorlekar 35 - 40 Mb) för snabbsortering och delete av bilder. Inläggning gjord från minneskortläsare i Utforskaren.
 
Får se hur det blir. Eventuellt så åker a700:an iväg om jag får något för den. Den är ju trots allt väldigt bra på mycket, men det är väl ingen som är intresserad nu efter dessa inlägg :-D

//Björn

Hehe. Det vanliga förfarandet i den här tråden är att först haussa upp en pryl för att sedan sälja den via tråden. Eller alternativt att kalla saker för mediokra och sen köpa... :)


/Mats
 
Sådär, nu har jag fått bilderna från min a700 att likna dem från min KM :)

Under "Creative Style" valde jag "portrait" och zone -1. Detta skulle enligt instruktionsboken ge lite överexponerade bilder (utan att påverka den övriga ljusmätningen antar jag). Bättre blev det, i alla fall efter att jag inderexponerat i LightRoom i efterhand, fan va smidigt ;-)

hrmm, skall prova spotmäta istället, då har jag kanske en lösning...

//Björn
 
Ja men Björn gjorde tvärt om ju Mats... Han tvärsågade direkt skoningslöst...Så värdet ramlade ner i bott direkt..

Och faktiskt en aning väl hårt... A700 kan faktiskt ta kanonfina bilder.. Jag har fotat i rätt kassa ljus-situationer med min fd A700.. Och den har grejat fram en hel del fina bilder faktiskt.. Så aningens så "ven sågen" nog lite väl hårt ändå...

A700 bilder. Små.. Men dom är ju bara för peka på att kameran kan nog sjutton den också.. Jag kom aldrig hem utan bilder med A700 ... vår dotter Julia sitter där vid trummorna och bankar..

Och alla som fotat en scen vet nog hur svårt det är att ha en blond dam längst fram med vita kläder aldeles nedanför spottarna.. Så.. Att A700 kan ta bilder råder nog ingen tvekan om.. Därför den har lämnat kvar mer info så det gått att ta fram dom andra som finns på scenen
 

Bilagor

  • DSC01007.jpg
    DSC01007.jpg
    20.2 KB · Visningar: 256
  • DSC01025 2.jpg
    DSC01025 2.jpg
    19.1 KB · Visningar: 257
  • DSC01015.jpg
    DSC01015.jpg
    20.1 KB · Visningar: 257
  • Julia, The drummer.jpg
    Julia, The drummer.jpg
    19.4 KB · Visningar: 253
  • DSC00444 kopiera.jpg
    DSC00444 kopiera.jpg
    16.1 KB · Visningar: 257
Senast ändrad:
Sådär nu blev det bra !

Min dotter är allt från nöjd och frugan e bakis, men jag fick till en testbild i alla fall. Tyvärr så ballade LR ur och jag kunde inte få preview längre när jag croppa så det blev inte helt hundra, men man ser tydligt att det ser mkt bättre ut än innan. Nu skall jag testa dra på lite saturation i kameran också så får man kanske riktiga "minoltafärger" också ;-)

Med tanke på försäljning så kanske jag skall posta det i en ny tråd:

"A700 - världens bästa kamera?"

;-)

//Björn

Ett test återstår, och det är med mitt 70-300, men det är för grått ute för att det skall funka nu. Ovan är tagit med 50mm på 2,8 och 1/500
Åerkommer.
 

Bilagor

  • DSC07309.jpg
    DSC07309.jpg
    14.8 KB · Visningar: 252
  • DSC07309-2.jpg
    DSC07309-2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 258
Då jag öppnar raw filen för fixa med den "Process" så tas exponeringen ner. Och en rätt exponerad bild blir mörk...
 
Björn. Nu är vi två på kort tid i tråden som fått inse att "problemen" var "skit bakom spakarna"..

Ser ju riktigt bra ut det där..
 
Björn. Nu är vi två på kort tid i tråden som fått inse att "problemen" var "skit bakom spakarna"..

Ser ju riktigt bra ut det där..

