Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats!

Ligger nog på Sonyprylarna ett bra tag till. Kanske för "evigt". Kommer väl isåfall att skifta ut någon del då och då och skaffa annan istället.

Orkar inte hålla på att sälja och byta grejor som ändå levererar bra. Vill plåta istället.

Jo, jag undrar om du (och gärna ni andra också) skulle kunna svara på om 3.200:- är ett bra pris för en SAL 16-105/3.5-5.6 DT i gott skick med medföljande UV-filter och cirkulärt polfilter. Helt nya vill ju ÅF ha allt mellan 5.200-7.400 för ett sådant utan filter.

Det har sina sidor men det jag testat skulle passa bra i aps-c formatet. Svara gärna är ni snälla.

Verkar vara ett riktigt bra pris om det är i perfekt skick. Har också tittat på Scandinavian Photos begagnade objektiv, valde mellan det och Zeiss 16-80, fast hittade sedan ett Zeiss i nyskick med kartong och allt för 5000 privat så jag köpte det.

Har inte testat 16-105, men jag är äker på att det är bra objektiv. Generellt är det bättre på alla sätt med Sony original än än Sigma och Tamron och även om de kostar lite mer så är andrahandsvärdet bättre. Betydligt enklare att föra in i firman när man köper från ett företag och definitivt mindre strul, så jag rekommenderar ändå Scandinavian, deras ex av 16-105 är fint. De är ganska vettiga på inbyten och det finns också prutmån hos dom.

Gunnar:
16-105 har filterdiameter 62 mm., men det är bra prismässigt ändå.
Vet inte om det är stor skillnad på filterkvalite, men jag handlade no-name filter från LinkDelight, där kostar ett 62 mm. polfilter $8.
http://www.linkdelight.com/Filters-...ml?productliststyle=&limit=40&limitstart=40#p

Lennart:
Vad är det som händer? Har du skaffat en 550 och börjat köra APS-C, eller varför handlar du DT-objektiv?


/Mats
 
Min D3 är likadan. Skitjobbigt. Min backupkamera D5000 exponerar rätt i 95% av fallen, medans D3 exponerar rätt ca 50% av gångerna. D3 felexponerar framförallt när det är något viktigt man fotar som man inte kan ta om. Med D5000 missar jag aldrig några ögonblicksbilder. Aldrig någon dyr "proffs"kamera för mig igen tack.


Hehe.. Lite blir man fundersam att sådant sker med dessa finare kameror faktiskt.. Men som Gunnar skriver så är det väl saker man lär sig med tiden.. Fast kan sådant lösas utan problem på vardagskameror har jag liiite svårt att se varför det inte går på kamerorna i "finrummet"..

Känns aningen som det görs med flit för markera att "man är minsann en riktigare fotograf" med finrumskamerorna. Och därför skall ha koll själv på sådant felaktigt beteende som kamerorna har.... Men oavsett vad så "känns" det onödigt.. Oavsett det är enkelt fixat eller ej.

------------------------------------------------------------------
En annan sak...
I mitt ACDsee program tex sker också nått skumt. Och enbart med A850 filer..

Tar jag med raw. Och öppnar i acdsee . Ja då exponerar programmet ner ytterligare mer.Fattar inte varför..????? Så även en rätt exponerad bild blir underexponerad direkt. Man ser först den rätta exponeringen en kort stund medans programmet öppnar filen.... Så gör programmet sin egen korkade dumhet.. Och straxt efter så har exponeringen sänkts.. Ytterst segt att behöva rätta till och ytterst korkat..

Har försökt hitta något slags "reset" så programmet INTE skall göra så. Eller något val där man kan sätta in vilken kamera som man använder..Men finner inget. Verkar som programmet inte är gjort för kameratypen på något sätt.... Elements med ACR gör inte så. Inte heller Sonys medföljande program,. Enbart ACDsee..

Så en bild som är från start underexponerad blir ytterligare ännu mer underexponerad..

Men men. Programmet behöver man ju inte använda.. Men då vi tidigare snackade program och att dom inte är anpassade för kamerorna dom påstås fungera till så är detta ett sådant fall där programmet verkar ytterst kasst anpassat för A850..


Och man lär sig väl rätta exponeringen med tiden i kameran. Fast som tidigare skrivet här. Fattar inte varför det skall strulas med säkerhetsbälte per auto.. Jag uppskattar mer att kameror exponerar neutralt Då vet jag lättare hur jag bör göra.
 
A 550 exponerar mer efter mellantonerna än A900/A850. Isynnerhet vid motljus och evaluerande mätning.
I medljus exponerar exponerar de ganska lika.

