Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu ska vi se om jag får det rätt.
RAW-bild i manage- eller viewläge ser ut på ett sätt (16bitarsbidl om jag förstår det rätt) och när man går över i Editeringsläge säger programmet "This image has 16 bits per channel. Changes made in Editmode will be saved as 8 bits per channel image. Continue?). Svarar man då ja så blir bilden mörkare med mera kontrast i tycker jag det ser ut som. Det kanske är så att något händer där mellan 16bitar och 8bitar som ev har någon naturlig förklaring att det ev ska vara så men min kunskap är otillräcklig för att förstå men det är ju gott om kompetenser här som säkert vet.


Något sådant ser jag inte i mitt ACDsee... Menar om 16 eller 8 bits osb...
 
Just det, en sak till. Om någon skulle hitta rövarpriser på 850 igen så säg till!

Vänta till Mats Lillnor köpt ytterligare en A850 och går och halvångrar sig:):) Då "annonseras" den ut här pä denna tråd.

Allvar: Finns inget som tyder på annat än att A850 kommer att ligga kvar på bästa pris (typ 18.000:).
Har pratat med 3 ÅF, men vem vet, de kanske inget vet heller.

Möjligen kan väl det bli en rea längre fram om en ny FF aviseras. Fast vad jag luskade ut så blir det med eller utan ny FF-lansering en "prissänkning" där huset fortfarande kostar 18.000:- och 28-75/2.8 SAM medföljer för några tusenlappar. Kanske 22.000:-. Det vanliga priset för SAM-gluggen är styva 8.000-9.500:- och isåfall kan man ju säga att kamerahuset då kostar 13000-14000:-.

Sony lär ha fullt upp med sin lansering av nya aps-c i höst samt givetvis förstärka det redan stora genomslag NEX-kamerorna fått. Det är jag vad jag TROR i alla fall.
 
Lennart lennart lennart.. Du är fortfarande för systemkamerainriktad mannen..

Man har givetvis väl inte en A550 och A850. . Utan.... Man har en NEX och en A850 väl? .. Då får man sötebrödet ifrån båda faten... Och ändå A550 prestanda och lite till med än fler funktioner i smidigare förpackning...

Och NEX kommer fler grejer till inom kort gissar jag.. Skulle inte förvåna mig om inte redan tredjepartarna luktar kosing och spikar på objektiv för fullt...

Förvisso, förvisso. Men en sak har jag i alla fall lärt mig under åren. Typ använd alltid dubbla kondo...nej jag menar ha ALLTID backupkamera med. Och NEX i all ära, men har man tänkt sig en plåtning med 70-300 SSM eller 135/1.8 ZA och en A900/850 strular så fixar inte en NEX att ersätta den riktigt.

Så en FF, en vanlig APS-C och en NEX är det bästa:)
 
jag påminna dig om vad du sa här i tråden om detta Lennart.....

Detta då du stoltserar med en liten NEX och skriver att du "alllllldrig trodde" osv osv osv

:) :)
 
Nu ska vi se om jag får det rätt.
RAW-bild i manage- eller viewläge ser ut på ett sätt (16bitarsbidl om jag förstår det rätt) och när man går över i Editeringsläge säger programmet "This image has 16 bits per channel. Changes made in Editmode will be saved as 8 bits per channel image. Continue?). Svarar man då ja så blir bilden mörkare med mera kontrast i tycker jag det ser ut som. Det kanske är så att något händer där mellan 16bitar och 8bitar som ev har någon naturlig förklaring att det ev ska vara så men min kunskap är otillräcklig för att förstå men det är ju gott om kompetenser här som säkert vet.

Samma sak händer när jag låter Fst Image viewer konvertera RAW till jpg som när jag använder ACDsee.
 
jag påminna dig om vad du sa här i tråden om detta Lennart.....

Detta då du stoltserar med en liten NEX och skriver att du "alllllldrig trodde" osv osv osv

:) :)

Påminn mig den dagen jag står där med en NEX+adapter+300mm-läge på 70-300SSM på full öppning och ska fokusera manuellt på snabbt rörliga föremål och båda batterierna lagt av i A900,

"The Day that never comes" (Metallica 2009) reciterad av undertecknad.

