Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Men för h-e, karl! Det ser ju okej ut, men kör på f/4 eller något halvsteg över så minskar bruset lite grann.
1/40 sek o f/8 är ju lite onödigt. På f/4 hade du fått nästan en 1/200 sek och ju kortare tid desto mindre brus.

D v s om du nu inte vill ha det skärpedjupet.

MVH//Lennart
 
Tobbe fick mig att börja pilla lite med hög iso. Är man beredd att kasta bort en hel hop med megapixlar så kan man ju med lätthet köra iso6400
Skumt som i en smedröv och handhållet. SSS håller vad den lovar på 850:n
Fast man borde ju ta ett foto av nåt mer intressant :-D

http://farm5.static.flickr.com/4076/4797019065_9aa3f12f76_o.jpg

Camera Model: DSLR-A850
Lens: 135mm F1.8 ZA
Focal Length: 135.0mm (35mm equivalent: 135mm)
Aperture: f/1.8
Exposure Time: 0.100 s (1/10)
ISO equiv: 6400
Exposure Bias: none
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)
White Balance: Manual
Light Source: Cool White Fluorescent
Flash Fired: No (Manual)
Caption: SONY DSC
 
Aha!
Varför blir det så?
Var går "break even"? Kan man tom minska bruset i vissa tillfällen genom att gå upp i ISO och därmed minska slutartiden?


/Mats

Kan inte förklara exakt varför utan att antagligen sprida förvirring. Jag tror Joakim fixar att förklara det mer pedagogiskt.

Men ställ dig själv frågan varför kameror har brusreducering inte bara för höga isotal utan även för långa exponeringstider så vet du att det finns ett samband.

Var brytpunkten ligger varierar sannolikt från sensor till sensor. Ju starkare ljusupptagningsförmåga desto bättre.

Jag skulle spontant svara nej på att man minskar bruset genom att underexponera och sedan förstärka vilket är vad som sker vid en isohöjning för det ger sannolikt mer brus per steg än ett tidssteg.

Generellt sett minskar jag bruset effektivast genom att hålla isotalet så lågt som möjligt kombinerat med kortast möjliga exponeringstid som fotograferingstillfället medger.

Det finns dock andra intressanta aspekter. Pentax K10D med 10MP brände vid sitt basiso ut ett speciellt motivs högdagrar och lämnade ändå dålig teckning i skuggorna. Höjde man isot till 400 brände den inte ut högdgrarna på samma sett och fick bättre teckning i skuggorna. Det tydde på att sensorn inte var tillräckligt känslig utan förstärkning. Inget fel på sensorn utan signalhantering och intern mjukvara var nog största boven. Sensorn var densamma som satt i Nikon D200 som fungerade väldigt fint. Samma sensor satt i Sony A100 som hade ett fult färgfrus redan vid iso 200-400 istället.

Det är just detta med att få ut bästa möjliga ur en sensortyp som Nikon blivit så framgångsrika med på senare tid. Nikon D3x har i grunden samma senor som A900/A850 men lämnar mindre brus.
 
Så, nu börjar man bli människa igen... Bedövningen tog först inte, så de borrade igenom och satte bedövning rakt ner i roten (rötterna)... :-/ Nåja. Nu är alla fyra borta iaf.

Att man måste skala ner en bit för att få helt rena bilder vid ISO6400 är kanske inget konstigt - hur ofta drar man kopior större än 20x30 på en ISO6400-bild iaf? Det går ju naturligtvis att göra med en del detaljeringsförlust, men det är inte ofta jag hamnar i den situationen.

Jag visste jag hade sett något om det där med AE och A550's "fast LV" tidigare, men det hade bara sluntit ut ur minnet. Ja, det fungerar ganska exakt som Nikons 1005-segment fullfärgssensor i exponeringsmätningen - eftersom man har högre upplösning på själva mätningen (och färginformation!) kan kameran med högre säkerhet ställa exponeringen "rätt". Nikons alla D"x00" och D"x"-kameror har detta. En exponeringsmätare med färre mätpunkter går mer på motivets genomsnittsljushet, vilket som sagt kan lura kameran till att överexponera om det finns små ljuspunkter i bilden.