Inget kan sägas vara rätt eller fel. Men A900/A850 liknar mer de "äldre kamerorna" eller "riktiga kameror" som en del uttrycker det. Där fick man låsa exponeringen alternativ ställa in exponeringskompensation vid sådana tillfällen. Elementärt.

Spelar hur som helst knappast någon större roll. Det finns tillräckligt med DR vid rawanvändning. Och det är bättre anser jag att i efterhand lätta skuggor än försöka återvinna utbrända högdagrar.

För de som enbart vill ha jpeg fixar inställningen Avancerad DRO ställd på +3 detta. Bilden får ett HDR-liknande utseende som ibland blir snygg, och ibland är till förfång. Plats för att prova och memorera när inställningen ska användas.

Canon mäter också mycket efter mellantonerna, Nikon verkar generellt snåla lite mer på exponeringen på exv D3/D700 (det är de exemplar jag haft i näven och upplevt det med)
 
...
Gunnar:
16-105 har filterdiameter 62 mm., men det är bra prismässigt ändå.
Vet inte om det är stor skillnad på filterkvalite, men jag handlade no-name filter från LinkDelight, där kostar ett 62 mm. polfilter $8.
http://www.linkdelight.com/Filters-...ml?productliststyle=&limit=40&limitstart=40#p
...
Ber om ursäkt för att jag skrev fel - 62 mm skulle det naturligtvis ha varit.

Eftersom jag inte har någon Internetuppkoppling i min bostad, så är jag hänvisad till Internetcaféer o.d. Där betalar man för en timme, och sedan gäller det att skriva utav bara h-lsike... :)

När tiden börjar närma sig slutet är det lätt att bli lite stressad, eftersom terminalen klipper av och släcker ner exakt i det ögonblick den anser att det har gått en timma (överensstämmer inte alltid med vad min egen klocka tycker). Nåväl, i det här fallet så visste jag att det var bara sekunder kvar, så jag skrev så fort jag hann. Terminalen slocknade precis ögonblicket efter att jag hade skickat mitt inlägg, så jag hann aldrig korrekturläsa det (vilket jag annars alltid gör).


Kolla med och utan det där billiga pol-filtret från LinkDelight. Det tillhör den typ som somliga brukar slänga i väggen efter att ha använt dem...
 
... En annan sak...
I mitt ACDsee program tex sker också nått skumt. Och enbart med A850 filer..

Hur gammalt är det där programmet?
Jag läste ett trix nånstans och det finns editorer för EXIF. Programmet tar sin data därifrån och om det inte känner till kameramodellen så tar det en standardprofil som kan bli helt uppåt väggarna.

Speciellt när 850 var ny så fanns inte profiler för det, men om man gick in och ändrade EXIF-informationen från A850 till A900 så blev det väldigt bra. Googla efter EXIF-editor, det går att göra bulk-editering så att du kan köra en batfil för att ändra informationer i alla filer i ett bibliotek.

Eller kolla om det finns uppdatering till programmet.


/Mats
 
Mats: Ja, det var ett displayskydd - av filmtyp - som jag rekommenderade. De är inte speciellt svåra att montera, och ger faktiskt betydligt bättre synbarhet på vad som visas på LCD-displayen än ett skydd i glanspolerad tjock-plast.

Dyrare kameror brukar exponera lägre i mörka miljöer (ljusgenomsnittet) helt enkelt av den anledningen att deras automatik är lite "smartare". I mörka situationer brukar det vara enstaka ljusare punkter som är det intressanta i bilden, inte det "allmänt mörka". Jag har fotat teater med de flesta kamerasystem som finns (inte 4/3, känns knappast motiverat) - och D700/D3 är nog de enda som någonsin lyckas med att träffa rätt i exponering största delen av tiden. S.k "normalkonsumentanpassade" kameror överexponerar de ljusare punkterna i bilden, inte sällan med flera Ev - HELT omöjligt att rädda i efterbearbetningen. De ljusare punkterna är inte sällan ansikten, så man kommer hem med bilder på ljusa teaterscener och människor som fått sina ansikten utraderade till helvita plattor.

Vill man ta det hela ett steg längre kan man titta på kompaktkamerorna, som "normalexponerar" ännu närmre utrbrändhet. En A900 håller kanske normalt sett 5Ev ovanför gråpunkten, en normalkonsument-kamera kanske 4, och en kompaktkamera ungefär 3. Det är lite en avvägning av maximal ljushet i bilden mot användbara högdagrar, och jag ANTAR att de mer proffs-inriktade kamerorna av ganska rimliga skäl tycker att det är bättre att rädda bildens användbarhet än att göra den så ljus som det bara går.