Nej, nu är det dags att få tråden att bränna till lite. Var ute och körde Canon lite. 5DMkII+70-200/4L is usm.
Fasiken, vilken skarp glugg och iso 1600 ser ut som iso 400-640 på Sony. Sug på den!!!!

(Fast i ärlighetens namn skiljer det inte så mycket som det låter vad gäller iso. Iso är bara ett begrepp. 5DMkII ger vid samma motiv o brännvidd och bländare tiden 1/640 sek och Sony 1/1000. Ställer jag båda lika manuellt så knappar Sony in på de siffrorna. Men L-gluggen är underbar)
 
Blir jag bara vän med min 850 så blir det nog bara den och ingen annan kamera mer än att det gamla analoga Minolta AF7000 från 1986 får hänga kvar och kanskeblir A100 kvar istället för att ges bort.

När det nu gäller Tobbes problem med RAW i ACDSee så har jag testat och tror mig förstå vad Du menar. RAW-filen ser ut på ett visst sätt när den betraktas men när man går över i Editeringsläge blir den mörkare samtidigt som den blir mörkare. Samma förändring sker när jag konverterar bilden i Faststones Imageviewer då blir den också mörkare (men också lite mjukare) efter konvertering till jpg. Färgdjupet ändras från 48 i RAW-filen till 24 i de båda jpgfilerna. En direktexportering från RAW till jpg i Lightroom utan att jag gör något gör dock inte bilden mörkare utan den behåller samma ljushet som i RAW-filen med färgdjup 24 här också.
Måste vara så att algoritmerna är olika.

Någon måste väl kunna förklara vad som sker eller.......
 
Hallå där! Snacka om att kasta sten i glashus!
DU ska väl inte komma och prata om att halvångra sig... :) :) :)
/Mats

Alla mina glasrutor är krossade av någon underlig anledning.

Förresten var jag på väg att kasta fanskapet i sjön vilket finns dokumenterat i naturfotografen Leif Bengths blogg när den trevlige dalkarlen dök upp i Småland och vi kunde umgås nästan hela dagen och kvällen.
Det ser i alla fall så ut på hans bild

www.fotosidan.se/blogs/elbelogg/50540.htm
 
Senast ändrad:
Påminn mig den dagen jag står där med en NEX+adapter+300mm-läge på 70-300SSM på full öppning och ska fokusera manuellt på snabbt rörliga föremål och båda batterierna lagt av i A900,
"The Day that never comes" (Metallica 2009) reciterad av undertecknad.

Jag skall minnas det som sagt då dom släpt firm ware´n som gör det möjligt att styra objektiv med inbyggda motorer.... ja .. Det skall jag.. Där du då står med din adapter och flinar stort med meningen i en pratbubbla

""" Jag trtrrrrroooooode väl alllldrigg att jag ..........."""

..... Hehe :)




Sagt av mig sommaren 2010.
 
Haha! Alldeles riktigt, i varje fall om NEX-5 kommer i rött... :)
Om det kommer en röd NEX 5 köper jag den direkt och sliter bort IR-blockerande filtret framför sensorn.
Med kontrastfokus från huvudsensorn blir fokus exakt även för IR.
Med live view från huvudsensorn kan IR-filtret sitta framför objektivet. Det kan därmed bytas för olika IR-effekter. Dessutom ser man med live view direkt hur IR-bilden blir.
 
Björn, vill du prova lite A850 bor jag vid folkets park inne i Malmö.

Problemet med ACDSee är att bilden du ser först är kamerans jpg-rendering, som är inbakad i råfilen - sen när man går över till "edit" så räknar programmet upp den RIKTIGA råfilen, och visar då ett annat resultat.

Lightroom har en databas med kameraprogfiler som berättar hur mycket bilden måste exponeras upp/ner för att motsvara tillverkarens grundinställning, detta är tyvärr ganska omöjligt att genomföra med standard DCraw (som ACDSee använder) då DCraw inte kan använda mer avancerade kameraprofiler än bara en matrisomräkning av färgerna.

Dock BORDE det inte vara omöjligt för ACDSee att skicka vidare information til DCraw om att bilden bör göras 2/3Ev ljusare (utan att blanda in kameraprofiler), denna typ av korrigering stöds i grundversion.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.