Saker som vitbalanstemperatur är också väldigt viktigt för exponeringen - om vi t.ex tittar på glödlampsljus eller kvälls-solljus (båda är mycket röda, har låg K-temperatur) så kan kameran exponera nästan DUBBELT så högt som vanligt utan att bränna ut några kanaler i råfilen...! Normal kanalbalans i kameran är ca [ R=0.6 G=1.0 B=0.6 ], så om rött eller blått är dominerande i bilden (eller iaf starkare än grönt) så kan kameran skruva upp exponeringen lite...

Brus och exponeringstider tycker jag blir märkbart först vid ännu längre tider, runt 0.5s, är det under detta är skillnaden så liten att det är viktigare att rädda högdagrarna för min del. Vid tider på ca 1/50-1/100 brukar jag köra som så att jag kompromissar minimalt acceptabelt skärpedjup, maximal slutartid innan rörelseoskärpa i målet uppstår och ISO-värde mot varandra. De väger ungefär lika, så när jag måste begränsa mig tar jag helst lite på alla tre. Behöver jag 1Ev högre känslighet tar jag alltså helst 1/3Ev längre slutartid, 1/3Ev större bländare och 1/3Ev på ISO... (om detta går med kameran!).

Vill man köra jpg i kamera (på högre ISO) med 850 (och 900 antar jag) hjälper det enormt att HÖJA exponeringskompensationen och SÄNKA kontrollerna "brightness" och "sharpening" - detta gör man lämpligtvis en egen "creative style" som man kan spara i snabbvalen. Det vrider färgtonerna i högdagrar lite, men jag tror få märker detta. A850's (och A900's!) problem med högre ISO är ofta underexponering, och egentligen inte så mycket mer.

Känsligheten på sensorn är det inget fel på, det är i utläsningselektroniken som Sony inte förrän med A550/NEX nästan kommit ikapp Nikonkamerorna med väldigt liknande sensor i. Känslig sensor + dålig elektronik = ren bild, men högre brusnivå i skuggorna - NB! Det som kaeran - råfilen - tycker är skuggor. Exponera upp lite - kom ihåg att det som jag uttrycker som kamerans "skugga" inte är mer avancerat än att det är bild-detaljer som hamnar nära "nollvärde" i råfilen. 1Ev lyft ger en dubbling av råvärdena. Detta betyder dubbelt så stort avstånd mellan styrkan på bildinformationen och styrkan på det elektroniska bruset i utläsningen - bättre bilder. I jpg-i-kamera innebär det tyvärr att man begränsar utrymmet uppåt innan högdagrarna klipper en liten bit, men detta kan man reparera genom att ställa ner "contrast" lite i den "creative style" man tillverkat tidigare - om man tycker det stör.
 
Tobbe: Det där ser ju inte så pjåkigt ut... Och bilden hade säkert tålt lite mer tid ändå...

Mats: 3M-filmerna har vissa av dem ett gel-liknande klisterskikt som tränger ner i och fyller igen små repor och matterade ytor och ger en nästan glasklar klisterfog (utan att härda fast!). Jag har sett ytor som verkat vara bortom all räddning bli som nya... Om du väntar en vecka eller två kan jag nog skicka över lite gratisprover.


Ang. tid/brus... Det man pratar om här är det som normalt sett kallas "thermal noise", en typ av signal (brus) som uppkommer vare sig sensorn träffas av ljus eller inte. Denna brusmängd växer naturligtvis då med tid, men detta är snarast ett problem för astrofotografer, inte för normalt funtade människor... (duckar...!) :)
Vid tider under 1/50 är den totala mängden av continuous thermal oftast lägre än läsbruset, dvs omärkbart. Vid tider på 1s+ så börjar detta brus påverka skuggorna även i "vanliga" bilder, inte bara astro (där ju större delen av bilden nästan alltid är på gränsen till helsvart).
 