Tycker man det är störigt kan man ju alltid höja exponeringskompenseringen med ett hack eller ett par så fort det mörknar på.

Själv tycker jag att A850 är väldigt "förutsägbar", vilket fkatiskt är det viktigaste för mig. Jag kan titta på en scen/ett motiv och veta på ett ungefär hur kamerans automatik kommer läsa den, samt hur JAG läser den. Skillnaden mellan dessa är mängden exponeringskompensering jag ska lägga på för att få bilden som JAG läser den. Jag brukar träffa rätt +/-1/3 Ev med första försöket, vilket är viktigt när det går undan.

Att DCraw inte kompenserar för grundexponeringen orsakar den "sänkning" av ljushet i bilden som du ser, Tobbe. Sony har valt att sätta sin gråpunkt ganska långt ner i ljushet i råfilen, och motorn ACDSee använder har inga data om detta - och kan därmed inte kompensera för det. Man väljer också denna grundkompensering lite efter hur stort vitbalanseringsomfång man vill ha i kameran - extrema WB-temperaturer lurar översättningen råfil>framkallad fil till att överexponera enskilda kanaler i råfilen annars. Detta är OCKSÅ en av anledningarna till att kamerorna till synes har sämre högiso-egenskaper än vissa andra FF-kameror, men har välidgt bra värden på t.ex DxO. DxO tittar på råfilerna, och tycker det ser bra ut. Användaren tittar på framkallade bilder som är resultatet av en lite starkare "underexponering" än i många andra kameror, och tycker därmed att bilden ser ut som f-n.
Därför är det viktigt att man INTE tittar på ISO-tal när man jämför lågljusegenskaper - de är meningslösa. Det man ska titta på är slutartid och bländare. Genomsnittsfelen är ganska lika oberorende av kameramärke i dessa två parametrar - så mankan lita betydligt mer på desssa än på "ISO"-angivelsen kombinerat med kamerans egen exponeringsautomatik.

Litar du enbart på ISO+AE kommer en bild med A850 få samma skuggbrus som en D700 på dubbla detta ISO+AE. Detta är dock inte speciellt rättvisande, då en duktig fotograf kompenserar för Sonys prioritering av låg-ISO-bilder (där högdagrarna är betydigt viktigare!) genom att höja kompenseringen när det behövs. Då blir både bilderna och brusresultaten betydligt mer ilka varandra.

Nej, nu ska jag iväg och operera ut sista visdomstanden. :-/ Får se om det blir något mer skrivet idag...
 
Jisses vilken bank av kunskap och vänlighet här finns.. Ni delar så kanon med er utav era kunskaper flera st av er här... Så förbaskat roligt.. Uppmuntrande.. Inspirerande...

Många klagar på detta forum på andra ställen för härr finns en stil många inte pallar med.. Jag kan ibland tycka detsamma..Tonen kan vara tuff om man är känslig.. Jag är ju rätt tuff i orden jag me då och då..man får leken tåla som det heter.... Men då det kommer till kritan så läggs saker åt sidan och fram kommer hjälpsam vänlighet fram från i stort sett varenda medlem här....

Många här lägger enorm tid för skriva förklaringar mm för hjälpa eller förklara varför osv...


Tack allihopa.. Ingen glömd... !!


PS / Stackars dig.. Tandläkaren är faktiskt farlig.. Borde klassas som terrorbrott att borra i munnen utan sövning"../Ds
 
Hur gammalt är det där programmet?
Jag läste ett trix nånstans och det finns editorer för EXIF. Programmet tar sin data därifrån och om det inte känner till kameramodellen så tar det en standardprofil som kan bli helt uppåt väggarna.

Speciellt när 850 var ny så fanns inte profiler för det, men om man gick in och ändrade EXIF-informationen från A850 till A900 så blev det väldigt bra. Googla efter EXIF-editor, /Mats


Vad i hela friden är det för nått?.. "Editorer" ? kan inget sådant...

Och ACDsee är "Pro3".. Så det skall vara "det senaste"..

kanske någon annan som har A850 och det programmet som kan kolla om ert gör som mitt?.. Eller som orkar ladda hem trail och undersöka..
 
Vad i hela friden är det för nått?.. "Editorer" ? kan inget sådant...

Och ACDsee är "Pro3".. Så det skall vara "det senaste"..

kanske någon annan som har A850 och det programmet som kan kolla om ert gör som mitt?.. Eller som orkar ladda hem trail och undersöka..