Hehe, jo de e klart. Ingen blir gladare än jag när jag får mina bilder att "stämma".
Jag kan fortfarande tycka att det är lite klurigt att man måste göra specialinställningar för att för bra bilder ur kameran, men så länge det blir bra så är jag nöjd.
Jag vidhåller bestämt att det fortfarande ÄR skillnad till fördel för KM men inte lika stor nu som det var i förmiddags.
Jag skall fortsätta att köra med "zonmatchning" och spotmätning ett tag och se om jag blir nöjd. Det ser i vart fall ut att bli bättre.
 
Var en runda i stan och gick inom rajala för att kika på en 850. Tyvärr hade de inte något laddat batteri (!) så jag kunde inte få testa den ...
Jaja, jag fick titta i sökaren i alla fall, herregud - det känns som rena bioduken i jämförelse!
Skön att hålla var den också. Får bli en tur dit igen för att kolla ordentligt, tar med mig batteri själv nästa gång :)
Jag vill ta lite bilder så att man verkligen känner att det är rätt. 900:an har jag redan testat men det var längesedan, vad jag kommer ihåg så var den snarlik i hastighet som a700:an.

Efter att tittat på dina bilder Lennart så kan jag konstatera att det faktiskt är mindre brus än vad jag lyckas få med min a700. Just hud-toner i skugga verkar vara bland det värsta man kan utsätta a700 för. Många motiv blir ju som sagt jättebra. vad jag kan se i bilderna från både dig Lennart och Tobbe så finns det antydan till färgbrus, något som jag förmodligen inte skulle störa mig lika mycket på (det är ju trots allt marginellt i jämförelse med mina tidigare publicerade bilder).

Får se hur det blir. Eventuellt så åker a700:an iväg om jag får något för den. Den är ju trots allt väldigt bra på mycket, men det är väl ingen som är intresserad nu efter dessa inlägg :-D

//Björn

Detta var ju obearbetade jpegfiler (förutom den interna bearbetning som görs i kameran). På en A900 kan man vid dessa lägre isotal få ALLT bättre. Bruset i skuggorna vid hudtoner, skärpa, kontrast, tonomfång, upplättning etc...etc.. när man räknar upp rawfilerna istället. Nu använder jag ACR integrerat i PS CS4, men får lite bättre resultat vad gäller brus med bibehållen detaljering i LR3 (som jag laddat hem en testversion av). Samma Camera Raw i grunden som i CS5 version ACR 6.1.

Om du skaffar en A850 tycker jag du ska behålla A700 som kamplement/backup. Reglage, menyer mm är ju väldigt lika och i vissa fall är APS-C format att föredra och i vissa fall FF. Finns ingen anledning att slumpa bort en bra kamera. Visserligen är en A550 bättre och roligare på många vis, men skiftar man kamera så sitter ju reglage och infoknappar helt annorlunda på en A550.

MVH//Lennart
 
Då jag öppnar raw filen för fixa med den "Process" så tas exponeringen ner. Och en rätt exponerad bild blir mörk...

Nu ska vi se om jag får det rätt.
RAW-bild i manage- eller viewläge ser ut på ett sätt (16bitarsbidl om jag förstår det rätt) och när man går över i Editeringsläge säger programmet "This image has 16 bits per channel. Changes made in Editmode will be saved as 8 bits per channel image. Continue?). Svarar man då ja så blir bilden mörkare med mera kontrast i tycker jag det ser ut som. Det kanske är så att något händer där mellan 16bitar och 8bitar som ev har någon naturlig förklaring att det ev ska vara så men min kunskap är otillräcklig för att förstå men det är ju gott om kompetenser här som säkert vet.
 
Lennart lennart lennart.. Du är fortfarande för systemkamerainriktad mannen..

Man har givetvis väl inte en A550 och A850. . Utan.... Man har en NEX och en A850 väl? .. Då får man sötebrödet ifrån båda faten... Och ändå A550 prestanda och lite till med än fler funktioner i smidigare förpackning...

Och NEX kommer fler grejer till inom kort gissar jag.. Skulle inte förvåna mig om inte redan tredjepartarna luktar kosing och spikar på objektiv för fullt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.