Under min lilla 4-5 timmars test med NEX-3 o kitzoom noterade jag att den i jämförelse med A550 o kitzoom verkar vara uppskattningsvis 1/3-1/2 steg bättre vad gällde färgbrus i röda kanalen. Plåtade en nästan helt röd modellbil (en cabbad Jaguar)

Undrar om man lyckats fixa till NEX-sensorn ännu bättre. Verkar så i alla fall. Detta gav mig ytterligare funderingar på om Sony inte vore mogna för att släppa en FF med samma pixeldensitet på drygt 35 MP och därtill ett croppat högfartsläge samt LV.

Om den skulle bygga på samma koncept vad gäller LV-AF som A550 skulle optiska sökaren bli lidande, men EVF börjar ju få så hög upplösning att en sådan vore bättre.

För övrigt så är NEX LV-sökare extremt mindre fladdrig än A550:s i dåligt ljus inomhus.

Vi kanske i framtiden får se en FF med 40MP byggda enligt NEX-konceptet. Givetvis större, men jag börjar bli alltmer säker på att NEX är början på en helt ny epok inom kameradesign. En lös elektronisk sökare att sätta i blixtskon (som borde finnas på en större NEX)

Ja, f-n vet var det slutar...

Å andra sidan varför i h-e byggde man inte A550 på samma stabila sätt som A700. Eller är det månne en sådan som dyker upp i höst också, månne?
 
En morgon utan nytt inlägg i denna tråd känns konstig

så det gäller ju att hålla liv i den - gärna med lite ämnen som inte direkt berör ämnet :) Det kryddar liksom till det lite.

En liten fundering och fråga

Så länge jag nu fotat digitalt har ja använt principen "hängslen, livrem och plastpåse" och haft kameran inställd på bästa jpg och RAW vilket ju gör att jag får dubbla bilder. Numera är det i princip RAW-hatering som gäller så varför tar jag då också jpg kan man undra och jag undrar.
Gjorde en kolla och jämförde jpg-bilden med en direktexporterad ur Lightroom utan några som helst ändringar. Dom ser likvärdiga ut (pixelpeeping ej gjord). Detta bör väl stämma att det blir så eller.....

Jag kan tro att problemet ev uppstår när jag är ute i perioder och använder den bärbara som mellanlagring av bilderna innan jag kommer hem och då vill jag gärna göra en grovbortsållning av bilder innan jag kommer hem. Jpg går ju lätt att snabbtitta igenom. Är ju inte lika lätt med RAW - får väl lägga en Lightroom i den bärbara också eller andra lösningar?

Några reflektioner från Er.


Tobbe får Du ordning på ACDsee? Skulle laddat hem igår och testat men hann inte. För mycket barn och barnbarn hemma just nu :)
 
Under min lilla 4-5 timmars test med NEX-3 o kitzoom noterade jag att den i jämförelse med A550 o kitzoom verkar vara uppskattningsvis 1/3-1/2 steg bättre vad gällde färgbrus i röda kanalen. Plåtade en nästan helt röd modellbil (en cabbad Jaguar)

Undrar om man lyckats fixa till NEX-sensorn ännu bättre. Verkar så i alla fall. Detta gav mig ytterligare funderingar på om Sony inte vore mogna för att släppa en FF med samma pixeldensitet på drygt 35 MP och därtill ett croppat högfartsläge samt LV.

Om den skulle bygga på samma koncept vad gäller LV-AF som A550 skulle optiska sökaren bli lidande, men EVF börjar ju få så hög upplösning att en sådan vore bättre.

För övrigt så är NEX LV-sökare extremt mindre fladdrig än A550:s i dåligt ljus inomhus.

Vi kanske i framtiden får se en FF med 40MP byggda enligt NEX-konceptet. Givetvis större, men jag börjar bli alltmer säker på att NEX är början på en helt ny epok inom kameradesign. En lös elektronisk sökare att sätta i blixtskon (som borde finnas på en större NEX)

Ja, f-n vet var det slutar...

Å andra sidan varför i h-e byggde man inte A550 på samma stabila sätt som A700. Eller är det månne en sådan som dyker upp i höst också, månne?

NEX bygger ju inte på samma koncept som 550 med LV. Den använder ju huvudsensorn för LV/EVF och ine en separat sensor.

Jag tycker inte LV-bilden blir fladdrig på 550, men har du provat MF/Check LV-läget? Då växlas ju det över till LV med den stora sensorn, fast då utan AF.

De nya Pellix-modellerna löser ju knuten med både LV och Video med den stora sensorn och samtidigt kunna ha riktig snabb och precis phase-detection AF. Hoppas att dom kan få till det utan att det försvinner för mycket ljus till AF-sensorerna eller att det blir andra saker som försämrar bildkvalitet.

Jag har sagt tidigare att Sony nog visst hade kunnat stoppa 550 i ett metallhus och kallat den för 750 istället, så hade dom dels kunnat ta betydligt mer betalt och dessutom få slut på gnället om att dom inte lanserade någon uppföljare till 700. Tror dock att dom såg det för stor chansning, utan ville se hur marknaden tog emot 550. Skillnaden i spec är också för liten, så jag tror de vill komma med något som sticker ut betydligt mer.

Det verkar som om nya 7x är i antågande nu ändå, med video och fler megapixel. 21Mpx?
http://sonyalpharumors.com/category/rumors/

Tror också att de gamla jättestora tunga kollosserna är på väg bort och att framtidens kameror blir mycket smidigare. Kommer nog ta längre tid än det behöver pga. konservatismen hos fotografer och att alpha-objektiv inte är helt kompatibla.

Tror att vi 2011 får se 36Mpx FF i smidigare plasthus. Tror att metallhus är på väg bort, men också att kompositmaterial och polymerer (plast) kan göras på ett sätt som inger betydligt mer "känsla" än de som finns idag.

Vet inte heller hur det slutar, men spännande är det och Sony och Panasonic kommer att leda nytänkandet, inte Nikon och Canon gissar jag.


/Mats
 
Fann av en slump att det finns billiga batterigrepp till Sonykameror nu i Sverige för köp.. Och man slipper då importera själv.. Nån liten peng mer kostar dom väl kanske mer än egenimport där man myglar bort tull osv.. Men det kan det vara värt kanske?

Jaja.. Hur som helst värt att ge tips om tycker jag..

OBS. Jag vet inget om varken säljaren eller batterigreppet. Det får ni själva bedömma.. Men greppen ser väl ok ut ..

http://fotofyndet.se/index.php?cPath=54_63...rp4iaa70g9qpjc3
 
Ser okej ut. Det enda du missar mot originalgreppet är C och Fn-knapparna samt joysticken. Och de kan man klara sig bra utan. Omkopplaren för AF/MF och AEL samt bakre inmatningsratt samt knapp för exp.komp samt strömbrytare sitter där och de känns mycket mer angelägna.

Och allt till en tredjedel av priset för originalgreppet. Jag vet inget om materialet, men det kan nog spela minimal roll. Originalgreppet är av metalllegering.

Ser mycket prisvärt ut. Avtrycket för vertikalläge sitter också på samma plats vilket jag tycker är en jättebra placering.
 
Fann av en slump att det finns billiga batterigrepp till Sonykameror nu i Sverige för köp.. Och man slipper då importera själv.. Nån liten peng mer kostar dom väl kanske mer än egenimport där man myglar bort tull osv.. Men det kan det vara värt kanske?

Jaja.. Hur som helst värt att ge tips om tycker jag..

OBS. Jag vet inget om varken säljaren eller batterigreppet. Det får ni själva bedömma.. Men greppen ser väl ok ut ..

http://fotofyndet.se/index.php?cPath=54_63...rp4iaa70g9qpjc3

Det är exakt samma som LinkDelight säljer för halva priset, fabrikat Meike. Joakim Bengtsson har ett sådant vet jag :), kolla med honom, han kanske säljer sitt.


/Mats
 
Idag fattades det defenetiva beslutet att A850 får stanna kvar.. Dels efter gårdagens lärande som visar att A850 "kan" om man bara gör rätt. Dels för den då saker stämmer ifrån den som styr kameran det är en fantastisk kamera helt enkelt..

Och nu kan jag efter igår säga att A850 är en mycket dugande kamera även då ljuset börjar tryta..

Och beslut nr 2 blev att a850 skall då möjlighet blir kompletteras med en NEX 3 eller 5.. Troligen en 3á.. Filmande är endast barnen som kanske pysslar med.. Och den film en NEX 3 levererar duger nog gott.. Och för mig är det Live view med HDR som är det jag vill ha.. Men vi för se vilken det blir i framtid..

Men jag säger detta.. En A550 med bra objektiv monterat är rakt inget man bara "kör över" med en A850.. Som helhet är fortfarande i mina ögon sett en A550 totalt sett .. Allt inräknat,, en "bättre användarkamera" än vad en A850 är..

Och oavsett nu A850 börjar leverera för mig och kommer göra detta nu i framtid,,så kan jag lätt säga att,, aldrig har jag tagit så enkelt,, samt i mina ögon sett fina bilder som jag gjort med A550 ihop med tex Sony 70-300 G SSM .. Aldrig så enkelt och med så lite bildprogramsarbete.. Ordet idiotsäkerhet "att få bilden" är enkelt att använda med den kombon..

Och jag anser varenda kameraköpare som går förbi denna A550 med att inte seriöst verkligen titta samt sätta sig in i kameran gör ett stort stort misstag..

I framtiden kommer troligen A550 bli ett benchmark för "Bland dom bästa . Om inte den bästa stillbildskameran som världen glömde köpa i sin prisgrupp".. och allt för testare inte gör sina jobb seriöst anser jag.. ..

Några knappar och tjafs kan man gnälla på.. Men då man helt enkelt inte gör prestanda tester seriöst samt tar in funktioner på riktigt så är det skam.

Och en tetsare som protesterade förut mot sådana ord fick ett inlägg att bita i.. Men stannade vid ta upp programproblematik.. Han ,,,Stefan skulle återkomma till resterande sakerna.. Men insåg troligen det var en het het het potatis att bita i eftersom han "försvann" i stället ...

Man kan ju hoppas han försvann och skaffade sig en A550 och just nu håller på att seriöst lära sig kamerans fördelar och nackdelar och därför ej kom med mer svar..

:) :)

Vi får väl se..
(Ler glatt.. Och menar inget elakt.. retas bara med "TestStefan" lite..)


Hur som. Nu är beslut bestämt och fattat till 100% att A850 stannar...NEX blir ersättaren till A550 då ekonomi finns.... Smidig ersättare med hög prestanda också.... Men det tog en stund som ni sett att fatta detta beslut.. Och det var inte självklart på nått sätt i världen.. Utan det tog ifrån dag 1 tills nu innan idag fast beslut togs...Så tuff konkurrens är det mot en A550 anser jag..
 
Jo, Torbjörn! Jag tillhör ju den skara som efter visst misstroende gentemot materialet i A550 verkligen tog mig för att testa den ordentligt. Har haft ett låneex 2 veckor nu (tack, ägaren).

Och det är mycket bra kamera. Användarvänlig håller jag med om och dess automatik levererar verkligen bra resultat på ett snabbt och rappt sätt.

Ställer man in den lite mer fungerar den ännu bättre. Vi kan nog för femtiotolfte fastslå att A550 är en MYCKET bra kamera.

Men den är inte världens åttonde underverk, eller frälsarens återkomst. Det finns många dslr därute som fixar lika bra och bättre bildkvalitet än A550.

Men nog snackat om det nu. Och jag tror säkert Stefan återkommer med något inlägg längre fram.

Jag tror det var jäkligt bra och roligt för dig att du fick en A850 i näven. Jag garanterar att du genom det vidgat dina dina kunskaper och numera börjat styra kameran till de bildresultat du vill ha istället för att låta kamerans automatik sköta den delen (vilket är jäkligt skönt ibland iofs).

Ett bra motivseende har du ju redan sedan tidigare och du kommer att bli ännu bättre på att styra kameran. Likaså är du prestigelös på ett väldigt sunt sätt och vågar ställa frågor när tycker du kört fast.
Jag tror vi kommer att få se otroligt bra bilder signerade Tobbe, tagna med A850 framöver.

Men en av de bästa grejorna med fotografi är ju att man aldrig blir fullärd. Den dagen man tror man är det ska man börja knyppla eller testa harakiri:). Personligen får jag alltid en nytändning när jag upptäcker en väg att åtgärda brister i min kunskap. Men först efter att kört fast och blivit missnöjd med bilderna jag tagit under en period.

Sedan, efter att testat Olympus spegellösa små kameror fick jag en kick och frihetskänsla; alltså att slippa kånka omkring på stora metallklumpar och ändå få dslr-kvalitet på bilderna. Tiden med NEX-3 övertygade mig ännu mer. Fast jag skulle aldrig bara nöja mig med BARA en NEX. Järnklumparna behövs allt som oftast också, oavsett om det står Nikon, Canon eller Sony på loggan. Ha det bra!

//Lennart
 
så det gäller ju att hålla liv i den - gärna med lite ämnen som inte direkt berör ämnet :) Det kryddar liksom till det lite.


Några reflektioner från Er?

Jag tycker att frågan om 850s förträfflighet och 550s förträfflighet med mera är intressant så min lilla fundering i inlägg 909 har väl drunknat eller också inget intressant att svara på men kanske ändå någon ???

Dock inga sura miner hos mig om det är för off topic :)
 
.
Tobbe får Du ordning på ACDsee? Skulle laddat hem igår och testat men hann inte. För mycket barn och barnbarn hemma just nu :)

Njet.. Däremot har jag nog konstaterat att tar jag Jpeg så är ACDsee tror jag snäppet bättre än Elements med A850 filerna.. RAW däremot blir anka..
 
Menar "Anka" därför bilderna automatiskt exponeras ner.. Iofs lätt avhjälpt via höja exponeringen igen. Men det är fasiken retfullt att programmet beteer sig som så..
 
Jag tror det var jäkligt bra och roligt för dig att du fick en A850 i näven. Jag garanterar att du genom det vidgat dina dina kunskaper och numera börjat styra kameran till de bildresultat du vill ha istället för att låta kamerans automatik sköta den delen (vilket är jäkligt skönt ibland iofs).

Ett bra motivseende har du ju redan sedan tidigare och du kommer att bli ännu bättre på att styra kameran. Likaså är du prestigelös på ett väldigt sunt sätt och vågar ställa frågor när tycker du kört fast.
Jag tror vi kommer att få se otroligt bra bilder signerade Tobbe, tagna med A850 framöver.
//Lennart

Du har helt rätt.. A850 kommer utan tvekan rent ut sagt tvinga mig att sluta förlita mig på auto i kameran.. Och i stället börja nu fotografera mer "på riktigt"..

Och faktum är sedan jag fick "svar" från min A850 på lite högisobilder så känns det som en go utmaning att förkovra mig mer .. Julia och jag satt med kameran idag och övade lite med ta bilder via manuellt.. fast det hade varit gott om kameran haft en smygknapp gömd där det står "idiotsäkert läge" på.. Hehe...

Men men En NEX har denna "idiotsäkerhets knappen" påslagen alltid tror jag. Så den blir finfin sedan som vardagskamera för mer direktfotande.... Sedan sa faktiskt Julia (15) en sak då vi resonerade lite idag..

Hon sa så här ungefärligen..

"Vår nya fina kamera kommer ju även om det kommer nya modeller alltid ta dom fina bilder den kan idag. Därför spelar det ju ingen roll om man har den länge och fotograferar med... Den kommer ju alltid vara mycket fin och bra .""

Rätt mycke mer vuxet tänkande dessa unga tonåringar uppvisar ibland mot oss äldre prylgalningar...


Och tack för dina vänliga ord om mitt vardagsfotosätt..Blir generad .. Ofta brukar jag faktiskt få kritik för jag fotar mest vardagsfoton utan planera bilden till det bästa.. Så hoppas kunna fixa skall uppfylla din profetsia om framtida fina bilder..

Men,,,,, det kan ta en god tid ännu "innan blixten slår ner på samma ställe".. Därför jag tror jag faktiskt tog den / dom finaste bild / bilder jag någonsin tagit då jag prickade in duvan i Sölvesborg sist med A550 och Sony 70-300 G SSM.... Så därmed har jag förbrukat årets alla lyckoskott med den duvan och nån mer bild.... :) :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.