Det är ett program som du kan ändra i de "metadata" (information om informationen) som kameran lägger in i bildfilen. Om du högerklickar på en bild och väljer egenskaper så kan du se information om vilken kamera, brännvidd, slutartid, bländartid osv. En EXIF-editor är ett program med vilket du kan ändra den informationen och skriva in en annan kameramodell t.ex. Här är ett exempel på en sådan:
http://www.photo-freeware.net/quick-exif-editor.php

Det är ifrån EXIF-data som programmet hämtar information om vilken kamera bilden är tagen med för att kunna ladda rätt profil.

Kanske nån som har en A900 kan skicka dig en fil och se om ditt program beter sig likadant som med en A850-fil.


/Mats
 
Ahhh Jag tror jag fått en Aaaahaaaa upplevelse med A850 ... Slog på helmanuellt inomhus i skuggig del av huset där jag brukar testa kameror..... Och exponerade lite över helt resolut... Drog sedan ner i bildprogram av överexponeringen.. Rättade liiite if färger..Och detta enbart med JPEG . ... Jag tror inte jag behöver säga att jag är förbannat nöjd med resultatet..Jag fotar ju aldrig manuellt.. Kan ju inte det sättet..Men det bidde ändå rätt ok tack vara tips här.. Jag vet det inte syns bra här med småbilderna Fotosidan bjussar på. Fattar inte varför man inte kan få länga in eget direkt och visa här som på hemmabio...


Edit. Här ligger bilden i större model..
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=208457&st=450#entry2955997




Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/40"
F Number = F8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 3200

Minolta 35-70 f4..
 

Bilagor

  • DSC00560 1.jpg
    DSC00560 1.jpg
    17.7 KB · Visningar: 319
Senast ändrad:
Mats: Ja, det var ett displayskydd - av filmtyp - som jag rekommenderade. De är inte speciellt svåra att montera, och ger faktiskt betydligt bättre synbarhet på vad som visas på LCD-displayen än ett skydd i glanspolerad tjock-plast.

Jag förstod det sen när jag googlade lite på det. Låter bra, ska se vad det blir, men grejen är att det tyvärr är försent. jag ville ha ett skydd när kameran var ny. Nu har jag haft kameran knappt ett år och då den dinglar med remmen runt halsen så har displayen gnidigt mot jackan t.ex., så att man kan se pyttesmå repor och en viss matthet. Inget som har en praktisk betydelse, men det är lite tråkigt. Jag är rädd om min utrustning och vill hålla allting i princip i nyskick (om man bortser från fadäsen med fisheye-objektivet :-( ).


/Mats
 
A 550 exponerar mer efter mellantonerna än A900/A850. Isynnerhet vid motljus och evaluerande mätning.
I medljus exponerar exponerar de ganska lika.

Inget kan sägas vara rätt eller fel. Men A900/A850 liknar mer de "äldre kamerorna" eller "riktiga kameror" som en del uttrycker det...

Många har rapporterat att det blir bättre exponering när man kör med LV än med OVF på A550.

Det uppmärksammades i A550-tråden av vår vän Tobbe. Läs här, ganska intressant.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1469343#post1469343

Tydligen så är det så att vid LV så används hela den lilla sensorn för exponeringsmätning, vilket gör att man får hela 900 000 mätpunkter över hela bilden och smarta algoritmer som utnyttjar det. Motsvarande funktion finns tydligen bara på någon absolut high-end modell av Nikon och de slår hårt på trumman för det, medan Sony bara har låtit det ske utan att ens nämna det.


/Mats
 
Lennart:
Vad är det som händer? Har du skaffat en 550 och börjat köra APS-C, eller varför handlar du DT-objektiv?
/Mats

Tankarna går i de banorna. Är van att ha både FF o APS-C i mitt Canonsystem. När man nu, som jag, fått låna en A550 under längre tid kan jag bara konstatera att det är en trevlig och lättarbetad kamera och den vikbara displayen med snabb AF är ssv vanebildande.

Egentligen borde man kanske jag upp en A700 som har reglage gemensamma med A900. Har även en sådan till låns och testar. Också en kamera som måhända dömdes lite hårt när den lanserades. Men A550 känns så speciell...

Så OM jag gör det (A550 finns för 6.700 inkl 18-55 kitzoom på JP) vill jag ha något annat än 18-55 att hänga på. Men det är ekonomisk fråga just nu. Har köpt lite utanför budget på sistone.

Fast du gissar m a o rätt.
 
A550 är grymt mycket kamera helt enkelt.. Och den passerar snuddande som mats säger utan få notis att den finns med sina unika funktioner.... Helt helt helt sjukt...

Och dess live view med den fina skärmen är sååå vanebildande och sååå förbaskat bra ...
 
A550 är grymt mycket kamera helt enkelt.. Och den passerar snuddande som mats säger utan få notis att den finns med sina unika funktioner.... Helt helt helt sjukt...

Och dess live view med den fina skärmen är sååå vanebildande och sååå förbaskat bra ...

Där har du ju svaret på dina "problem". När pengarna behagar flyta in så kan du ju skaffa en A550 igen och komplettera A850:n med.

Eller en NEX-3 med 18-55. I PAS-läge lämnar den minst lika bra resultat som en A550 med kitzoom.
Jag har provat och den åsikten är visserligen bara grundad på de exemplar jag provat mot varandra, men jag står för den åsikten. M-läget är lite krångligare hanteringsmässigt men lämnar också lika bra resultat.

Nackdelen med NEX-3/5 är att man inte hursomhelst använder samma objektiv och kan växla mellan husen som i det vanliga Sonysystemet. Men klarar man sig med 18-55:an är det en extremt trevlig kamera som dessvärre bara väcker ett habegär som inte är helt nyttigt för plånboken
 
Många har rapporterat att det blir bättre exponering när man kör med LV än med OVF på A550. /Mats

Man får annorlunda exponering även med Canon 7D och 5DMkII vid LV-användning. Samma motiv i fast kontrollerad belysning och på stativ ger i alla fall inomhus i glödlampssken mellan 1/3 och 2/3 EV i skillnad.
 
Där har du ju svaret på dina "problem". När pengarna behagar flyta in så kan du ju skaffa en A550 igen och komplettera A850:n med.

Eller en NEX-3 med 18-55. I PAS-läge lämnar den minst lika bra resultat som en A550 med kitzoom.
Jag har provat och den åsikten är visserligen bara grundad på de exemplar jag provat mot varandra, men jag står för den åsikten. M-läget är lite krångligare hanteringsmässigt men lämnar också lika bra resultat.

Nackdelen med NEX-3/5 är att man inte hursomhelst använder samma objektiv och kan växla mellan husen som i det vanliga Sonysystemet. Men klarar man sig med 18-55:an är det en extremt trevlig kamera som dessvärre bara väcker ett habegär som inte är helt nyttigt för plånboken

Nu är det som så att jag har just fått en aaahaaa upplevelse med A850.. Och just nyss kommit på att kameran verkar (?) helst vilja styras manuellt vid högre iso .. samt lite då överexponeras också.. Då så "vaknar den till" verklar det som....

Detta skall då skymningen kommer undersökas lite mer via några provbilder....
 
Iso 6400...M läget..Jpeg.. Kameran börjar bli varm i kläderna ... Och gör man mer "rätt" så kan kameran mer än jag trodde... Men man måste ta kommandot över den..
Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/50"
F Number = F8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 6400
Minolta 35-70 f4
 

Bilagor

  • DSC00565 1.jpg
    DSC00565 1.jpg
    12.4 KB · Visningar: 292
Det tar ju sig, Tobbe! Du kan ju göra en "manuell korrigering" även när kameran är inställd på något autoläge.

1/ Kolla först värdet du får när du riktar kameran mot huvudmotivet. Antag att du får bländare 8 och 1/250 sek.

2/Känner du att omgivningen lurar exponeringsmätaren lite så rikta om kameran mot något neutralt i omgivningen. Då kanske du märker att exponeringen går ned till f/8 och 1/125 eller 1/160 sek.

3/ Lås det exponeringsvärdet med AEL-knappen till höger om sökaren genom att trrycka in den med tummen.

4/ Med tummen kvar på AEL-knappen fokusera om och ta bilden.

På det viset har du kameran i autoläge och behöver inte ställa om för nästa bild som kanske inte behöver manuell inställning. Eller som kanske bara "dyker upp" och har helt andra värden än det du ställt in manuellt.

Men är det lugna motiv så är det kanon att ställa manuellt. Dock använder jag oftast AEL-knappen

Med tiden lär man sig ganska väl hur kameran beter sig i olika ljussituatuioner. Tror Joakim nämnde det och det stämmer verkligen.
 
Det var just Joakims inlägg som gjorde jag provade labba lite på "okänd mark" med exponeringen samt manuellt...

Och vips så vaknade den "slumrande jätten" till och började leverera.. Så med tanke på min oerfarenhet. Samt att jag provat i Jpeg.. Så torde där finnas mer att hämta med mer träning och mer praktik...

Här finns nu den andra bilden att se i större format den också....

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=208457&st=450&gopid=2956169&#entry2956169
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar